לא על שכר הטרחה לבדו


ראיון עם שחר הכט ולירון שנהר מסטודיו Elephant Design

הסוד לשותפות המוצלחת בין שחר ולירון טמון לפי דעתי בעובדה שהן שמות הכול על השולחן - החל מחבילות שכר הטרחה המיוחדות שהן תכננו לטובת הלקוחות, וכלה בנקודות החוזק שכול אחת מביאה לתוך השותפות הזו... 

מאת: שירה רייז משולם | צילום: אפרת שיין | 09/05/2014
שחר ולירון מסטודיו Elephant Design

איך השותפות שלכן התחילה? 

שחר: זה התחיל בכך שהרבה פעמים מצאתי את עצמי מתקשרת ללירון כדי להתייעץ עמה בנוגע לפרויקטים שלי ועם הזמן הבנו שדווקא השוני בנינו יכול להוליד שותפות טובה. 

ומה השוני? 

שחר: אני מאוד אוהבת את החלק הטכני של העבודה, אני אוהבת לפקח על העבודה, להיות בשטח עם אנשי המקצוע. אני גם חזקה בתכנון ובמציאת פתרונות לבעיות שצצות בשטח. 

לירון: אני מאוד אוהבת את תחום העיצוב, אני משתדלת להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק בנוגע לשינויים ולטרנדים בתחום הזה. אני גם מאוד אוהבת לשוחח עם לקוחות, לסגור עסקאות וגם להסתובב עמם בחנויות כדי לבחור חומרים ורהיטים.

דו פלקס ברחובות מבט למטבח והסלון | צילום: אפרת שיין

יש לכן סגנון עיצוב ספציפי?

שחר: האג'נדה שלנו היא שאנחנו לא מתכננות בית לעצמנו, אלא עבור לקוחותינו, ולכן אנחנו לא כופות את דעתנו, אלא משתדלות לממש ללקוחות את החלום. נכון שכאשר הייתה לנו לקוחה שרצתה שיש ירוק, ומאוד מכוער, לכול אורך המטבח, הצלחתי לשנות את דעתה, אבל לא כפיתי את הדעה שלי עליה - פשוט נתתי לה אופציות אחרות ואחת מהן מצאה חן בעיניה.

מטבח בדירת 4 חדרים בחולון | צילום: אפרת שיין


לירון: נקודת המוצא שלנו היא להקשיב לצרכים של הלקוח, להבין מה הוא רוצה ולדעת על מה הוא חולם. בניגוד למעצבים אחרים אנחנו מביאות את הידע ואת הכישרון שלנו ומשלבות אותם בתוך החלום של הלקוח. 

שחר: יש כמובן גם את הלקוחות שלא יודעים מה הם רוצים ואז אנחנו מנסות להציג להם מגוון של פתרונות עיצוביים.

לירון: היו לנו גם לקוחות שסמכו עלינו בעיניים עצומות - כיף לעבוד עם לקוחות כאלו.. ומצד שני יש בני זוג שלא מצליחים להגיע להסכמה אפילו לא בנוגע לידיות המטבח. 

מה לדעתכן היתרון שלכן בהשוואה למעצבים אחרים? 

לירון: אני חושבת שמעצב צריך להיות לפעמים כמו פסיכולוג, הוא צריך לדעת להקשיב ללקוח, הוא צריך לגשר בין בני זוג, הוא צריך להבין בדיוק מה הלקוח רוצה, גם אם הלקוח לא יודע לנסח את זה בעצמו... וזה היתרון שלנו, אנחנו יודעות להקשיב ואנחנו יודעות לגשר ולמצוא פתרונות לשביעות רצון הלקוח.

דופלקס בשנקין מבט לסלון

האם אתם מסכימות עם הטענה שסגנון העיצוב בארץ דיי חוזר על עצמו? 

שחר: כל דירה היא שונה ובכול דירה גר מישהו אחר ולכן לפי דעתי העיצוב חייב להיות שונה. נכון שיש שבלוניות גם בעיצוב - בדרך כלל משום שזה מה שהלקוחות רוצים ויש גם טרנדים בעיצוב ואופנתיות...

לירון: יש לקוחות שלא רוצים להעיז והמקום שלנו הוא לדעת מתי כן להציע להם להעיז ומתי לזרום איתם.

שחר: היה לנו לדוגמה לקוח שרצה שנעצב לו לובי עם שיש בצבע שמנת שזה הרבה יותר מ"פאסה". הלקוח הזה היה מאוד מקובע בהתחלה, אבל אנחנו ניהלנו איתו דיאלוג והסברנו לו שהוא צריך עיצוב שייראה טוב לאורך שנים רבות. בסופו של דבר הלקוח הסכים לשנות את דעתו. 

סלון דופלקס בשנקין
 

ומבחינת נושא השכר טרחה, הנושא הרגיש ביותר, איך אתן מתנהלות מול הלקוחות?

שחר: בעקבות הניסיון שצברנו גילינו שבאמת קשה מאוד לעשות הערכת תקציב, ולכן אנחנו מציעות ללקוח 3 חבילות שכר טרחה. כול חבילה מוגבלת בכמות הפגישות ובמספר התוכניות. אפשר לומר שכול חבילה מתאימה לטיפוס אחר של לקוח. יש לקוחות שמסתפקים רק בתוכניות, יש כאלו שזקוקים בנוסף לתוכניות גם לפיקוח על העבודה. ויש לקוחות כל-כך עסוקים שהם רוצים שאנחנו נלך במקומם לפגישות עם ספקים. 

לירון: בנוסף לחבילות, יש לנו מספיק ניסיון כדי לתת הערכה ראשונית שכוללת גם את ההוצאות על השיפוץ עצמו. אנחנו גם יודעות עם אלו ספקים כדאי לעבוד במסגרת מגבלות התקציב. יש הרבה זוגות צעירים שמגיעים אלינו עם תקציבים ממש קטנים, ואני אדע להפנות אותם לספקים שמתאימים להם במסגרת התקציב.
בנוגע לספקים, תמיד קיים החשש שבגלל שהספק מתגמל את המעצב או האדריכל על הפניית לקוח, ההפניה היא לא אובייקטיבית והלקוח נפגע בסופו של דבר? 

מטבח במגדלי אמן | צילום: אפרת שיין


לירון: נכון שחלק מהספקים מתגמלים אותנו על הפניות, אך זה לא על חשבון הלקוח להיפך. לספק יש אינטרס שנביא לו כמה שיותר לקוחות, ולכן הוא נותן ללקוח שלנו הנחת אדריכל משמעותית מאד ובכך הוא חוסך ללקוח כסף רב. אם הלקוח היה מגיע לבד לאותו ספק ההנחה שהוא היה מקבל הייתה באופן משמעותי יותר קטנה. בכול מקרה, אנחנו תמיד נשמור על אובייקטיביות ונציין בפני הלקוח הן את היתרונות והן את החסרונות של כל ספק.

שחר: אנחנו לא בוחרות לעבוד עם ספקים בגלל התגמולים שלהם, משום שאם נעשה זאת ונניח שלדוגמה נבחר בספק שאיכות המוצרים שלו גרועה, או שהשירות שלו על הפנים, זה הריי ייפגע בנו – הלקוח לא יהיה מרוצה והוא לא ימליץ עלינו ללקוחות אחרים, ובסופו של דבר נישאר ללא עבודה. אנחנו בהחלט מעדיפות לוותר על עמלות עבור לקוח מרוצה, כולם יודעים שאין מחיר ללקוח מרוצה. 

שיפוץ דירה בראשון לציון | צילום: אפרת שיין

האם גם אתן מרגישות שהשוק פרוץ מבחינת השכר למעצבים? 

שחר: בהחלט כן, השוק מאוד פרוץ. הצעות המחיר יכולות לנוע מ: 6,000 ₪ ל: 50,000 ₪ וזה גורם ללקוחות להיות מאוד מבולבלים. אנחנו כמובן משתדלות להסביר ללקוחות שההבדל בין הצעות המחיר נשען על מקצועיות, ידע  וניסיון שמונעים מהם הוצאות מיותרות, על תיקון טעויות וכמובן עוגמת נפש, ובסופו של דבר הלקוחות מבינים. 

לירון: זה עצוב לראות לקוח שמשקיע את כול ההון שהוא צבר בעבודה קשה ובמאמץ רב, כדי לרכוש דירה, ובסוף הוא חוסך בשכר הטרחה של איש מקצוע או המעצב ולאחר מכן, הוא משלם על טעויות בתכנון וסובל ממפח נפש.

כשבוחרים מעצב חשוב לבחון, מעבר לסכום שכר הטרחה שהוא דורש, את הידע שלו, ההסמכה, המקצועית, הניסיון... וכמובן שהכימיה מאוד חשובה.

פינת אוכל בפנטהאוס במודיעין | צילום: אפרת שיין
 

אתן מוכנות לספר על שכר הטרחה שאתן גובות? 

שחר: אצלנו הכול על השולחן. אנחנו לא מתביישות בשכר הטרחה שאנחנו גובות.. אני יכולה להגיד ששכר הטרחה שלנו יכול להתחיל מ: 10,000 ₪ לחבילה הקטנה. והמחיר של החבילות הגדולות נע בין 20,000 ₪ ל:30,000 ₪.

לירון: אנחנו משתדלות שלא יהיו שטחים אפורים בהצעת המחיר שלנו. הכול מתומחר וברור. הלקוח יודע בדיוק מה הוא הולך לקבל עבור השכר שהוא משלם. 

אז לשחר יש עכשיו תינוק בן שמונה חודשים ואת לירון בחופשת לידה, איך זה מסתדר עם הקריירה שלכם? 

לירון: אנחנו מתכננות את ההריונות שלנו ואת חופשות הלידה, כך שתמיד נוכל לגבות אחת את השנייה. בנוסף לכך המשרד שלנו הפך לחלק מהמשפחה. 

שחר: בתקופות עמוסות אנחנו יכולות לעבוד מסביב לשעון. אני יכולה לקום בחמש בבוקר ולעבוד עד אחת בלילה. אם צריך אנחנו גם עובדות בחגים ובלילות. בתקופת החורף שיש קצת רגיעה, אנחנו משתדלות להקדיש יותר זמן למשפחה. העסק הוא הבייבי שלנו ואנחנו מתייחסות אליו במלוא הרצינות. 

יש לכן טיפ עבור אלו שנמצאים לפני פרויקט של עיצוב מחדש? 

לירון: הטיפ שלי הוא לעשות תכנון חכם בשלב מוקדם ככל האפשר. אם זו דירה מקבלן אז בשלב שהדירה "על הנייר"  חשוב לתכנן את הכול מראש, לקחת בחשבון גם חלוקת חלל, גם תכנון חשמל ואינסטלציה, גם הנמכות גבס ומיזוג ואפילו לתכנן את גודל ומיקום הריהוט בשלבים מוקדמים, מכיוון שהדירה היא נדבך על נדבך... היא מורכבת משכבות והכול משפיע על הכול. תכנון מוקדם חוסך הוצאות מיותרות. כשמתכננים כמובן יש לתכנן לפי אופי הדיירים והצרכים הספציפיים שלהם בדירה בכלל ובכול חלל נתון בפרט.

שחר: שימו לב לתוכניות החשמל והאינסטלציה ותוודאו שהן נעשות כמו שצריך. ותמיד תבחרו לעבוד עם מי שיש לכם כימיה איתו...

אולי תאהבו גם:

 

 


 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי