להיות שם

במדרחוב משופע חנויות מפתות בקלן, גרמניה, ולצד מותגי יוקרה בינלאומיים כ'שכנים', האתגר שניצב בפני המעצב אורון מילשטיין בעיצוב חנות רשת מוצרי הקוסמטיקה GOLD ELEMENTS היה גדול. גווני זהב, שחור ולבן חברו לשילוב מנצח שעשה את העבודה

מאת: מיה אור | צילום: Peter Irschik | - 22/08/2016
עיצוב: אורון מילשטיין
 
ויטרינות גדולות מעניקות לעוברים ושבים ברחוב הצצה למרחב החלל. שני מעמדי תצוגה זהובים ניצבים בפתח כעין שומרי סף המזמינים להיכנס פנימה.

מי שמכיר את "הוהה שטרסה" בעיר קלן, גרמניה, מדרחוב הומה אדם משופע בחנויות קורצות של מותגים נחשקים, מבין ויודע עד כמה הנכחת חנות במקום היא בבחינת משימה של ממש. עם משימה מסוג זה נדרש להתמודד המעצב אורון מילשטיין, כשהופקד בידיו פרויקט עיצובה של חנות השייכת לרשת GOLD ELEMENTS- רשת בינלאומית  של מותג קוסמטיקה. "עם 'שכנים' כמו הרמס, בולגרי, או לואי ויטון, האתגר היה 'ליישר קו' עם היוקרה המאפיינת אותם וליצור מופע אסתטי שאינו נופל מהם. כזה שיגרה את העוברים ושבים להיכנס פנימה ויחשוף אותם לחוויית חלל שתזמין אותם להישאר במקום ולבחון את המוצע בו" מספר מילשטיין על התהליך שמרביתו התנהל בשלט רחוק. 

החלל: מינימליסטי וסימטרי, דרמטי ונוטף יוקרה זהובה. ריצוף 'אלכסוני' באריחים לבנים דמויי שיש ממוסגרים בפסי אריחים שחורים, חיפוי קיר בתצורת זיג זג המשלבת זהב ונירוסטה בגימור מראה, וגופי תאורה שקועים. בקדמת החלל ניצבות ארבע עמדות כיור עגולות להתנסות במוצרים, מרכזו זורם כציר שנפתח בין שני אלמנטים/קירות שחורים מעוטרים בלוגו מוזהב, ובעומקו משתלבת קופסת תאורה המציגה "פוסטר" ענק של המותג. נגרות: רפי מורדוך, "ריץ' גלרי".

בחלל שנועד לכך- שתי קומות + קומת מרתף- שכנה בעבר חנות סבונים עמוסה שהעתיקה את מקומה לחלל גדול יותר, ומילשטיין מוסיף: "מכיוון שמדובר בבניין ישן ותוכניות לא היו בנמצא, בראש ובראשונה היה צורך 'לפענח' אותו מבחינה קונסטרוקטיבית. בנוסף, משיקולי תקציב וקוצר הזמן שחייבו להפעיל את החנות החדשה כמה שיותר מהר, המדידות בשטח בוצעו כשהחנות הקודמת עוד פעלה במקום ומטבע הדברים לא הקלה על כך". תהליך התכנון בוצע מהיסוד תוך התייחסות לאילוצים קיימים דוגמת עמודים מסיביים שניצבו בחלל, כמו גם לתקנים מקומיים מחייבים, כגון תקן המחייב התקנת ריצוף מונע החלקה שצמצם את אפשרויות הבחירה. הקונספט העיצובי נגזר מהמוצרים שהרכבם מבוסס על עלי זהב, ומכך גם נגזר שם המותג.

עמדת טיפול/ התנסות המשתלבת בתוך אלמנט שנבנה בהתאמה ייעודית לעמוד קונסטרוקטיבי קיים שניצב בחלל כאילוץ וטופל במסגרת השיפוץ. העמוד הקיים עובה תוך שילוב נפח פנימי המשמש כקופת VIP נסתרת, וחופה בזכוכית שחורה בה משתלבת דלת כניסה בלתי נראית.

תרגומו בשטח נרקם בהתאם, והושתת על אפקט מבריק וגווני זהב, שחור ולבן, כאשר לדברי מילשטיין, שילוב החומרים והאלמנטים בחלל בוצע כסוג של 'מבצע בין יבשתי'. "אריחי הריצוף, לדוגמה, הם אריחים דמויי שיש שנמצאו באיטליה היות ותקן הריצוף לא אפשר שימוש בשיש אמיתי אותם ייעדתי לחלל, והאלמנטים הזהובים (חיפויי קירות, מעמדי תצוגה, לוגואים ועוד), בוצעו בהזמנה מיוחדת בהונג קונג, שם איתרנו טכנולוגיה ייחודית המשווה לנירוסטה גון זהוב". הנגרות, לעומת זאת, שתופסת חלק משמעותי בעיצוב החלל ומתוכננת תוך ירידה לפרטי פרטים, בוצעה בארץ ואף הותקנה במקום ע"י הצוות המבצע שהגיע לקלן לצורך זה. 

עמדת ההתנסות בקומת הכניסה: מעוצבת כעמדת איפור מפנקת הנרקמת ממסגרת נגרות לבנה שבתוכה משתלבים משטח נוח, מראה גדולה עם מדפים משני עבריה, וחלקה התחתון מנוצל כמגירות אחסון. בתוך המסגרת מוטמעת תאורת לד, וכיסא יוקרתי מבית FENDI משלים את החזות היוקרתית.

חזית החנות הפונה לרחוב מחופה באלומיניום כהה בגון גרפיט, ואתגר המופע היוקרתי עליו מדבר מילשטיין, נגלה כבר מהחוץ מבעד לדלתות הרחבות והשקופות-  משני עברי הכניסה ניצבים שני מעמדי תצוגה זהובים, כעין שני שומרי סף לחלל המאופיין בעיצוב מינימליסטי המשמר סימטריה, דרמטי משהו, ונוטף יוקרה זהובה. ריצופו בוצע בתצורת אלכסונים (בהנחה של 45 מעלות) תוך שילוב רצועות אריחים שחורים הממסגרים את האריחים הלבנים, וחיפוי הקירות בתצורת זיג זג המשלבת זהב ונירוסטה בגימור מראה, כנקודת מיקוד שנועדה למשוך את עין החולפים ברחוב. תאורת החלל מגיעה מגופים שקועי תקרה, כמו גם מגופי לד המשתלבים בתוך יחידות נגרות ואלמנטים בנויים, ולכל גובהו של הקיר בעומקו משתלבת קופסת תאורה המציגה "פוסטר" ענק של המותג. 

עמדות הכיור: מעוצבות כשילוב של גוף לבן מעוגל, בסיס נירוסטה זהוב, ומשטח גרניט שחור המכיל 'כיור' שאינו אלא קערה עם מתז.

מיקום האלמנטים בחלל מגלם תפיסה שיווקית שנועדה למשוך את הלקוחות "מהקל אל הכבד". בקדמתו, סמוך לכניסה ומשני עבריה, ניצבות 4 "עמדות כיור" עגולות שנועדו להמחיש את אפקט פעולתם של המוצרים הבסיסיים יותר, ועוצבו בעבודת נגרות המשלבת גוף לבן מבריק, משטח גרניט שחור, ובסיס זהוב. מאזור זה זורם החלל כציר פתוח בין שני אלמנטים/ "קירות" שחורים בנויים שבחזיתם מתנוסס הלוגו הזהוב של המותג: האחד מהם הוא עמוד קונסטרוקטיבי קיים שעובה וחופה בנגרות שחורה, והשני נבנה בהתאמה אליו תוך יצירת סימטריה ויזואלית המאפיינת את העיצוב.

הקומה העליונה כקומת פרימיום הכוללת ארבע עמדות להמחשת אפקט פעולתם של המוצרים הנבחרים. מעמדים "מוזיאליים" זהובים המשמשים לתצוגת מוצרי היוקרה של המותג משובצים בשטחה, וקיר מראות מחולקות שכמו מכפיל את הקיים מדגיש אגב כך את ההידור האלגנטי, כמו גם תחושה מרחב.

 העמוד/קיר החדש מכיל עמדת התנסות שעוצבה כסוג של "שואו" מזמין ללקוחות מזדמנים, ובה כבר ניתן להתרשם ממוצרים משובחים יותר. העמדה מעוצבת כעמדת איפור נדיבת ממדים המתקבלת ממסגרת נגרות שבתוכה משתלבים משטח נוח, מראה גדולה עם מדפים משני עבריה, וחלקה התחתון מנוצל כמגירות אחסון. בתוך המסגרת המייצגת את קוד הצבע של החלל מוטמעת תאורת לד, וכיסא יוקרתי מבית  FENDI שצוות אליה משלים את המערך. העמוד הקיים, שניצב מול העמדה מעברו השני של הציר, מפתיע כשבזכוכית השחורה שמחפה אותו משתלבת דלת בלתי נראית. "הדלת", מסביר מילשטיין, "מובילה לקופה נסתרת המיועדת ללקוחות VIP וממוקמת בחלל שהקצנו לצורך זה במסגרת עיבוי העמוד. הצנעת הקופה היא חלק בלתי נפרד מההתנהלות האלגנטית של החלל, ואף המוכרנים עושים שימוש באי פד המשתלב אינטגראלית בתוך יחידות המכירה ומשרת אותם כסוג של קופה".

אחת מארבע העמדות שבקומת הפרימיום: עיצוב בלתי מתפשר שנועד להעניק פינוק מושלם של שימוש במוצרים משובחים. מסגרת נגרות בשחור לבן עם בסיס זהוב ותאורת לד המוטמעת בתוכה, מסך טלוויזיה, 'מגשים' זהובים מכילים את מוצרי הקוסמטיקה, וכיסא יוקרתי של המותג FENDI.

הקומה העליונה היא קומת ה"פרימיום" אם לכנות זאת כך. חללה מכיל ארבע עמדות התנסות מפנקות דוגמת זו שבקומת הקרקע, בשטחו משובצים מעמדים "מוזיאליים" זהובים המשמשים לתצוגת מוצרי היוקרה של המותג, וקיר מראות מחולקות שכמו מכפיל את הקיים מדגיש אגב כך את ההידור האלגנטי, כמו גם תחושת מרחב. קומת המרתף המיועדת לשמש לטיפולים קוסמטיים ללקוחות נבחרים מצויה כרגע בשלבי תכנון, ואם להסיק מהמהלך המהיר בו קרמה החנות עור וגידים- חודשיים וחצי בלבד, אין ספק שגם היא תפעל בקרוב ותשלים את הסיפור ששם דגש על יוקרה, ביקש להחצין אותה ואכן עושה זאת בגדול.