עור - עיצובים וחידושים

באמצעות חידושים טכנולוגים וטכניקות עיבוד וגימור מתקדמות, שמאפשרות לשוות לו מראה וטקסטורה רצויים, הפך העור לחומר שמשתלב כיום בהרחבה בעיצוב הבית, ומפתיע אפילו בחדר הרחצה

מאת: אביטל מאור | צילום: | 03/04/2013
אמנות עיבוד העורות – בורסקאות - היא אמנות עתיקת יומין בתרבות האנושית, אמנות שנוצרה מהרצון לנצל עד תום את חומר הגלם הבסיסי ושימשה בעיקר לכסות, אך נותרה חלק אינטגראלי מעולם החומרים שבבסיס תעשיית העיצוב לסוגיו. כיום תעשיית העור היא בעיקרו של דבר תעשיית לוויין של ייצור המזון, ולמרות תחליפים סינתטיים לא מעטים, העור הטבעי כחומר, היה ועודנו אחד החומרים המבוקשים והיוקרתיים בעולם העיצוב ומוצרי הצריכה לבית.

 

 

 

לעור הטבעי מספר תכונות ההופכות אותו לחומר גלם משובח: הוא חומר חי ונושם, גמיש, עמיד מאוד ביחס לחומרים אחרים, בעל טקסטורה טבעית ייחודית ויכולת לקבל טקסטורות באופן מלאכותי, בעל יכולת התיישנות המשביחה את מראהו לאורך זמן, לא סופג בקלות שומנים ונוזלים וניתן לצביעה. אם נוסיף לתכונות אלה גם את החידושים הטכנולוגיים השונים שהגבירו עוד יותר את יכולת העמידות שלו והרחיבו את אפשרויות צביעתו ועיבודו, הרי שניתן להבין מדוע עולם העיצוב לגווניו אימץ אותו בחום. הפיתוחים החדשניים הפכו אותו לחומר ורסטילי שמתאים למגוון שימושים וסגנונות עיצוב (לא רק לסגנון העיצוב הקלאסי-שמרני), ובכלל זה

 

לחיפוי וריפוד רהיטים (גם באקלים הישראלי וגם בבית עם ילדים), לשטיחים, לגופי תאורה ולפריטי נוי, שלא לדבר על מעמדו בתעשיית האופנה.

איכותו ורמתו של המוצר המוגמר נגזרות מאיכות וסוג יריעת העור הגולמית, סוג העיבוד והצביעה.
 
סוגי העור ואיכותם הגולמית

רוב העורות המשמשים בתעשיית העיצוב (בבית ובאופנה) מגיעים מסוגי בקר שונים – פרות, עגלים, שוורים ובאפולו. גודלן הפיסי של חיות אלה מאפשר עיבוד יריעות גדולות יחסית, המתאימות לעולם הריהוט. לצד אלה קיימים עורות נוספים שנחשבים למשובחים כמו, עור כבש, עז, יען, תנין ונחש, אך הם "מנפיקים" יריעות קטנות בלבד ולפיכך מתאימים לפריטים קטנים (נעליים, תיקים, חגורות, פריטי ריהוט קטנים) והם גם יקרים באופן משמעותי. לעיתים גימור של יריעת עור בקר מבוצע כך שיחקה את מרקם עורה של חיה אחרת, כמו, למשל, עור תנין.


 
מערכת ישיבה מודולרית מדגם Luis של מעצב העל אנטוניו ציטריו, שעוצבה כמחווה לאדריכל המקסיקני לואיס באראגן. הביטאט

 

מערכת ישיבה בריפוד עור משולב עם תיפורים המקנים מראה רך. רוזטו
 

איכות העור נקבעת על פי גיל הבקר, מינו, גזעו וארץ המוצא שלו. עורה של פרה שגדלה בחווה וטופלה בתנאים מבוקרים יהיה איכותי יותר מזה של פרה שגדלה פרא ועורה גס ומצולק יותר, ולכן גם מחירו יהיה גבוה יותר. ההעדפה בתעשיית הרהיטים לעור בקר נובעת מעוביו (המגיע עד ל-25 מ"מ)- נתון המאפשר להפיק עורות עבים ועמידים, ולחלופין לפרוס את היריעה לחלקים.
עור פרות – העור הנפוץ ביותר, מצטיין במרקם בולט יחסית ועמיד היטב בשימוש לאורך זמן.
עור עגלים – עור בעל מרקם עדין יותר מאשר עור פרה, בעל גמישות גבוהה ורכות.
עור שוורים – מכונה "טורו", עבה ומאופיין במראה גס.
עור באפולו – עבה ומאופיין בעובי ובמרקם טבעי ייחודי - גס ולא אחיד. נפוץ בארה"ב ונחשב יקר.

מאחר ותעשיית העור היא תעשייה הצורכת כמות גדולה של מים, בארץ לא התפתח ייצור משמעותי של עיבוד עורות. רוב העורות הנמכרים בארץ הם עורות מיובאים בעיקר מארגנטינה, תורכיה, ספרד, צרפת ואיטליה.  לעיתים היריעות מגיעות לפני שלב של עיבוד סופי, בשלב הנקרא "Wet Blue", כפי שיוסבר בהמשך.

עיבוד העור
העור מורכב משלושה חלקים עיקריים: החלק העליון שהוא ה-Epidermis - זה אשר כולל גם את השערות/פרווה, החלק האמצעי הנקרא "Dermis", שהוא החלק שבסופו של דבר יעובד ליריעת עור והחלק התחתון הנקרא "Hypodermis", שהוא החלק הצמוד לבשר.
בין השכבה העליונה לאמצעית נמצאת שכבת ביניים דקה (בעובי של כ-1 מ"מ) הנקראת "Top Grain".
בתהליך הראשוני של עיבוד העור מוסרות השכבה העליונה והתחתונה, ונחשפת שכבת הביניים (Top Grain), שהופכת להיות החלק העליון של יריעת עור מעובדת ואיכותה היא הקובעת את איכות היריעה.

מאחר ועוביו של עור בקר, על כל שכבותיו, הוא כ-2.5 ס"מ ועל מנת שיריעת העור המעובדת לא תהיה עבה מידי, לאחר הסרת השכבה העליונה והתחתונה, נפרסת השכבה האמצעית לרוחב. כך מתקבלות שתי יריעות – האחת כוללת כשכבה עליונה את ה-Top Grain וחלק משכבת ה-"Dermis" והשנייה כוללת את החלק השני של שכבת ה-"Dermis". מאחר ויריעה זו איננה מחופה ב-"Top Grain" יש שלא יסכימו לכנותה כלל "עור" ובכל מקרה שכבה זו תעובד למה שקרוי "זמש".


 

אמבטיית עור One Stone בגודל 170/87 סמ, עשויה מקוריאן ומחופה בעור טבעי, לבחירה בגוונים שונים. ספדה
 

יריעה העור הגולמית מתקבלת לאחר הסרת השבה העליונה והתחתונה בתהליך של המלחה ושטיפה. במידה ויריעת העור מיועדת למוצרים אשר דורשים מוצר סופי עבה במיוחד – סוליות, אוכפים וכד', לא מתבצעת פריסת העור לחלקים דקים יותר.
בשלב השני של העיבוד (שנקרא "Tanning") לוקחים את יריעת העור הגולמי שנוקתה מכל שאריות ומטפלים בה כך שהמבנה החלבוני של העור ישתנה לצמיתות ולא יוכל להירקב.
קיימים שני סוגי עיבוד עיקריים:
עיבוד צמחי (או צמחי למחצה) – העיבוד הצמחי שהינו יקר וארוך יותר, משתמש בטאנין טבעי (המצוי בדרך כלל בקליפות עצים) ובתוצרו המשובח והרך משתמשים בתעשיית ריפוד הרהיטים והתיקים האיכותיים. בתהליך זה נמתחות יריעות העור על מסגרות ומושרות בטאנין למשך מספר שבועות.
עיבוד כימי – העיבוד הכימי נעשה בדרך כלל על ידי שימוש במלחי כרום, ויתרונו בכך שהוא קצר הרבה יותר ואורך יום עד מספר ימים ספורים. בתום התהליך מתקבלות היריעות בצבע כחלחל ולכן שלב זה מכונה "Wet Blue".
השלב האחרון והסופי של העיבוד יכול להיות מסוגים שונים, שמעניקים ליריעת העור את התכונות והמראה הסופיים (ר' בהמשך).

הרוב המכריע של העורות בהם נעשה שימוש באופנת הבית לסוגיה, הוא בסופו של דבר עור בקר שעבר עיבוד סופי שהופך אותו לרך וגמיש, אך עמיד, ולמעשה, לסוג של טקסטיל בו ניתן לעשות שימוש מגוון ומתוחכם. כך, למשל, הטבעות מסוגים שונים יכולות להעניק לו מראה של עור מסוג אחר כמו עור נחש, תנין או לטאה, כמו גם דוגמאות שונות (כתר/פרח). הטקסטורות הניתנות כך להשגה הן מגוונות מאוד- מוחלקות, מוברשות, מיושנות, משויפות (ליצירת כעין שערות דקיקות) ועוד, ואף אפשרויות הצבע אינן מוגבלות, וכוללות את כל גווני הקשת וכן גווני זהב וכסף. בנוסף, לצד הטקסטורה שהם מייצרים, העיבודים השונים משווים גם מראה רצוי שיכול להיות גס, עדין, מבריק, מט, כפרי, עתיק וכד', ובכך מרחיבים את אפשרויות השימוש בעור באופנת הבית.
הטיפול בפריטים מחופים בעור הוא טיפול פשוט (מריחה בחומר מיוחד הזמין בכל מרכול) אך ההקפדה עליו תבטיח את חוסנו לאורך זמן רב. הכרת מושגי היסוד בתחום העור חשובה על מנת לרכוש פריט מחופה בעור איכותי, יחד עם זאת חשוב לזכור שחומר הגלם מגיע במגוון איכויות רב ולעיתים קשה לאבחנה. מערכות עור זולות במיוחד עלולות להיות חשודות באיכות נמוכה ורצוי להתעקש על קבלת מידע ואחריות וכתמיד לדאוג לרכוש את המוצרים הסופיים במקום אמין.


 

מיטה מדגם Smart עם גב גבוה במיוחד. גב המיטה והדפנות מחופים בעור קרוקו במראה מחוספס והריפוד בסגנון הקאפיטונאג. רשת ביתילי
 

 

ספה אוורירית עם כריות גב וצד מרובות, מרופדת בקלילות בעור. גלריה תומר מאיירס
 

סוגי עור:
את העור ניתן לחלק באופן גס לשני חלקים עיקריים:
Top Grain – יריעת עור הכוללת את השכבה העליונה של העור. סוג זה יכול להיות גם הוא משני סוגים:
מרקם מלא (Full Grain) – יריעה הכוללת את השכבה העליונה הדקה וגם שומרת על מראה הטקסטורה הגרעינית של העור הטבעי. עור מסוג זה עובר בדרך כלל עיבוד אניליני והוא נחשב לעור באיכות גבוהה בתעשיית הרהוט וההנעלה.
מרקם מתוקן (Corrected Grain) – יריעה הכוללת את אותן שכבות כמו הסוג הקודם, אך משטח העור העליון עובר סוגים שונים של עיבודים, הברשה, שיוף, החלקה וכד', שנועדו לתקן פגמים בשכבה העליונה. עור מסוג זה עובר בדרך כלל עיבוד סופי מסוג פיגמנטציה.
עור "חצוי" (Split): מורכב משכבות אמצע שאינן כוללות את השכבה הגרעינית העליונה. משמש בדרך כלל ליצירת זמש, או נובוק-זמש.

סוגי גימור:
לאחר סיום עיבוד העור, על פי התהליכים שתוארו, ממשיך העור לעבור עיבודים וגימורים שונים על מנת לקבל את הצבע והטקסטורה הסופיים שלו. העור יכול להיות צבוע, משומן, מוברש, מוטבע, מגולח, מגולגל ועוד, על מנת להגיע לתוצר הסופי. מספר סוגי גימור נפוצים הם:
Nappa – במקור היה מדובר אך ורק על עיבוד של עור כבשים, אך מונח זה השתרש גם בעור בקר. מדובר על עור איכותי שעבר עיבוד כרום מסוג "מרקם מלא", ובנוסף לו עיבוד סופי בשמנים שונים, המעניקים לו רכות וגמישות אופייניים. התוצר הסופי הוא איכותי מאוד.

Nubuck – עור הכולל את השכבה העליונה, אך עבר תהליכי מירוק וליטוש היוצרים טקסטורה של סיבים קטנים ומראה קטיפתי. הטקסטורה של עור זה דומה לזמש, אך זה האחרון נחשב איכותי פחות מאחר והוא מיוצר מהשכבות הפנימיות של יריעת העור שאינן כוללות את השכבה העליונה, הגרעינית. נובוק-זמש הוא בעל טקסטורה של נובוק, אך היריעה עשויה משכבות פנימיות.

 

 

ספה מקולקציית Los Muebles Amorosos בעיצוב Javier Mariscal עבור Moroso. העיצוב בקווים אמורפיים מעוגלים והריפוד מעור בצבעי שחור-לבן. אקסקלוסיב
 

סטרצטו – עור צבוע בצביעה ידנית, עם שכבת לכה עליונה. עמיד יחסית לשריטות ובעל מרקם מעט נוקשה. מגיע בדרך כלל בצבעי חום ושחור.
Rustic – עור שעבר טיפול שמעניק לו מראה used, אופייני לעורות עבים וגסים לקבלת מראה ייחודי של החלדה.
טורו – יריעות עור העשויות מעור שוורים, עבה יחסית ובעל מראה גס.
הטבעות – יריעות עור שמקורן ביריעות בעלות שכבה עליונה, אך הן עברו טיפולים שונים של הטבעה לקבלת טקסטורות שונות המדמות סוגי עור רחרים, כגון עור נחש, לטאה, תנין וכד'. באמצעות טכניקה זו ניתן להטביע בעור גם דוגמאות שונות כמו פרחים לקבלת יריעה בעל טקסטורה עשירה.

העור שלו - אלי בן חמו, מומחה בעור
אלי בן חמו מעביר כבר למעלה משש עשרה שנים קורסים וסדנאות ב-"שנקר – בה"ס גבוה להנדסה ועיצוב" ברמת גן. לפני עלייתו לארץ למד בן חמו את אמנות העיבוד, העיצוב והייצור בעור בצרפת ובאיטליה, שם, הוא מציין, קיימת מסורת ארוכה ומפוארת בתחום זה, לרבות לימודים אקדמאיים ממוקדים. הוא עבד עם שמות ידועים בעולם האופנה כמו "הרמס" ו-"כריסטיאן דיור" כשבמהלך השנים היו בבעלותו מפעלים וחנויות שהתמחו במוצרים שונים מתחום העור. תחום ההתמחות שלו הוא פיתוח, עיצוב וייצור אקססוריז' בתחום האופנה – ביגוד, תיקים, תכשיטים וכד', וכן יישומי עור באופנת הבית, לרבות שיחזור רהיטים עתיקים.
ב"שנקר" מעביר בן חמו שני קורסים – "מוצרי עור ותיקים באופנה" במגמת עיצוב אופנה וכן "שילוב עור ותכשיטים" במגמת עיצוב תכשיטים. בנוסף מעביר בן חמו קורסי ערב בתחום העור.

הידע הנרחב של בן חמו, אותו הוא מבקש להעביר גם לסטודנטים, כולל את הכרת החומר, הטיפול בו ובדיקת גבולותיו ואפשרויות היישום שלו. בתעשיית האופנה בכלל והבית בפרט, לידע זה ערך רב המעניק לדורות הבאים של המעצבים כלים להשתמש בחומר אצילי ומורכב זה ולשלב אותו במוצרים אותם הם מעצבים.

 

 
ספת Rising Dunes של Leolux, עוצבה על ידי Braun & Maniatis בהשראת החולות הנודדים והדיונות, מציעה אי של רכות ושקט בסביבה הביתית. פיטרו הכט
מתוך גיליון 105: "זרקור על עור"

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development