תכנון ועיצוב בית חלומות בבאלי

הבית שתכננה האדריכלית ולנטינה אודריטו (Valentina Audrito) למשפחתה באי הנחשק באלי, הוא מרחב רווי קסם אסקפיסטי. שלושה מבני עץ מסורתיים שמקורם באי השכן יאווה, חוברים לחלל אוורירי המאופיין בשפת עיצוב מודרנית שמגלמת אמירה אישית מובהקת של מי שחיים ונושמים עיצוב

מאת: מיה אור | צילום: Moch.Sulthonn | אדריכלית ולנטינה אודריטו - 03/04/2013
האי באלי שייך לנבחרת חלומית של מקומות בעולם, שדי באזכור שמם כדי להעלות אסוציאציה מיידית של נופש אקזוטי נוטף קסם רומנטי. האדריכלית האיטלקיה ולנטינה אודריטו (Valentina Audrito) הגיעה לבאלי לראשונה במסגרת עבודה, וכשנישאה לאבישקה קומבט, (Abhishake Kumbaht) אמן-יוצר יליד סינגפור, בחרו השניים את האי הגדול בארכיפלג האינדונזי כמקום לחיות בו.

  

מראה הבית מכיוון בריכת השחייה. מבני עץ מסורתיים מהאי יאווה שחוברו להם יחדיו.

 

לאחרונה השלימה אודריטו, בת להורים אדריכלים, את תכנון ביתם הממוקם באזור קנגו (Canggu) שבאי הנחשק, ולמראהו אי אפשר "להאשים" אותם על הבחירה שעשו. הבית, שחזותו שונה כל כך מהאדריכלות הקלאסית שעל ברכיה גדלה אודריטו, מגלם את כל מרכיבי הקסם שהפכו את באלי למושא חלומות, והמושג חופש שנקשר לו בא לידי ביטוי גם באופן תכנונו הפתוח ובאורח בו נתנה דרור ליצירתיות.

 

הבית, השוכן על מגרש בן 1800 מ"ר, מהם 450 מ"ר בנויים, הוא למעשה סוג של "שיפוץ" וחידוש של מה שבמקור נולד מחיבור/מיזוג של שלושה מבני "Joglo" שהובאו מהאי השכן יאווה - מבנים מסורתיים שאופייניים לאי, הבנויים סביב שלד עשוי עץ טיק התומך בגג רעפים. מבני הז'וגלו המקוריים כבר עברו מאז הגעתם לבאלי שינויים כאלה ואחרים ע"י בעליו הקודמים של הבית, וכשנרכש ע"י אודריטו ובעלה היא ביצעה בו שינויים נוספים. כנגזר מחיבור המבנים, מתארו מתבסס על שתי יחידות (פביליונים) עיקריות הסדורות בתצורת האות L: יחידה אחת מכילה בשטחה את הפונקציות המשותפות- מטבח שנפתח כלפי אזורי מגורים ופינת אוכל הממוקמים במרפסת/רחבה מקורה שפונה לכיוון מערב וצופה לבריכה ולגינה. ביחידה השנייה ניצלה אודריטו את ממד הגובה של מבנה העץ המשופע להוספת קומת ביניים שנועדה לשמש כחלל ספריה, ובשטח מפלסה התחתון (מפלס הכניסה) רוכזו יחידת השינה של בני הזוג, חדר של בנם, וחדר נוסף המשמש לאירוח. "על בסיס המתאר המקורי תכננתי את החלל כך שיתאים לצרכים שלנו" היא אומרת. "כך, למשל, האזורים העליונים שהתקבלו עם תוספת קומת הביניים מעניקים לנו תחושת פרטיות נעימה, כאשר החלל ככלל מאופיין בפתיחות רבה, "לופטית" משהו, ומוצף אור טבעי שחודר אליו במהלך היום".

 ואמנם, אופן תכנונו האוורירי עם מיעוט קירות, פתחים גדולים ואזורי ביניים שהינם ספק פנימיים ספק חיצוניים, מייצר רצף ההופך את הבית והגן הגדול למרחב אחד עטוף בצמחייה עשירה, כמו היה עולם בפני עצמו.

 

שלד העץ של המבנה מייצר בחלל הפנים עניין ייחודי שונה - מעין "סוכות" שניצולן למיקום פינות הסבה אווריריות נוסך תחושה של הימצאות באתר נופש ולא בבית מגורים. לצד נוכחותו של העץ בולטת חומריות עשירה ומגוונת שבחרה אודריטו לשלב בעיצוב אזוריו השונים, דוגמת אריחים מצוירים ישנים, אלמנטים עשויים קרמיקה שבוצעו בהזמנה, קירוי בקונכיות Capiz שטוחות שמקורן בפיליפינים והן מאופיינות במרקם "פנינתי" ושקוף למחצה, חצץ מוברש המשמש לריצוף אזורים מסוימים, אריחי טרצו באזורים אחרים, בטון צבוע לבניית אלמנטים שונים, טקסטילים עם דיגום שבטי ועוד. שילובים אלה הם חלק מעיצוב פנים עכשווי ומקורי, שנרקם כקומפוזיציה אקלקטית אנינה: רבים מפריטי הריהוט והתאורה עוצבו ע"י אודריטו וקומבט, בעלה, פריטים אחרים הם מותגים מוכרים כמו ספת השפתיים האייקונית  שעיצב פרנקו אודריטו מסטודיו 65, ויש שהינם פריטים מקומיים שנרכשו בקפידה בשל הייחוד שלהם. התמהיל האקלקטי כולל גם עבודות אמנות מקוריות שמרביתן הן פרי יצירתם של חברים אמנים, בעיקר ציורים וצילומים המעטרים את קירות החללים במיקומים מפתיעים, כמו, למשל, ציור שנתלה במיקום לא מצופה בעליל- מעל יחידת הכיור במטבח.

 

 

מראה פינת ההסבה של חלל המגורים מכיוון הרחבה החיצונית.

 

ככלל, כל ניסיון למתג את העיצוב או להגדירו בסגנון מסוים אינו "תופס" בחלל המיוחד הזה, שכמו הפתיחות המאפיינת אותו אינו מחויב לשום סייגים, ולחלופין לסמלי מעמד כאלה או אחרים "החלל הוא מודרני במהותו, נעדר סממנים עתיקים או קישוטיים דוגמת עצים מגולפים, שבד"כ נהוג לשייך לאופי העיצוב הרווח בבאלי" אומרת אודריטו, אך עם זאת, למרות שפתו העכשווית שמתנערת מכל סממנים של "באלי שיק", הארומה המסורתית שמספקים מבני העץ מעשירה את החלל בממד נוסף ומחברת אותו נכונה למקומו.

 

"למעשה, כל מה שקשור לעיצוב החלל הוא עבורנו תהליך המצוי בתנועה מתמדת, שאנו חיים אותו יום אחר יום" מוסיפה אודריטו, שתפיסתה את העיצוב כתנועה מתמדת באה לידי ביטוי גם באופן בו פיתחה את פריטי סדרה שעיצבה לפני מספר שנים, "La Uova di Leon" – סדרה חיננית של פריטי ריהוט ותאורה השואבת את השראתה מצורתה המושלמת ובו בזמן פשוטה, של ביצה (פריטים מהסדרה התפרסמו במגזין במסגרת כתבה על תערוכת מילאנו 2006 וכן נראו בכתבה נוספת שסיקרה בית אחר שעיצבה). כך, לדוגמה, בכניסה לגינת הבית, מבצבצת לה בינות לצמחייה ירוקה ביצת ענק שמשמשת לא פחות ולא יותר מאשר שירותי אורחים!

 

עיצוב חופשי מכל תכתיבים מגלם אף חדר הרחצה/הלבשה של יחידת ההורים, אותו מציינת אודריטו כאחד האזורים האהובים במיוחד עליה ועל בעלה. ואכן, עם עיצובו הייחודי ללא כל ספק, הכולל גם פינת ישיבה ששולבה בשטחו, הוא אינו בדיוק חדר רחצה טיפוסי, ונקל להבין מדוע דווקא חלל זה הוא עבורם המקום המועדף לרגעי אתנחתא במהלך היום, למרות שבחוץ מחכה להם דק עץ עם ספת מושב מפנקת להשתרעות נינוחה מול בריכת השחייה. הגינה המטופחת מוקפדת כמו חללו הפנימי,  והיא משלימה את המרחב ההרמוני הזה, שמכונה על ידי בעליו "לה לה לנד". אמנם ההסבר לשם נזקף לכינויו של בנם הקטן בשם החיבה "לה לה", אך אין ספק שהממד האקזוטי של מיקומו והקסם האסקפיסטי של עיצובו  הופכים אותו לראוי גם ראוי לשם.

 

 

מתוך מגזין 103: "לחיות עיצוב בבאלי"

 

 

יצירת קשר - תכנון ועיצוב בית חלומות בבאלי