ביפו מול הים

תכנון ועיצוב: גליה גלעדי וטלי רצהביז   STUDIO TAGA | ניהול וליווי פרויקט: רונן נוף 

בדירה השוכנת בבית ישן שנבנה בתקופה העותומאנית, ביפו, יצרו המעצבות גליה גלעדי וטלי רצהבי דו קיום הרמוני בין רובדי עברו של החלל הוותיק לבין עכשוויות אנינה 

פרויקט: תכנון מחודש לדירה ישנה



מאת: מיה אור | צילום: עודד סמדר | 11/08/2014
גליה גלעדי וטלי רצהבי

מעצבות פנים: גליה גלעדי וטלי רצהבי


רונן נוף

מנהל ומלווה הפרוייקט: רונן נוף


 
רכישת הדירה בבית שהוכרז כמבנה לשימור ביפו, הייתה בבחינת הגשמת חלום של יאנה האופטמן. למרות שהיא ובעלה קרל מתגוררים עם ילדיהם בוינה השנים שבילתה בעיר בילדותה הותירו בה זיכרון מתוק, וכשהחליטו היא וקרל לרכוש בה נכס מפגשה עם המבנה הישן היה כמו אהבה ממבט ראשון. אין ספק שאת ההתאהבות שסחפה אותה וגרמה לה להרגיש מיד "כמו בבית", לדבריה, נקל להבין: מבעד לפתחיה המקושתים של הדירה נשקף נוף ים מרהיב והקסם האופף את העיר העתיקה שזור גם בין קמרונות חללה המחודש, מוהל סיפור על זמנים עברו עם נוחות עכשווית.   

הגג: מרחב חוץ מפנק, להנאה מושלמת מהנוף המרהיב שנפרש ממנו. ריהוט: אריק בן שמחון
הגג: מרחב חוץ מפנק, להנאה מושלמת מהנוף המרהיב שנפרש ממנו. ריהוט: אריק בן שמחון


הבית בו שוכנת הדירה נבנה בתקופה העותומאנית, ובמהלך השנים בוצעו בו מספר הרחבות, אשר על בסיס סגנון הבנייה שרווח בזמן בנייתו שיוו לה מופע מבוכי משהו. "החלל היה בנוי במפלסים, ולמעשה, התחושה הייתה של שלושה חללים נפרדים, כמו שלוש דירות שונות" מספרות המעצבות גליה גלעדי וטלי רצהבי שהיו אמונות על התכנון, אשר בתוך כך היה מורכב ומאתגר "החלל היה לא שגרתי בעליל וניכר שהוא התפתח כסוג של מעשה טלאים. פרישתו חשפה מערך מגובב של אגפים, קמרונות, מעברים צרים, מרחב כיפתי גדול למדי וגלריה עליונה באחד מאגפיו" הן מוסיפות.
 
מורכבות ואתגר היו גם מנת חלקו של רונן נוף, שניצח על ניהול הפרויקט "בנייה ישנה מכורכר וקרבה לים הן מתכון בדוק לבעיית לחות שצריך היה לפתור; התקנת תשתיות בחלל מסוג זה דורשת חציבת קירות שונה ומורכבת ויותר; ובנוסף, היות ומדובר בקירות לא ישרים המטרה הייתה לשוות להם מופע מדויק יותר, אסתטי ונעים לעין" הוא מספר.
 
כך, בעוד גלעדי ורצהבי מדווחות על מדידות חוזרות ונשנות שנדרשו כדי להתחקות אחר החלל יוצא הדופן לטובת תכנונו החדש, ובכלל זה היבטים קונסטרוקטיביים (בעיקר נוכח קיומה של הכיפה), נוף מדווח על טיפול פרטני בכל אבן בשלב חיפוי החוץ "המילוי החדש שהוחדר בין האבנים יוצר ייעודית כך שרמת המליחות תופחת. במקום צדפים שנושאים עמם מליחות ובד"כ משמשים בחיפוי מסוג זה, תערובת החיפוי הושתתה על בסיס חלוקי נחל גרוסים ואף החול בו נעשה שימוש לא היה חול ים". 
 
מבואת הכניסה המגדירה חלוקה לאגף ילדים ואגף ציבורי בו ממוקמת גם יחידת ההורים. דיגום הדלתות נשאב ממוטיבים ביזנטיים שהיו בדירה ובוצע ממתכת בחיתוך לייזר. מימין נראית קוביית זכוכית חלבית עם פרופיל בלגי בגימור קורטן ה
מבואת הכניסה המגדירה חלוקה לאגף ילדים ואגף ציבורי בו ממוקמת גם יחידת ההורים. דיגום הדלתות נשאב ממוטיבים ביזנטיים שהיו בדירה ובוצע ממתכת בחיתוך לייזר. מימין נראית קוביית זכוכית חלבית עם פרופיל בלגי בגימור קורטן ה"שייכת" לאגף הילדים ומכילה חדר רחצה.


פינת אוכל רחבת ידיים בכניסה כ
פינת אוכל רחבת ידיים בכניסה כ"פתיח" לציר אורכי הזורם כרצף חללים המופרדים/מקושרים ביניהם באמצעות קשתות


לעומת מורכבויות אלה, לחלוקה המבוקשת שהגדירו יאנה וקרל- אגף ציבורי+ הורים ואגף ילדים, דווקא זימן גיבוב החלל סוג של בונוס, שכן הסטת מיקום דלת הכניסה יצרה מרחב המגדיר באופן טבעי וברור שני אגפים הממוקמים משני עבריה.
 
שטחו של אגף הילדים מכיל ארבעה חדרי ילדים וחדר עבודה, כאשר לשניים מהחדרים חדרי רחצה צמודים ושניים נוספים חולקים חדר רחצה משותף שתוכנן כקוביית זכוכית חלבית עם פרופיל בלגי בגימור קורטן.  
 
האגף השני ממוקם מהלך שלוש מדרגות גבוה יותר, ויחידת ההורים שתוכננה בשטחו נחשפת כעין דירה בתוך דירה- מרווחת מאד, וכוללת חדר שינה וחדר רחצה רחב ידיים במיוחד המקושרים ביניהם באמצעות חלל מעבר רחב המהווה מבואה ואזור ארונות כאחד. יחידה זו שוכנת לימין הכניסה לאגף, כך שקיומה אינו מורגש בזרימת המרחב הציבורי, ורק הדלת המקושתת שסוגרת על פתחה מרמזת שישנו חלל נוסף מאחוריה.
 
"הטיפול בחלל התמקד בפתיחת קירות ומעברים צרים שאפיינו אותו תוך שמירה על נרטיב צורני של קשתות וחשיפת קירות עבים במיוחד, וכן קביעת מיקומים חדשים לפונקציות השונות" אומרות רצהבי וגלעדי אשר היו חלוקות תחילה באשר לשפה הנכונה למרחב הישן: גלעדי כיוונה לחזות מודרנית, ואילו רצהבי לשימור חזות אותנטית יותר."בסופו של דבר החלטנו שנכון יהיה להיצמד לארכיטקטורה המקורית, לשמר אותה ולכבד אותה, ובה בעת לשלב בתוכה שפה חדשה יותר שתדגיש מתח ועניין". 
 
מבט מאזור הסלון הממוקם בחלל כיפתי אל עבר חלל פינת האוכל. פינת ישיבה עכשווית-נינוחה, שטיח למראה חמים, גופי תאורה כאלמנטים פיסוליים, ופריטי נוי מסוגננים. ריהוט (כל חללי הבית): אריק בן שמחון, גופי תאורה דקורטיביים:
מבט מאזור הסלון הממוקם בחלל כיפתי אל עבר חלל פינת האוכל. פינת ישיבה עכשווית-נינוחה, שטיח למראה חמים, גופי תאורה כאלמנטים פיסוליים, ופריטי נוי מסוגננים. ריהוט (כל חללי הבית): אריק בן שמחון, גופי תאורה דקורטיביים: "אקסקלוסיב", קערות נוי מברונזה בעבודת יד: שרון סידס


החומרים שנבחרו לחלל טבעיים בעיקרם: אריחי הטרצו האדומים של המקור הוחלפו באריחי שייגריי אפורים, בפתחים הותקנו חלונות חדשים מפרופיל בלגי עם תריסי כנף עשויים עץ (משימה שדרשה דיוק רב בהתאמה והקפדה על גימורים), וחיפוי הקירות נעשה בטיח מינראלי, שמאפייניו החומריים לדברי נוף "חיים בהרמוניה עם אבן הכורכר ולכן מבטיחים שחזותו תישמר ללא רטיבות, קילופים ופגעים אחרים שעלולים לפגוע בקירות".
 
החלל החותם את ציר הקשתות: פינת קריאה/הרהורים הצופה אל הים. הפתחים שחודשו נתונים במסגרות פרופיל בלגי בשילוב תריסי כנף עשויים עץ כפי שהיה במקור, ושטיח ריצוף מצויר מדגיש את הממד האותנטי.
החלל החותם את ציר הקשתות: פינת קריאה/הרהורים הצופה אל הים. הפתחים שחודשו נתונים במסגרות פרופיל בלגי בשילוב תריסי כנף עשויים עץ כפי שהיה במקור, ושטיח ריצוף מצויר מדגיש את הממד האותנטי.
 

הכניסה פנימה מפגישה את הבאים עם חלל פינת אוכל רחב ידיים המהווה "פתיח" לרצף חללים המקושרים זה לזה באמצעות פתחים מקושתים: ציר שמתחיל בפתח מקושת המוביל לסלון, שבהמשכו ישנו פתח נוסף המוביל לחלל המהווה מעין פינת קריאה או "סתם" פינת הרהורים ממנה ניתן לצפות בנוף הים. שני פתחים מקושתים מובילים אל המטבח הממוקם על אותו "קו רוחב" של הסלון, כשבעומקו ניצב גרם מדרגות ברזל המוביל לגלריה עליונה, היכולה לשמש לאירוח בעת הצורך או כפינת עבודה חלופית.  גלעדי ורצהבי: "ההתכתבות עם נוף הים הייתה גורם מכריע בתכנון פרישת החלל, שבוצע כך שמכל נקודה בו ניתן ליהנות ממנו". 
 
מבט אל המטבח הלבן המעוצב בשפה מודרנית-מינימליסטית. ריצוף באריחי שייגריי אפורים, חיפוי קירות בטיח מינראלי, ופתחי סקיילייט בתקרה שנפרצו כנראה במסגרת אחת מהרחבות הבנייה שעבר החלל.
מבט אל המטבח הלבן המעוצב בשפה מודרנית-מינימליסטית. ריצוף באריחי שייגריי אפורים, חיפוי קירות בטיח מינראלי, ופתחי סקיילייט בתקרה שנפרצו כנראה במסגרת אחת מהרחבות הבנייה שעבר החלל.


שפת העיצוב, האלמנטים ששולבו בחלל ופריטי הריהוט שנבחרו עבורו, מגלמים את הרעיון התכנוני של כיבוד העבר בד בבד עם יציקת תוכן חדש ועכשווי, ותופרים את שני הממדים בהרמוניה זורמת. כך, לדוגמה, מוטיב הקשתות, גומחות מקוריות ששומרו ושודרגו, דיגום דלתות הכניסה שבוצע ממתכת בחיתוך לייזר ונשאב מתוך מוטיבים ביזנטיים שהיו בדירה, או אבן מקורית שמשתלבת "פה ושם" על הקירות כהדהוד העבר. עם אלה חיים בדו קיום מטבח מודרני לבן עשוי MDF בגימור שלייף לק ומשטחי קוריאן, חדרי רחצה מפנקים המתהדרים באביזרים סניטאריים ממותגים, ובכלל זה אלמנטים שתוכננו ייעודית, פריטי ריהוט אנינים, שטיחים מובחרים ופריטי נוי אמנותיים. 

חדר שירותים אביזרים סניטאריים וברזים:
חדר שירותים אביזרים סניטאריים וברזים: "ויה ארקדיה", ספסל: "דליה ארמוני", חיפוי שיש: "חזי בנק"

הגיבוב המבני של המקור כולל גם פתחי יציאה לגג, כסוג של דובדבן בכל הקשור למרכיב הנוף. כאן, בשטחו נחשפת תמונת הים והעיר במלוא הדרה, מדגישה במשנה תוקף מהו הקסם שגרם לבעלת הבית לאותה אהבה ממבט ראשון- אהבה שצלחה מהמורות לא פשוטות של הכשרת חלל מיושן לכדי מרחב בו נמהלים שני ממדי הזמן לכדי חוויית מגורים עשירת רבדים

חדר הרחצה המפנק ורחב הידיים של יחידת ההורים, הממוקמת כעין דירה בתוך דירה בקדמת האגף הציבורי ומוצנעת בפרטיות מוחלטת. אביזרים סניטאריים וברזים:
חדר הרחצה המפנק ורחב הידיים של יחידת ההורים, הממוקמת כעין דירה בתוך דירה בקדמת האגף הציבורי ומוצנעת בפרטיות מוחלטת. אביזרים סניטאריים וברזים: "ויה ארקדיה", ספסל: "דליה ארמוני", חיפוי שיש: "חזי בנק"
 
 
קרדיטים:

ריהוט (כל חללי הבית): אריק בן שמחון,

 גופי תאורה דקורטיביים: "אקסקלוסיב", 

קערות נוי מברונזה בעבודת יד: שרון סידס.  
 

 
אולי תאהבו גם:

 



 

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development