לעצב זה לפתור בעיות

 

הוברט, יליד אנגליה (1984), הוא שם שכדאי לזכור- למרות גילו הצעיר ושבע שנים בלבד אחרי שסיים את לימודי העיצוב התעשייתי, נראה שהוא כובש לו מקום של כבוד בנבחרת המעצבים המובילה את זירת העיצוב הבינלאומית. 

מאת: מיה אור | צילום: Studio benjamin Hubert Ltd | - 08/09/2013

 

המעצב הבריטי הצעיר בנג'מין הוברט אינו מתפייט כשהוא מדבר על עיצוב, והיבטים פואטיים או פילוסופיים אינם נשזרים בדבריו. כמי שאוחז בגישה פרגמאטית מאד הוא מגדיר נחרצות את מהות עיסוקו בעיצוב תעשייתי כפתרון בעיות. בתחילת דרכו התמקד הוברט בעיקר בעיצוב גופי תאורה, ועם הזמן התרחבה פעילותו גם לעיצוב רהיטים.

 

ROOFER, גוף תאורה שעוצב עבור חברת "פביאן" בהשראת רעפים אופייניים למרקש שבמרוקו. המודול העשוי פולימר גמיש (סיליקון) משמש לכיסוי מסגרות ברזל במגוון תצורות, ובכך גם מאפשר עיצובים משתנים. השימוש בחומר נבחר בשל התאמתו לייצור בנפח גדול. 

 

 

 

CONTAINER, מנורת שולחן עשויה קרמיקה שעוצבה לחברת "לינייה רוזה", ופותחה במסגרת מחקר שפה וטיפולוגיה

שנקשרות לחומר. המנורה מורכבת משני חלקים עשויים קרמיקה המכילים את אביזרי החשמל הנדרשים, ומחוברים

באמצעות רצועת סיליקון ללא כל שימוש בדבקים או ברגים. האור מופץ רכות דרך המשטחים המצופים והצורניות

נובעת מרצון לשפת עיצוב מובנת שניתנת לביצוע בייצור כלי חרס. "אני תמיד אומר לאנשים שעובדים איתי  בסטודיו

שאין טעם לעצב אובייקט חדש אם הוא אינו בא לפתור דבר מה או לייעל משהו"

  


 

POD  כורסה בעיצוב "קונכייתי" עוטף ומעניק פרטיות, יוצרה עבור חברת דבורן ההולנדית בשפה מקיימת המשלבת לבד ממוחזר

וצורניות המאפשרת הערמה קלה לשינוע ואחסון במטרה להפחית טביעת רגל פחמנית. השילוב החומרי כולל לבד, עץ מילה מכופף

באדים וכריות ריפוד מוקצף ממחוזרות. צילום: GIULIO FAVOTTO 

 

הופעת הבכורה שלך כמעצב הייתה ב-2008 בתערוכת 100% דיזיין בלונדון, והנה אתה
כאן מעצב עבור חברות מובילות נחשבות לצד "השמות הגדולים" של התעשייה, ולא בפעם
הראשונה. מהו הסוד?  

עבודה קשה! הרבה עבודה קשה והרבה מחקר. בפרויקטים שלנו אנחנו לא מתרכזים בצורות ובתכתיבי אופנות,
אלא בחידושי חומרים מעניינים, בטכניקות שמאפשרות יישומים חדשים ובטכנולוגיות ייצור. האובייקטים שלנו נושאים
עמם רובד נוסף, וכך גם במקרים שהנראות האסתטית שלהם אינה נושאת חן אפשר תמיד להעריך בהם את ממדי
הטכנולוגיה והחדשנות,דוגמת קונסטרוקציה ייחודית, פיתוח של חומר או יישום חכם ולא שגרתי של חומר קיים. אלה,
לדעתי, מקנים להם איכויות שהן מעבר לזמן. 
 

 
TALMA, כורסה שעוצבה עבור חברת "מורוסו" בהשראת סוג של גלימה נלבשת והוצגה בתערוכת הרהיטים
במילאנו 2013. שילוב של מסגרת מתכת בחיתוך CNC ועטיפתה באריג מרופד שפותח ייעודית ומפחית למינימום שימוש
"רגיל" בפוליאוריטן מוקצף. 
 

"אם מעצבים אובייקט מחומרים ממוחזרים ולא מביאים בחשבון היבטים מקיימים נוספים כשימוש יעיל,
תהליכי ייצור ידידותיים או שינוע קל, אז אין לשימוש החומרי ה"נכון" כל משמעות"
 
 
MEMBRANE, כורסה שעוצבה עבור חברת קלסיקון, גרמניה, והוצגה בתערוכת הרהיטים במילאנו 2013.
שילוב של שלד אלומיניום ואריג רשת גמיש (סטרץ') ותלת ממדי הנמתח עליו בדומה לפרישת אוהל ומוחזק באמצעות
רוכסנים.משקלה של הכורסה- 3 ק"ג בלבד! 
 
 
אתם לא מתמקדים בצורות ובאופנות, ובכ"ז, שתי הכורסאות המוצגות כאן בקולקציה החדשה של
חברת "מורוסו" פותחו ועוצבו לדבריך בהשראת עולם האופנה.

"כן, אבל בהתייחס לקונסטרוקציה ולשימוש בחומר. "תלמה" למשל, היא כורסה שעוצבה בהשראת מעיל שעוטף את
הגוף כסוג של גלימה מרופדת העוטפת קונסטרוקציה. היא משלבת קונסטרוקציה בחיתוך CNC עם בד מרופד שפותח
ייעודית ומולבש עליה באמצעות רוכסנים ושתי רצועות הידוק בחזית. הכורסה ריקה, למעשה, כי השילוב הזה מאפשר
שימוש מינימאלי בלבד בפוליאוריטן מוקצף שבאופן רגיל היה ממלא אותה, וכך מופחתת טביעת הרגל הפחמנית שלה.
בכורסה השנייה, CRADLE (עריסה), נעשה שימוש בבד לא אלסטי שנמתח עליה תוך יצירת מופע תלת ממדי, כך
שלמרות ממדיה הגדולים הייצור שלה צורך פחות חומר. מבחינת הצורניות היא מציגה שילוב בין כורסה לערסל ומציעה
טיפולוגיה חדשה של ישיבה".
 
 
 
 
CRADLE , כורסה שהושקה ע"י חברת " מורסו " בתירוכת הרהיטים האחרונה במילאנו ומציעה טיפולוגיה חדשה
של ישיבה בין ערסל לכורסה.
 
ידוע שעיצוב כיסאות לעולם מהווה אתגר למעצבים, אך האם העולם באמת זקוק לעוד
כיסא, לעוד כורסה? 

הוברט מהנהן, מסכים עם ה"רוויה" הקיימת "כיסאות הם גם ביטוי של תרבות ושל טכנולוגיה ולכן הם מרתקים
מעצבים.לגבי הצורך בעוד כיסאות/כורסאות? אם מדובר בכיסא שפותר בעיה מסוימת, מציע ארגונומיה משופרת, או
שימוש חדשני ומושכל בחומר, אז בהחלט יש לו מקום כי הוא מביא משהו חדש. אם מדובר רק בצורניות אופנתית או
בציטוט כזה או אחר של אובייקטים קיימים אז לא, זה לגמרי מיותר. בעיצובי הכורסאות האלה, למשל, רצינו להראות
טכניקה חדשה שמאפשרת שימוש מופחת בחומר. 

אז יש פה גם גישה מקיימת? 

בהחלט. אני מאמין שהיום כל מעצב צריך שחשיבה מקיימת כוללת תהיה על סדר יומו, והיא שגם קובעת את איכות
העיצוב אם הוא טוב או לא. אם מעצבים אובייקט מחומרים ממוחזרים ולא מביאים בחשבון היבטים נוספים הכרוכים בו,
כשימוש יעיל, תהליכי ייצור ידידותיים או שינוע קל, אז אין לשימוש החומרי ה"נכון" כל משמעות.
 סביבת העבודה של הוברט סובבת בין חקר חומרי מעמיק לבין טכניקות ביצוע ופסי ייצור במפעלים, תדיר מנסה לאתגר
תכונות חומריות ויכולות טכנולוגיות. עיצוב חכם Smart Design"" הוא מושג שהוא מרבה להשתמש בו שוב ושוב, ערכי
קיימות הם לדידו ולא, אין לו כל העדפה לחומר כזה או אחר גם לא לטכנולוגיה מסוימת "אלה שפותרים את העיצוב הספציפי
הם המועדפים נקודתית, וכך גם לגבי הצבע- ההעדפה היא לזה שנבחר כמתאים לאובייקט המסוים".

אתה מרבה להשתמש במושג פתרון. האם זהו עיצוב בשבילך?  

"לחלוטין. עיצוב הוא, לשיטתי, פתרון בעיות. אני תמיד אומר לאנשים שעובדים איתי  בסטודיו שאין טעם לעצב אובייקט
חדש אם הוא אינו בא לפתור דבר מה או לייעל משהו".
 
 
 
 
 
JULIET, שהעניקה להוברט את פרס המנצחים בתחרות שקיימה חברת "פולטרונה פראו" במלאת 100 שנה לקיומה.
כמענה לבריף שהגדיר כורסה "פורמאלית" מרופדת לבלות בתוכה את הזמן בנוחות ונינוחות, שאב הוברט השראה
מ"שרוולי ז'ולייט", פרט אופנה של סגנון הרנסנס- שרוול נפוח בכתפיים וצמוד בזרועות. העיצוב משלב עץ, פוליאוריטן
מוקצף וריפוד עור.  
 
 
POD  כורסה בעיצוב "קונכייתי" עוטף ומעניק פרטיות, יוצרה עבור חברת דבורן ההולנדית בשפה מקיימת המשלבת לבד
ממוחזר וצורניות המאפשרת הערמה קלה לשינוע ואחסון במטרה להפחית טביעת רגל פחמנית. השילוב החומרי כולל לבד,
עץ מילה מכופף באדים וכריות ריפוד מוקצף ממחוזרות. צילום: GIULIO FAVOTTO 
 
ומהו הדבר שהכי מרגש אותך  בכל הסיפור? 

"אני אוהב ליצור, והתהליך מאד מעניין אותי. יש בי גם תשוקה גדולה, וכל פרויקט חדש ממלא בתחושת אתגר שהיא
מאד מרגשת" /בין העיצובים של הסטודיו יש שהינם תוצרי המחקר התמידי המהווה חלק בלתי נפרד ממנו, ואחרים
שנוצרו כמענה לפניות של חברות, והמכנה המשותף שמאפיין את כולם היא שפה עיצובית שנובעת ישירות מהתהליך ששימש
ליצירתם וייצורם.

לצד העיצובים המוצגים כאן בתערוכה, הוא עיצב לאחרונה גוף תאורה לחברת Ligne Rosset סדרת מכלי טרקוטה
לחברת Menu מדנמרק, קולקציה של כיסאות וספסלים לחברה הפורטוגזית De La Espada, קולקציית תכשיטים לחברת.Biegel,
גרמניה, ובדרך הספיק לקטוף פרס נוסף ליריעת הפרסים שלו כשזכה בתואר המעצב ...מטעם Homes and Gardens.

"הסטודיו עובד קשה" אומר הוברט, וכשאני מבקשת ממנו לנקוב בשמות מעצבים המוערכים על ידו הוא מפתיע עם שמות
מעולם האופנה דווקא- איסי מיאקי ויוז'י יממוטו. כשעם כל ההערכה לשני המעצבים המוכשרים אני מרימה גבה, הוא ממשיך
להפתיע "אנחנו לא מסתכלים על מה שקורה בתחום שלנו. אנחנו תמיד מחפשים לשאוב השראה מתחומים אחרים.
בעיקר מתחום האופנה, ולפעמים גם מאדריכלות, הנדסה או אמנות". 
 
 

מנורות תלייה FLOAT , עשויות משעם טבעי או מושחר ומיוצרות בעבודת יד בפורטוגל.
 
 
 
NET, סדרת שולחנות קטנים שעוצבה עבור חברת " מורסו " . הסדרה עשויה מתכת מהסוג המשמש בד"כ בציוד
תעשייתי או בארכיטקטורה , וכאן לובשת ממד ביתי צבעוני.
 
 
  
 
POTS, סדרת מכלי אחסון מטרקוטה שעוצבה עבור חברת "מנו", דנמרק, כתוצר של מחקר שיטות עתיקות
ועכשוויות לשימוש בחומר לצורך שימור יעיל של מוצרים. העיצוב משלב מתח בין המופע הטבעי-גולמי-עתיק שמייצרת
הטרקוטה עם מכסי גומי רכים המיוצרים בייצור תעשייתי עכשווי ומציע ארבעה סוגי מכלים לצרכי אחסון שונים.  

 
 
POD  כורסה בעיצוב "קונכייתי" עוטף ומעניק פרטיות, יוצרה עבור חברת דבורן ההולנדית בשפה מקיימת המשלבת
לבד ממוחזר וצורניות המאפשרת הערמה קלה לשינוע ואחסון במטרה להפחית טביעת רגל פחמנית. השילוב החומרי
כולל לבד, עץ מילה מכופף באדים וכריות ריפוד מוקצף ממחוזרות. צילום: GIULIO FAVOTTO 
 
ובכ"ז, מה דעתך על מה שקורה בתחום שלך, בסצנת העיצוב העכשווית? 

"יש יותר מידי אופנה, יותר מידי "טרנדיות" בכול דבר, ויותר מידי מוצרים. המצב הרצוי אליו יש לשאוף הוא שיהיו פחות
מוצרים ושהם יהיו חכמים יותר. למעשה, זה מה שקורה עכשיו.  יש האטה ואנשים מקבלים החלטות באופן שונה.
הם אמנם ממשיכים לרצות עוד ועוד, אבל בפועל הם שקולים יותר וקונים פחות מבעבר בגלל המציאות הכלכלית. 

לאן, אם כך, מועדות פני העיצוב? מהו לדעתך תפקידו ותפקיד המעצב במציאות שלנו היום? 

"באמצעות העיצוב אנחנו יכולים לכוון חברות יצרניות לכיוונים יותר מושכלים, ולסייע להן בגיבוש אסטרטגיות פעילות
נכונות שמותאמות לזמן. למשל, לשים דגש על פיתוח מוצרים חכמים יותר, יעילים יותר, קלים יותר לשימוש או לשינוע
שנדרש לצרכי הפצה. החשיבה צריכה להיות מקיפה, מתוכננת ומובנית".

ובתוך כך, מהי המטרה שאתה מגדיר לעצמך, שואף להשיגה? 

שכל פרויקט שאני מתכנן יהיה הטוב ביותר. לשם חותרת פעילות הסטודיו- לעשות את הטוב 
 
 
 
GARMENT כורסה שעוצבה לחברת "קפליני" והושקה בתערוכת הרהיטים במילאנו בשנה שעברה. יריעת בד רפויה
וללא כל תפרים עוטפת מושב בקווים גיאומטריים מדויקים, תוך יצירת מופע רך ומזמין. יריעת הבד מוצמדת למסגרת
באמצעות רצועות דביקות והיא קלה להסרה.  
 
 
PELT, קולקציית כיסאות אוכל שעוצבה עבור חברת "דה לה אספדה", ספרד, בתהליך פיתוח שארך שנה. קונכיית עץ
 לבנה לבוד עוטפת מסגרת עץ מילה.  


 

 
חדשנות בתחום העיצוב : 

 

 
 
 


 

יצירת קשר - לעצב זה לפתור בעיות