לחיות את הפנטזיה

הבית שתכננו האדריכלים גיא וליקסון ודודי עזוז, גובש כמענה ישיר לבקשות הדיירים, ובכלל זה יצירת פרטיות והגשמת פנטזיה- למקם בריכת שחייה בקומה העליונה

קבלן מבצע: ערן שריקי

מאת: מיה אור | צילום: אלעד גונן | אדריכלים גיא וליקסון ודודי עזוז - 31/08/2014
אדריכלים: גיא וליקסון
ודודי עזוז

 

חזיתו הקדמית של הבית: לבנה ואטומה יחסית, עם קירות כהים המשתלבים בסמוך לכניסה ופינה שקופה המספקת הצצה פנימה. מפל מים שמקורו בבריכת שחייה הממוקמת בקומה העליונה, ניגר על הקירות הכהים ומתנקז לבריכת נוי העוטפת את פינת הבית. שטח החוץ מעוצב כמשבצות בהן משתלבים חיפויים מגוונים. גינון: אורי אלון.

 

"בקשת הפרטיות של הדיירים הייתה משמעותית ביותר בשיקולי התכנון" מספרים האדריכלים גיא וליקסון ודודי עזוז על הבית העכשווי ונקי הקווים שבמבט מן הרחוב אכן אינו "מסגיר" את עצמו וחושף חזית אטומה יחסית.


חלל המגורים: גבוה ואוורירי, ומקושר לגינה האחורית באמצעות ויטרינות גדולות.ריצוף באריחי שיש אפורים, קירות לבנים, וסטוקו מבריק בקיר גרם המדרגות, שצדו השני תחום במחיצת זכוכית. גופי תאורה שקועים בתעלות שחורות מייצרים דיגום גראפי בתקרה. תאורה: "קרן אור", ריצוף: "מודי".
 

אך רמז כלשהו לבאות, לאופן המקורי בו תורגמה הבקשה ולמתחולל בתוכו פנימה, יכול לספק מפל מים הניגר על פני הקירות הצמודים לדלת הכניסה, ומתנקז לבריכת נוי בתצורת 'ר' הממוקמת בסמוך אליה ועוטפת את פינת הבית. מקור המפל המפתיע הוא במיקומה המפתיע לא פחות של בריכת שחייה בקומה העליונה- בריכת גלישה, אשר להבדיל מבריכות מסוגה ש"מנתבות" את המים לתעלה היקפית צמודה מפנה אותם מטה לבריכת הנוי, תוך יצירת עניין שונה וסוג של תנועה על פני קיר המעטפת.

 

רמז לבאות בפינת האוכל: פתח שקוף בחלקו העליון של הקיר חושף את דופן הבריכה ואת מימיה הכחולים. התמונה הצבעונית המעטרת את הקיר מצניעה מאחוריה מסך טלוויזיה: בלחיצת כפתור היא "זזה" ימינה וחושפת אותו.


"המיקום הלא שגרתי של הבריכה, היה סוג של פנטזיה שהגדירו הדיירים במסגרת הפרטיות המבוקשת, וככזה הוא משתלב עם הרצון שלנו לייצר עבורם מענה המאחד נוחות מגורים וייחוד אסתטי" אומרים וליקסון ועזוז על הבית, שמתארו זורם כמשחק מישורים המייצר מקצב דינאמי של גילוי והסתרה, ובו משתלבות מרפסות קונסוליות שחורות "המעטפת מגלמת, למעשה, את הנוסחה של "צורה עוקבת פונקציה", היות והיא התגבשה כתוצר ישיר של מיקום פונקציות הפנים שהותאם לבקשות הדיירים בפרוגראמה".


גרם המדרגות: קונסטרוקציית ברזל ומדרגות עץ כהות דרכן ניתן להציץ אל הגינה והפטיו המצויים מאחוריו. פודסט ביציקת בטון הנדסית נדמה כקובייה מרחפת, ופסי תאורה בתחתית המדרגות משרטטים משחקי אור על קיר הסטוקו המבריק, תוך יצירת מראה של אלמנט תאורה פיסולי. מסגרות: ארז תליו.


התכנון המהודק שגיבשו וליקסון ועזוז מתחיל כבר בשטחי החוץ הסובבים את הבית: המרחב הקדמי מחופה כעין משבצות שחמט שבתוכן משתלבים משטחי דשא רך, אבני בזלת, חלוקי נחל, חיפויי עץ ועוד, ובגינה האחורית, במרכז מדשאה מטופחת, ניצב קמין חיצוני המהדהד תחושה של מדורת השבט.


יחידת ההורים: חבוקה בשקיפות הויטרינות, צופה אל הגינה ואל הפטיו ומרוצפת בפרקט חמים. יחידת ריהוט רב תכליתית שתוכננה ייעודית משמשת לאחסון, כספסל ישיבה, ואף מצניעה בתוכה מסך טלוויזיה נשלף. נגרות: ארז, נגר בכפר.
  

בניגוד לאטימות היחסית של החזית הקדמית, קומת הכניסה נפרשת כחלל המאופיין בפתיחות, ושטחה מכיל אזור ציבורי ואזור פרטי.

באזור הציבורי, שלמעט אזור המטבח נחשף כחלל גבוה מאד תחום בויטרינות גדולות הקושרות אותו אל הגינה האחורית, מרוכזות הפונקציות המשותפות, והאזור הפרטי זורם כמעבר רחב ונוח שלאורכו ממוקמים שירותי אורחים, מעלית, חדר ילדים, חדר רחצה המשמש אותם ויחידת הורים מפנקת בסופו.


המטבח שבקדמת החלל: מעוצב בתצורת האות ח', נוח לעבודה ומשופע בחללי אחסון רבים. יחידת אי גדולה במרכז החלל משמשת את בני הבית כשולחן אוכל בחיי יומיום. "בולטהאופ".
 

את ההפרדה בין שני האזורים מייצר קיר התוחם את עברו האחד של גרם המדרגות, אך קיר זה אינו מגיע לעומק החלל ולויטרינות התוחמות אותו, אלא מסתיים סמוך אליו, כשהוא מותיר גם שם גישה לאזור הפרטי, בקרבת הכניסה ליחידת ההורים ולמהלך גרם המדרגות היורד לקומת המרתף. בתוך כך, לצד ההפרדה המתבקשת בין שני האזורים נשמר ביניהם קשר כלשהו, ונקודת קשר נוספת מגלם גם פטיו שנוצר בנקודת מפגש בין מישורי המעטפת- פטיו ששקיפותו חוברת לשקיפות חזית הויטרינות, והוא "מטפס" מקומת הקרקע עד הקומה העליונה, נצפה מהסלון, מגרם המדרגות ואף מחדר השינה.


עיצוב מוקפד שהותאם לחללים שונים: שירותי אורחים בעיצוב דרמטי כהה עם טוויסט של מראה אלכסונית, וחדר הרחצה של הילדים במראה עליז עם אריחי חיפוי שעיצובם משלב דמויות הלקוחות מעולמם. חיפויים ואביזרים סניטאריים: "מודי".
 

קומות הבית הנוספות הן קומת המרתף מכילה חדר קולנוע, אזור משחקים, חדר רחצה וממ"ד, ובחצי מפלס מעל קומת הכניסה תוכננה סוויטה הכוללת גישה פרטית מהמעלית, חדר רחצה מפנק בשחור ולבן ומרפסת גדולה הצופה אל נוף הגינה האחורית.

 

בקומה העליונה: מבט אל היציאה למרפסת, דק העץ והבריכה. מעבר + מעקה המצוי מאחוריה תוכננו בגובה נמוך ממנה, כך שהם אינם נראים לעין והמראה הוא רציף, כשל בריכה (גלישה) שמתמזגת עם האופק. ריצוף המעבר מחורר, ודרכו גולשים המים על קירות הבית ומתנקזים אל בריכת הנוי שבכניסה. בריכה: איילון הנדסה.
  

סוויטת 'מאסטר' נוספת תוכננה גם בקומה העליונה, כשהיא נהנית מגישה ישירה אל המרפסת רחבת הידיים וכמובן אל הבריכה המשתלבת בשטחה ומפרטיות מלאה, באורח המדמה שהייה באתר נופש. "הסוויטות הנוספות" מסבירים וליקסון ועזוז "תוכננו מטעמי נוחות- לאירוח למשל, ובעיקר מטעמי גמישות עם מבט לעתיד, לזמנים שהילדים הרכים שעתה חולקים חדר משותף יגדלו, ו/או במידה וההורים יחליטו להשתכן בקומה העליונה אגב, מאותו הטעם של מבט לעתיד שילבנו בתכנון גם מעלית".

 

מופעו של החלל נקי-עכשווי ונשלט בעיקרו ע"י פלטת צבעים המשלבת גווני לבן, אפור ושחור. הויטרינות הגדולות נתונות בפרופילי אלומיניום לבנים שחלקם ממלאים גם תפקיד קונסטרוקטיבי, והשקיפות המשתלבת בינות לקירות הלבנים נוסכת בהם ממד מעודן. כניגוד תחושתי לעידון זה שיווה התכנון לחלל הפנים תחושה של "גרעין חזק", הבאה לידי ביטוי באמצעות המשכיות חומרית- חומרים שכמו "גולשים" ממישור למישור, ממאוזן למאונך וממפלס למפלס, ואכן מעצימים בכך את נוכחותם, דוגמת אריחי הריצוף שמחפים גם את הקיר במהלכו התחתון של גרם המדרגות. לריצוף נבחרו אריחי שיש גדולים בגון אפור, הקירות הלבנים משמרים מראה חלק למשעי, וקיר גרם המדרגות נצבע בסטוקו המדמה שיש לבן, מבריק וחלק מאד.

 

עברו השני של גרם המדרגות תחום במחיצת זכוכית שקופה המתנשאת מרצפה לתקרה, והגרם עצמו תוכנן כשילוב של קונסטרוקציית ברזל ומדרגות עץ כהות מאד, כשהמרווחים הנשמרים ביניהן מאפשרים הצצה לפטיו ולגינה המצויים מאחוריו. הפודסט של המפלס האמצעי עשוי יציקת בטון הנדמית כקובייה מנותקת-מרחפת, ובתחתית המדרגות ולאורכן הותקנו פסי תאורה אשר בשעות החשיכה משרטטים משחקי אור על ברק הקיר ומשווים לגרם כולו חזות של אלמנט פיסולי מואר. גונן הכהה של המדרגות מתכתב עם תעלות תאורה שחורות שהותקנו בתקרת החלל הציבורי תוך יצירת סוג של דיגום גראפי, וגופי התאורה האחרים הינם גופים מינימליסטיים צמודי קיר המשלחים אלומות אור עיליות ותחתיות, וכן גוף תאורה שחור בעיצוב כיפתי גדל מידות ורב נוכחות המשתלשל מעל שולחן פינת האוכל.

 

פריטי הריהוט והנוי ששולבו בחלל אינם רבים, וכולם נבחרו בקפידה מסוגננת כשהם חוברים למופעו הנקי ומשמרים את אווריריותו, ובה בעת שוזרים בו נקודות של צבעוניות עזה וחומרים טבעיים. אחת מנקודות הצבע היא יצירת אמנות גדולה וססגונית המעטרת את הקיר ומתבררת גם כפתרון יצירתי להצנעת מסך טלוויזיה גדול- לחיצת כפתור, התמונה 'נוסעת' לימין והמסך נגלה.

 

הקפדה על פרטים לצד דגש על נוחות ואסתטיקה, הם ככלל מאפייניו של עיצוב הפנים, שרבים מהאלמנטים המשתלבים בו עוצבו ייעודית ע"י וליקסון ועזוז. כך, לדוגמה, יחידת אחסון מסוגננת הניצבת בקצה המיטה ביחידת ההורים, ומשמשת כספסל, לאחסון, ובתוכה מוצנע גם מסך טלוויזיה "לשליפה" בעת הרצון, או כיור עשוי קוריאן שעוצב ייעודית כשוקת גדולה בחדר הרחצה המפנק שנכלל בשטחה- חלל מרווח מחופה בפסיפס שחור, שבשטחו משתלב אמבט בנוי שקוע שהוטמע כחלק מהקונסטרוקציה של הבית. חדר הרחצה של הילדים עוצב בהתאמה לגילם כחלל צבעוני ועליז, והמטבח הממוקם בקדמת החלל הציבורי, עוטה גון לבן, משופע בחללי אחסון נוחים ובמרכזו ניצבת יחידת אי גדולה המשמשת את בני הבית כשולחן אוכל בחיי היומיום.


פרט מעניין באזור המגורים הוא פתח שקוף שנפרץ בחלקו העליון של קיר פינת האוכל, וכמו הפטיו המהווה נקודת קשר בין חללים, כך גם הוא מהווה נקודת קשר עם הקומה מעליו, כאשר מבעד לזיגוג האוטם אותו נגלים דופן הבריכה וקרן שמש מסוננת החודרת למימיה הכחולים. עם זאת, קשה עדיין לדמיין ו/או להפנים את מלוא התמונה המרשימה שנחשפת מקצה גרם המדרגות, כאשר בתוך דק עץ משתלב "שטיח" מים כחול נפרש היישר מול העיניים וכמו נושק למרחב שמאחוריו.

 

מטבע הדברים המפגש הישיר עם האופק אינו אלא אשליה הנגזרת מהעובדה שמעקה הבריכה תוכנן בגובה נמוך בכ-1.5 מ' מקו המים כשהוא תוחם מעבר המשתרע מאחוריה, כך שהוא אינו נראה אך לגמרי קיים ומבטיח בטיחות מלאה. כריצוף למעבר משמש מדרך מתכת מחורר, אשר מרווח ניתוק בינו לבין דופן הבריכה מאפשר למים לזלוג דרכו מטה אל בריכת הנוי שבכניסה. וליקסון ועזוז: "למעשה, תכנון הבריכה היה פשוט בעיקרו, אך הביצוע היה כרוך במורכבות מבנית, הן בכל הקשור לחוזק קונסטרוקטיבי מותאם לנשיאת העומס, והן בכל הקשור למניעת נזילות. לצורך זה התכנון בוצע כבריכה בתוך בריכה, תוך יצירת מעטפת כפולה עם אוויר באמצע". כך, עם הגינה הירוקה שחוברת לקומת הקרקע, עם חלל הפנים העונה במדויק לצרכים, וכמובן עם הבריכה המיוחלת בקומה העליונה, הושלם תכנון הבית כחוויית מגורים נעימה הטומנת בחובה הגשמת פנטזיה ומעניקה לדיירים את הפרטיות שכה חשובה להם.