עיצוב בית פרטי - הפוטנציאל שמומש

 

אחרי שמשרד "בילגוראי פוזנר", אדריכלות ועיצוב פנים, זיהה את הפוטנציאל הגלום בו ותכנן שיפוץ יסודי לחידושו, קשה לזהות במבנה מסביר הפנים שחללו מנהל דיאלוג הדוק עם החוץ את הבית העגום שהיה לפני התהליך. 

מאת: מיה אור | צילום: עוזי פורת | קרן פוזנר ושמוליק בילגוראי 03/04/2013
 

כשפוסעים בשביל הכניסה המוביל אל הבית ואדריכלית הפנים קרן פוזנר מספרת על עברו הקודר והחנוק, קשה להצליב את המידע עם החזות המזמינה שנחשפת לעין- מבנה עתיר פתחים בהירים המוהלים את חלקת הגן הנעימה שמשתרעת בחזיתו עם חללו הפנימי, תוך יצירת תחושה של מרחב אחד. הבית, חציו של דו משפחתי הממוקם ברחוב שקט באחת מערי המרכז, נבנה לפני ארבעים שנה, וכשהוצע למכירה הקשה מצבו העגום להלהיב קונים פוטנציאליים, כך שעבר פרק זמן לא מבוטל עד שנרכש. לביצוע פרויקט חידושו פנו הדיירים למשרד "בילגוראי פוזנר" שבעליו, אדריכלי הפנים קרן פוזנר ושמוליק בילגוראי, השכילו לזהות את הפוטנציאל הגלום בו והשיפוץ המסיבי שתכננו למימושו אכן חולל מהפך של ממש.  פוזנר: "בבית שלפני השיפוץ היו אך פתחים קטנים ומעטים ששיוו לו תחושה דחוסה ללא קשר ראוי עם החוץ, כך שהמטרה עיקרית הייתה "לפתוח אותו"- למצות את בונוס הקשר עם החוץ שמעניק בית צמוד קרקע, וכמובן לשוות תחושת פתיחות ומרחב גם לחלל הפנים".

 

 

 

 

בשלב הראשון הוסרו מהחלל כל מחיצות החלוקה המקוריות למעט קורות ועמודים, והמעטפת הסגורה נפתחה לחלוטין ע"י הרחבת פתחים קיימים ופריצת פתחים חדשים העוטפים את כלל קומת הקרקע בשקיפות. כך, כבר עם חציית שער הכניסה לחצר יכול המבט "לנדוד" אל תוך הבית פנימה ול"טעום" את חללו האוורירי, כאשר הפתחים הנתונים במסגרות פרופיל בלגי בהיר מלווים את השביל מרוצף העץ שמוביל אל פתחו, תחום בחלוקי אבן שבתוכם שתולים שבטבטים. בדופן זה של הבית תוכנן בין הפתחים עמוד, ששילובו נעשה מטעמים אסתטיים של יצירת "אתנחתא" כלשהי ביניהם, ובתוך החלל הוא מייצר סימטריה נעימה לעין ואף מנוצל לשילוב קמין עצים.

 

 

הסלו: עיצוב נינוח במשלב חומרים, מרקמים וסגנונות. תקרה צפה מצניעה גופי לד המספקים תאורה כללית חסכונית, וריצוף בחיפוי קרבוטק המעניק מראה של בטון מוחלק. ריצוף:
הסלו: עיצוב נינוח במשלב חומרים, מרקמים וסגנונות. תקרה צפה מצניעה גופי לד המספקים תאורה כללית חסכונית, וריצוף בחיפוי קרבוטק המעניק מראה של בטון מוחלק. ריצוף: "קרבוטק בע"מ"

 

 

הכניסה לבית אינה מפרה את תחושת הפתיחות, כשהיא חושפת חלל בהיר, אוורירי ומסביר פנים הנחלק לארבעה חצאי מפלסים: מפלס מרתף המשמש כחדר טלוויזיה, מחשב ומשפחה, מפלס כניסה בו מרוכזות הפונקציות הציבוריות, מפלס חדרי ילדים הכולל בשטחו גם חדר שירות, ומפלס עליון בו שוכנת יחידת ההורים הנהנית ממרפסת חזיתית. פוזנר: "בשל מגבלת המפלסים נאלצה חלוקת החלל להיצמד ללייאאוט המקורי בכל הקשור למיקום הפונקציות, אך השינויים שכן בוצעו במסגרתה, דוגמת "ביטולי" חללים לטובת הרחבת אזורים אחרים, יצרו מרחב שונה בתכלית". כך, למשל, את אחד השינויים המשמעותיים יצר התכנון במעבר בין מפלס הכניסה למפלס חדרי הילדים: חלל שירותי אורחים שהיו ממוקמים בקדמת מפלס הילדים בוטל, גרם המדרגות הצר-90 ס"מ- שקישר בינו לבין מפלס הכניסה הורחב לכדי מדרגות עץ רחבות -2.40 מ', והמרחב שהתקבל אגב כך מייצר ממד של עומק נוסף לחלל כולו. מהלך זה אף הדגיש את תחושת הפתיחות המבוקשת, אשר מתעצמת הודות לסקיילייט לבני זכוכית שנותר כירושה מעברו של הבית ומקרה את חלקו זה של החלל, ולשני גופי תאורה כדוריים ונדיבי ממדים המשתלשלים מטה מרום התקרה ונוסכים עניין ויזואלי. מידת השינוי באה לידי ביטוי גם בחללים עצמם ששטחם "אורגן" מחדש, ובעיקר ביחידת ההורים- חלל שבגלגולו הקודם של הבית שימש כמחסן ובמסגרת השיפוץ נוצל מיטבית תוך שילוב חדר רחצה ואזור ארונות/ הלבשה.

 

 

    מבט מעומק הסלון לפינת האוכל, המטבח שמשמאלו גרם המדרגות המוביל מטה לקומת המרתף והעלייה למלפסי החדרים.
מבט מעומק הסלון לפינת האוכל, המטבח שמשמאלו גרם המדרגות המוביל מטה לקומת המרתף והעלייה למלפסי החדרים.

 

 

לצד המהפך הדרמטי שחוללה פריצת המעטפת, מאפיין משמעותי בשפת הבית הוא השימוש החומרי המושכל - עשיר ומקורי, ובה בעת כזה המשמר מסגרת נקייה ללא השתלטות על החלל. הקירות נצבעו בלבן, לריצוף נבחר קרבוטק- חומר פולימרי חדשני למדי שעוביו 2 מ"מ בלבד, והוא מיושם ישירות על ריצוף קיים תוך שיווי מראה של בטון מוחלק לכל דבר, והתאורה תוכננה ב"סימן ירוק", כשהיא נשענת בעיקרה על גופי לד וגופי PL חסכוניים. בסלון, לדוגמה, תוכננה תקרה מנותקת להצנעת גופי לד המספקים את התאורה הכללית. גופי תאורה נוספים בחלל הינם גופים דקורטיביים, אשר במקביל לפונקצית ההארה מתפקדים כחלק בלתי נפרד משפת עיצובו כמארג אסתטי מובחן, אקלקטי ונקי בעת ובעונה אחת. זה לצד זה משתלבים כאן חומרים, מרקמים, וסגנונות שונים זה מזה לכדי מרחב מגורים נינוח, מוקפד אך לא מתאמץ, שאינו עונה על תבנית מוגדרת ו/או מוכרת, ובתוך כך מייצר ממד אישי, מסוגנן ונעים: ספת עור בסגנון צ'סטרפילד לצד ספה מרופדת בד בקווים נקיים, שולחן קפה אובאלי-מאורך שצורתו מזכירה צורת קאנו ואליו מוצמדים שני שולחנות קטנים עשויים עץ בעיצוב טבעי-גולמי, פריטי נוי ייחודיים שנבחרו בקפידה, יצירות אמנות גדולות ומרשימות המאצילות את תכניהן על החלל, וכמובן נוף החוץ הירוק החודר מלוא חופניים פנימה. פינת האוכל, הממוקמת בתווך בין הסלון לבין העלייה למפלס הילדים, מתנאה בשולחן ארוך המשלב משטח שלייף לק מט לבן ובסיס עץ אלון מעוצב בתצורת  איקסים, והכיסאות השקופים שצוותו אליו מעניקים לפינה כולה נוכחות מעוצבת וקלילה המשתלבת במדויק בחלל האוורירי, כמו "נולדה" מתוכו.

 

 

המטבח: מלווה בפתחים גדולים, וחיפוי קיר במראה מעצים את תחודשת הגודל והמרחב.
המטבח: מלווה בפתחים גדולים, וחיפוי קיר במראה מעצים את תחודשת הגודל והמרחב.

 

 

עיצוב המטבח, הממוקם בסמוך לאזור הכניסה כשהוא פתוח אל החלל ובה בעת מוגדר בבירור כאזור עצמאי, נרקם משימושים מקוריים בצבע ובחומר, כמו גם מעולם השראות עשיר ומפתרונות לא שגרתיים. כזה הוא, למשל, חיפוי מראה שהותקן בעומק שטחו על מנת לשוות לו יתר תחושת גודל ומרחב, ומנוצל אף לשילוב מדפים המאכלסים פריטי נוי. במרכז חללו ניצבת יחידת אי גדולה מחופה  משטחי במבוק המייצרים מראה עשיר וייחודי, אותו משלים גוף תאורה מרשים שהותקן מעל- כעין שתי זרועות המשתלבות זו בזו. לצד יחידת האי תוכננה יחידת קיר גדולה, וגם בה ניכר הטוויסט היצירתי ששילב בה ידיות  מהסוג המאפיין מקררים תעשייתיים, וצבעה מתוך סדרת צבעי RAL מטאליים, זהה לצבע המקרר המשתלב בתוכה בהרמוניה מושלמת.
מפלסי המגורים רוצפו בפרקט אלון חמים, ועיצוב חדרי הרחצה "הלך על כל הקופה": שירותי האורחים עוצבו כחלל דרמטי, הנשלט ע"י גון שחור ומואר עמומות באמצעות גוף תאורה דקורטיבי שמקומו יכירנו בכל חלל סלוני, וקריצה חיננית מפתיעה מתגלה בחדר הרחצה של הילדים, שאחד מקירותיו חופה בטפט פרחוני בצבעוניות עזה ויחידת הכיור עוצבה בהתאמת גוונים אליו.

 

 

חדר הרחצה של הילדים: טפט פרחוני בצבעוניות עזה לצד חיפוי קיר באריחים דמויי לבנים.
חדר הרחצה של הילדים: טפט פרחוני בצבעוניות עזה לצד חיפוי קיר באריחים דמויי לבנים.

 

 

אל יחידת ההורים שבמפלס העליון מוביל גרם מדרגות שחופה אף הוא בקרבוטק ונתחם במעקה זכוכית שקוף, וחללה נחלק באורח פונקציונאלי ונוח לאזור שינה, אזור רחצה הממוקם כמו מאחורי קיר ללא הפרדה "רשמית", ואזור ארונות/הלבשה שתקרתו המשופעת נגזרה מגג המבנה. את גב המיטה עיצבה פוזנר כגב מרופד בתצורת ריבועים גדולים ותחמה אותו באמצעות מסגרת/מגרעת בקיר שמכילה אותו, ושני גופי תאורה כסופים הניצבים משני עבריה חותמים מראה חם ומסוגנן. אחד הבונוסים של המפלס העליון הוא מרפסת חזיתית צמודה שרוצפה בדק עץ, וג'קוזי שניצב בשטחה מהווה חלק בלתי נפרד מהפינוק הפרטי שהיא מעניקה. ובסיומו של ה"טיול" בבית, כשיורדים שוב לקומת הכניסה והמבט נפתח ישירות אל רחבת הישיבה מרוצפת העץ שמתקבלת כחלל המשכי של מרחב המגורים, אין ספק שנדרש הרבה דמיון כדי להבין שהבית המרווח שמפנק את דייריו בנוחות ו"מקושט" בנופה המלבב של הגינה, הוא אכן אותו בית מיושן וחנוק שמכירתו התעכבה בשל מצבו העגום. 

 

יחידת הורים: גב המיטה מרופד בתצורת ריבועים ונתון בתוך נישה ייעודית הממסגרת אותו כשבתוכה משתלבת תאורה.
יחידת הורים: גב המיטה מרופד בתצורת ריבועים ונתון בתוך נישה ייעודית הממסגרת אותו כשבתוכה משתלבת תאורה.

 

 

 

מבט מקדמת מפלס המגורים מעלה אל יחידת ההורים ומטה אל המרחב הציבורי. גופי התאורה כדוריים וגדולים המשתלשלים מרום התקרה באזור זה של החלל מדגישים את ממד גובהו ונוסכים עניין ויזואלי. גופי תאורה:
מבט מקדמת מפלס המגורים מעלה אל יחידת ההורים ומטה אל המרחב הציבורי. גופי התאורה כדוריים וגדולים המשתלשלים מרום התקרה באזור זה של החלל מדגישים את ממד גובהו ונוסכים עניין ויזואלי. גופי תאורה: "דורי קמחי תאורה אדריכלית".

 

 

 

פינת האוכל האורירית למראה, משלבת שולחן עם בסיס עץ אלון בתצורת
פינת האוכל האורירית למראה, משלבת שולחן עם בסיס עץ אלון בתצורת "איקסים" ומשטח שלייף לק מט לצד כיסאות שקופים.

 

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development