והבית הזה הוא אני

 

גון לבן השולט בדירה הישנה והמשופצת של מעצבת הפנים לורן רייק, משמש כקנבס המכיל "ליקוטים" מעולמות תוכן שונים ומביא לידי ביטוי השראות מגוונות ובעיקר אמירה אישית



 

מאת: גילי כהן-לב | צילום: עודד סמדר | - 11/02/2015
תכנון ועיצוב: לורן רייק
מעצבת פנים

חללים ישנים, ובפרט כאלה שאינם משופעים במרחב, הם לעולם אתגר לכל מעצב, וכזהו גם האתגר שניצב בפני מעצבת הפנים לורן רייק בעיצובה המחודש של הדירה השוכנת במרכז תל אביב- דירה ישנה שהייתה שייכת לסבתא רבא שלה ומשתרעת על שבעים מטרים רבועים.


מבט מדלת הכניסה: קירות המעבר פנימה מעוטרים בתמונות וצילומים המגלמים תכנים אישיים אהובים, ובפריטים מקוריים וייחודיים שלוקטו בשווקים, דוגמת אימומי נעליים מעץ.


"למרות שבמהלך השנים הדירה עברה שיפוץ כלשהו שסיפח לשטחה את המרפסות, פרישת חללה הייתה עדיין צפופה וגילמה את שנות חייה. בגלגולה הנוכחי רציתי להפוך אותה לחלל נוח וורסטילי שיתאים לאורח חיים דינאמי ולפעילויות שונות כעבודה ואירוח, ובתוך כך ברור היה שנדרש לבצע בה שיפוץ מסיבי" מספרת רייק.


מבט מהחלל הציבורי לכיוון מעבר הכניסה: עמוד תומך שנותר כאילוץ מחופה בלבני סיליקט כהד ללבני סיליקט שנחשפו במהלך השיפוץ במטבח.


בשלב הראשון של התהליך הוסרו מהחלל כל מחיצות הפנים למעט קורות ועמוד קונסטרוקטיבי; מערכות התשתית הישנות הוחלפו במערכות חדשות; ובפתחים, שנותרו כשהיו בשל חוקי התכנון העירוני, הותקנו מסגרות חדשות. התכנון שטוותה רייק נשען על יצירת שני חללים: חלל מגורים כאופן ספייס בו משתלבים אזורי המטבח והאירוח, וחדר שינה גדול המכיל בשטחו פינת עבודה, כאשר חללי השירותים והרחצה מוקמו בחלקה הקדמי של הדירה בקרבת הכניסה (ראה תוכנית אחרי השיפוץ).



עד פה "הפרטים היבשים", שכן מכאן והלאה ניכרת חתימת ידה הייחודית של רייק בכל פרט בחלל שמקדם את פני הנכנסים אליו עם חזות אקלקטית בה קשה להחמיץ זיקה לוינטאג' ולאמירה אמנותית. לריצופו משמשים פלנקים של פרקט תלת שכבתי לבן החוברים לקירות לבנים בהם מותקנים גופי תאורה שקועים, תוך יצירת מסגרת נקייה המדגישה את המארג האסתטי שמבהיר- מוצרי מדף כמעט ואינם נכללים במרחב האוורירי, שהגון לבן השולט בו משמש כקנבס המאפשר להביא לידי ביטוי השראות מגוונות ו"ליקוטים" מעולמות תוכן שונים.

 

הסלון החולק מרחב משותף עם המטבח ונהנה מנוף ירוק של צמרות העצים. מבנה פינתי של ספה ויחידת אחסון שעוצבו ייעודית, שולחן קפה על גלגלים, כורסה משנות החמישים שנמצאה בשיטוטים, ויחידות בנויות שבתוכן משתלבות אדניות עם קקטוסים. להשלמת אפקט הצמיחה הירוק: קומפוזיציה מקורית המשלבת גזע עץ פיסולי ממנו משתלשלים חוטי דיג עם דליים קטנטנים וקקטוסים בתוכם. העיטור הנראה על קורה עליונה הוא לוגו של קו התכשיטים שמעצבת לורן.


קירותיו של חלל המעבר המוביל מדלת הכניסה למרחב המגורים הפתוח ולחדר השינה מעוטרים במראות עתיקות ובמסגרות קטנות עם גלויות או תמונות אישיות, והעמוד הקונסטרוקטיבי שניצב בסופו כמו מסמן את ההפרדה בין שני החללים. העמוד, שנותר כ"שארית" חיונית מטרום השיפוץ, מחופה בלבני סיליקט ומתכתב עם קיר המטבח, שחיפויו הזהה נחשף במהלך העבודה.

 

פרישת פונקציות מרווחת באזור הציבורי: מימין המטבח ומשמאל הסלון. בעומק המטבח נראה קיר לבני סיליקט שנחשפו במהלך השיפוץ, מקרר בגון תכלת בטעם של פעם "מוגבה" על במה ליישור קו עם הארונות ולהדגשת נוכחותו, ויחידת אי מקורית המשלבת משטח מראה ישנה הניצב על חישוק אלומיניום המהווה לו בסיס. מקרר: SMEG, נגרות: זאב אוחיון.


בקדמתו של מרחב המגורים ממוקם המטבח, ובעומקו אזור הסלון שתחום בנוף צמרות עצים החודר מבעד לפתחים ומעשיר את החלל כולו בנוכחותו הירוקה. הפריטים ששולבו בו אינם רבים, ולמעט פריטי ריהוט בודדים ומובחנים, כל האלמנטים האחרים המשמשים בחלל- אם פריטי ריהוט ואם אלמנטים שונים- עוצבו ע"י רייק ובוצעו כ"קסטם מייד" בעבודות נגרות או בנייה כאלה ואחרות, תוך שימת דגש על ניצול פונקציונאלי מיטבי, על יצירת המשכיות ויזואלית, וכמובן על מענה לצרכים ולחלומות.

 

מבט מהסלון אל עבר המטבח והמעבר: ריצוף בפלנקים של פרקט תלת שכבתי לבן, לבן ותאורה המבוססת על גופים שקועים ושילוב נקודתי-ממוקד של גופי וינטאג' דוגמת השנדלייר הנראה כאן.


כך, לדוגמה, מספרת רייק "אחד החלומות שהיו לי היה לשלב בחלל קיר עם צמחייה מטפסת, ולצורך זה תכננתי יחידת נגרות עם נקודת מים שמשתלבת בתוכה. אך משום מה הצמחייה לא התפתחה בו באופן הרצוי, והפתרון החלופי שמצאתי היה לשלב בתוך היחידה אדניות רגילות עם צמחייה נמוכה, כך שבכ"ז יתקבל אפקט כלשהו של צמיחה בתוך החלל"את האפקט הזה השלימה רייק באורח מקורי עם גזע עץ פיסולי שנתלה על הקיר באמצעות חוטי דיג שקופים, כשמענפיו משתלשלים ברוב חן דליים קטנטנים עם קקטוסים בתוכם.

 

חדר השינה בו משתלבת גם פינת העבודה הממוקמת בעומק השטח מתחת לפתח חלון רחב.

 

חזיתות המראה של הארון מעצימות את תחושת המרחב. גב המיטה מעוצב כמשטח מרופד קטיפה בו משובצות פנינים קטנות תוך יצירת וריאציה של דיגום קפיטונאז'. גופי התאורה המשתלשלים משני צידי המיטה משלבים חבלים המשמשים בעולם הימאות.


חלקה הארי של פינת הישיבה היא ספה רחבה מהמקובל, הנמשכת כמעט "מקיר לקיר" וממוקמת מתחת לרצף החלונות התוחם את החלל. בסיס הספה עוצב כספרייה עם חללים פתוחים לאחסון, ועם שפע כריות בגווני בז', גרז' ושחור שפוזרו על ריפודה הבהיר היא מזמינה השתרעות נינוחה היישר מתחת לנופם הירוק של העצים. צדה האחד של הספה תחום-חובר ליחידת נגרות אורכית שתוכננה בהתאמה אליה תוך יצירת "פינה"/זווית של 90 מעלות, ואשר חלליה, מהם פתוחים ומהם מוצנעים מאחורי חזיתות, עוצבו בקפידה לאחסון ייעודי.

 

"שולחן לילה" כערימת אריחים מודבקים זה לזה, וחבל מעולם הימאות בגוף התאורה.


שולחן הקפה המינימליסטי שמצויד בגלגלים מעוצב מזוויות מתכת ומשטח זכוכית, על הרצפה פרוש שטיח פסים בשחור לבן, הכורסה היחידה כאן היא כורסת וינטאג' משנות החמישים שנמצאה ע"י רייק "אי שם" בשיטוטיה בשווקים ובחנויות וינטאג', ואת ה"נוף" האקלקטי-אישי משלים אלמנט דקורטיבי מעניין המשתלב על קורה עליונה: אלמנט בחיתוך לייזר מצופה ספריי גרפטי זהוב, שאינו אלא לוגו של קו תכשיטים שרייק מעצבת במקביל לעיסוקה כמעצבת פנים, ואשר את העידון המאפיין אותם בהחלט אפשר למצוא גם בתחושה המעודנת שנסוכה בחלל הבהיר.

 

חדר הרחצה: ריצוף באריחי בטון מצוירים, מקלחון שקוף ומפנק, משטח כיור מזכוכית צבעונית ומראות כמובן.


בין אזור הסלון והמטבח נשמר מרחב נקי מפריטים המדגיש את ניקיון החלל ואווריריותו, ואת אזור המטבח, שהיחידות בו עשויות עץ עם גימור צבע לבן בתנור, מגדירה יחידת אי התוחמת אותו. בין היחידות משתלב מקרר תכלכל בסגנון וינטאג' המוצב על מעין במה מגביהה המדגישה את נוכחותו, ועיצובה של יחידת האי מפתיע במיוחד עם תוספת מקורית המסגירה את חיבתה של רייק למראות: למשטחה ה"רגיל" חובר משטח מראה במרקם עתיק מיושן המשמש כדלפק אוכל, כאשר חישוק אלומיניום מהווה את רגלו התומכת.

 

אריחי החיפוי שצוירו ע"י לורן


פריטי הנוי והאמנות ששזורים בחלל מגלמים אמירה מובחנת, הנחשפת גם בחדר השינה בדמות פריטי וינטאג' חינניים כמנורה וקופסאות תכשיטים הניצבים על שידה, כמו גם את נגיעת היוצרת של רייק. כך, למשל, גוף תאורה צמוד קיר שעוצב על ידה, גב המיטה הגבוה שעיצבה כ"משטח" מרופד קטיפה כעין קפיטונאז' עם פנינים קטנות, או גופי התאורה המשתלשלים משני צדדיו שעוצבו תוך שילוב חבלים מהסוג המשמש בעולם הימאות.

 

גוף תאורה שעיצבה לורן.


על הארונות בחדר סוגרות חזיתות מראה המגבירות תחושת גודל ומרחב, ופינת העבודה ממוקמת בעומקו, כך שהיא פונה ישירות לנוף החוץ ומאפשרת ליהנות ממנו ברגעי אתנחתא מעבודת המחשב. גם חדרי הרחצה והשירותים הפכו תחת טיפולה של רייק לחללים מסוגננים באותה רוח אישית- ייחודית השזורה בחלל הדירה כולה. ריצוף חדר הרחצה בוצע באריחי בטון מצוירים, והדיגום המופיע בהם צויר על ידה גם על אריחי החיפוי לצד מילים רלוונטיות לסגנון חיים ש"שתלה" בהם.

 

חלל השירותים: חיפוי קיר באריחים קטנים שצוירו ע"י לורן בהתאמה לדיגום הריצוף תוך "שתילת" מילים רלוונטיות לסגנון חיים.


בחלל משתלב מקלחון מפנק עם דלתות שקופות, משטח הכיור המרחף עשוי זכוכית צבעונית, מקומן של המראות העתיקות שחביבות עליה לא נפקד גם בחלל הרחצה, וכך גם גופי התאורה שעיצבה. וכשמוסיקה נעימה המגיעה ממערכת קול מתקדמת הנשלטת ע"י טלפון/איפון שוטפת את החלל בצלילים מעודנים, נראה שה"קנבס" הלבן שיצרה רייק כמסגרת להכלת תכניה האישיים אכן התמלא בהם.