בין חשיפה לחציצה


פרויקט: תכנון ועיצוב דירה


מאת: עידית אסא | צילום: אמית הרמן | גיא זיידנברג 28/07/2014
אדריכל גיא זיידנברג
אדריכל גיא זיידנברג 

נוף אורבאני משופע מגדלים וגם "הצצה" קטנה לים שנגלים מהדירה השוכנת בקומה גבוהה בתל אביב, סיפקו לאדריכל גיא זיידנברג את ההשראה לעיצובה כחלל שסיפורו נע בין חציצה לחשיפה


כשהגיע בעל הדירה אל האדריכל גיא זיידנברג, כבר הייתה בידיו סוג של תכנית כללית שבוצעה עבור הדירה שרכש עוד בהיותו באנגליה, טרם עלייתו לארץ. "הדירה, ששטחה 140 מ"ר, שוכנת באחד ממגדלי המגורים החדשים בתל אביב ומוקפת פתחים גדולים דרכם נשקפים נופו של גוש דן ומעט ים, אך ממרחק קשה היה לאמוד את מלוא התמונה שנחשפת ממנה ושחבל היה להחמיצה" מספר זיידנברג, אשר בתוך כך ביצע את התכנון מבראשית, על בסיס מעטפת ריקה.

חלל המגורים: עיצוב צעיר ונינוח משלב ספות נמוכות רכות ומזמינות, פתחים גדולים חושפים את הנוף, והרעיון הצורני של המחיצה מתורגם ביחידה המשמשת לאכלוס מערך הבידור. תאורה מעודנת משתלבת כחלק ממופע החלל, והגריד האנכי של המחיצות מרוכך באמצעות שילוב נגיעות של אלמנטים בקווים מעוגלים. | פריטי ריהוט:
חלל המגורים: עיצוב צעיר ונינוח משלב ספות נמוכות רכות ומזמינות, פתחים גדולים חושפים את הנוף, והרעיון הצורני של המחיצה מתורגם ביחידה המשמשת לאכלוס מערך הבידור. תאורה מעודנת משתלבת כחלק ממופע החלל, והגריד האנכי של המחיצות מרוכך באמצעות שילוב נגיעות של אלמנטים בקווים מעוגלים. | פריטי ריהוט: "פיטרו הכט" | תאורה: "אקסלוסיב"


הפרוגראמה שהוגדרה הייתה סטנדרטית למדי- חלל מגורים מרווח, יחידת שינה, חדר נוסף לאורחים, ומטבח גדול ומאובזר כמענה לתחביב הבישול של הבעלים, והרעיון של זיידנברג נשאב מהמראות הנחשפים מהקומה הגבוהה, וגובש לדבריו כ"מסגרת חלל נקייה המאופיינת בגריד קווי המהדהד את הנוף האורבאני משופע המגדלים, ומשולב עם עץ כחומר המאזכר את ההצצה לטבע".

ככה זה התחיל: מעטפת ריקה של דירה בקומה גבוהה ונוף אורבאני שנשקף ממנה, עם הצצה קטנה אל הים. ה
ככה זה התחיל: מעטפת ריקה של דירה בקומה גבוהה ונוף אורבאני שנשקף ממנה, עם הצצה קטנה אל הים. ה"תמונה" שהולידה את ההשראה לרעיון העיצובי: להכניס את הגריד של הסביבה הבנויה לתוך החלל.


הרעיון של שילוב שני המוטיבים תורגם על ידו לכדי אלמנט צורני אנכי עשוי עץ אלון, המלווה את כל חלל המגורים, אם כמחיצות מצניעות-חושפות המייצרות שכבתיות והגדרת אזורים, ואם כיחידות ריהוט. המרווחים הנשמרים בין סרגלי העץ של האלמנט החוצץ מאפשרים לקיים קשר עין בין האזורים המצויים משני עבריו, והמקצב האנכי-מסודר שהוא מייצר  חובר היטב לחלל שתוכנן כנקי בעיקרו, ומשלים אותו בסוג של תנועה: לריצוף משמשים בו אריחי אבן אפורים שלוטשו לקבלת פני שטח במרקם אחיד, ומפגש הפנלים עם הקירות בוצע כמישור אחד עמם תוך שמירת מרווח ניתוק. מרווח ניתוק זהה נשמר גם במפגש הקירות עם תקרת הגבס ששולבה בחלל לצורך השקעת תאורה והצנעת תשתיות, ולמרות היותם פרטים מבניים בלתי מורגשים כביכול, הם מייצרים מסגרת הבאה לידי ביטוי בתחושת סדר ודיוק מהוקצע. 

מבואת הכניסה: מחיצה מעוצבת כקורות עץ (אלון) אנכיות מגדירה הפרדה מהמטבח שמוקם בקדמת החלל: אלמנט המייצג שילוב של גריד צורני שנגזר מנוף המגדלים וחומר שמהדהד את פיסת הטבע שמציצה לצדו. | נגרות: אלון הרצוג.
מבואת הכניסה: מחיצה מעוצבת כקורות עץ (אלון) אנכיות מגדירה הפרדה מהמטבח שמוקם בקדמת החלל: אלמנט המייצג שילוב של גריד צורני שנגזר מנוף המגדלים וחומר שמהדהד את פיסת הטבע שמציצה לצדו. | נגרות: אלון הרצוג.


המתח המתקיים בין הקו האנכי והמדויק לבין חמימות העץ מייצר עניין ויזואלי ששזור בדירה, ואשר נחשף כבר בכניסה אליה, שם מגדירה מחיצה מעין מבואה שמאחוריה ממוקם המטבח. "ההחלטה למקם את המטבח בכניסה הייתה סוג של הצהרה לגבי חשיבותו בחייו של הדייר חובב הבישול, ואף אפשרה לתכננו כחלל גדול ומרווח" מסביר זיידנברג, שאכן הקצה לו מרחב הולם ותכנן אותו כטריטוריה ראויה ומאובזרת היטב, משופעת במשטחי עבודה נוחים ובמקומות אחסון.

תרשים המחיצה
תרשים המחיצה

המטבח כאזור משמעותי בחיי בעל הבית חובב הבישול, מאובזר היטב וכולל משטחי עבודה נוחים וחללי אחסון. יחידות עשויות פורמייקה וחיפוי קיר באריחי פסיפס בתצורת משושה.
המטבח כאזור משמעותי בחיי בעל הבית חובב הבישול, מאובזר היטב וכולל משטחי עבודה נוחים וחללי אחסון. יחידות עשויות פורמייקה וחיפוי קיר באריחי פסיפס בתצורת משושה.
 


חזיתות המטבח עשויות פורמייקה לבנה, וחיפוי הקיר מעל משטח הכיור בוצע באריחי פסיפס בתצורת משושה שגונם הכהה והמשתנה משווה ממד של עומק מעשיר. בהמשך המטבח ממוקם חלל המגורים המכיל בשטחו גם פינת אוכל, ו"נפתח" לעין כמרחב מוקף פתחים המחדירים לתוכו את הנוף העירוני. עיצובו מגלם סגנון צעיר ונינוח הנרקם מספות גדולות ורכות ופופים "זרוקים" משהו, ובהיעדר קירות בנויים בחזית אחד מפתחיו הוצב אלמנט העץ האנכי כשהוא משמש לאכלוס מערך הבידור ומסך הטלוויזיה. 



גופי התאורה המעודנים שמשמשים בחלל משתלבים כחלק בלתי נפרד ממופעו, מהם דקורטיביים המאופיינים בקו מעוגל כחלק מנגיעות מעוגלות ששילב זיידנברג על מנת לצקת ממד של רכות למקצב המסודר- דוגמת מראה עגולה שנתלתה בכניסה לדירה, שולחנות קפה נמוכים ועגולים בסלון, או פינת אוכל המשלבת שולחן עגול וגוף תאורה תואם המשתלשל מעליו. 

בהיעדר קירות בחלל המוקף ויטרינות יחידת הבידור המעוצבת על בסיס רעיון המחיצה משתלבת על אחת מהן.
בהיעדר קירות בחלל המוקף ויטרינות יחידת הבידור המעוצבת על בסיס רעיון המחיצה משתלבת על אחת מהן.

תרשים יחידת הבידור
תרשים יחידת הבידור

באזור הפרטי שב ומופיע מוטיב העץ בחדר הרחצה, בו הוא משתלב כ"השלמת אחסון ומידוף" לאביזרים סניטאריים מרחפים, וכך, למעשה, כשהוא שזר אותו גם בפרטים קטנים בחדרי רחצה, השלים זיידנברג את המוטיב עליו "השעין" את התכנון כולו - מוטיב שצמח "מהשטח", וככזה יצר חלל מותאם היטב לבעליו, נכון למקומו ולמיקומו.  

רעיון המחיצה וקוויה האנכיים לובש צורה של מערך מידוף בחדר הרחצה.
רעיון המחיצה וקוויה האנכיים לובש צורה של מערך מידוף בחדר הרחצה.
 

אולי תאהבו גם:

 



 

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development