מה את הכי אוהבת בתחום?
את העשייה, את היצירה, בעיקר בבניה ציבורית ועיצוב פנים של משרדים.
הרבה פעמים יש הבדל בין התכנון המקורי, לעשייה בפועל, איך את מתמודדת עם השינוי?
אני רואה אותם כאתגר. זה נכון, לא תמיד עובדים בדיוק לפי מה שתכננו בהתחלה. יש דברים שנופלים על תקציב, או תפיסות של אנשים שלא פתוחים לדברים יותר נועזים. למעשה, הרבה פעמים יש מגבלות בעיקר של טכנולוגיה ותקציב, ואם אין אותן, אז לא תמיד יש את הלקוח שמוכן ללכת עם החלומות.. מתוך האינטראקציה הזאת, יש צורך למצוא פתרונות 'יש מאין', לצרכים החדשים הנדרשים.
איזה פרויקט ממה שתכננת לאחרונה, תגדירי כפרויקט נועז?
פרויקט תעשייתי באתר השפדן. זה מכון לטיהור מי שפכים בגוש דן. מערכת שמטפלת בצורה מובנית בבוצה, ובנויה ממבנים אטומים לחלוטין ובנוסף יש באתר משרדים.
שם יצרנו משהו אחר ומיוחד. פונקציונאלית יכולנו לפתור את המבנה בצורה פשוטה, אבל לקחנו את זה למקום שנראה יותר היי-טקי, חדשני.
אלו אלמנטים יצרתם את החדשנות הזאת?
במקום למלא את המקום בבטון אפור, השתמשנו באלומיניום, בזכוכית, בבטון צבעוני וזה יצר מקום שנראה יותר כמו מוזיאון מדע מאשר אתר לטיהור שפכים.
תני דוגמא למבנה תעשייתי נוסף, בו גם התמודדתם עם אתגר מיוחד?
אנחנו במשרד מחויבים לבנות בבניה ירוקה. זה משהו שאנחנו מחויבים לעצמנו מתוך אמונה, ומטמיעים אותו בבנייה הציבורית והפרטית.
חברת דשנים, שגם היא חברה שמשדרת ירוק פנתה אלינו בבקשה לבנות מחדש מבנים מסוימים ולשדרג אחרים. האתגר היה למצוא את המרכיבים הירוקים שיתאימו לצרכים המבנים. בתוך הפרויקט הזה השתמשנו במרכיבים ירוקים בבניה, כמו בלוקי איטונג, שבהם אנחנו משתמשים בבנייה הציבורית, בנוסף יצרנו חלונות אוורור שיתנו תאורה טבעית. דרך הבנייה יצרנו הלימה בין ההצהרות של כל הגורמים, למציאות בשטח.
מה לגבי בנייה פרטית? עד כמה לדעתך אנשים באים עם מודעת והבנה בנושא הירוק?
בבניה פרטית יש אנשים שבאים מכווני מטרה ובאים עם רצון מוגדר ויש כאלה שאנחנו עוזרים להם לייצר את המודעות. תהליך העבודה יחד הוא ארוך ודרכו נבנות ההבנות וגדלה המודעות.
כמו למשל להסביר לאנשים שיותר נכון עבורם לבנות את הבית בבלוקי איטונג 25, מבחינת הבידוד המקסימאלי עבורם, להשתמש בהצללות, בארובות אוויר שיוצרות סירקולציה ועוד.
איזה מבנה את חולמת לתכנן?
מוזיאון אמנות, חולמת עליו הרבה שנים. כנראה הרצון הגיע מאיזה ספר שקראתי.. בביקור שהייתי ביפן, ראיתי כמה דברים שחיזקו עוד יותר את הרצון לתכנן מוזיאון.