ביקורת גבולות

מיקי הורוביץ ונועם זמיר הם שני אמנים היוצרים אמנות שימושית תוך כדי בדיקת גבולות הקיצון של החומר. האהבה העזה של השניים ליצירה ולעבודה עם החומר הקרוב לליבם מצליחה להגדירו מחדש ולהעניק לו פרשנויות שונות מהמקובל – חלק א'

מאת: אורי סלע | צילום: | 18/10/2015
כורסאות קרטון | מיקי הורוביץ – אמנות קרטון ונייר

גבולות היא מילה גדולה. אנחנו עוסקים בגבולות משחר ילדותינו. הורים מציבים גבולות לילדיהם ומשפיעים בכך על האישיות המתפתחת, שבוחנת בעצמה, בהמשך עד לאן ניתן להגיע. גבולות החומר הוא אחד האלמנטים המרתקים ביותר העומדים למבחן, אולי בשל העובדה שקיימת הוכחה ויזואלית לבדיקת הגבולות. אנחנו נפעמים בכל עת מחדש כשאנחנו ניצבים בפני פריט שחשבנו שאמור להיות מחומר אחד ובפועל עומד לפנינו פריט מחומר אחר ולא צפוי. מוחם הקודח של האמן, המעצב התעשייתי והאדריכל, הוא מוח שגלגלי השיניים שלו עובדים בקצב מואץ. התוצר הסופי מבטא פעמים רבות את מה שהתחולל במוחם בעת שיצר את הדבר.

שידה גבוהה המכילה שש עשרה מגירות | מיקי הורוביץ – אמנות קרטון ונייר

מיקי הורוביץ , מעצב גרפי בהכשרתו, עסק בעיצוב משחקי ילדים ואפשר לומר שעם השנים נטייתו ואהבתו הגדולה לקרטון, השתלטה לו על הקריירה. הורוביץ יוצר באהבה גדולה, קולקציות של פרטי ריהוט שלא היו מביישות את מיטב חנויות הרהיטים הקונבנציונאליות.

ארונית לפסנתרן בהזמנה מיוחדת | מיקי הורוביץ – אמנות קרטון ונייר

בפתיחות ובכנות גדולה, מסביר מיקי שלא האג'נדה הירוקה היא שהובילה אותו לעסוק בחומר ולהשמיש אותו פעם אחר פעם מחדש, אלא הזמינות הגדולה שלו והיכולת הבלתי אמצעית ליצור בעזרתו פרטי ריהוט יציבים מאוד, עמידים וארגונומיים. 

כורסא אדומה בעלת קווים מעוגלים | מיקי הורוביץ – אמנות קרטון ונייר

מיקי מאמין קודם כל בנוחות ובאיכות ואם אלו גם ממוחזרות ותורמות תרומתן לסביבה, אז מה טוב. את פיסות הקרטון אוסף מהרחוב וממפעלים שמשליכים את אריזות הקרטון, למיכל הפסולת. זה לא פעם ראשונה שאני נתקלת ברהיטי קרטון ובכל זאת די חוששת לשים עליהם את ישבני ואת כובד משקלי. בעניין הזה מרגיע הורוביץ ומסביר שעל אף שהייצור עצמו לא משלב עיסות נייר, אלא מושתת על קונסטרוקציית קרטון טהורה, הפריטים הסופיים הם פריטים יציבים ביותר. בביתו כורסא בת 8 עליה הוא יושב יום יום ולעיתים אף הוא ואשתו יחדיו. מיקי מסביר שהכל טמון בטכניקה. צריך לדעת כיצד ליצור. במובן הזה הצליח הורוביץ לפרוץ גבולות בהתייחסו לקרטון כחומר לגיטימי, המקביל לעץ לברזל ולזכוכית. את הפריטים הוא מייצר בסטודיו שלו בהזמנה אישית, בו הוא מעביר בנוסף סדנאות לבניית פריטי ריהוט בקרטון ואף מלמד ילדי בית ספר במגמות אמנות, בבית האמנים ברחובות.  

שולחנות צד המשמשים גם כשרפרפים | מיקי הורוביץ – אמנות קרטון ונייר

פינת ישיבה עשויה כולה קרטון בתוספת ריפוד בבד כחול | מיקי הורוביץ – אמנות קרטון ונייר

שולחנות סלון בהזמנה מיוחדת | מיקי הורוביץ – אמנות קרטון ונייר

שידה בציפוי דפי קומיקס | מיקי הורוביץ – אמנות קרטון ונייר

שידה רוחבית המכילה תשע מגירות | מיקי הורוביץ – אמנות קרטון ונייר

את מה שמיקי עושה בקרטון, עושה גם נועם זמיר, אלא שאת הקרטון תפס העץ. 

מותחים את גבולות החומר - כיור עץ עם משטח אינטגרלי | נועם זמיר – אתגרים בעץ

נדמה שלעץ שהפך להיות אחד החומרים הבולטים והאהובים ביותר על אדריכלים ומעצבי פנים כבר אין מה לחדש, אבל יכול להיות שזמיר היה מאלו שההורים שלו נתנו לו חופש יצירה וחינכו אותו על הערך שבאמנות אין דבר כזה שאין דבר כזה, אחרת קשה להסביר את האופן בו הוא מתעלם כמעט בהפגנתיות מתכונות החומר, או מדויק יותר לומר, פשוט לא נותן להן לעמוד בדרכו. מוצר הדגל מבחינתי, היא אמבטיית העץ שתכנן ובנה מעץ. 

ועל זה נאמר - כחומר ביד היוצר - יחידת אמבט פרי סטנדינג עשויה עץ | נועם זמיר – אתגרים בעץ

יחידת האמבט המיוחדת והראשונה שייצר, ניצבת בביתו הפרטי כבר 12 שנה, עשויה כולה מחביות בירה ישנות. בניית יחידת אמבט מעץ היה חלום גדול של נועם שהתגשם והפך מאז לאחד ממוצרי הדגל שלו. היא יציבה, עמידה, מטופלת היטב ומייצרת אטימות אבסולוטית ובעיקר- שובת לב ומרהיבה. נועם זמיר הוא אמן עבודות בעץ והאהבה שלו לחומר ניכרת מכל סנטימטר של עבודה. הפריטים המוגמרים שלו אינם מתנצלים. הם בעלי נוכחות ומצליחים באופן כמעט אבסודרי להעניק ביטחון רב בשימוש בהם. אצל זמיר זה בגדול, עד הסוף. אם מדובר בכיור עץ אז הוא יגיע בצורה מיוחדת עם משטח אינטגרלי, עם סטייטמנט ונוכחות שלא ניתן להתעלם מהן. כשמדובר בגרם מדרגות ניתן לחוש את החומר במקום הכי אותנטי שלו. נדמה שזמיר ממש גילף את גזע העץ. הסגנון המאפיין את עבודותיו הם קווים אורגניים מעוגלים השואבים השראתם מהטבע ומזכירים בעושר הצורני שלהם את סגנונו של גאודי. רוב הפריטים מבית היוצר של זמיר עשויים עץ ממוחזר, בעיקר עץ אלון צרפתי שהיה בשימוש כחביות יין, מה שמעניק לעץ גוון יייחודי הנוצר מהיין שנספג לתוכו. 

יחידת האמבט מוצבת בחלל לצד מערכת כיורים עשויים אף הם באותה הטכניקה | נועם זמיר – אתגרים בעץ

הגימור המיוחד המזוהה עם האמן והשימוש בטכניקות בשילוב עם חומרים מתקדמים מעניקים לפריטים ובמיוחד לאלו הניצבים בחללים רטובים, עמידות לאורך שנים רבות. את הבית הפרטי שלו בקציר בנה נועם במו ידיו והוא עצמו מהווה חלון גלריה לעולם שכולו עץ ומכיל בתוכו מגוון רחב של רעיונות חלומות ויצירות.

מצד אחד נשמר המראה האתנטי של העץ ומצד שני נבדקים בכל מדרגה ומדרגה הגבולות | נועם זמיר – אתגרים בעץ





רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי