לא מעט חודשי חיפושים אחר בית בשכירות שישמש אותו למגורים וכמשרד כאחד, עברו על אלון חסון עד שמצא את מבוקשו בשכונה הותיקה בר"ג. עבור חסון, בעליה של חב' "אלון חסון דיזיין האוס", העוסקת בעיצוב אירועים וחללי פנים, מיקום המשרד בתוך הבית הוא חלק ממשנה סדורה המאמינה בקשר אישי הן עם לקוחותיו והן עם עובדיו, ובכל מקרה שונה בתכלית השינוי מכזה המתנהל בתדר "מעונב" ורשמי. "משרד בבית מאפשר ליצור קשר חם, פורה ולא פורמאלי, שרק מיטיב עם מהות העבודה עצמה" אומר חסון, שאת דרכו בעיצוב האירועים התחיל כבר לפני שנים עם עיסוקים בשזירת פרחים ובתחום המלונאות. ואמנם, וגישתו מקבלת כאן ביטוי ממשי: לצדו עובדים מעצבים המגיעים מעולמות תוכן שונים בתחום (פנים, מוצר), וביחד הם מייצרים סביבת עבודה פורייה באווירה ביתית, תרתי משמע.
הבית, חציו של דו משפחתי שנבנה לפני כ-60 שנה, ניצב על שטח של חצי דונם עם גינה קטנה המשתרעת בחזיתו הקדמית וגדולה יותר באחורית. במהלך השנים עבר הבית שיפוץ שהרחיב את שטחו- 150 מ"ר- אך הוא בוצע כסוג של "טלאי", וזרימת חללו ככלל מעידה על אופי התכנון שרווח בזמן בנייתו. הכניסה אליו עוברת דרך מבואה קטנה ממנה נפרש לעין חלל המגורים כמרחב פתוח, שבעברו האחד ממוקם הסלון, בעברו השני פינת אוכל, ומאחוריה שוכן המטבח הסגור. אזור החדרים ממוקם בעומק המרחב, כמו מאחורי החלל הציבורי, וחלליו השונים ממוקמים לאורכו של מסדרון: חדר רחצה ושירותים, חלל המשרד, פינת ישיבה קטנה, וחדר שינה החותם את הציר האורכי.
למרות שהיה מיושן ואפלולי, עמד חסון על הפוטנציאל הגלום בבית, וכמי שגורס שעל אף הממד הזמני גם חלל שכור צריך להיות ביתי ומטופח, הוא ביקש, ואף קיבל, את ברכת המשכירים לבצע בו שינויים לרענון חזותו. ואכן היה מה לשנות. חסון:"המראה המיושן שנגזר מגילו המתקדם ניכר בו היטב, וכדי להפוך אותו לחלל נעים למגורים נדרש תהליך שיפוץ שארך חודשיים וחצי. כך, למשל, כל חלל הסלון ופינת האוכל היה מקורה ומחופה בעץ כהה שהקנה מראה כבד מאד, מצב הריצוף במטבח היה בכי רע, ועוד כהנה וכהנה דברים שדרשו טיפול".
פינה שפונה אל החזית הקדמית בחלל הסלון
מטבע הדברים, היות ומדובר בבית שכור, השיפוץ שביצע חסון התמקד בשדרוג ולא כלל תהליכי בנייה/הריסה, כאשר התהליך המשמעותי ביותר מבחינה זו היו פריצת גומחה אופקית בקיר המפריד בין המטבח וחלל המגורים. את יתר "העבודה" עשו צביעת הקירות, החלפת ריצוף הטרצו הישן בחללים מסוימים, ובעיקר סגנון העיצוב האקלקטי האהוב עליו, אשר אכן הפך את החלל לביתי, חמים ומזמין. בתוך כך, כמו גם בשל העובדה שהוא משמש למגורים ולעבודה כאחד, עיצובו הוא מעין מקבץ אזורים שכל אחד מהם נושא את אופיו המיוחד, ואסתטיקה מוקפדת היא המוטיב המשותף לכולם. חלל המגורים, למשל, הוא מרחב בהיר ושלו שהשיפוץ חולל בו פלאות: העץ הכהה שחיפה את כלל קירותיו הוסר, והם נצבעו בפלטת צבעים רגועה של גווני לבן, שמנת וקפה המופיעים גם בפריטי הטקסטיל והריהוט.
בתקרה לעומת זאת, נותר חיפוי העץ כשהיה במקור, אך צביעתו בגון לבן שיוותה לו חזות חדשה, ולצד תצורת הסרגלים של אופן התקנתו הוא משווה ערך מוסף של עניין ממעל. עיצוב הבית האקלקטי המאפיין את החלל מעיד על זיקה כלשהי לסגנון רטרו ולפריטי וינטאג' האהובים על חסון במיוחד, ומתקבל מפריטים שהוא מלקט בקפידה, אם בשווקי פשפשים בארץ ובעולם, ואם בחנויות "רגילות" בהן הוא מוצא את מבוקשו. גופי התאורה מאידך, הם דווקא גופים מודרניים יותר- ספוטים וצמודי קיר, והחיבור בין הסגנונות והפריטים השונים מתאחד לכדי זרימה טבעית והרמונית.
ברוח הזמן בו נבנה הבית המטבח הוא חלל סגור, אך על מנת לאוורר מעט את חזות המרחב כולו נפרץ בקיר ההפרדה בינו לבין פינת האוכל פתח אופקי היוצק ממד של עניין ופתיחות, ואף מאפשר קיום קשר עין עם יתרת אזורי החלל. בחלל המטבח עצמו הוחלף
ריצוף ישן בריצוף
אריחים מ
קרמיקה בגון חום, ולמרות שחזיתות הארונות הן החזיתות המקוריות, אביזרי החשמל העכשוויים, הקפידה בבחירת הפריטים ששולבו בו והפתח האופקי שצופה ישירות אל פינת האוכל, מעדכנים את חזותו.
המשרד, שבמהלך שעות היום הינו לב הבית ומוקד פעילות דינאמי, ממוקם לאורכו של ציר המסדרון, ושטחו נחלק לשני אזורים: זה המשמש כ"משרד כמו משרד" והינו אחד מחדריו המקוריים של הבית, וזה המשמש כחדר פרזנטציה, שהינו תוצר של הרחבת הבנייה שבוצעה במרוצת השנים. שני החללים ממוקמים זה אחרי זה ופתוחים זה כלפי זה, אך בה בעת הם מוגדרים כנפרדים הודות לקירוי קל המותקן בנקודת התפר ביניהם ואף מחדיר אליהם אור יום.
חלל המשרד על שני אזוריו מגלם את הרובד הדרמטי של עיצוב הבית, וחזותו משדרת אווירה עסקית מכובדת וחמימה כאחת. רצפת הטרצו הישנה חופתה בריצוף פי.וי. סי דמוי פרקט שחור, גון השולט גם בפריטי הריהוט המאופיינים בסגנון "ענתיק", דוגמת ארונות ויטרינה גבוהים, שולחנות כתיבה כבדים, שולחן עגול וכיסאות המשמשים את חסון וצוותו בפגישות עבודה עם לקוחות, וכמובן פריטי וינטאג' שמשלימים את האווירה.
חלל אחר הממוקם לאורכו של המסדרון הוא מעין נישה גדולה שבמקור שימשה לאחסון ואכלסה בשטחה ארון גדול במיוחד וחלון שנאטם. במסגרת השיפוץ נעקר הארון, החלון האטום נפרץ שנית, ובחלל שנוצר ניצבים עתה פסנתר, ספסל שעליו פזורות כריות צבעוניות, ספרים ופריטי נוי, החוברים לכדי פינה חיננית המכונה ע"י חסון, ולא בכדי, "פינת השראה"- פינה נעימה להסב בה לאתנחתא קלה ולרענון מקורות השראה, ואשר קיומה הלא צפוי אף שובר את ממד האורך של המסדרון.
חדר השינה החותם את המסדרון, הוא חלל נסוך רכות עם שטיח מקיר לקיר ווילונות המעטרים את פתחיו, כורסת רטרו, וגם כאן לא נעדרים פריטים בטעם של פעם המשרים ממד רומנטי-נוסטלגי. כך, אם תרצו, תפיסת עולמו של חסון מקבלת בחלל הבית הנעים הזה אישוש מלא: הן באשר ליצירת מארג ביתי מסוגנן גם בחלל שכור ומיושן, והן באשר לשילוב הרמוני בין מגורים ועבודה- שילוב שכאן מתברר כחלק מקסמו השזור אווירת חיות ויצירה שמעשירה אותו בממד ייחודי ומיוחד.