תכנון דירה מול ים

כחול הים שנשקף מבעד לפתחים גדולים, מרקמים מבריקים המעצימים את מוטיב השקיפות ושליטה מוחלטת של גווני אפור ושחור בחומרים ובפריטי הריהוט, משתלבים לשפת עיצוב מינימליסטית ועשירה כאחת בדירה ותיקה במתחם סי אנד סאן שתוכננה ועוצבה מחדש ע"י דין גרסטנר

מאת: עידית אסא | צילום: עוזי פורת | דין גרסטנר "גרסטנר אדריכלים" - 03/04/2013

נוף הים אליו צופה הדירה הדו קומתית במתחם סי אנד סאן, ואשר היווה את הסיבה לרכישתה לפני 16 שנה, היה גם הסעיף המרכזי בפרוגראמה שהגדירו בעליה למתכננה דין גרסטנר לקראת עיצובה מחדש. כמי שמחלקים את חייהם בין ישראל ונורווגיה היא שימשה אותם עד כה מספר פעמים בשנה, ועכשיו, כשפניהם מועדות לשיבה לארץ, הם ביקשו להתאימה למגורים של קבע, ובתוך כך לתת את מלוא הכבוד לנוכחותו של הנוף האהוב. "הרעיון שהנחה את התכנון התמקד ביצירת פתיחות מרבית, כך ששום דבר לא יחסום את מראה הים" אומר גרסטנר, אשר הקונספט המינימליסטי שרקם אכן הולך "עד הסוף" עם הנוף  הכחול ומותיר אותו כשחקן ראשי בחלל.

 

 

 

החלל של טרום התכנון המחודש כלל 6 חדרים, ש"הצטמצמו" במסגרתו לשלושה בלבד. כל מחיצות הפנים המקוריות הוסרו, והשטח, המשתרע על 265 מ"ר שנחלקים לשתי קומות, חולק מחדש: קומת הכניסה תוכננה כמרחב פתוח המכיל בשטחו את הפונקציות הציבוריות, ובקומה העליונה תוכננו סוויטת שינה רחבת ממדים המכילה גם פינת עבודה, וחדר נוסף עם חדר רחצה צמוד לצורכי אירוח. את עיצובו של החלל החדש מובילה נוסחה מוקפדת ומגובשת שמרכיביה הם גווני שחור ואפור, משחקי תאורה ומרקמים מבריקים, החוברים לשפה נקייה ותמציתית מאד מחד, ועשירה מאידך "השחור והאפור מהווים קונטרסט לנוף הכחול ובכך מדגישים אותו , המרקמים המבריקים מכפילים את נוכחותו כשהברק משרת כמוטיב של שקיפות, ומשחקי התאורה מעצימים את הסיטואציה ומעשירים אותה בממד נוסף" אומר גרסטנר על עיצוב הדירה שדלתה המסוגננת הינה בהחלט רמז לבאות.

 

ואכן, המארג שנחשף עם פתיחתה מרשים ומפתיע, אפילו מתעתע משהו, עטוף השתקפויות שמייצרים קירות ותקרות צבועים בסטוקו מבריק, ה"מוהלים" את הנוף ואת אזוריו השונים של החלל זה לתוך זה. כך, למשל, ניתן לראות את תמונת החוץ "מצוירת" גם על התקרה והקירות, או את גוף התאורה של המטבח משתקף בתוך חיפוי הזכוכית השחורה של קיר המבואה. לריצוף החלל נבחרו אריחי גרניט פורצלן גדולים מאד - 60X120 ס"מ בגון אפור פחם עם ניואנס סגלגל כלשהו, ועל מנת להימנע מ"סתמיות" ויזואלית, הם הונחו בזווית של 45 מעלות המשווה למשטח המרוצף עניין צורני שונה. הקו הזוויתי ככלל, הוא מוטיב שנכלל בתכנון החלל ישר הקווים, ושילובו נשזר כניואנסים מעודנים שאינם מפרים את ניקיון המרחב, ובה בעת מעשירים אותו ברובד נוסף, דוגמת קיר המבואה האלכסוני, אופן מיקומם/העמדתם של שירותי האורחים (ראה תכנית), או מפגשי קירות שנוצלו ליצירת גומחות פינתיות ייעודיות להצבת פריטי אמנות.


 

יחידת השינה רחבת הידיים בקומה העליונה מכילה בשטחה גם אזור עבודה, ודלת הכניסה לחדר הרחצה הצמוד מסתתרת בתוך חזיתות מראה של ארון גדול
 

 

המטבח בחלל הציבורי: מעוצב בתצורת האות ר שחובקת יחידת אי גדולה ומשלב עץ שחור וחזיתות זכוכית כהה. מטבח: בופי.
 

משמאל למבואת הכניסה, שהעמדתה האלכסונית מזמינה להתקדם פנימה אל תוך החלל, ממוקמת פינת אוכל שהינה, למעשה, חדר אוכל - חלל מוגדר כחדר לכל דבר, רק ללא דלת הסוגרת על פתחו "פינת אוכל מרווחת שתוכל להכיל בנוחות את המשפחה המורחבת הייתה סעיף חשוב בפרוגראמה, והוא שהוביל להחלטה להעצים את מהות הפונקציה ע"י יצירת אזור שהינו מופרד מעט משאר אזורי הקומה ולכן אינטימי יותר" אומר גרסטנר. במרכז חללו האנין ניצב שולחן גדול בעל מעמד פיסולי מרשים והכיסאות הלבנים שהותאמו לו מפתיעים ב"סטייתם" מפלטת הצבעים המדויקת, אך סטייה זו מתבררת כמחושבת ליצירת איזון נעים לעין בין מוטיב אופקי ואנכי - בקונפיגורציה האנכית שלהם ובגונם הלבן חוברים הכיסאות ויזואלית לקו קירות הסטוקו הלבנים, ומשטחו השחור של שולחן האוכל הגדול מייצר את הקו האופקי. אחת מפינות החלל תוכננה כגומחה להצבת יצירת אמנות ובעומקו נוצל עוביו של הקיר ליצירת אלמנט מעניין: בפעולות של גריעה וסיתות התקבלה בהיקפו מעין מסגרת שקועה ויתר שטחו נצבע בסטוקו אפור. בתוך כך התקבל הפרש מישורים המשווה לשטח הצבוע אפקט תלת ממדי, ובמרווח המסגרת התוחמת אותו הותקנו גופי לד המאפשרים "לצבוע" אותה בכל גון אור רצוי. תאורת החלל ככלל, תוכננה בתשומת לב רבה כמערכת שנועדה ליצור אפקטים ושטיפות אור ממוקדות להארת פריטי אמנות או ריהוט, ומה שנראה כפיזור אקראי של גופים שקועים בתקרה מתברר כתוצר של חישוב מדויק שנעשה לצורך זה. בנוסף, בתוך קרניז המשמש לתליית וילונות ומקיף את מרבית החלל, הוצנעו גופי לד צבעוניים, אשר כמו בפינת האוכל ניתן לבחור את גון אורם בהתאם למצב הרוח או האווירה הרצויה- דרמטי או רך, חושני או מעודן. את תרחישי האור של העיצוב משלימים שלושה גופי תאורה זהים, שהינם הגופים הדקורטיביים היחידים ששובצו בעיצוב - גופים פיסוליים איקונים של המעצב אינגו מאורר, שנתלו מעל יחידת האי במטבח, בתקרת פינת האוכל ובתקרת גרם המדרגות.  

המרחב המרכז בשטחו את הסלון ופינת האוכל עטוף בפתחים גדולים החושפים אותו / מחדירים אליו את נופו של הים ושפתו המצומצמת מבטיחה פתיחות מלאה לכיוונו. פינת הישיבה הסמוכה לפתחים "מסתכמת" בשתי ספות ושולחן קפה מסוגננים שנבחרו בקפידה, והמטבח, שעיצובו משלב שיש אבסולוטו שחור, חזיתותבשחור מבריק וחיפוי נירוסטה, תוכנן בתצורת האות ר' החובקת יחידת אי גדולה שחלקה משמש גם כדלפק אכילה לצורכי יומיום. כיאה לבעל בית שהינו חובב בישול וטכנולוגיה כאחד, צויד המטבח במיטב המכשירים והאביזרים ששולבו בו אינטגראלית, ובכלל זה יחידת קיר המורכבת מאביזרי חשמל אשר ריכוזם יחד מייצר חזות של קיר מתכת. 

 

 

דלת הכניסה, המבואה ופינת האוכל.
 

 

מרפסת לים
 

מחלל הסלון-מטבח ישנה יציאה למרפסת קטנה שבמסגרת התכנון עברה מטמורפוזה והפכה לפינת חמד מלבבת: היא רוצפה בדק עץ, בהיקפה תוכננו אדניות בנויות, ובפינת שטחה נבנתה אדנית / ערוגה מעוגלת מעט, מותאמת למרבץ ענק ומפנק אותו היא קולטת לתוכה. במרכזה ניצב שולחן עגול מקורה בשמשייה וכל חזותה אומרת תחושת חופש-נופש וישיבה נינוחה מול הים, כאשר מעקה שקוף מבטיח שדבר לא ייגרע מיפי נופו.

מיקומו ומהלכו של גרם המדרגות המוביל לקומה העליונה נותרו כפי שהיו בתכנון המקורי, אך חזותו שודרגה בהתאמה לשפת הבית: קירותיו נצבעו בסטוקו לבן, המעקה שהותקן בו הינו שקוף, והמדרגות נבנו משיש שחור "נגרו אבסולוטו", המשמש גם באלמנטים אחרים ששולבו במבואה, בגומחות ובסלון, כך שהאחידות החומרית נשמרת (כל הפלטות נחתכו מגוש אחד). 

חלק נכבד משטחה של הקומה העליונה הוקצה לשמש כסוויטת שינה מרווחת במיוחד, שכמו החלל הציבורי נהנית ממלוא חופניים נוף ים החודר אליה מבעד חזיתה השקופה, ושטחה רחב הידיים נחלק לשלושה אזורים - אזור שינה, אזור ישיבה/טלוויזיה ואזור עבודה. שפת הבית מהדהדת גם כאן, אך עם שינויים קלילים, כמו, למשל, יותר שימוש בעץ שנעשה, כמובן, בהתאמה לרוח העיצוב. כך, לדוגמה, לריצוף החלל משמש פרקט חמים בדיגום עצם דג המאופיין בזוויתיות שממשיכה את המוטיב הזוויתי של ריצוף הקומה הראשונה, והחלונות הותקנו במסגרות עץ שנצבעו בשחור. בקדמת החלל, בקרבת הפתחים, נקבעו אזורי העבודה והשינה, ובחלקו הסמוך יותר לדלת הכניסה אליו נקבע אזור הישיבה/טלוויזיה. אזור זה ממוקם מאחורי אזור השינה, ויחידת ריהוט נמוכה החוצצת ביניהם ללא הפרה של מראה הנוף משרתת את שני האזורים: משמשת כגב מיטה באזור השינה, ומצניעה בתוכה מסך טלוויזיה המגיח מתוכה בעת הרצון לטובת המסבים בפינת הישיבה. 
לאחסון משמש ארון קיר ענק בעל חזיתות מראה המעצימות עוד יותר את תחושת המרחב הרבה גם כך, כאשר אחת מהן אינה אלא דלת כניסה לחדר הרחצה של הסוויטה - חלל מוקפד שתוכנן מתוך חשיבה על הרוגע שמעניקה שהייה בספא: הגוונים הכהים של העיצוב מתחלפים כאן בגוונים בהירים החוברים בהרמוניה לנוף הים החודר לחללו; למעט קיר שחופה בזכוכית סופר קליר שטחו רוצף וחופה באריחי פסיפס מבריקים בגווני אפור בהיר עם שילובי כחלחל-ירקרק המתכתבים עם גון המים; יחידת אחסון לבנה ומדורגת שבוצעה בהזמנה, וכיור בהנחה עליונה שעיצובו האובאלי תואם את עיצוב האמבט. 

סצנת היום המושתתת על פתיחות ונוף ים מתחלפת לעת ערב, כאשר החלל המינימליסטי עוטה חזות שונה בתכלית. החשיכה "מעלימה" את כחול המים, הוילונות המעטרים את הפתחים הגדולים נוסכת רכות, והמרחב השחור-אפור "נצבע" במשחקי אור מרהיבים המשתקפים מכל עבר דרך ברק המרקמים ועוטפים אותו בקסם לילי.

 

מתוך מגזין בית ונוי 108: "שחור, אפור וכחול של ים"

 


מתוך מגזין בית ונוי מספר 108: "שחור, אפור, וכחול של ים"

יצירת קשר - תכנון דירה מול ים