מוטיב מרכזי זורם ואמורפי בעיצוב בנק בשוויץ

בסניף הדגל של הבנק השוויצרי Raiffeisen הממוקם בהוטנגטון, אחד הרבעים של ציריך, מהווים דיוקנותייהם של אלברט אינשטיין וריכרד ווגנר, שהתגוררו במקום בעבר, מוטיב מרכזי בעיצוב החלל הזורם כמרחב אמורפי ללא גבולות

מאת: מיכל פלג | צילום: Jan Bitter | חברת NAU 03/04/2013


פרויקט: תכנון סניף בנק  

 

בימים בהם הטכנולוגיה לא מפסיקה להפתיע נדמה שקרב היום בו, בין היתר, לא נראה יותר סניפי בנק כמו אלה שאנו מכירים, אלא רק מכונות בנקאות מקוונת. עם זאת, ברחבי העולם מסתמנת בשנתיים האחרונות מגמה המצביעה על כך שהבנקים רוצים לדבר איתנו שוב. נראה כי הם רוצים לגרום לנו להרגיש רצויים, ולחדש את הקשר עם הלקוחות, וכן, פנים אל פנים. 

אמנם זה לא תמיד נוח כשמוסדות/ארגונים/מותגים משנים לנו סדרי עולם, אך כשהשינוי יוצר תחושות חיוביות זה בהחלט משנה גם את היחס של הלקוח כלפיהם. בהמשך לכך, סניף הדגל החדש של Raiffeisen , המהווה את קבוצת הבנקאות השלישית בגודלה בשוויץ, מהווה דוגמה טובה לשינוי דוגמת זה. 
 
 
  
הסניף החליט להסיר מחיצות, תרתי משמע, בין הלקוחות לעובדי הבנק ובתוך כך יצר חלל חדש מסוגו, בו הלקוחות נחשפים לטכנולוגיות מתקדמות, לשירותים חדשניים מסוגם ולדרך אחרת לקיים בנקאות יומיומית. הנהלת הבנק, המשרת 3.5 מיליון לקוחות, החליטה להפוך את הסניפים האלמוניים חסרי הפנים, שהיוו גיבוי לשירותים שהיו עד כה זמינים באינטרנט, למקומות מזמינים- לחללים מעוצבים ומרשימים, המאפשרים ללקוחות לפקוד את סניף הבנק, לקבוע פגישות אישיות ולגלות אפשרויות חדשות, כאשר העיצוב נועד לבטא את חזון הבנק הפועל תחת סיסמאות כקרבה ללקוח, אמפתיה, ושירות חדשני.
 
קירות הפנים מתפקדים כקרום מתווך בין השטחים הפתוחים
 
 
המטה הראשי של הבנק, הממוקם בסנט גאלן בציריך, עוצב מחדש על ידי משרד NAU - חברה בינלאומית, לעיצוב רב תחומי, הפועלת בתחומי האדריכלות ועיצוב פנים של תערוכות וחללים מסחריים המשלבים ממשקים אינטראקטיביים. הנהלת החברה הייתה מעוניינת במטה ייצוגי ומרשים אשר ישמש אותה למקום הולם לפגישות עם שותפים אסטרטגיים ועם לקוחותיה הגדולים, והוא שוכן בקומת הקרקע  של בניין מגורים בן 6 קומות, שעיצובו המקורי בולט לעין בזכות חלונות הזכוכית המתמזגים עם קו המבנה.  

מרחב הפנים תוכנן בדרגות שונות של פרטיות, החל מחלל כניסה פתוח, עבור אל טרקלין ואל חדר ישיבות ועד חדרי העובדים. אלה האחרונים, ובכלל זה משרדי ההנהלה הבכירה וחדר ישיבות, נסתרים לעין מהחלל המיועד לקבלת הקהל, ואף הגישה אליהם איננה מתבצעת מהכניסה הראשית אלא נסתרת מאחור. בהמשך לכך, קירות הפנים פועלים, למעשה, כקרום מתווך בין השטחים הפתוחים לשטחים הציבוריים, והתחושה המתקבלת אצל הלקוח היא כשל סניף פרטי משלו- לחלל המרכזי ישנה גישה לאורך 24 שעות ביממה, והוא משלב מסכי מגע המציגים ללקוח חדשות, עדכוני בורסה ומידע מן השווקים בעולם בזמן אמת. המסכים מיועדים לשימוש אינטראקטיבי, וניתן אף ללמוד באמצעותם על ההיסטוריה של Hottingen, הרובע בו ממוקם הבנק, אחד מרובעי העיר ציריך שהיה בעבר עיירה בפני עצמה וסופח אליה ב-1893 .
 
תקרות החלל מעוצבים עם משטחי הנמכה בקווים מתמשכים ומתעגלים
 
  
הכניסה לחלל מובילה אל אגף קבלה שמצידו האחד ישנו חדר אבטחה נסתר, וקירותיו נחשפים בתצורת ממבראנה אמורפית ללא גבולות, היוצרת סביבה עתידנית דמוית חללית המנתקת את הלקוח מן החוץ. פרישה זו מאפשרת כניסת אור, כמו גם מבטים מאגף אחד למשנהו בחלל מתמשך ומסקרן שאין לדעת מתי הוא מסתיים. במטרה להדגיש את העבר התרבותי של האזור, המהווה מקור של גאווה לבנק, כמו גם מתוך מבט ברור לקראת העתיד, הושתת עיצובו על הנצחה מקורית של דיוקנאות תושבי עבר של האזור, אשר הפכו לדמויות תרבות בולטות ומוכרות, כמו, למשל, אלברט איינשטיין או ריכרד ווגנר. דמויות דיוקנם "הופשטו" גראפית על גבי פאנלים בעובי 12 מ"מ הנקראים Hi-Macs- חומר חדשני המציע אינספור דרכים ליצור אלמנטים לעיצוב פנים. 
 
מבט אל חדר הישיבות והמטבחון
 
  
החומר הינו תרכובת המבוססת על אבן אקרילית טבעית, ומכילה 75% מינרלים טבעיים ופיגמנטים, ו-25% גבישי אקריל מהונדסים. במגע יד עמו מתקבלת תחושה נעימה מאוד של מרקם משי, בעוד שהמשטח עצמו הוא קשיח מאד, בעל אטימות מולקולארית גבוהה ביותר, הומוגני ומוצק . חומר זה הינו, למעשה, החומר ממנו עשויים קירות החלל, כאשר "חירור" הדמויות התבצע בהתבסס על תצורת משולש שקוזזה בגדלים משתנים  (ביצוע החירור נעשה על ידי חברת ROK - Rippmann Oesterle Knauss GmbH).

הקירות המנוקבים מייצרים חוויה ויזואלית מהולה בתנועה המתחילה בחלל הכניסה: מאחורי כל משטח מנוקב ישנו מקור אור היוצר הצללה ומדגיש את האלמנט התלת מימדי של הניקובים, כאשר החירור אף יוצר חפיפה בין החללים המתמזגים זה לתוך זה ומתחברים אל  משטחי זכוכית הנמשכים מרצפה עד תקרה. 

תקרות החלל עוצבו עם משטחי הנמכה בקווים מתמשכים ומתעגלים, הזורמים מאגף לאגף תוך יצירת מרווחים שלאורכם הותקנה תאורה נסתרת, ולצדה שובצו גופי תאורה בעיצובם של מעצבי התאורה Sommerlatte & Sommerlatte,- גופים בצורת כדורי בדולח כסופים היוצרים השתקפויות מעניינות. כך, בין הקירות המנוקבים לבין קווי התקרה המעוגלים, התחושה העולה מהחלל היא של מקשה אחת המשכית, ומרחב טכנולוגי לחלוטין כמו חללית משוכללת בדרכה אל עתיד מבטיח..

מתוך "לצחוק כל הדרך אל הבנק Raiffeisen Bank. גליון 123, מרץ - אפריל 2012

 

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development