עיצוב דירת גג- לחיות עם ספרים

ספרייה עשירה של דיירים שוחרי קריאה, הפכה לתמצית הרעיונית סביבה טוותה אדריכלית הפנים קרן אופנר את תכנונה של דירת הגג בראשל"צ, כמו גם למוקד הפיזי שהתווה את חלוקת חללה.

מאת: מיה אור | צילום: עמית גירון | קרן אופנר, אדריכלית פנים - 03/04/2013

 

דירת הגג, השוכנת בראשון לציון ומשקיפה על נוף אורבאני "חולי" המאפיין את האזור, נרכשה "על הנייר", ובתוך כך אפשרה לאדריכלית הפנים קרן אופנר, שבידה הפקידו בעלי הבית את מלאכת התכנון-עיצוב, לבצע בה שינויים ולהתאימה לצרכי הדיירים. מתארה המקורי, המשתרע על 160 מ"ר+ מרפסת גג בשטח של 125 מ"ר, נחלק לסלון, מטבח נפרד וסגור למחצה, יחידת הורים ושלושה חדרי שינה, אך לאופנר היו תכניות אחרות לגבי חלוקת שטחה. " בעלי הדירה, כבר סבים לנכדים, לא היו זקוקים לכל החדרים, והעדפנו לנצל את השטח שעמד לרשותנו כדי ליצור חלל מסוג אחר- מודרני ומאוורר, לופטי משהו, שיעניק "רווחה בעיניים" ותחושה צעירה" היא מספרת. בני הזוג, שוחרי קריאה "כבדים" מאד, מתנאים באוסף ספרים ענק ומרשים במיוחד, אשר הפך, ולא בכדי, לתמצית הרעיונית סביבה נרקם העיצוב, כמו גם למוקד הפיזי שהתווה את חלוקת החלל החדשה. "אך מתבקש היה שאוסף ספרים כה מיוחד, המהווה תוכן אישי חשוב ביותר של בעלי הבית, יבוא בדירתם לידי ביטוי ראוי, ושלא לדבר על הערך התרבותי היקר שנוכחותו מאצילה" אומרת אופנר, אשר בהמשך לכך מיקמה את הספרייה המרשימה כלב החלל הציבורי. חלל זה, הנחשף עם הכניסה לדירה, תוכנן כמרחב פתוח המכיל בשטחו סלון, פינת אוכל ומטבח הממוקמים ברצף ונושקים זה לזה ללא הגדרות "קשיחות": בקדמת שטחו ממוקם הסלון, בהמשכו וכמו מאחוריו פינת האוכל, ובעומקו המטבח. עברו האחד של החלל פונה למרפסת הגג, ואת עברו השני מלווים הספרייה וקיר הארונות הגבוהים של המטבח. שני האלמנטים מתאחדים לכדי ציר רציף, כאשר הספרייה ממשיכה וחודרת גם לפינת המשפחה הממוקמת בצדה השני של הכניסה לדירה, ואגב כך אף עוטפת את חדר העבודה המצוי מאחוריה, כמו מכילה אותו בתוכה. בנוסף לחדרי המשפחה והעבודה כולל אזור החדרים יחידת שינה מרווחת עם חדר רחצה צמוד, שירותי אורחים, ממ"ד המשמש כחדר אירוח, לנכדים בעיקר, וכן חדר רחצה נוסף, אף הוא לשימוש המתארחים הקטנים.

 

 

שפת החלל מינימאליסטית ובהירה, מעצימה את תחושת המרחב ובמקביל מייצרת תחושה עוטפת: קירות לבנים, נגרות לבנה בגימור צבע בתנור, תאורה כללית מעודנת המתקבלת מפסי צבירה עם נורות לד, וריצוף פרקט אלון הנוסך חמימות. הצמצום החומרי בא לידי ביטוי אף בשילוב פריטי הריהוט שנמנע מכל עומס מיותר, ולמעשה, נוכחותה של הספרייה היא אכן לב לבו של החלל, המוקד הדומיננטי במארג האוורירי, ובשלל כריכות הספרים הצבעוניות גם "ספק" הצבע העיקרי שלו. בחלל הפתוח, הנעדר כל מחיצות הפרדה, הגדרת האזורים השונים רכה, באמצעות פרטים מינוריים, אך כאלה שעושים את שלהם, ולו בתחושה. כך, למשל, שטיח יחיד בחלל שנפרש בפינת הישיבה, גוף תאורה בעל נוכחות מיוחדת המשתלשל מעל פינת האוכל, או "קפיצת מדרגה" קטנטנה שתוכננה ברצף ארונות המטבח והספרייה במיקום מדויק בו "מסתיימת" פינת האוכל, וכמו מכריזה/מסמנת שכאן, בעצם, "מתחיל" הסלון.

 

מבט מאזור הסלון אל עומק החלל: מרחב נקי, בהיר ואוורירי, שהפונקציות השונות סדורות בו ברצף. אזור הסלון בחלקו הקדמי, מאחוריו פינת האוכל, ובעומקו המטבח.ריצוף פרקט: "חזי בנק", תאורה: קמחי תאורה. וילונות: "רידובר" ריהוט סלון: "קסטיאל"

 

את כל עבודות הנגרות הרבות המשובצות ברחבי הדירה תכננה אופנר כך שהן מאופיינות בשפה אחידה המייצרת זרימה קוהרנטית. המטבח שבעומק החלל כולל יחידת כיור גדולה הנמשכת מקיר לקיר, ויחידת קיר בה משתלבים מכשירי החשמל, וכל תיחום כזה או אחר לא שולב בינו לבין פינת האוכל, המשמשת הן לצרכי אירוח והן לצרכי יומיום. לשולחן הניצב בה קווי עיצוב נקיים מאד ומשטח עשוי קוריאן, כאשר הכיסאות המשלבים עץ וריפוד שצוותו אליו יוצקים נופך חמים. את  חזותה של פינת האוכל משלים גוף התאורה המרשים המשתלשל מעליה, נוכח מאד כמוקד רב עניין בחלל, ובה בעת אינו "תופס" נפח מיותר או מפר את הזרימה הנקייה- דק ואוורירי מאד, בעל עיצוב פיסולי המדמה כובע נשים קברטי ורחב שוליים ומייצר תחושה של מעין אובייקט מרחף.

 

בין אזור הסלון לבין פינת המשפחה, המצויים משני עבריה של דלת הכניסה, מפרידה חלקת קיר צרה והספרייה, כאמור, "עוקפת" אותה וחודרת לחלל זה, כאשר כאן משתלבת בתוכה גם הטלוויזיה. כמו האזור הציבורי, כך גם יחידת השינה נחשפת כחלל בהיר ונקי שממנו ניתן להישיר מבט אל מרפסת הגג. כאלמנט מפריד בין אזור השינה וחדר הרחצה הממוקם מאחוריו משמשת מחיצת זכוכית צבועה בלבן המייצרת השתקפויות של אור, ודלתות הקבועות בשני צדדיה מוליכות אליו ואל השירותים.

 

המטבח ופינת האוכל: יחידת כיור ומשטח עבודה הנמשך מ"קיר לקיר", יחידת ארונות החוברת ברצף המשכי לספרייה. ופינת אוכל המשמשת הן לאירוח והן לצרכי יומיום.

 

מרפסת הגג היא פינת חמד המשמשת את בעלי הבית רבות, וממד העיטוף השזור בחלל הפנים שב וחוזר גם בתכנונה. אופנר: "הקונספט העיצובי היה לעטוף את שטחה בצמחיה ולהפוך אותו למרחב ירוק, אשר לצד הנוף האורבאני שנחשף ממנו מעניק גם תחושת שלווה של הימצאות בטבע". שטחה רוצף באריחי גרניט פורצלן שחורים והוקף באדניות לבנות, אשר על רקע הריצוף הכהה מודגשות כעין קונטור תוחם, וגופי תאורת "אפ לייט" ששולבו בתוכן מדגישים את הצמחייה השתולה ומפיצים את אורם כלפי מעלה. מעל האדניות נמתחו כבלי מתכת שנועדו לאחיזת הצמחים המטפסים - צמחים ירוקים לצד צמחי לבנדר סגולים, ובמרכז השטח נשתל בתוך ערוגה מורן החורש בעל מופע פיסולי. במרחב המרפסת ניצבות מערכות ישיבה מסוגננות, ובמקום שילוב פרגולה מאסיבית שעלולה לחסום את הנוף, הותקנו באזורים הרלוונטיים מפרשי הצללה שעוגנו לקורה המקיפה את המרפסת. מן הסתם, רק שרטוטי מתארה המקורי של הדירה יוכלו להמחיש את מידת ההבדל בינו לבין החזות שהעניקה לה אופנר, כשני מרחבי שהייה מדויקים העונים על צרכי הדיירים, מכילים כמתבקש את עולמם התרבותי, ומסוגננים עד אחרון פרטיהם.

 

 

 

 

הספרייה ויחידת הקיר של המטבח כציר רציף. רק "קפיצה" קטנה בין המישורים, שתוכננה במדויק בקו מקביל לשולחן האוכל, מסמנת סוג של מעבר לאזור הסלון. נגרות: גיא הלפרין, "הנגריה"
יחידת השינה הכוללת חדר רחצה צמוד הממוקם מאחורי מחיצת זכוכית לבנה. משני עבריה קבועות דלתות כניסה לשירותים ולחלל רחצה מפנק הנחלק לאזור כיור ולמקלחון שקוף. אביזרים סניטאריים: "חזי בנק".
קרן אופנר, עיצוב