מדובר באנשים - נעמה אהרונסון

הבזקי זיכרון, מבע פנים או מחווה גופנית, שנקלטים בעיניה הבוחנות של האמנית נעמה אהרונסון ונצרבים בזיכרונה, הופכים לדמויות אנושיות שהיא מפסלת מעיסת נייר

מאת: מערכת בית ונוי | צילום: מאיה באומל | אמנית נעמה אהרונסון - 03/04/2013

בימים אלה מוצגת בלובי הכניסה של בניין מגדל המוזיאון בתל אביב, תערוכתה של האמנית נעמה אהרונסון "מדובר באנשים". אהרונסון, המפסלת בעיסת נייר, מתמקדת במרכיב האנושי וכמי שמעידה על עצמה שאנשים מרתקים אותה, היא אכן מיטיבה לתרגם את מבטה הבוחן והמתבונן לשפת החומר. האנשים של נעמה נולדים מאירועים, התרחשויות, מבע פנים או תנוחת גוף מסוימת שנקלטו בעיניה נצרבו בזיכרונה, וכך, גלריית הדמויות המוצגת בתערוכה מגלמת פסיפס אנושי מוכר וסיטואציות הלקוחות מחיי היום-יום: חבורת אנשים המסבה לארוחה; בחורה הבוחנת את בבואתה במראה תוך התלבטות "מה תלבש היום"; אישה יושבת על כיסא ומפשפשת בתיקה; מוכר סברס כורע מול הדלי העמוס פרי וממתין לקונים שיחשקו בו ועוד. למרות שמקורן במציאות "אמיתית" שחוותה או ראתה, כשאהרונסון מתחילה לעבוד על הדמויות שלה היא מפקיעה אותן, לדבריה, מהקשר הזמן והמקום ובוראת עבורן מציאות אחרת "האנשים שלי חיים על הגבול שבין חיקוי מדויק של קטעי מציאות לבין האנונימיות שיוצר הדמיון" היא אומרת, ושתי המהויות מוצאות את ביטוין בפסלים המרשימים שהינם נטולי עיניים ואוזניים מחד, ומציגים מחוות גופניות מדויקות המשדרות נוכחות אנושית לכל דבר מאידך.

לתהליך היצירה של אהרונסון לא קודמים כל שרטוט או סקיצה. אלה נרקמים בתוכה מרגע שהדמות ו/או הסיטואציה נחקקו בזיכרונה ויכלו לממד הזמן הגורם לדהייה טבעית, ובתוך כך, בהקבלה מרתקת, הופך גם הנייר המשמש אותה מחומר זמין ומתכלה למוצר קשיח, עמיד וקיים "חומרי המוצא של יצירותיי הם זיכרונות וניירות" אומרת אהרונסון, שבפסליה מצילה את שניהם מהתכלות ומעניקה להם קיום מוחשי, ארוך טווח, ובעיקר מרשים.

 

"מדובר באנשים", מגדל המוזיאון, רח' ברקוביץ 4, תל אביב.

namason@gmail.com