מראות מעוצבות

המראות הן אובייקט פונקציונלי ודקורטיווי בעל שימושים מגוונים. בעבר הצנענו אותן בעיקר באזוריים פרטיים, כחדר רחצה, חדר שינה וארון הבגדים, אך כיום הן מככבות בכל חדר כפריטים מעוצבים שתורמים למראה הבית

מאת: בתיה ברון | צילום: יח"צ | חברות שונות 03/04/2013
המראות קיימות מאז בריאת העולם, אם כי בגלגולן הראשון לא היו אלא כל פיסת מים צלולים ששיקפה את המתבונן בה. אזכור לכך אפשר למצוא במיתולוגיה היוונית המספרת על נרקיסוס יפה התואר שגילה את תכונות השיקוף של המים, והתאהב בדמותו שנשקפה אליו ממימי נחל צלולים, עד כי לא יכול היה להתנתק ממנה. תכונת ההשתקפות של המראות הולידה סיפורי אגדות, מנהגים טקסיים ואמונות תפלות. מסע התלאות של שלגייה התחיל כאשר המראה גילתה לאימה החורגת והמרשעת ששלגייה יפה ממנה.  הסופר מיכאל אנדה מזכיר בספרו "הסיפור שאינו נגמר" ראי קסם  שמציג לכל הניצב מולו את ישותו האמיתית, הנסתרת, שגם הוא עצמו אינו מודע לקיומה. לפי המסורת היהודית נהוג לכסות את המראות בבית בשבעת ימי האבל שלאחר מותו של אדם, אולי משום שנשמתו עדיין מצויה שם, עד שתשתחרר סופית.  ובתחום האמונות התפלות, מוכרת לכולנו האמונה שמראה שבורה מביאה מזל רע ולכן יש לסלקה במהירות מהבית. אגב, המקור לאמונה תפלה זו נעוץ כנראה בימים קדומים יותר, שבהם האמינו שהבבואה שנשקפת אלינו מן המראה היא דמות אנושית של ממש, ולכן אסור לשבור מראה או להסתכל במראה שבורה.

כמה עובדות  
המראה מחזירה את קרני האור המגיעות אליה ומאפשרת לנו לראות גופים שאינם מפיצים אור משל עצמם. ככל שעוצמת האור המוחזר טובה יותר, ההשתקפות טובה יותר.    
המראות הראשונות מעשה ידי אדם היו עשויות ממתכת (כנראה נחושת) שלוטשה בעזרת אבנים עד שהפכה למשטח חלק ומבריק בעל תכונת השתקפות. מאוחר יותר גילה האדם את סוד ייצור הזכוכית ועוד מאוחר מזה את סוד הפיכתו של לוח זכוכית מלוטש לראי על ידי ציפוי צידו האחורי. במהלך המאה ה- 12 פותחו בוונציה שיטות חדשות לייצור מראות טובות ומדויקות והתחילו להצמיד לחלק האחורי של הזכוכית לוח בדיל מרוח בכספית. בשנת 1835 גילה מדען גרמני בשם יוסטוס פון ליביג שיטה כימית לציפוי זכוכית בשכבת כסף, וה"הכספה" הפכה לשיטה הנפוצה, אם כי  במהלך השנים פותחו שיטות אחרות. כיום, הציפוי נעשה באוטומטיזציה מלאה, והשיטה המקובלת היא יציקה של שכבת כספית על זכוכית צפה איכותית. לסיום, הציפוי מקבל כמה שכבות של צבע הגנה מיוחד, בעיקר מפני נזקי לחות.
המראות ממלאות פונקציות מגוונות בתחומי חיים שונים, החל בשימוש הביתי, דרך מראות בכלי רכב, וכלה בתחום הטכנולוגיות המתקדמות, כגון בציוד רפואי  ובציוד אופטי.
יש סוגים שונים של מראות, כקעורות וקמורות, אך בכתבה זו נתמקד במראות "שטוחות" או "מישוריות", שהן סוג המראות המתאים לשימוש ביתי. ייחודן בכך שהן בעלות משטח ישר לחלוטין, מה שגורם לפיזור שווה של האור, וכתוצאה מכך לשיקוף נאמן של בבואת המתבונן, ללא עיוותים.
מראות איכותיות  מיוצרות על זכוכית צפה שזאת זכוכית ללא פגמים ובעלת מישוריות גבוהה. רוב המראות כיום הן קריסטליות (מיוצרות על זכוכית צפה עם ציפוי איכותי), אם כי גם בקריסטליות יש דרגות שונות של איכות שנמדדת בעיקר באיכות הציפוי.  
שלב חשוב בייצור המראה, הוא שלב העיבודים בזכוכית, כגון חיתוכים, חריטות שוליים או יצירת שיפועים (פאזות) בקצוות המראות. עיבוד המראות נעשה בטכנולוגיות מתקדמות ובמכונות C.N.C , ולעיתים משלבים גם עיבודים בעבודת יד, כקישוטים בצריבה אמנותית או בציור על גבי המראה.
המראות מוצעות בעוביים שנעים בדרך כלל בין 3-6 מ"מ. בעיקרון, ככל שמראה גדולה יותר, או מיועדת למקום עם תנאי לחות קשים יותר, מומלץ שתהיה עבה יותר, שכן זכוכית כזאת היא גם חזקה יותר וגם בעלת ציפוי עבה שמעניק הגנה גבוהה יותר. יתרון נוסף של זכוכית עבה, שניתן לעשות בה פאזות, גימורים מיוחדים או התזות עומק אמנותיות.

עיצובים וסגנונות
בעבר נהגנו להשתמש במראות באזורים פרטיים, כחדר שינה או חדר רחצה, בעיקר לצרכים פרקטיים, כאיפור, גילוח או התלבשות. בשנים האחרונות הן משדרגות את מעמדן, וזאת בגלל שתי סיבות עיקריות: ראשית, שלל העיצובים והמסגרות הופכים את המראה לאלמנט עיצובי בזכות עצמו שמתאים לכל פינה בבית, ולעיתים גם "כובש" אותה כמראת גוף גדולה וגבוהה במסגרת דקורטיווית, שניצבת כרהיט מרשים בכניסה לבית. שנית, תכונת ההשתקפות של המראה מאפשרת להשתמש בה כאמצעי ליצירת אשליות אופטיות שמשפיעות על עיצוב הבית. כך, לדוגמה, חדר קטן יקבל תחושה של מרחב גדול יותר באמצעות שימוש במראות, התקנת מראה בתוך גומחה תגביר את תחושת העומק שלה, והצבת מראה כך שמוקדי התאורה של החלל ישתקפו בה, תעצים את כמות האור.
המראות מוצעות במגוון גדלים, עיצובים וסגנונות, כמראות בסגנון בארוקי שחוזר לאופנה, עם עיטורים
ופיתוחים מגולפים, סגנון מודרני ונקי לעין, עם מסגרות מינימליסטיות מאלומיניום, פלסטיק או נטולות מסגרת לחלוטין, מראות בהשראת הטרנד הטבעי, עם מסגרות ראטאן, במבוק או מסגרות בעבודת נפחות, ויש גם מראות עם אלמנטים דקורטיביים על פני הזכוכית עצמה, אפקטים שמעניקים למראה אופי ישן, או מראות בחיתוכים מיוחדים, כמראה בעיצוב דמוי כוכב, טיפה או מעין חצי ירח. במקרים רבים, המראה היא רק תירוץ והכוכב האמיתי הוא המסגרת, והדבר בולט במיוחד באזורים הייצוגיים של הבית.
כמו בתחומי עיצוב אחרים, גם בתחום המראות הכול הולך וכל שילוב לגיטימי, ובכל זאת ניתן להצביע על כמה טרנדים: "שבירת" הסגנון העיצובי של החדר על ידי שילוב מראה בעלת אופי מנוגד, כמראה עם מסגרת מוזהבת ומפוסלת לחדר בעל אופי מודרני; מראות מיוחדות, כמראה על מראה, כלומר מראה שגם המסגרת שלה מראה, או מראות עם ניגודיות מעניינת במסגרת, כמסגרת בסגנון בארוקי כבד שמייצגת עיצוב של פעם, אך עשויה מחומרים עכשוויים, כחומרים פלסטיים במראה שקוף-חלבי; שילוב מראה עם גוף תאורה שיוצר תאורה אפקטיווית, חוסך מקום על הקיר ומוסיף אווירה;  בחדרי רחצה אפשר לראות פסי מראה צרים, וכן מראות שבצידן האחורי משולב גוף חימום שמפשיר את האדים המצטברים על המראה; ויש גם עיצובים מפתיעים, כמנורת קיר שהיא גם מראה. מדובר במנורת קיר שנראית כמו מראה תמימה. אך כשמדליקים אותה היא מתפקדת כמנורה בעלת שלושה פסי אור בצבעי ירוק, כחול ואדום, שניתן להדליק את כולם או רק פס אחד או שניים. מגמה אופנתית נוספת קשורה להתקנת המראה על הקיר, ועיקרה: המראה אינה צמודה לקיר אלא מנותקת ממנו על ידי מערכות הרחקה סמויות, וכתוצאה מכך היא נראית כמרחפת.

התקנה
*יש להקפיד בהתקנה, בעיקר במראות כבדות, כדי למנוע את נפילתן. לצורך זה יש לדאוג לתשתית נכונה ולברגים מתאימים.
*המראה זקוקה למרחב מסביבה, כדי לאפשר למתבונן לעמוד במרחק מתאים ממנה.
*יש להתקין את המראה מעט מעל לגובה העין.
*חשוב למקם את המראה כך שהאור מבחוץ יגיע מצידה האחורי ולא מגבו של האדם העומד מולה.
*הלחות היא אויבה הגדול של המראה, וליתר דיוק של הציפוי בגב המראה. לכן, בחלל לח כחדר הרחצה, יש להותיר מרווח אוורור בין המראה לקיר, כאמצעי מגן מפני נזקי לחות.

המראות על פי תורת הפנג-שואי
* המראה לפי פנג-שואי מנתבת את זרימת האנרגיה החיובית בחדר ומשמשת הגנה בפני אנרגיות מזיקות.
* המראה משלימה פינות חסרות בחלל מעוגל, ובאופן כזה יוצרת איזון נכון של האנרגיות.
* המראה מסננת אנרגיות שליליות מהסביבה ומאפשרת רק לאנרגיות חיוביות להיכנס לבית.
* תליית מראה מחוץ לבית, מעל לדלת הכניסה או בצידה, תגן אליכם מפני שכנים צרי עין.
* אם אתם מעוניינים בהרמוניה בחדר השינה, אל תציבו את מראה מול המיטה.

מתוך מגזין בית ונוי 94: " מראה, מראה שעל הקיר"

 

 

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי

תגיות

אריחים Ecommerce Website Development