פנים חדשות לאקדמיה

עיצוב חללי הפנים שביצע משרד סטיו אדריכלים בבניין החדש של "עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים", ביקש לשוות לסביבת הלימודים האקדמית עניין מעשיר וממד עכשווי. התוצאה: הפתעות צבעוניות וחללים שלא מצופה למצוא בנופה של האקדמיה 

 

עיצוב פנים: "סטיו אדריכלים״, אדר' איתי שמוטר ופזית שמוטר http://www.stavarc.co.il | אדריכלות המבנה: קולקר קולקר אפשטיין | מנהל פרויקט: אהוד תייר | קבלן ביצוע: ב.יובל

מאת: מיה אור | צילום: אינסה ביננבאום | - 26/10/2016
אדריכלית פזית שמוטר
אדריכל איתי שמוטר
חלל המבואה בקומת הכניסה: תקרת מתיחה באפור כהה עם סינור גבס היקפי ותאורה שמלווה אותו, מייצרים פרספקטיבה של עומק ועניין ויזואלי ההולמים את "מעמדו" כמרחב כניסה. ריצוף באריחי גרניט אפורים: "נגב", תקרת מתיחה: "אוסטרל", תאורה: "ניו לייט".

לרבים מאיתנו, מן הסתם, זכורות שנות הלימודים באוניברסיטה כשעות של הרצאות שהתקיימו בחללים "ענייניים", סתמיים למדי וחסרי ייחוד אסתטי. אך עיצוב חללי הפנים של "עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים" מוכיח שאפשר שיהיה אחרת, שנפל דבר בסצנת העיצוב של הסביבה האקדמית. המכללה, הממוקמת ברמת בית הכרם בירושלים, הוקמה בסוף שנות ה-90 ושוכנת במבנה ששימש את מכללת בזק שסגרה את שעריה באמצע אותו עשור. 


כיום מצויה המכללה בתהליך התרחבות, וסנונית ראשונה שלו שנחנכה לפני כחצי שנה כבר ניצבת על תלה- בניין חדש שתוכנן ע"י משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין, בניצוחם של האדריכלים רנדי אפשטיין ולוטן רוטמן. הבניין החדש חובר למבנה הוותיק באמצעות ציר מעבר, ולפי תכנית האב בשנים הקרובות עתידים להצטרף אליו מבנים נוספים. את עיצוב חללי הפנים במבנה החדש ביצע משרד סטיו אדריכלים שזכה בפרויקט בעקבות מכרז "הפרוגראמה התהוותה, למעשה, תוך כדי תנועה, היות ובשלב בו נכנסנו לתמונה חלק ממנה כבר גובש" אומרים האדריכלים איתי שמוטר, בעלים משותף, ואחותו פזית שמוטר, אדריכלית בכירה, שהיו אמונים על הפרויקט מטעם משרדם. 

הכניסות לכיתות: מעין שערים בגון גרפיט עוטפים דלתות בירוק תפוח עם חלון הצצה עגול המעניק הצצה פנימה וחושף המשכיות של השימוש בצבע. נגרות כניסות: "נגריית בית אלפא".

"הרעיון היה להעצים את הממד היצירתי של מקצועות ההנדסה, ולייצר סביבה צעירה, צבעונית ועכשווית, שמתאימה לגיל הסטודנטים. רצינו  להמחיש את הפן היצירתי של המדעים המדויקים, ולייצר מקום שאפשר להזדהות איתו- מקום שמעודד למידה ומציע מרחבים נוספים על הכיתות המקובלות, בדמות מרחבי למידה חופשיים, מרווחים וגמישים בצורות הישיבה שלהם". לתכנון שביצעו קדם תהליך מחקר שהקיף מוסדות אקדמיים בעולם, והמסקנות אליהן הגיעו אך חיזקו את  דעתם "זיהינו שאכן קיימת מגמה לשבור את הארכאיות והאפרוריות שאפיינו את סביבת הלימוד האקדמית, להצעיר אותה ולהעשיר אותה בעניין נוסף ובמגוון אופני מפגש בין הסטודנטים, שנכונים יותר לזמן ולתקופה".


הבניין החדש כולל 6 קומות, ששתיים מהן תת קרקעיות באופן חלקי. קומת הכניסה מאכלסת בשטחה לובי ופונקציות מנהלתיות, ובעתיד אמורה להשתלב בה גם קפיטריה. שתי הקומות מעליה מכילות כל אחת 8 כיתות  טיפוסיות, כיתת ממ"מ וכיתת מחשבים, וכן מרחבי ישיבה חופשיים במבואות הכניסה, ופינות הסבה "סלוניות" בסוף מעברי המסדרונות שלהן. פינות אלו צופות על הנוף המרהיב הנשקף מחלונות מסך של המבנה ונושקות למרפסות עישון. הקומה השלישית היא קומת מרחבי למידה חופשיים וגמישים, הכוללת גם חללי התרווחות ואתנחתא. בקומה מינוס אחת ממוקמות ארבע כיתות נוספות ויתרת שטחה מוקצה לחניון, ובקומה מינוס שתיים תוכננו שני אודיטוריומים. 

מרחב הקומה משובץ מושבים צבעוניים ומזמינים בקווי עיצוב צעירים ורעננים. בעומק נראה רהיט- מחיצה שנועד להצניע את מגונות השתייה מוצבות מאחוריו. ריהוט הסבה: וקסמן".

כל קומה טופלה ייעודית בהתאמה לשימוש הנעשה בה ולפונקציה שהיא ממלאת במערך החללים, כאשר לצד תקרות אקוסטיות ותאורת לד בתצורות שונות (פסים, גופים עגולים נדיבי ממדים וגופים שקועים) שהותקנה בכולן תוך יצירת עניין משתנה ממעל, הצבע הוא ללא ספק המוטיב המוביל את עיצוב הפנים. גוונים עזים ככתום, כחול, סגול וירוק תפוח חוברים לגוני אפור של אריחי גרניט פורצלן המשמשים לריצוף מרבית הקומות, כמו גם לאריחים המדמים יציקות בטון בתבניות שמשמשים לחיפוי קירות הגרעין. אריחי הריצוף אינם זהים בגודלם, ואף הצבע האפור נע מבהיר לכהה, כששינויי הגון משמשים לסימון והגדרת חללי מעבר ושהייה."הצבע האפור" מסבירים האדריכלים שמוטר " מהדהד המשכיות למעטפתו החיצונית של המבנה, המשלבת בטון, אבן ירושלמית וזכוכית, ואף מהווה רקע נוח ומדגיש לשילובי הצבעוניות העזה".

עניין מקורי בקומות הכיתות: רהיט –מחיצה מעוצב בקווים גיאומטריים ומכיל חללים פתוחים. הדופנות הפנימיות מחופות פורמייקה כתומה, בחלקן העליון משתלבת תאורה שקועה, והחללים הפנימיים משמשים כתאי ישיבה פרטיים-אינטימיים. נגרות מחיצה: "נגריית בית אלפא".

עיצוב לובי הכניסה נועד לשוות לחללו תחושת גובה גדולה מהקיים בו בפועל. בתקרתו הותקנה תקרת מתיחה באפור כהה עם סינור גבס היקפי ותאורה שמלווה אותו, כאשר אופן זרימתו מייצר פרספקטיבה של עומק ועניין ויזואלי, ההולמים את "מעמדו" כמרחב כניסה.


בקומות הכיתות (הראשונה והשנייה), בהן מבלים הסטודנטים זמן ניכר, עוצבו הכניסות אליהן כעין שערים בגון גרפיט העוטפים דלתות כניסה ירוקות שבחלקן העליון משתלב חלון עגול המספק הצצה פנימה וחושף המשכיות של הגון הירוק גם בתוך חלליהן. כל כיתה נושאת מספר, לו מספקים האדריכלים שמוטר הסבר מנומק "מספור הכיתות והחללים הייעודיים האחרים נעשה מתוך מחשבה עיצובית כוללת בשיתוף עם המעצב הגרפי ראובן רום, במטרה להשתלב הן בצבעוניות, והן בבהירות ובנגישות שמספק המרחב לשוהים בו" ברחבות המשותפות שובצו ספות ומושבים צבעוניים בקווי עיצוב ייחודיים, גראפיים משהו, ואלמנט מקורי שניצב בשטחן הוא רהיט-מחיצה שעוצב ייעודית: רהיט בקווים גיאומטריים המכיל חללים פתוחים שדופנותיהם הפנימיות מחופות פורמייקה כתומה ובחלקם העליון משתלבת תאורה שקועה. מעבר לעניין הוויזואלי שמייצרת נוכחותו היצירתית, הקיר מצניע את "נופן" הלא אטרקטיבי של מכונות שתייה המוצבות מאחוריו, וחלליו הפתוחים משמשים כעין תאי ישיבה פרטיים-אינטימיים. 

אחת מפינות הסבה 'סלוניות' הממוקמות בסוף מעברי המסדרונות בקומות הכיתות. הפינות צופות על הנוף המרהיב הנשקף מחלונות מסך של המבנה ונושקות למרפסות עישון. ריהוט הסבה: "ויסמן".

בקומה השלישית, קומת מרחבי הלמידה החופשיים, הלך העיצוב עם מימד החופש והרחיב את שימושי הצבע והחומר: הרצפה חופתה באריחי שטיחים העוקבים בגונם אחר סכמת הצבע, והקירות נצבעו בכתום ובירוק תפוח. במרחב הקומה משתלבת פונקציה "קולית" ומפתיעה בעליל בנוף האקדמי המוכר בדמות חלל "סתלבט" שמתקרתו שנצבעה בשחור תלויים אלמנטים אקוסטיים עגולים ובמרחב שטחו פרושים מרבצים בריפודים ססגוניים ופרחוניים הניתנים לסידור גמיש. ממד פרקטי יותר מייצגת כאן "חוות מדפסות", כפי שהוא מכונה בפי המתכננים- חלל תחום בזכוכית המכיל מדפסות זמינות לשימוש הסטודנטים, ובחשיבה על כל פרט אף סטודנטיות שהינן אימהות טריות מקבלות מענה בדמות פינת הנקה אינטימית הנהנית מאור רך החודר אליה מבעד מרווח ניתוק בתקרה.  

קומת חללי למידה חופשיים כפונקציה המאפשרת אופני מפגש מגוונים בין הסטודנטים. שטיח העוקב אחר סכמת הצבע וקירות בצבעוניות עליזה של כתום וירוק. תקרות אקוסטיות: "יהודה יבוא ויצוא", חיפוי שטיחים: "כרמל שטיחים ופרקטים", תאורה: "דנאור", שולחנות וכיסאות: "רהיטי צרעה"

פונקציות המנהלה שבקומה הראשונה טופלו אף הן תוך שילוב סכמת הצבע המשווה להן נופך שונה מהאפרוריות המאפיינת בד"כ אזורים משרדיים דוגמתם, והאודיטוריומים מציגים מופע מזמין וחמים עם חיפוי עץ מייפל בבמה ובקיר שמאחוריה, עם תקרה שעוקבת אחר צורת הבמה, ועם כיסאות נוחים ומרופדים בצבעוניות עליזה של סגול וירוק. שפת העיצוב הצבעונית משתלבת כמובן עם מיטב הטכנולוגיה העכשווית שנדרשת להרצאות ולשיעורים, והעניין הדינאמי ששזור בכל חללי הקומות משלים כהלכה סביבת לימודים צעירה ומאתגרת שליצירתה חתר העיצוב והיא אכן קרמה כאן עור וגידים.

"חוות המדפסות" שבקומה ה"חופשית": תחום בזכוכית ומכיל מדפסות לשימוש זמין לצרכי הסטודנטים.


לתת מנוחה לראש: חדר 'סתלבט' מזמין שמשתלב בקומת מרחבי הלמידה החופשיים. תקרה שחורה עליה תלויים אלמנטים אקוסטיים עגולים, ומרבצים בריפודים ססגוניים ופרחוניים הניתנים לסידור גמיש. מרבצים מרופדים: "אתנחתא", וילונות: "דומוס".

לאימהות הטריות: פינת הנקה אינטימית הנהנית מאור רך שחודר אליה ממרווח ניתוק בתקרה.

האודיטוריומים שבקומה תת קרקעית: מצוידים במיטב העזרים הטכנולוגיים ומאופיינים בעיצוב חם ומזמין: חיפוי עץ מייפל בבמה ובקיר שמאחוריה, תקרה שעוקבת אחר צורת הבמה, ועם כיסאות נוחים ומרופדים בצבעוניות עליזה של סגול וירוק. ריהוט רחף:"וקסמן", במה: "נגריית בית אלפא".








  

יצירת קשר