חושים במקום לוח וגירים


כיתת הקיץ שתכנן ליאור בן שטרית מציגה חלל למידה א-פורמאלי עם ערך מוסף של שימוש חוזר בחומרים קיימים


מאת: גילי כהן-לב | צילום: רועי מזרחי | 25/03/2014

אמנם רק בעוד כשישה חדשים, כשיסיים את לימודיו במחלקה לאדריכלות בויצ”ו חיפה ויגיש את פרויקט הגמר יצטרף ליאור בן שטרית באופן רשמי לקהילת האדריכלים, אך באמתחתו כבר מצויים פרויקטים שביצע. מודעות חברתית גבוהה הובילה אותו כבר לפני שנתיים להצטרף ליוזמה של קרן סיוע הומניטארית ולהרחיק עד אנגולה, שם תכנן בבית יתומים גן אקולוגי, ועכשיו הוא עשה זאת שוב. הפעם אמנם בארץ, אך המהות לא השתנתה: הגון ההתנדבותי- חברתי מתקיים גם בפרויקט כיתת הקיץ  שתכנן במרכז המדעים "גילוי” בבית פוסטר בהרצלייה, ואף נטל חלק פעיל בבנייתה. עם תקציב מוגבל, שלדבריו אינו עולה על זה שנדרש לבניית פרגולה סטנדרטית, ותוך ניצול מזג האוויר הנוח בארץ, הפך בן שטרית מרפסת-חצר ששטחה 30 מ”ר לכיתת לימוד מסוג אחר- לחלל למידה אינטראקטיבי וא-פורמאלי שהינו גם חלל משחקים, המבקש להעצים את מעמדו של הילד ולהעניק לו שליטה במרחב. הפרויקט, שבעיצובו טמון רובד אקולוגי, התבסס על הקיים במקום- חצר בוסתן וארגזי חול בהיקף השטח הנתון: 

כיתת קיץ למרכז מדעים
כיתת קיץ למרכז מדעים

הכיתה נתחמה במעטפת גמישה הנרקמת מתריסי עץ
הכיתה נתחמה במעטפת גמישה הנרקמת מתריסי עץ
 

"הכיתה” נתחמה במעטפת גמישה הנרקמת מתריסי עץ מפירוק ונתמכת ע”י קונסטרוקציה קלה של מסגרות עץ, ולקירויה משמשת יריעת מתיחה. "התקציב המוגבל” אומר בן שטרית "דווקא הוביל לפתרונות מקוריים, כמו למשל השימוש בתריסים הישנים, שמעבר לפתרון הפיזי תורם גם ערך חינוכי מקיים. מצאתי אותם אחרי כיתות רגליים רציני בטירה נטושה בחיפה, שמשמשת כמחסן של אדם שכל עיסוקו מתמצה בכך, וזו הייתה חוויה בפני עצמה”. תריסי העץ, שחלקם משמשים כחלונות וחלקם כדלתות, הותקנו כעין "קולאז’” של צבעים וסוגים שונים תוך הבטחת היבטי בטיחות נדרשים, והותאמו לקנה המידה הילדותי שנשאב מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי ממדי גופם של ילדים בגילאי 6-8.
 
הכיתה מותאמת להפעלה ע
הכיתה מותאמת להפעלה ע"י ילדים
 
קיר חוצץ מקורות במבוק
קיר חוצץ מקורות במבוק

בתוך כך, כשהיא מותאמת להפעלה ע”י הילדים מייצרת המערכת קשר מידי לגן ההיקפי ומזמנת הזדמנויות תנועה חדשות אל מחוץ המבנה, למתחם חיצוני המספק חוויית למידה מאתגרת. התכנים הלימודיים מובנים, למעשה, בתוך "הכיתה”, ונסמכים על יצר הסקרנות והגילוי של המשתמשים הקטנים החווים אותם ממקור ראשון תוך עירוב החושים, כאשר ממד ההשתנות והשינויים המתרחשים בשטח משמשים גם ככלי לימוד.
 
כיתת קיץ - ארגז החול בחצר
כיתת קיץ - ארגז החול בחצר
 

כך, לדוגמה, עמודי בטון שהיו קיימים במקום משמשים כאלמנט תומך לצמח הגפנית, שנבחר בשל גון עליו המשתנה עם עונות השנה, ואגב כך הופך להיות כלי מסייע העומד לרשות המורה בעת למידה על הנושא, או קיר חוצץ מקורות במבוק, אשר לצד משחק ביניהן מאפשר לעמוד על סגולותיו החומריות של הצמח, אשר אף נשתל במקום. בעיצוב המרחב שולבו צבעי יסוד עליזים, כמו, למשל, בצינורות פי.וי.סי המסתעפים בחצר ומספקים חוויית לימוד/משחק של תקשורת באמצעות גלי קול, והסביבה כולה היא מרחב המזמין את הילדים לחקור תופעות, לצפות בהן וללמוד אותן דרך החוויה האישית.
 
תריסי העץ שחלקם הותקנו כחלונות וחלקם כדלתות הותקנו כעין
תריסי העץ שחלקם הותקנו כחלונות וחלקם כדלתות הותקנו כעין "קולאז" של צבעים וסוגים שונים

 
וכשתוהים באשר לחוויה האישית של מי שאו-טו-טו ייצא לשטח כאדריכל מן השורה תשובתו של בן שטרית קצרה וקולעת "הבנתי שבחרתי בכיוון הנכון עבורי. שהארכיטקטורה יכולה לספק לי כלים לממש ולהגשים הרבה יוזמות שחשובות לי, חברתיות ואחרות”. 
 
פריסת כיתת קיץ
פריסת כיתת קיץ
 
אולי תאהבו גם:

 

 


 

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development