בניין ירוק - ביה"ס ללימודי הסביבה, אונ' ת"א

בניין ביה"ס ללימודי הסביבה של אוניברסיטת ת"א, תוכנן כבניין ירוק השואף לקבלת תקן LEED פלטינום ומתוך ראיה סינרגטית המשלבת את שלושת הממדים המרכיבים את מושג הקיימות באדריכלות – סביבה, חברה וכלכלה

מאת: מערכת בית ונוי | צילום: הדמיות | אקסלרוד-גרובמן אדריכלים, גאוטקטורה, חן אדריכלים - 03/04/2013

 

צוות תכנון: אדר' אירית אקסלרוד וד"ר יאשה גרובמן, אדר' ד"ר יוסי קורי, אדר' נילי וניר חן

סיום פרוייקט: 2012 (משוער)

 

כמבנה סביבתי ואקולוגי, העתיד להשתלב בצדו המזרחי של הקמפוס ובצדו הדרומי של הגן הזאולוגי, שילב תכנון הבניין שימוש בנתוני הסביבה (קרינת שמש, רוח, אקוסטיקה וכד') ליצירת צורתו המורכבת והעמדתו באתר. במסגרת זו, וכמבנה שמהותו ירוקה, ייעשה בו שימוש בטכנולוגיות לחיסכון ויצור אנרגיה- פאסיביות ואקטיביות כאחד, וכן ייכללו בו אלמנטים למחזור מים ואשפה.

 

  

הבניין מתוכנן לשמש כמעבדה מחקרית לאדריכלות ירוקה ייחודית במדינת ישראל ובאזור, באופן שיקדם את המחקר האקדמי בנושא, אך בה בעת יהיה נגיש לקהל הרחב. בתוך כך, ככזה, בתכנונו הושם דגש גם על מופעו החיצוני- הנראות, ועל הממד החינוכי של המערכות והרעיונות הירוקים המוטמעים בו.
המופע הצורני הדינאמי של הבניין נוצר באמצעות מתח בין שני אלמנטים צורניים בעלי אופי ייחודי – קיר אקולוגי המתוכנן כסבכת מתכת אוורירית, והמסה העיקרית של הפונקציות במבנה המתוכננת כגוף אטום ה"מרחף" מעל קומת הקרקע.

 

בין שני גופים אלו נוצר אטריום המהווה חלל תנועה, מפגש ופעילות ציבורית. חלל זה, בנוסף למקומות מפגש אחרים שמתוכננים להשתלב בבנין, תוכנן מתוך הכרה שחללים ציבוריים במבנה אקדמיה תורמים לאינטראקציה ופיתוח רעיונות באווירה טבעית-נינוחה ולא פורמאלית.  

 

דרך חווית המעבר בבניין וההסתובבות מסביבו ניתן להבין לעומק את חשיבות ערכי הקיימות הבאים לידי ביטוי דרך טיפול יסודי בנושאים של אנרגיה, מים, קרקע, צמחיה, חומרים וכיו"ב, שמשולבים באופן אינטגראלי בכל רמות התכנון ההוליסטי. בנוסף, המבנה תוכנן בדגש על גמישות מרבית המאפשרת ספיגה של טכנולוגיות מתפתחות לאורך ציר הזמן ושמירה על רלבנטיות ואטרקטיביות כלפי החוקרים המובילים בארץ ובעולם. הקיר האקולוגי מהווה חלון ראווה עבור יתר האוניברסיטה ועבור מבקרים וצופים מבחוץ (מאוניברסיטאות אחרות בארץ ובעולם, בתי ספר, גני ילדים, תושבי העיר ונהגים) ובכך הופך לבעל חשיבות חברתית-חינוכית סביבתית במידה רבה. אף בהקשר העירוני תהיה הפקולטה ללימודי הסביבה נקודת ציון חשובה בטיילת המדע שתקשר את המוזיאונים מחד והגן הזואולוגי מאידך, שיהיה בהשראת המבנה גן חיות ירוק המתפקד כמרכז הסברה חוויתי משלים.