אדונית החומרים

התשוקה לחומרים, הרצון לדעת, הסקרנות להבין, הצורך ללמד. ראיון עם מומחית החומרים שרון אלה שכבר יותר מ-13 שנה, מעבירה קורסים בנושא לאדריכלים, למעצבי פנים ולסטודנטים.

מאת: שירה רייז משולם | צילום: | 03/05/2021

בית פרטי בהרצליה. חזיתות מטבח סנדוויץ ליבנה חשוף. צילום גלעד ראדאט
   

"היום, כמעצבת פנים שנמצאת בתחום יותר מעשרים שנה, אני יכולה להגיד שחומרים תמיד היו התשוקה שלי. אני לא מסוגלת להישאר באותו מקום מבחינת החשיבה העיצובית ולכן חשוב לי לחדש בכל פרויקט. מבחינתי, החידוש תמיד מגיע מהשילוב בין החומרים שעמם אני בוחרת לעבוד. כשיש רצון ללמוד, לחקור וליישם - מטבע הדברים מגיעים למקומות חדשים." אומרת שרון אלה, מעצבת פנים, ומומחית בחומרים שכבר יותר מ-13 שנה מעבירה קורסים בנושא לאדריכלים, למעצבי פנים ולסטודנטים. 

"התשוקה לחומרים הפכה אצלי לאג'נדה. הרגשתי שלא רק שאין מספיק ידע בנוגע לחומרים מסוימים. פעמים רבות, לאדריכלים ולמעצבים גם אין זמן לעשות מחקר מעמיק בנוגע לכל פרויקט, ולכן לעתים קרובות הם בוחרים להיצמד למקום המוכר והצפוי." אלה מסבירה. 

בית פרטי הרצליה. מעקה מדרגות משולב רשת נירוסטה אקסטנדד, רצפת בטון מוחלק. חזיתות מטבח סנדוויץ ליבנה חשוף. צילום גלעד ראדאט
   

אלה לא אוהבת להגיד את זה בקול רם, אבל היא הייתה הראשונה בארץ שהרימה את ה'כפפה המקצועית' בבניית קורסים וסדנאות בתחום החומרים, עבור אנשי מקצוע העוסקים בתחומי העיצוב, אדריכלות ותכנון. כיום היא נחשבת לאוטוריטה בתחום. בעיניה, הערך העיקרי בצבירת ידע מעמיק בתחום החומרים, הוא האפשרות להבין, בדיוק מרבי, מה החומר רוצה להיות בחלל.

כשהתחלת לאסוף מידע על החומרים, לא היה אינטרנט, ניוזלטרים ופינטרסט... איך היית משיגה את המידע? 

"כשאני מספרת לסטודנטים שלי שמצאתי ספקים וחומרים ב'דפי זהב', חלקם אפילו לא מכירים את המונח. אני יכולה להגיד לך ש"כיתות רגליים" רב היה מעורב בתהליך. ביקרתי במפעלים שונים באזורי התעשייה ברחבי הארץ, ונסעתי לאולמות תצוגה ולתערוכות בארץ ובחו"ל. היום אני נמצאת בקשר הדוק עם ספריות חומרים עולמיות, עם ספקים ועם יצרנים. אני מקפידה להישאר מעודכנת בנוגע לחומרים חדשים בארץ ובעולם. 

גרם מדרגות בחלל בית פרטי בהרצליה בעל 4 קומות. מעקה משולב רשת נירוסטה אקסטנדד. צילום גלעד ראדאט
   

אלה, שבין שאר פעילויותיה גם מעניקה שירותי ייעוץ בנוגע לבחירת החומרים הנכונים בכל פרויקט, מאמינה שבדיוק כפי שנהוג לעבוד עם יועץ תאורה, יועץ מיזוג אוויר וכדומה, חשוב לחנך את המעצבים וגם את הלקוחות הפרטיים - להתייעץ עם מומחה לחומרים שיודע להתאים את החומרים הנכונים לפרויקט בהיבט הפרקטי עם התייחסות לקונספט העיצובי בחלל.

על אחת כמה וכמה בפרויקטים מורכבים כמו מבנים ציבוריים שצריכים לעמוד בדרישות רבות. "תנו לי לעשות עבורכם את המחקר, תנו לי להוביל אתכם לקדמת הבמה מבחינת חומרים עכשוויים המבוססים על פיתוחים טכנולוגים חדשים ומיוחדים... שייבדלו את המבנה ויענו על הצרכים השונים." אלה מבקשת. 

טיח מינרלי על קירות חדר הרחצה במראה בטון, ואריחי בטון טבעי משולבים בשני גוונים. צילום איתי בנית
   

בטווח הרחב שבין החומרים הטבעיים לחומרים הסינטטיים, עם מה את באופן אישי בוחרת לעבוד? 

"אני עובדת בעיקר עם חומרים טבעיים. כמו אדריכלים ומעצבים אחרים שעובדים עם חומרים טבעיים, אני חושבת על ההזדקנות של החומר, כיצד היופי שלו הולך ומשתבח עם השנים. אף על פי שהטכנולוגיה הצליחה לייצר חיקויים מעולים של הטבע, עדיין החומר הסינטטי לא יודע להתיישן כמו החומר הטבעי בעל הנשמה." 

פרויקט בית פרטי באזור השרון. חזית ארון בגדים, עץ אלון מלא בחירוץ CNC. צילום איתי בנית
   

קשה לאדריכלים ולמעצבים לאמץ חומר חדש?

"בעיניי, האימוץ הוא לא של חומר חדש אלא התייחסות אל החומר בדרך חדשה. יכול להיות שהמעצב בחר בחומר מוכר, אבל הוא ידע לאפשר לחומר להיות משהו חדש בחלל. יש הרבה מעצבים בארץ  שיש להם טעם טוב והוא ניכר בעיצובי החלל שלהם ובתוצאה הסופית. אבל, לעניות דעתי מעצבים נדרשים ליותר מטעם טוב. המשמעות של היותנו מעצבים, היא היכולת להמציא אמירה חדשה שנשארת אותנטית לקונספט של הפרויקט, וזה יכול להתקיים רק כאשר יש ידע וניסיון מצטבר בעולם החומרים.

למשל, האם אנחנו יכולים, כל פעם מחדש, לתת לאותה רצפת בטון, נראות אחרת שמתאימה לקונספט של הפרויקט ואיננה מושפעת רק מטרנדים גורפים בשוק המקומי והעולמי וכדומה. 

 

מעקה ברזל משולב רשת אקסטנדד-נירוסטה. צילום: איתי בנית
   

"כשיש הבנה יסודית של החומר, אין פחד למתוח את הגבולות שלו. תהליך החשיבה מוביל להתנסויות חדשות. בעיניי, התפקיד של המעצבים הוא ליצור ולא רק לאצור או לבחור. נכון, בפרויקטים בעיצוב ובאדריכלות, יש הרבה קשיים לוגיסטיים, טכניים וכדומה. מעצבים יצירתיים מוצאים את עצמם בתהליכי עבודה מורכבים שגוזלים מהם אנרגיות רבות. ובכול זאת יש לנו, המעצבים והמתכננים 10% עד 20% שבהם אנחנו מקדישים זמן לתהליכי חשיבה קונספטואליים, חולמים, משרבטים ויוצרים יש מאין. לדעתי, זה השלב שבו נברא החזון שלנו בנוגע לבחירת חומרים וליצירת פרטים מעניינים בפרויקט.

אני תמיד אומרת: 'אל תרוצו ישר למקום הנוח, תנו לעצמכם את הזמן להיות גם יוצרים, הרי זו הסיבה שבחרתם דווקא בתחום העיצוב.'" 

מעקה ברזל משולב רשת אקסטנדד-נירוסטה. צילום: איתי בנית
   

איך את רואה את העתיד מבחינת התפתחות החומרים?

"אני מרגישה שיש מתיחת גבולות בין החומרים הטבעיים לחומרים המתועשים, לצד שילובים יוצאי דופן של טכנולוגיות עכשוויות כמו הדפסות תלת ממדיות, חיתוכים ב CNC וחיתוך בלייזר המצליחים ליצור חומרים שנותנים מענה בעידן שמחפש תחליפים לחומרים טבעיים, לחומרים כבדים, לבזבוז אנרגטי ולשיטות ייצור מיושנות.

"לצד כל הפיתוחים הטכנולוגיים אפשר לראות בבירור חזרה למסורת. מלאכת היד תופסת מקום משמעותי מאוד. בסופו של דבר כולנו יצורים אנושיים שאוהבים להתרפק על ההיסטוריה ועל הנוסטלגיה. הרבה מעצבים חוקרים את השילוב בין העולם הישן לעולם החדש. כמו למשל, טקסטורה מעולם האריגה המקבלת ביטוי חדש דרך הדפסה תלת ממדית."

   

 

 

הכתבה מתוך גיליון 162 בנושא חיפויים <<להורדת המגזין לחץ כאן>>



 


רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי