עיצוב קירות

מעצבת הפנים שרון בר אור שתלה אבני בזלת בתוך כלובי ברזל מרושתים שהוטמעו בתוך קיר במסעדה שעיצבה, האדריכל טל אוחיון פיתח חיפוי קיר ייעודי לחנות תכשיטים שתכנן, ומעצבת הפנים חני חזק עשתה כבוד לעץ טפסנות פשוט כשבחרה בו לקירוי וחיפוי בוטיק שעוצב על ידה. שלושה סיפורים על קירות אחרים.

מאת: | צילום: | 03/04/2013

על משמעותם של קירות ב"רקיחת" מופעו האסתטי של חלל, אין צורך להכביר מילים. טכניקות צביעה שונות, בדים וטפטים, אריחים דקורטיביים מסוגים שונים ומגוונים, עץ, מתכות, ועוד, ועוד, מוצעים היום לצורך זה ומאפשרים להעניק למסה הבנויה כמעט כל מראה רצוי להדגשת רעיון עיצובי, להשלמת חזות חלל וליצירת האווירה בו. ובכ"ז, גם בעולם המספק שפע של חומרי גמר לעיצוב פנים, יש עדיין מקום לביטוי אישי מקורי.
 

מסעדת סטייק האוס - SHINE & SHARP

תכנון ועיצוב: שרון בר אור, מעצבת פנים

צילום: מיטל סולומון

אתר: www.sharonbaror.com

 

מסעדת ,"שרפ & שיין" שוכנת בחלל שכבר אכלס בעברו מסעדה, ועל מנת להתאימו לייעודו החדש כמסעדת בשרים בוצע בו תהליך שיפוץ שכלל הריסה מוחלטת של כל שהיה בו. הקונספט העיצובי, מספרת מעצבת הפנים שרון בר אור, "התבסס על "סטייק האוס" אמריקני טיפוסי ששפתו הצורנית כוללת מספר מאפיינים מובהקים, דוגמת שימוש בחומרים טבעיים שמופעם גס וגולמי משהו- עץ כהה למשל, תאורה לא בוהקת מידי,  עיטור הקירות בצילומי שחור-לבן, וכד''. חלקו הקדמי של החלל מוקצה לשמש כאזור האכילה המרכזי וכולל מקומות ישיבה בוריאציות שונות, ובעומק שטחו הישיבה היא "על הבר", המופרד מהמטבח הממוקם מאחוריו באמצעות ויטרינה שקופה החושפת נתחי בשר מפוארים ומסבה עונג ויזואלי לקרניבורים שבחבורה. העץ המככב בחלל הוא אלון מבוקע, אשר בריצוף מופיע כפלנקים בגון ונגה כהה מאד וגימור מיושן, ובחיפוי הקירות בגון בהיר יותר.

התאורה שבחרה בר אור מתקבלת מ"אהילי לולים" שהינם אופייניים לסוג זה של מסעדות, וזכו בכינוי בשל עיצובם המדמה את גופי התאורה המשמשים בלולי תרנגולות. בעוד השימוש בעץ ובסוג התאורה עוקב אחר קונספט הסטייק האוס הטיפוסי, מפתיע החלל עם אלמנטים ומוקדי עניין החורגים ממנו. כך, למשל, ארון יינות המתהדר בגון סגול ויוצק טאצ' נשי מרכך למארג הכהה, ויותר מכל חיפוי מקורי במיוחד שהגתה בר אור לשילוב בחלק מהקירות- רשת מתכת הכולאת בתוכה שברי אבן בזלת מרמת הגולן. הרשת הינה, למעשה, חזיתם הקדמית של כלובי רשת שיוצרו ידנית וייעודית, והושקעו בגומחות שתוכננו לצורך זה בקיר עם חיזוק קונסטרוקציית ברזל.  בר אור: "שברי הבזלת הממלאים אותם הובאו למקום כגושי סלעים גדולים, "פוצצו" באמצעות קונגו לגודל הרצוי, ושולבו "אחד אחד" בתוך הכלובים". את הרציונל לבחירת הבזלת מסבירה בר אור בגונה ובמאפייני קשיותה החוברים לממד ה"גברי" משהו של אווירת סטייק האוס, כמו גם כסוג של "הומאז''" וחיבור רעיוני לבשר, שבדומה לאבן מגיע גם הוא מרמת הגולן.
 

 



SHINE & SHARP - סטייק האוס


שרון בר אור, מעצבת פנים. צילום: הצמצם הבוער. אתר: www.sharonbaror.com
 

 

MONICA JEWELLERY - חנות תכשיטים
תכנון ועיצוב: אדריכל טל אוחיון
צילום: אלעד שריג
מייל: tal_o_arch@012.net.il

 

חנות התכשיטים, ששטחה 25 מ' בלבד,  תוכננה בקונספט שנועד לבטל תפיסה רווחת של דלפק מכירה טיפוסי, וליצור בחללה תנועה וזרימה חופשית- כעין מסלול טיול המאפשר ללקוחות להתרשם מהמוצרים המשתלבים כתצוגות שונות בהיקף המעטפת.  לריצוף החלל נבחרה אבן שיש אפורה, ותקרות הלבנות המצניעות תאורה סמויה ומשוות ממד של ריחוף משלימות מסגרת הולמת לשפת עיצוב נקייה המשלבת חומרים המסמלים ייצור תכשיטים-  נירוסטה כמסמלת מתכות יקרות, וגבישי קוורץ כמסמלים אבני חן ויהלומים. במסגרת זו תכנן אוחיון את אחד מקירות החלל כקיר גבישים המסמל את היהלומים במצבם הטבעי והלא מעובד, שבתוכו צפים ארבעה תאי תצוגה מצופים נירוסטה להצגת תכשיטי היהלומים במצב שלאחר העיבוד. קיר הגבישים הוא, למעשה, שימוש חדשני וראשוני בגבישי קוורץ טבעיים אותו פיתח אוחיון ייעודית לחיפוי הקיר. לאחר חשיבה על המראה הרצוי והחלטה שהגבישים יודבקו תוך יצירת לוחות חיפוי, הוכנסה לתמונה חברה יצרנית, ויחד עם מנהלי הייצור נבחרו סוגי הגבישים וגודלם לצורך הכנת פרוטו טייפ לניסוי ובדיקה. בתהליך זה, מספר אוחיון, "הוכנו מספר לוחות ניסיון במטרה לבחון את תמהילי הגבישים הרצויים לקבלת המראה המבוקש, הן בסוג, הן בגוון והן בשילוב הגדלים השונים.

בנוסף נבחנו מספר שיטות הדבקה של הגבישים עד שהגענו ללוח הרצוי מבחינת המראה והמרקם הגבישי". היות ומדובר בלוחות גדולים וכבדים, ההחלטה על אופן עיגונם למחיצות הגבס המפרידות בין החנויות הסמוכות דרשה התייעצות עם קונסטרוקטור, והוא בוצע תוך שימוש בקונסטרוקציית פלדה שתוכננה בגריד מותאם למידות הלוחות השונים: קונסטרוקציית הפלדה עוגנה לרצפה ולתקרת הבטון, ועליה הותקנו הלוחות בצורה יבשה באמצעות בורגי פלדה. על נקודות חיבורי הברגים הודבקו גבישים כדי שחזות הלוח תהיה מושלמת והומוגנית ללא מתום. בקדמת קיר הגבישים הוצבה מחיצת זכוכית שכמו מגנה עליו, מעניקה לו "כבוד" ראוי ואף מייצרת השתקפויות והחזרי אור המעצימים את אפקט הנצנוץ של החומר.
 

 

 

 

MONICA JEWELLERY - חנות תכשיטים

 

F. Code - בוטיק שכונתי
תכנון ועיצוב: חני חזק, מעצבת פנים   
צילום: אביעד בר-נס
אתר: www.studiohazak.com

"עיצוב החנות, שחללה משתרע על שטח לא גדול של 30 מ"ר בלבד, נרקם כנגזרת של שמה: Fashion code , שם שלמעשה נבחר בשיתוף איתנו, והתפתח רעיונית בהשראת תווית "ברקוד" – הן בשל מהותה כתווית מזהה ומגדירה, והן בשל תצורת הפסים המאפיינת אותה, אשר היוותה בסיס לקונספט העיצובי" מספרת מעצבת הפנים חני חזק. נוכח תקציב נתון ולא בדיוק שופע, נבחרו עצי טפסנות לבניית מרבית החלל, ובכך גם נוצל כל שטח הקירות לצרכי תצוגה ואחסון מקסימאליים. חזק: "אמנם מדובר בחומר זול, אך בעל ערך אותנטי ומופע חמים המייצרים עניין אסתטי".  בדומה לפסי הברקוד, כך גם קורות העץ ששולבו בחלל מאופיינות במידות רוחב משתנות, והן נמשחו בשכבת לכה ובטון מדוללת מאד ללא כל ליטוש, המעניקה להן הגנה ובה בעת מראה משומש כלשהו, המעצים את המהות החומרית. השימוש שנעשה בקורות יצר מבנה קונסטרוקטיבי כשל 'סוכה', ומסגרת שמייצרת את המקצב הצורני של החנות: לחזית המסגרת חוברו קופסאות מצופות פורמייקה ירוקה המשמשות לתצוגה ואחסון בגדלים שונים, והמרווח שנוצר מאחוריה נוצל להצנעת מערכות שונות, כמו גם לאחסון נוסף- נסתר. קונסטרוקציית הקורות אף מצניעה את המערכות ששולבו בתקרה כשהמרווחים ביניהן משמשים כיציאות למערכת מיזוג האוויר, ובקירות, מעל קופסאות התצוגה, היא מכילה דלתות מעבר לאחסון נסתר, ה"מתיישרות" עם קו האפס של חיפוי העץ. הרצפה והתקרה הינן שותפו מלאות להשלמת מקצב הפסים שיצרו קורות העץ: ברצפת הבטון ישנם חריצים הממשיכים ומייצרים רצף עם מארג הפסים שבחזית החנות ובעומק שטחה, וכך גם הפסים בתקרה, שמייצרים המשכיות ויזואלית עם הקווים של פסי הקירות בצידי החנות.

 





F. Code - בוטיק

 

מתוך 'קצת אחרת'. גליון 125, יולי - אוגוסט 2012

 


 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי