על אומנות שבאה לידי ביטוי בצילום האדריכלי

מאת: הצלם גדעון לוין | צילום: גדעון לוין | - 21/07/2014

המדריך לבחירת צלם אדריכלות מקצועי

גם אם 10 צלמים מתחומים שונים יצלמו את אותו החלל, או את אותו המבנה, הוא ייצא אחרת לגמרי, משום שכול צלם מביא איתו מטען אחר ונקודת מבט שונה. יש צלם שמתרגש מפרטים קטנים, ואילו השני מתרגש בעיקר מהתאורה ולכן התמונות שלו יותר קונטרסטיות... ולעומת זאת צלם אחר עשוי להתרכז בעיקר בזוויות הצילום וכדומה.

הצלם והמסלול האקדמאי

אני חושב שהאלמנט האומנותי תמיד יכול לבוא לידי ביטוי בצילומים, לכן לדעתי צלם שלמד במסלול אקדמאי רציני, בתחומי האומנות והצילום, מקבל את הכלים הטובים ביותר להביא את האומנות לידי ביטוי. 

שמתי לב שבמרבית הפעמים כשאני מסתכל על צילומים של אחרים, אני כמעט בוודאות יכול לדעת האם הצלם הוא אקדמאי או לא - פשוט מרגישים את זה...


לתת לצלם לעשות את מה שהוא חושב לנכון 

כשאדריכל או מעצב שוכרים צלם ומשלמים לו לא מעט כסף, אני מאמין שהם סומכים על הצלם, מכיוון שהם קיבלו המלצות וראו חלק מעבודותיו. לכן, אני חושב, שצריך לתת לצלם לעשות את מה שהוא חושב לנכון. כמובן שהאדריכל או מעצב הפנים יכולים מדי פעם להעיר לצלם, אבל חשוב לזכור שכשהלקוח יושב על הראש של הצלם, יש סיכוי שהצילומים יהיו פחות טובים. 

מניסיוני, אני יכול להגיד שאם הלקוח מבקש בכול רגע להסתכל על התמונות שצילמתי, ואם אני מרגיש שאני נמצא במעין מבחן בלתי סופי - היכולות שלי נפגעות במידה כזו או אחרת. 


כשהלקוח נותן אוויר, הצלם יכול לעשות קסמים

צלם שמתמחה בצילום אדריכלי יודע היטב איך לצלם חללים סטאטיים בדרך הכי טובה שיש. אני למשל מקפיד להקשיב להערות או להארות של הלקוח אחרי שצילמתי סדרה ראשונה של קומפוזיציות. אבל חשוב לי להדגיש, גם בפני הלקוח, שמכיוון שהוא רואה את החלל בצורה מאוד רגשית, הוא פחות אובייקטיבי ממני. כשאני מגיע ללוקיישן, אני מסתכל עליו בצורה מקצועית בלבד, לכן זוויות הצילום שלי יותר נכונות מבחינת נקודת המבט של הצופה.



לחיי התעוזה

אני חושב שצילומים נועזים בתחום הם הכי מגניבים! ואני מאוד בעד. נכון שצילום של חלל ריק הוא תמיד יפה, אבל לעשות משהו שונה עפ"י מוטיב חוזר יכול להוסיף מאוד. 

אפשר לדוגמה להשתמש במוטיב של חפצים שחוזרים על עצמם בחלל: דמות או חיה מיוחדת שעוברות מחלל לחלל. 

גם אם המוטיב החוזר לוקח את תשומת הלב מהחלל, צילומים מהסוג הזה יבלטו מאוד. השוני הזה חשוב במיוחד לאור התחרות עם מיליוני הדימויים שהגולשים רואים ברשת.

 

השקט שצועק

אני איש מאוד מינימליסטי, אני מאמין שבריק\בכלום יש המון, אני מאמין בצניעות ובשקט שצועק. לכן אני מעדיף שצילומי האדריכלות יהיו כמה שיותר שקטים ומינימליסטיים.

אני פחות אוהב צילומים שנעשה בהם עיבוד רב, משום שהעיבוד הזה מורגש. לפעמים אני מנסה לכבות את כל התאורות בחללים, מכיוון שאני מרגיש שהחלל לא מצטלם מספיק מרשים כמו צילום שלתוכו חודר או טבעי. 

ברוב המקריים אני משתדל לא להכניס תאורת סטודיו לפרויקט, משום שהתאורה פשוט מנתקת את חדירות האור שהאדריכל תכנן במיוחד. 
 

לא כל צלם יודע לצלם חלל

צילום אדריכלות הוא תחום מאוד ממוקד, ולכן לא כל צלם שיודע להחזיק מצלמה יודע לצלם חלל – גם צלם שמתמחה בצילומי מזון מן הסתם פחות מתמחה בצילום אופנה. לכול סגנון צילום יש קצב משלו, לצילום אופנה למשל יש קצב מאוד מהיר, כלומר צריך לצלם המון ואז לבחור מתוך לוקיישן מסוים את המבע המדויק ביותר. 

לעומת זאת צילום אדריכלות הוא צילום סטאטי שמצריך המון זמן כדי לארגן את החלל מבחינת הניקיון והסטיילינג. רק בסוף - כשהכול נראה בדיוק כמו שצריך נשמע  ה״קליק״. 



כשאדריכל או מעצב בוחרים צלם הם צריכים להסתכל על מספר גורמים:
  • היכן הצלם למד, כאמור, לדעתי עדיף לבחור בצלם עם הכשרה אקדמאית.
  • אלו עבודות יש לאותו צלם והאם יש לו נישה ספציפית.
  • האם עבודות הצלם התפרסמו במגזינים נחשבים.
  • האם הצלם מקושר לעורכים ולכתבים חשובים בעולם העיצוב – קשרים יכולים  לעזור מאוד לאדריכל או למעצב.
  • צילום אדריכלי חייב להיות ברמה גבוה מאוד, בעיקר משום שהצילום משליך על המקצועיות של האדריכל - לכן חשוב לשים לב שכול האלמנטים שמופיעים בתמונה מיושרים מבחינת החלל, או המבנה. בנוסף חשוב להקפיד שהתמונה נראית כמו במציאות. 
  • הכימיה עם הצלם מאוד חשובה להצלחת הפרויקט, לכן חשוב שהאדריכל יבדוק האם לצלם יש את אותה חשיבה עצובית. אם לדוגמה הצלם אוהב שפה מינימליסטית זה יכול להשפיע על הצילומים האדריכליים.

     

האדריכל יכול להנחות את הצלם במספר מישורים:
  • לפני העבודה בשטח, האדריכל יכול לשלוח לצלם את ההשראות שלו, זה לא חייב להיות דווקא צילומים של חללים או מבנים, אלה בעיקר צילומים שמוצאים חן בעיניו - כך הצלם יכול לנתח איזה זוויות צילום האדריכל אוהב. 
  • מאותם צילומים הצלם יכול ללמוד גם איזה חיבורי צבעים האדריכל אוהב, האם הוא איש סימטרי או שהוא אוהב קומפוזיציות קצת מבולגנות וכדומה.
  • חשוב גם לתדרך את הצלם בנוגע לסוג האנשים שגרים בבית, איזו אווירה אמורה להיות שם ומה הייתה ההשראה. 
  • כדאי גם לשלוח צילומים של החלל שהאדריכל צילם במצלמה שלו או בנייד על מנת שהצלם יבין באיזו שעה כדאי לו להגיע... מתי האור נוחת בצורה הטובה ביותר  וכדומה.
  • כשמצלמים קטלוג של בגדים, על הסט נמצאים הרבה אנשים ביניהם גם המעצב. זה קורה גם כשמצלמים פרויקט אדריכלי, לדעתי רצוי שהאדריכל יהיה נוכח בסט, זה עוזר להנחות את הצלם ובסופו של דבר להגיע לתוצאות שגם הצלם וגם הלקוח יהיו מרוצים מהן. 
  • ההנחיה הכי טובה היא פשוט לתת לצלם לעבוד :) בלי להתערב יותר מדי. כפי שאני מקשיב ללקוח, אני מצפה ממנו להקשיב לעצות המקצועיות שלי.  
שיהיו לכם צילומים משגעים

לביקור באתר שלי לחצו כאן 

אולי תאהבו גם: