מרכז העיצוב של חברת Duravit

ביקור במרכז העיצוב של חברת דורויט (Duravit), החברה הגרמנית המייצרים כיורים, אסלות, מקלחונים, רהיטים לחדרי רחצה ועוד. את המבנה תכנן האדריכל והמעצב פיליפ סטארק בעיירה הפסטורלית הורנברג באזור היער השחור, חובר בכבוד אל הנוף הציורי בו הוא ממוקם, ובו בזמן יוצק לתוכו עניין שונה.

מאת: מיה אור | צילום: Patrick Seeger באדיבות חברת Duravit | Philippe Starck Network, Paris 03/04/2013
מבנה מודרני גבוה הממוקם במרכז נוף המורכב מיערות צפופים ובתים נמוכי קומה בעלי גגות רעפים אדומים, יכול, ובצדק, להיחשב כהפרה חסרת רגישות של המרקם הסביבתי. אך זה לא מה שקורה בעיירה השלווה הורנברג, השוכנת באזור היער השחור בגרמניה: המבנה בעל החזות ההי טקית בעליל, שניצב בשטחה בתוך עמק ציורי עטוף נוף שלכת מרהיב, חובר אליו בטבעיות ובהרמוניה, ואף יוצק לתוכו ממד נוסף של עניין שונה. הבניין המודרני הוא מרכז העיצוב של חברת דורויט, יצרנית אביזרים סניטאריים ופריטי ריהוט לחדר הרחצה, המשווקת גם בארץ ע"י חברת דורויט ישראל מקבוצת חזי בנק-טופולסקי. הרעיון להקימו דווקא בהורנברג הקטנה הייתה סנטימנטאלית בעיקרה: למרות שעם צמיחתה במהלך השנים נוספו לחברה מרכזי פעילות ומפעלים יצרניים ברחבי העולם, הוחלט כי העיירה בה החלה את דרכה בשנת 1817 כחברה קטנה לייצור כלי אוכל, וממנה התפתחה ופרצה לעולם, תמשיך להוות את הלב הפועם שלה. אם תרצו, סוג של נאמנות רגשית ואמונה במה שהוכיח את עצמו, ואף האופן בו קושר המבנה החדש לישן באמצעות מעבר ישיר, מגלם את ממד ההמשכיות ואת הכבוד שרוחש ההווה המשגשג של המותג למסורת העבר.

 

 

 

חתך חלוקת הקומות והצבעוניות שנבחרה לאפיין כל אחת מהן.
 

אסלה כמרפסת
מרכז העיצוב מאכלס את משרדי החברה, אולמות תצוגה לקניינים ואדריכלים, חללים לקיום השתלמויות מקצועיות, ותכנונו הופקד בידי מי שחתום על לא מעט מסדרות המוצרים שלה - האדריכל והמעצב פיליפ סטארק. המבנה מתנשא לגובה 5 קומות, מעטפתו נקיית הקווים משלבת זכוכית וחיפוי מתכת, ומתארו, העוקב אחר קווי השטח עליו הוא ממוקם, הינו טרפזי משהו. שתי החזיתות הצדדיות הינן שקופות, ובחזית הקדמית, שהינה אטומה ומחופה במשטחי מתכת, כבר ניתן לזהות את מגע ההומור של סטארק המעצב: בתוך מעין מגרעת המשתרעת לגובה 3 קומות, "ניצבת" אסלת ענק כטריק איקונוגראפי שהופך את המבנה למדיום צופה ונצפה, מקנה לו ייחוד ואף מדגיש את המותג עצמו. בתוך הבניין פנימה מתבררת האסלה כמרפסת תצפית החושפת את נופה המרהיב של הסביבה, וחומריות המעטפת מייצרת בו חלוקה לשני אגפים מוגדרים- אטום ושקוף, שייעודם התפקודי נגזר מכך: החללים הגובלים בחזית הקדמית מחופת המתכת של המעטפת, ובתוך כך הינם נעדרי פתחים, מוגדרים כ"קופסה שחורה" המשמשת למיקום תצוגות, ואילו אלה התחומים בין החזיתות השקופות משמשים כחללי עבודה רב תכליתיים המכילים משרדים, אזורי לימוד להשתלמויות מקצועיות, קפטריה גדולה, חדרי ישיבות וכיו"ב. ממד השקיפות המאפיין את חלקו זה של הבניין מודגש אף באמצעות "צילינדר" שקוף הזורם לכל גובהו, כשהוא נוסך עניין צורני שונה לתוך קוויו הישרים, מעניק קשרי עין ישירים בין הקומות, ומעצים את חדירת האור ותחושת הפתיחות. בין "הקופסה השחורה" לבין "הקופסה השקופה" מפריד חלל ביניים המסמן באורח ברור את רעיון החלוקה, ובו ממוקמים המדרגות, המעליות, חללי שירותים ומטבחונים. מבחינה מבנית יישר התכנון קו עם טכנולוגיות מתקדמות, דוגמת רצפות כפולות לתיול מיטבי, ליבת בטון מערכות מתקדמות של תאורה, 
 

עובדים שקוף 
חללי האגף השקוף הינם אווריריים ומוארים מאד, ונהנים מדיאלוג "צפוף" עם נוף הסביבה שנוכחותו הינה חלק בלתי נפרד מהם. חומריות המעטפת, ובעיקר שימוש במתכת, באה לידי ביטוי גם בכל פרטי הגמר של עיצוב הפנים המאופיין בחזות מודרנית ועכשווית, כאשר שילוב שטיחים שחורים מקיר לקיר לצד מחיצות בגווני עץ בהירים ונגיעות אדומות נועד לצקת לתוך המסגרת המינימליסטית תחושה ביתית יותר שתנעם לעובדים. התכנון הפונקציונאלי ניתן דגש לגמישות המאפשרת שינויים בהתאם לצרכים משתנים, וכך, למשל, הקומה המשמשת לקיום השתלמויות וימי עיון תוכננה עם מעין "זירה" מרכזית מעוגלת משהו, כך שהשימוש בה יכול להיות כאולם גדול ופתוח או בחלוקה לחללי משנה קטנים.

קופסה שחורה - העבר וההווה  
המעבר משקיפות אגף העבודה לחללי הקופסה השחורה, אשר מיקומם ואופן תכנונם האחיד מעניקים תחושה של מגירות הסדורות זו מעל זו, הינו חד, ומבטא את מלוא הסמנטיקה הנגזרת ממהותם של מושגי אטום ושקוף. חללים אלה נחשפים כסוג של הכלאה בין אולם תצוגה וחלל מוזיאלי, וכל אחד מהם יוחד לנושא ספציפי המאיר היבט אחר מתוך מעולמות התוכן של החברה - אם מעברה ואם מההווה שלה - ועוצב תוך שימוש בפלטת צבעים שונה המבדלת ומדגישה אותו. כך, בסדר עולה, קומת הכניסה המציגה את גלריית המעצבים ששיתפו ומשתפים פעולה עם החברה מאופיינת בגון פחם בהיר; גון בז' שולט בעיצובה של החלל המוקדש לתצוגת הייצור; גון תכול בחלל קומת המוצרים (אמבטיות ורהיטי חדר רחצה); שחור משחור דרמטי מאפיין את עיצוב חלל התצוגה בקומה המוקדשת להשתלמויות שמתייחס גם לעברה של החברה; ובקומה העליונה, שעיצובה נשלט ע"י לבן זך וטהור עם נגיעות של ירוק רענן, מזומנת הפתעה: קומה זו מוגדרת כקומת התנסות, הכוללת מספר חדרי רחצה שעוצבו בסגנונות שונים שמוצרי החברה מציעים, והם עומדים לרשות המבקרים המוזמנים לחוות שימוש בהם, על כל המשתמע מהמושג חוויית רחצה- מגבות רכות, מוצרי טואלטיקה מפנקים, ואפילו מייבשי שיער.
 

 

נאמנות לעבר וקשר למקורות - מעבר ישיר מחבר בין המבנה הותיק של המפעל למרכז העיצוב.

 

מבט מקומה תחתונה אל רום גובהו של צילינדר שקוף הזורם לכל גובה המבנה באגף חללי העבודה.
 

התצוגות מרשימות בעיצובן האסתטי, שנחלק לתצוגה פיזית של המוצרים/תהליכים, ולתצוגה תוכנית רלוונטית משולבת באלמנטים גראפיים שונים, שנועדה לספר את סיפור הרקע שלהם. באורח בו מוצגים התכנים השונים בולט מוטיב של קופסאות המופיע בוריאציות יצירתיות ומגוונות- שקופות, אטומות, קבועות על הקיר, כיחידות מוצבות על מעמד וכיו"ב, והקירות מעוטרים בטקסטים, בציטוטים המדגישים את הנושא הספציפי, באיורים, צילומים ועוד. תצוגות המוצרים ערוכות ברוב טעם המשכיל להציגם כראוי, וכך או אחרת, השהייה בחללים אלה מגלמת היטב את משמעותו של המושג קופסה שחורה, כשהיא מבהירה את סיפור החברה והמותג על כלל רבדיו. וכשיוצאים החוצה, ונחשפים שוב לחזיתות הזכוכית של המבנה המודרני בהן משתקפים/מתמזגים נופי העיירה הפסטוראלית, התחושה היא שהסביבה, המבנה, העבר, ההווה, ואיכות המותג אכן משתלבים באורח הדוק לכדי ישות נכונה אחת. 

בית חברת Duravit, כחברה מובילה בתחום עיצוב פנים חדרי הרחצה, מהווה מעטפת נאותה במסגרתה ניתן להבין כיצד אסלות, כיורים, מקלחונים ורהוט לחדרי רחצה הם שחקנים ראשיים בתפאורת עיצוב פנים הבית.

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development