עיצוב סובב עולם

אם אתם כבר בניו יורק, גנט (בלגיה), לונדון או ציריך, תשאירו קצת לתערוכות העיצוב החמות בעולם

מאת: אביטל מאור | צילום: | - 17/01/2016
פעילות אינטראקטיבית ב- Immersion Room

ניו יורק – ארה”ב | Cooper-Hewitt Museum | Immersion Room
 
תצוגה קבועה

מאז נפתח לקהל לאחר שיפוצים, מוזיאון עיצוב מצוין זה מציג רמה אחרת של תצוגה מוזיאלית, המשלבת אלמנטים אינטראקטיביים מתקדמים. למבקרים ניתן "עט" באמצעותו ניתן לסרוק בר קוד של מוצגים שתמונתם והכיתוב שלהם עוברים למיני אתר שכתובתו מופיעה על כרטיס הכניסה, ואליו ניתן להיכנס בניחותא בבית. כך ניתן להתרכז בהתבוננות בתערוכות מבלי לדאוג לצלם/לרשום. בנוסף, גם בחדר ה- Immersion ניתן ליהנות מיתרונות הטכנולוגיה המתקדמת: לבחור ממאגר של מאות תמונות של טפטים, שחלקם נדירים ומעניינים במיוחד מבחינת עיצוב/תקופה, ולהקרין אותם על גבי הקירות כדי לראותם בפרישה מלאה. כמו כן, ניתן לשרטט עיצובים אישיים ולהקרין גם אותם על הקירות, בשילוב או ללא שילוב הטפטים הקיימים.

שם: Table-Chair-Stool, 1968, עץ אפריקאי, באדיבות: Sherry Griffin/R & Company © Wendell Castle, Inc

ניו יורק – ארה"ב | MAD – Museum of Art and Design | Wendell Castle Remastered
 
עד ה- 28 בפברואר, 2016 

וונדל קסטל, מעצב רהיטים מחונן, הוא דמות מובילה בתנועת אמנות הרהיטים האמריקאית, שהייתה חלק מתנועת הקראפט האמריקאית. קסטל, שהחל את עבודתו בשנות השישים של המאה ה- 20 וחלק מעיצוביו הפכו לאיקוניים, התבקש בתערוכה לחזור אל חלק מהרהיטים שעיצב לפני כמעט שישה עשורים, להתבונן בהם בעין חדשה וליצור אותם מחדש על ידי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כגון סריקות תלת ממדיות, שרטוט דיגיטלי ושימוש בלייזר. למרות השימוש בטכנולוגיות החדשות, שורשיו של קסטל ממשיכים להיות נעוצים בעבודת קראפט ידנית והוא ממשיך לעשות שימוש בדמיון הפיסולי שאפיין את עבודותיו המקוריות. קסטל המציא גישות וטכניקות שונות בתחום העיצוב הרהיטים, כגון שימוש בלמניציה, צורות נפחיות, שפה עיצובית של צורות אורגניות ורכות ועוד, והוא אינו זונח את כל אלה, אלא חוזר ומיישם אותם תוך שימוש בטכנולוגיות החדשות מבוססות המחשב. 

 
Maarten Van Severen & Co, © Phile Deprez

גנט – בלגיה | Design Museum Gent | Maarten Van Severen & Co. Designers, artists & Makers
 
ללא תאריך סיום
 
התערוכה מציינת עשור למותו של מרטן ואן סוורן (1956-2005), מי שהיה מעצב הרהיטים הבלגי המשפיע ביותר בתקופתו. התערוכה הרטרוספקטיבית מדגימה את גוף העבודות שלו ואת הדרך שבה ניהל יחסים של היזון חוזר עם בני תקופתו – מעצבים, אדריכלים ואמנים גם יחד. ואן סוורן היה מעצב ויוצר כאחד, שלא הסתפק בשרטוט המוצר אלא חקר ויצר במו ידיו בחומר באופן מעשי, ונהג לומר שהוא יוצר על גבול שבין הרהיט השימושי והפריט הלא שימושי. תפיסתו הובילה לכך שהרהיטים שעיצב ויצר היו "חפצים מנטליים" ששילבו פונקציונאליות עם תפיסות אסתטיות מגוונות שהשראתן הגיעה ממספר רב של מקורות – חפצים, חומרים, תרבויות ותקופות. הארכיב שהותיר מאחוריו ממחיש את עושר מקורות ההשראה שהשפיעו עליו לאורך השנים.

פרויקט (BIGYard" (2010" אדריכלות: Zanderroth Architekten \ Herrburg Landschaftsarchitekten, צילום: Michael Feser

פרנקפורט – גרמניה | DAM – Deutsches Architekturmuseum | AT HOME – Building and Living in Communities
 
עד ה – 28 בפברואר, 2015

תערוכה זו, שלה רלוונטיות גדולה גם לישראל, מבקשת לבדוק את התופעה במסגרתה יותר ויותר אנשים בעולם המערבי רוצים לתכנן ולבנות באופן עצמאי את סביבת המגורים שלהם, וליצור קהילתיות גם בתהליך הבניה וגם בתוצר הסופי. במסגרת התערוכה מוצגים 26 פרויקטים בגרמניה ובמדינות אירופאיות נוספות המדגימים את התופעה בהיותם מיזמים פרטיים/קואופרטיביים שנוהלו על ידי האנשים למען עצמם. המבנים תוכננו ובוצעו בדרכים מגוונות שעונות לצרכים פרטניים, לצורות מגורים מועדפות ולסביבות שונות, כאשר הפתרונות הם בדרך כלל חדשניים ומתקדמים, תוצר של שאיפות ורצונות של הדיירים עצמם.  לתופעה זו השלכות רבות, הן מבחינת תהליכי הבנייה והן מבחינת התוצר האדריכלי/תרבותי: בסופו של התהליך השיתופי מתקבלת סביבת מגורים בה יחידות המגורים העצמאיות מתכנסות סביב קהילה המעודדת שיתופיות, אינטראקציות חברתיות, שימוש בחללים חברתיים משותפים ועוד.


עיטור יהלומים לטורבאן של המהרג'ה של Nawanagar, 1907 (שופץ ב- 1935). צילום: פרודנס קאמינג. The Al Thani Collection © Servette Overseas Limited, 2014

לונדון - אנגליה | Victoria & Albert Museum | Bejewelled Treasures: The Al Thani Collection
 
21 בנובמבר, 2015, עד ה- 28 במרץ 2016

תערוכת החורף המרכזית של המוזיאון, המתקיימת כחלק מפסטיבל הודו, חושפת קולקציה לא פחות ממדהימה של תכשיטים, כולם שייכים לאוסף פרטי. התכשיטים כוללים עיצוב מסורתי, כמו גם עיצוב מודרני של תכשיטים הודיים, ובין היתר גם את ה- Mughal jades – פריט נדיר מהכתר של הסולטן טיפו. ביקור בתערוכה מאפשר להבחין בשינוי הדרמטי שחל בתחום עיצוב התכשיטים ההודי במהלך המאה ה- 20, ובמסגרתה נבחנות גם ההשפעות של עיצוב התכשיטים ההודי על עיצוב התכשיטים האוונגרדי האירופאי, דוגמת קרטייה ובתי אופנה נוספים ששאבו השראה מההוד וההדר של תכשיטי המלכים והנסיכים ההודיים ( כמו, למשל, מוטיבים כמו מוגהל) ושילבו אותם בהשפעות של ארט דקו. 


כפפת מגן סרוגה, 2010. מתוך קולקציית המוזיאון. צילום: FX. Jaggy and U. Romito, © ZHdK

ציריך – שוויץ | MUSEUM FÜR GESTALTUNG  | PLEASE TOUCH!
 
27 בנובמבר, 2015 עד ה- 17 באפריל, 2016

מה קורה כאשר אנו נוגעים, לוחצים או מפעילים משהו? איזה אפקט יוצרת הנגיעה על האובייקטים עצמם? מחסומים מוזיאליים וקופסאות תצוגה מייצרים בדרך כלל מרחק בין האובייקט לבין הצופה, אך תערוכה זו מבקשת לשנות את המציאות המוכרת באמצעות דרישה מהמבקרים בה להבין את עולם העיצוב התעשייתי של מוצרים מחיי היומיום דרך הידיים, דרך הנגיעה. מאחר ועולמנו המודרני הופך ליותר ויותר ויזואלי ודיגיטלי, לחפצים אמיתיים ולנגיעה אמיתית בחומר יש משמעות גדולה יותר מתמיד. בתערוכה מוצג מגוון רחב של פריטים מתחום העיצוב המוצר והיא בודקת את האינטראקציה שבין החומר והצורה, כמו גם את האפקט של הנגיעה והתחושה שהיא יוצרת.

 
 
 

יצירת קשר - עיצוב סובב עולם