מה דעתכם להגיע מדי יום לעבודה בגינה ממונעת?
אם הדבר היה תלוי במארק גראנן (MARC GRAÑÉN), אדריכל נוף מספרד, זו הייתה שגרת חיים.
גראנן, שהביט בדאגה על התמעטות השטחים הירוקים במרחב האורבני, פיתח מערכת עצמאית לגידול צמחייה על גגות של כלי תחבורה כמו אוטובוסים, משאיות וקרוואנים ממונעים. "לרוע המזל, החברה שבה אנו חיים מרחיקה את עצמה ואותנו מהטבע ושוכחת עד כמה חשוב לנו ולבריאותנו להישאר קרוב לכלורופיל", הוא אומר. "הצמחים מייצרים את החמצן שאנו כה זקוקים לו וככל שנחיה קרוב יותר אליהם בשגרת היום יום שלנו, נרגיש טוב יותר בכל המובנים".
גראנן, אשר עסק במשך שנים בבניית קירות צמחייה אנכיים וגגות ירוקים, החליט לנסות ולנצל את השטחים החשופים המצויים על גגות האוטובוסים הנוסעים בעיר. "התחלתי לדמיין כמה נפלא יכול היה להיות לו השטחים הללו היו הופכים לירוקים ואוטובוסים כאלה היו נוסעים בערים כמו ברצלונה, מדריד, ניו יורק ולונדון. זו הייתה ההתחלה".
אבטיפוס למערכת הנקראת PhytoKinetic ונרשמה כפטנט בינלאומי, נוסה בהתחלה במשתלה ולאחר מכן הועלה על גג של אוטובוס רגיל. את פיתוח המערכת עשה גראנן בשיתוף פעולה הדוק עם מהנדסים ואגרונומים מאוניברסיטת מדריד וחברת Pronatur.
המערכת עושה שימוש במצע של קצף הידרופוני בעובי 7 ס"מ, שמשקלו קל הרבה יותר מזה של אדמה והוא אינו מלכלך את הגג, כאשר בשל גמישותו ניתן גם להתאימו לכל צורה של גג.
כיצד מתבצע התהליך?
בתמונות: שלבים מתוך תהליך הכשרת גג הרכב לשמש כגינה
אז ככה: על המשטח מותחים רשת מתכת דקה המאפשרת להדק את הצמחים לקרקע ומונעת תזוזה שלהם, וההשקיה נעשית באמצעות המים הנפלטים ממערכת מיזוג האוויר של האוטובוס. בימי החורף, בהם המערכת אינה מופעלת, ניתן להשקות את הגינה באופן ידני.
יתרון נוסף של הגג הירוק הוא העובדה שהוא משמש כשכבת בידוד ומוריד את הטמפרטורה הפנימית ברכב בכ- 3.5 מעלות.
כדי לוודא שמשקל הגינה על הגג אינו מהווה סיכון בטיחותי, עברה המערכת סדרה של מבחני בטיחות מחמירים והיא מצוידת כיום בכל אישורי הבטיחות הנדרשים.
האוטובוס נוסע מדי יום במהירות של 120 קמ"ש בכבישים המהירים בספרד, ומארק ממשיך לשפר ולפתח את המצאתו. "כדי להפוך אותו לסביבה אקולוגית ניידת מושלמת הוספתי גם תולעים, נמלים, לטאות ואפילו צפרדעים המשתלבים היטב בגינה", הוא מסביר. "בין הצמחים שתלתי צמחי תבלין, ירקות שונים כמו גזר ותרד, ואפילו תות שדה. מדובר בגינה עירונית לכל דבר" הוא מדגיש, "למעט העובדה שהיא נוסעת על ארבעה גלגלים".
אבטיפוס של אוטובוס 'פיטו-קינטי', פועל בהצלחה בעיר חירונה (ג'ירונה) בספרד כשהוא משמש להסעת תיירים, וגם מארק ממשיך במסעו "בימים אלה אני מרחיב את הפרויקט ומשתמש גם בגגות של כלי רכב נוספים כמו משאיות, וואנים ומכוניות פרטיות במטרה להגדיל את היצע השטחים הירוקים האפשרי, ומחכה לגורם אשר ירים את הכפפה ויקדם את הנושא כדי שבקרוב נראה אוטובוסים כאלה בשירות הציבור ברחבי העולם כולו".
נתראה בסיבוב הירוק הבא :)
>> כתבות נוספות מתוך מגזין בית ונוי