מפעל חיים

 

משרד האדריכלים הבלגי NU Architectuur, הפך מבנה תעשייה ששימש כסדנת נפחות ונגריה לבית מגורים מודרני וייחודי בו משתלבות מכולות כחללי פנים

מאת: אורנה גטניו- שנייד | צילום: Stijn Bollaert |
משרד האדריכלים
NU Architectuur

סביר להניח שאיש אינו רוצה לגור בבית חרושת אלא אם הוא אינו נראה ככזה, וזהו אכן סיפורו של הבית שתוכנן עבור משפחה בעיר גנט בבלגיה- בית מודרני השוכן במבנה ששימש בעברו כסדנת נפחות ונגרייה.


חזית הבית המחופה לבנים אדומות נשמרה כפי שהייתה במקור.


את תכנון הפרויקט, המכונה Bomastraat, על שם הרחוב בו הוא נמצא, ביצע משרד האדריכלים הבלגי NU Architectuur, כקונספט ייחודי המשלב שמירת אלמנטים מקוריים עם תעוזה של פתרון לא שגרתי בעליל- שילוב מכולות.

 

מבט מהמטבח אל חלל הכניסה לבית.


במסגרת שמירת הקיים נכללו חזית הבית המחופה לבנים אדומות, חלק מגגו השקוף למחצה של המבנה אשר שימש את המפעל, חלקים מרצפת הבטון, ואף חלל הפנים הגדול נותר כשהיה כשהוא משלב קונסטרוקציה של עץ, מתכת ובטון.


החצר הפתוחה: שתי המכולות המוצבות זו על גבי זו ומקושרות ביניהן באמצעות מדרגות ברזל לולייניות מהוות יחידת לינה נפרדת.


ההחלטה האדריכלית הייתה לא לחלקו לאזורים וחדרים באמצעות מחיצות או קירות, אלא להותירו במלוא פתיחותו כשהיה, כאשר את פתרון החלוקה מספקות שלוש מכולות.


"הבית תוכנן כפילטר שקוף בין שני חלקיו- הקדמי והאחורי, שמחלק, למעשה, את החלקה לשניים. העיקרון הקלאסי לפיו קירות הם האלמנטים קבועים ואילו דלתות זכוכית הן האלמנטים הניידים עובר כאן היפוך, ולפתיחת דלתות יש השפעה מידית על החלל" מסבירים האדריכלים.


החלל המרכזי הוא, למעשה, החלל הגדול של הסדנה המקורה בגג המקורי. מימין נראית המכולה הצהובה שמשמשת כמבואת כניסה אל חלל המגורים.


הקונסטרוקציה של הבית הינה גלויה, כאשר עמודים לבנים ודקים "אוחזים" למעשה את החלק הבנוי מעץ. חיפוי הקירות החיצוניים כולל הדלתות עשוי מרעפים בגוון אפור טבעי ללא כל ציפוי, כך שכאשר הם נרטבים בגשם הם עוטים גון כהה ומראה ייחודי וקטיפתי.




המבנה פונה לכיוון דרום, ולו גינה תחומה בקיר וחלל מקורה למחצה של מה שהיה פעם הסדנה, וכך כאשר נכנסים דרך השער נכנסים לחלל המרכזי שהוא, למעשה, חללה הגדול של הסדנה המחופה בגג המקורי. שלוש המכולות הוצבו במיקומים אסטרטגיים בצד הפונה לרחוב, מתוך כוונה לייצר חללים קטנים בתוך החלל הגדול, כשהן משמשות כמקום אחסון, כמו גם כמקום לינה לדיירים, השוכן מעל שער הכניסה.

 

לחיפוי הקירות החיצוניים, כולל הדלתות, משמשים רעפים בגוון אפור טבעי ללא כל ציפוי.


בכניסה לבית ניצבת מכולה צהובה המשמשת כמבואה ומובילה את הבאים למרכז חלל המגורים, ואילו שתי המכולות האחרות הוצבו זו על גבי זו כשהן מקושרות ביניהן באמצעות מדרגות ברזל לולייניות וגשר של פסי ברזל והופכות ליחידת לינה נפרדת.


חלל המגורים: פריטי ריהוט מינימאליים, ואלמנט מעניין מהווה כוננית ספרים עשויה עץ מצופה פורמייקה בגון אלון כהה מאוד שחלק ממנה מנוצל לשמש גם כגרם מדרגות.


בתוך המבנה נגלים חללי מגורים מוארים ומאווררים, הודות לקירות זכוכית שקופים- טריפלקס המבטיח בידוד מצוין- ולדלתות שעם פתיחתן מאפשרות אוורור טוב לחלל כולו. חלל המגורים מכיל בשטחו מטבח, פינת אוכל ואזור סלון, והוא מרוצף בבטון מוחלק אשר חלק ממנו, כאמור, נותר מהמבנה המקורי.


המטבח המעוצב כשילוב של עץ ירוק, נחושת ובטון, פונה לכיוון החצר האחורית ותחום בקיר זכוכית המחדיר פנימה שפע של אור יום טבעי.


פריטי הריהוט בו מינימאליים, ונקודת מיקוד בו מהווה כוננית ספרים עשויה עץ מצופה פורמייקה בגון אלון כהה שחלק ממנה מנוצל לשמש גם כגרם מדרגות. אלמנט מרכזי נוסף בחלל הוא קמין, אשר לצד נוכחותו והחימום שהוא נוסך אף מהווה כאלמנט הפרדה בין אזור המגורים והמטבח. עיצובו של המטבח משלב עץ ירוק, נחושת ובטון וחללו הפונה לכיוון החצר האחורית תחום בקיר זכוכית המחדיר פנימה שפע של אור יום טבעי, ובתוך כך הופך את הישיבה בפינת האוכל המרווחת לנעימה במיוחד וטובלת בשמש.



בעצם היותו משמיש חלל ישן מציג הפרויקט תפיסה ירוקה, הבאה לידי ביטוי מודגש אף באלמנטים ששולבו בו, דוגמת בידוד איכותי, הן כזה ששולב בקירות, והן כזה המושג בזכות זיגוג הטריפלקס שכולל שלושה לוחות זכוכית, הבטחת אוורור מאוזן, ושימוש ברפפות ובחופות פלסטיק ירוקות בחלקו הדרומי של המבנה להצללה וכמענה לחום הרב שמגיע מצד זה.


העיקרון הקלאסי לפיו קירות הם האלמנטים קבועים ואילו דלתות זכוכית הן האלמנטים הניידים עובר כאן היפוך


החלל החיצוני הראשון מבין השניים משמש כגינה וכאזור משחקים וכן מהווה אזור עבודה. האזור החיצוני השני נוצר באמצעות חצר אחורית סגורה ותחומה בשטח הנמצא מתחת לסככה ופונה אל עבר הבית. התחושה הנוצרת אגב כך היא של חדר ללא גג והיא בולטת בכל אזורי החוץ.



בימי הקיץ, כאשר כל דלתות הבית פתוחות, אין כל הפרדה נראית לעין בין השטח המחופה לרחוב ולחצר האחורית, ובהתאם לרעיון התכנוני דלת שנפתחת בצורה דרמטית אכן משנה מידית את כל מבנה החלל המעניין והלא שגרתי.

 

 

 

 


יצירת קשר - מפעל חיים