תכנון ועיצוב בית - משני עברי הגשר

פתיחות לצד אינטימיות, גמישות וזרימה, משחקי שקיפות, שימוש מינימאלי במחיצות, סכימת צבעים בסיסית וגם קצת הפתעות - האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב קיבלו קארט בלנש לתכנון ועיצוב הפנים של בית באזור המרכז, ומיצו אותו תום

מאת: מיה אור | צילום: עמית גרון | יעקבס-יניב אדריכלים - 03/04/2013
"אם שיח פורה עם לקוח וקבלת "קארט בלנש" ממנו הם חלומו של כל מתכנן, אזי הפרויקט מימש עבורנו סוג של חלום כזה, ומה יותר מכך יכול להוות אתגר" אומרים האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב על תכנון הפנים שביצעו בבית השוכן באזור המרכז. הבית, הכולל שתי קומות + מרתף ומתארו נגלה כשני גושים וגשר המחבר ביניהם, תוכנן ע"י האדריכל יוסי בר דעה, ובידי יעקבס ויניב הופקדו תכנון ועיצוב חללו הפנימי "אמנם בבית מתגוררים בני הזוג רק עם בתם הצעירה, אך המשפחה המורחבת (ילדים ונכדים) מרבה לבלות יחד, כך שהקונספט התכנוני גובש בהתאם והתמקד בהפיכת חללו הגדול למרחב מגורים נעים, זורם וגמיש, הכולל אזורים מרווחים לשהייה בצוותא לצד אזורים לבילוי שקט בהרכב אינטימי יותר" הם מוסיפים.

 

 

 

המבנה האדריכלי של הבית

הכניסה לבית מבהירה באחת את רעיון הזרימה שעמד בבסיס התכנון, ומפגישה את הבאים עם חלל מבואה גבוה ממנו ניתן לקיים קשר עין ישיר עם קומת המרתף התחתונה ועם הקומה העליונה. מול חלל זה נחשף פיר אנכי שקוף המחבר את שלוש קומותיו כשהוא חובק פטיו פתוח במרכזו, וגרם מדרגות אוורירי, המשלב קונסטרוקציית נירוסטה ומדרכי אבן, מעצים את ממד הפתיחות והחיבור הוויזואלי ביניהן: קומת מרתף בה תוכננה סוויטה לבת המתגוררת בבית, קומת כניסה בה מרוכזות כל הפונקציות המשותפות, וקומה העליונה המכילה בשטחה את החללים הפרטיים של בני הזוג וכן חדר כושר וחדר שינה נוסף לאירוח.

האלמנט המרכזי בחלל הוא הגשר, אשר מעבר להיותו אלמנט פונקציונאלי המחבר את שני גושי המבנה,  מנתב, למעשה, את צירי ההתנהלות במרחב ובהתייחס אליו אף נקבעו מיקומי אזוריו ואלמנטים/חומרים שונים ששולבו בו. בקומת הכניסה הוא מחלק את החלל לאזור מטבח-סלון-פינת אוכל הממוקם מעברו האחד ולאזור חדרי משפחה וטלוויזיה הממוקם בעברו השני, ובקומה העליונה מגדירה נוכחותו חלוקה בין יחידת השינה לבין האגף הנוסף. 

עיצוב הפנים
את משמעותו של הגשר במארג החלל העצימו האדריכלים יעקבס ויניב באמצעות שימושי החומרים שמדגישים את נוכחותו ואת תפקידו הכפול כציר חלוקה בין האגפים מחד, וכאלמנט המדגיש רצף וחיבור ביניהם מאידך: שטחו רוצף בלוחות אבן גדולים במיוחד התואמים את מידת רוחבו (2 מ'), התקרה מעליו תוכננה כתקרה מנותקת, ובשני מיקומים בשולי ציר זרימתו שולבו קירות חלקיים מחופי אבן- קיר החוצץ חלקית בין אזורי הסלון והמטבח ומכיל בתוכו קמין להנאת שני האזורים, וקיר נוסף המייצר חציצה באגף המשפחה/טלוויזיה ואגב כך גם מעצים את ציר הגשר ומסתיר את מבואת שירותי האורחים. יעקבס ויניב: "אגף המשפחה תוכנן כשני חללים הניתנים להפרדה באמצעות מחיצת זכוכית שקופה, כך שכאשר הנכדים נמצאים ומעדיפים לשחק בעוד המבוגרים צופים בתכנית טלוויזיה, סגירתה מעניקה לכל "קבוצת גיל" את הפרטיות שלה ובו בזמן מבטיחה קשרי עין ישירים בין שני החללים".
 

המטבח משלב יחידת קיר גדולה במיוחד, ושתי יחידות אי מקבילות זו לזו, ששתיהן מצוידות בכיריים ובכיורים להענקת מקסימום נוחות.

 

אגף חדר המשפחה הממוקם מעברו השני של הגשר, חשוף ונחשף אליו, ומתוכנן כשני חללים הניתנים לחיבור/הפרדה באמצעות דלתות הזזה שקופות.
 

מוטיב נוסף המגלם את רעיון גמישותו של החלל הם משחקי שקיפות מושכלים המופיעים בגרסאות שונות ומשווים לשטחו רחב הידיים קנה מידה ידידותי. בתוך כך השימוש במחיצות קונבנציונאליות הינו מינימאלי בלבד, כאשר האזורים השונים אינם מוגדרים בצורה "קשיחה" ואת ההפרדה ביניהם מייצרים אלמנטים המשמרים את זרימתו הדינאמית של החלל וטווים יחסי הצנעה/פתיחות, דוגמת דלתות הזזה שקופות, רפפות, וילונות או קירות חלקיים. שפת החלל נקייה ואוורירית: את מסגרתו החומרית רוקמים קירות לבנים וריצוף באבן "בזלטיטה" כהה המאופיינת במרקם פראי בעל נוכחות, והתאורה בו, שתוכננה בהתאמה לאזוריו השונים, משלבת גופים שקועים, פסי צבירה עם ספוטים וגופים דקורטיביים בעיצוב עכשווי כחלק משפתו המודרנית. זו מושתתת על סכימת צבעים ניטראלית ורגועה הנשלטת על ידי גון לבן בעיקר, ולצדו גווני אפור-שחור שמתקבלים מנוכחות חומרים (קירות האבן, הריצוף, נירוסטה), כמו גם משילוב מדוד של פריטים בגוונים אלה, וזריקות של צבעוניות רעננה כפרט אסתטי, חינני ושונה. כך, למשל, גוף תאורה עומד בגון צהוב עז שמשתלב בסלון הלבן, או כיסאות תכולים ששולבו בינות לכיסאות הלבנים של פינת האוכל, הממוקמת בסמוך למטבח ומצטיינת בממדים נדיבים לאירוח נוח של המשפחה המורחבת. ככלל, לצד חזותו המסוגננת, נוחות מיטבית היא בהחלט מילת מפתח במרחב המדויק ש"על פניו" נראה "פשוט" ונעדר מורכבות, אך כל פרט בו תוכנן בקפידה מרבית להשגת אותה "פשטות". המטבח, למשל, המעוצב כמובן על טהרת הגון הלבן, מורכב מיחידת קיר ארוכה המכילה שפע של מקום אחסון ושתי יחידות אי הניצבות במקביל זו לזו ושתיהן מצוידות בכיורים ובכיריים על מנת לאפשר עבודה נוחה ויעילה- יחידה בתצורת האות ו' בה ויחידה ישרה המשמשת גם כדלפק אכילה. 
 

 

יחידת השינה שבקומה העליונה, הנחלקת אף היא לשני אגפים המצויים משני עברי הגשר. מימין נראה מבט מחדר הכושר אל חלל החדר, הנחלק לאזורים.

 

מוטיב השקיפות השולט בבית מעניק מבטים ארוכים וקשרי עין ישירים. למעלה נראה קירו השקוף של חדר הכושר שמנוצל לתצוגת אוסף דגמי מכוניות.
 

כמו קומת הכניסה, כך גם את שטחה של הקומה העליונה חוצה גשר המגדיר בה שני אגפים. יחידת השינה המרווחת הינה אגף בפני עצמו, הכולל בשטחו אזור שינה, אזור הלבשה/ארונות, חדר עבודה וחדר רחצה רחב ידיים אשר בשם הנוחות נחלק לשני אזורים-לו ולה. ציר הגשר מודגש גם בחלל החדר עצמו באמצעות ארובת הקמין ש"טיפסה" אליו, כמו גם באמצעות יחידה שקופה חלקית שנועדה להכלת מסך פלסמה ובמיקומה אף מייצרת הפרדה אוורירית בין אזורי השינה והרחצה. את מוטיב "החציצה הרכה" מגלם גם אופן ההפרדה בין אזור השינה ואזור הארונות המצוי מאחוריו, כאשר מחיצת העץ של גב הארון מהווה את ה"קיר" אליו צמודה המיטה והגישה אליו נעשית משני צדדיה. האגף השני בקומה העליונה מכיל חדר שינה נוסף, שנועד לאירוח ומשמש בעיקר את הנכדים, וכן חדר כושר, אשר מעבר לפונקציה לה נועד משלב בשטחו אוסף מלבב של דגמי מכוניות. הצגת האוסף מנצלת את אחד מקירותיו השקופים של החלל, ובבית שמאפייניו הם זרימה פתוחה וקשרי עין ישירים בין קומות ניתן ליהנות מחנו גם ב/מחללים נוספים. קומת המרתף היא הטריטוריה של הבת הצעירה, שבאמצעות מחיצות זכוכית שקופות נחלקת לאזורי שינה, לימודים, אירוח ורחצה, וכמו יתר חללי הבית מאופיינת בזרימה נעימה ואוורירית ובקשר וויזואלי עם הקומות האחרות. כך, כשהיא חוברת אליהן במבט, ובו בזמן מעניקה פרטיות ראויה, מספרת, למעשה, הסוויטה את סיפורו של הבית כולו, שאכן מיצה את ה"קארט בלנש" שניתן לו עד תום- מרחב מסוגנן ואסתטי, אשר יותר מכול "עובד" נכונה עבור דייריו ומעניק מענה שלם ומושלם לצורכיהם. 


מתוך בית ונוי מס. 112: "משני עברי הגשר"

יצירת קשר - תכנון ועיצוב בית - משני עברי הגשר