סקירת כנס FUTURE DESIGN


כנס FUTURE DESIGN, שהתקיים בספטמבר, היה הכנס ה- 20 במסורת הכנסים שיוזמת ומפיקה חברת "בית ונוי" לקהילת התכנון והבנייה בישראל, במטרה לעודד ולקדם שיח מקצועי בתחומי האדריכלות והעיצוב.  

מאת: מערכת 'בית ונוי' | צילום: | - 03/04/2013
 

מנקודת זמן של עידן המאופיין בקדמה טכנולוגית, כמו גם במודעות אקולוגית גוברת, מעוררים היבטי העתיד והעתידנות עניין רב בשדה האדריכלות והעיצוב, כשהם מציבים אתגרי תכנון ועשייה חדשים. אתגרים אלה עמדו בבסיסו התוכני של הכנס, אותו הנחה האדריכל אריה קוץ, אשר אף נשא הרצאת מבוא שסקרה את המתרחש כיום ביפן וסין. 

 

 

 

 

שתי התרבויות, לדברי קוץ, הפנימו כבר את העובדה שעתיד האנושות  טמון בצפיפות אורבאנית ופועלות באורח משמעותי למען עתידו של הקיום האנושי בסביבה עירונית. ההרצאה הדגישה את החשיבה התכנונית והעשייה העיצובית בסביבה המתחדשת במהירות של הערים הגדולות בשתי המדינות, והציגה פרויקטים חדשניים המתייחסים אליה וצומחים ממנה, דוגמת מערכות תחבורה מתוחכמות ומרחבים ציבוריים מוקפדים הערוכים לבאות.

 

 

אדריכל אריה קוץ
 

 

הרצאתו של האדריכל יורגן מאייר, בעליו של סטודיו " ARCHITECTS J. MAYER.H"  בברלין, גרמניה, נשאה את הכותרת " ACTIVATORS"ופרשה את תפיסת עולמו הרב תחומית, שקושרת אדריכלות, טכנולוגיה ותקשורת ועושה שימוש בכלים דיגיטאליים מתקדמים לגילום שילוב הדיסציפלינות. 

 

אדריכל יורגן מאייר
 

 

בפרזנטציה שהציג נכללו פרויקטים מגוונים שתכנן ברחבי העולם, דוגמת שדה תעופה חדש בעיר מסטיה בגיאורגיה, וכמובן פרויקט תכנונו של ה"מטרופול פרסול" בסביליה, שנחנך זה לא מכבר ומגלם גולת כותרת של אדריכלות דיגיטאלית ואמירה חדשנית יוצאת דופן בכל היבט: אם בצורניות  החושפת אותו כשלוש שמשיות אדירות ממדים, אם בשימוש חומרי מורכב במיוחד שמאפיין אותו, אם בעצם שילובו של המבנה בתוך רקמתה ההיסטורית של העיר, ואם בעירוב הפונקציות שהוא מכיל, וביניהן שוק, חנויות, מוזיאון תת קרקעי, טיילת ובתי קפה על הגג ה"שמשייתי" ועוד. 

 

 

מעצבת אפרת פרידלנד
 

 

המעצבת אפרת פרידלנד, מי שהגתה, הקימה וניהלה את ספריית החומרים במדיטק בחולון וכיום מנהלת את תחום החומרים והטכנולוגיות בחברת. Designaffairs GmbH, האירה את זווית המבט העתידית של עולם החומר באמצעות סקירה מעמיקה מלווה בדוגמאות ויישומים של המתרחש בתחום היום. לשיטתה של פרידלנד, בעולם שעמד על הצורך במציאת אלטרנטיבות למשאבים אנרגטיים ההולכים ומתכלים, ומקביל גם על איכותם של חומרים טבעיים כמיישרים קו עם ערכי קיימות (במהותם, בדרכי ייצורם, בהיבט החיסכון באנרגיה) מתחוללים שינויי תפיסה. עיקר השינויים בא לידי ביטוי בחיבור רגשי-חיובי או שלילי- לחומרים מסוג זה, ו/או למוצרים העשויים מהם, ולצד התייחסות מתחשבת של מעצבים הם עתידים לשנות את מפת הצריכה. 

 

את הכנס חתם האדריכל סו פוז'ימוטו מיפן, מכוכביה העולים של זירת האדריכלות העכשווית, אשר הרצאתו נשאה את הכותרת "עתיד פריטמיטיבי". יחסי גוף וחלל וקן מסודר לעומת ראשוניות שמגלמת מערה המעסיקים את פוז'ימוטו ועומדים בבסיס עשייתו האדריכלית, באו לידי ביטוי בשורת פרויקטים בלתי שגרתיים בעליל שנכללו במצגת מרשימה, וביניהם: בית  N שניסוח חללו נרקם כשלוש "קופסאות" בגדלים שונים שכמו נתונות זו בתוך זו, בית שתכנן על טהרת שימוש בקורות עץ ללא הגדרות ברורות של חלל או תפקוד, מוסד פסיכיאטרי לילדים, ואף את משרדו שלו, המגלם, לשיטתו, את מוטיב המערה העדיף עליו.

 

 

אדריכל סו פוז'ימוטו
 

 

במסגרת הכנס יזמה בית ונוי בשיתוף עם חברת "סמל", תחרות עיצוב בנושא מטבח העתיד שזיכתה את המעצב הצעיר אורון מילשטיין בפרס ראשון, וכתמיד הוא לווה בתערוכה מסחרית. 


גל התגובות האוהד שהגיע בעקבות הכנס המוצלח, אך הדגיש את נושא העתיד בהותירו "טעם של עוד", ומידע על אירועי התוכן הבאים ניתן למצוא באתר במדור הכנסים של בית ונוי

 

מתוך "סקירת כנס Future Design". מגזין 121. נובמבר-דצמבר 2011

 

 

כנס FUTURE DESIGN
 

 

 

כנס FUTURE DESIGN