תערוכות בוגרים 2011 - הדור הבא

חודש יולי הוא החודש בו נערכות תערוכות הבוגרים בבתי הספר לעיצוב- שעת השין אליה חותרים הסטודנטים מהיום בו הם מתחילים את המסלול שנועד להפכם למעצבים מן השורה

מאת: | צילום: דדי אליאסי- HIT מכון אקדמי חולון, עודד אנטמן - בצלאל, סשה פליט - שנקר, אנדרי פוברוב - סמינר הקיבוצים | מערכת בית ונוי - 03/04/2013
 

חודש יולי הוא החודש בו נערכות תערוכות הבוגרים בבתי הספר לעיצוב- שעת השין אליה חותרים הסטודנטים מהיום בו הם מתחילים את המסלול שנועד להפכם למעצבים מן השורה. שנת הלימודים האחרונה מוקדשת רובה ככולה ל"ישורת האחרונה", פרויקט הגמר, שבמסגרתו הם נדרשים למחקר מעמיק בנושא בו בחרו לעסוק, כשלב מקדים והכרחי לגיבוש רעיון מנומק רעיונית, תפקודית וויזואלית. נושאו פתוח לבחירה אישית: יש שעיסוק בחומר ובטכנולוגיות מרתק אותם, יש שרבדים אישיים- פנימיים הם המניע לבחירתם, יש הבוחרים לעסוק בשאלות היום, בהלכי רוח עכשוויים ובצרכים חברתיים, יש שמתכתבים עם מסורות עבר ויש שמשרטטים מבט לעתיד. 

 

 

 

בארץ פועלים היום מספר מוסדות ללימודי עיצוב, וגם אם הגישות הלימודיות נבדלות זו מזו לעתים, המטרה והייעוד משותפים לכולם: להכשיר אנשי מקצוע לפעילות  בעידן רצוף שינויים המציב אותם בזירה דינאמית, תובענית ומאתגרת כאחת.
 

בין המסורתי לעכשווי, בין תעשייה למלאכת יד, בין קלוע לכלוא 

 

נפח כלוא

הצעה לסדרה הכוללת חמישה פריטי ריהוט; שרפרף, כיסא, כיסא-נדנדה, כורסא והדום. נקודת המוצא לעיצוב הסדרה מבוססת על תוצאות המתקבלות מיחסי הגומלין שבין חבל לעץ, כאשר הניגוד בין המעטפת הקשה (מסגרת)  לבין גמישות פנים האובייקט (רכות החומר), כמו גם ההבדלים בין המשקלים השונים, יוצרים שפת עיצוב המאופיינת בפשטות וקלילות. הקליעה והשזירה של חבלי הפוליאסטר מניבות נפחים וחללים שנכלאו בתוך האובייקטים, תוך יצירת טקסטורות, תבניות ומקצבים חדשים. 
עיצוב: אורי ארואסטי, המחלקה לעיצוב מוצר, סמינר הקיבוצים. מנחה: פיאודור בזובוב. 

עוואטף-תוצרת גליל
"עוואטף", סדרת מוצרים המשלבת קראפט וטכנולוגיות תעשייתיות, נולדה כשיתוף פעולה של אובר עם נשים מכפר מנדא, העוסקות בקליעת סלים וכלי בית בטכניקה מסורתית בסדנה במרכז קליעה של סינדיאנת הגליל (סדנה המעניקה פתרון תעסוקתי לנשים פלסטיניות מהכפר, שאחוז האבטלה בו הוא מהגבוהים בצפון). במסגרת הפרויקט, הנושא עמו גם גון חברתי של תרומה לקהילה, ביקשה אובר לשכלל ולייעל את הייצור תוך פיתוח קו מוצרים עכשווי, אשר הניב מוצרים חדשים המשלבים טכנולוגיית לחצנות, אלומיניום בחיתוך לייזר וקליעת נצרים.  
עיצוב: מיה אובר, המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT מכון אקדמי חולון. מנחה: נעמה שטיינבוק

הפרויקט עוסק במפגש בין מלאכה לעיצוב, תוך בחינת ההבדלים המהותיים בחשיבה, בתכנון ובבצוע של אובייקטים שהינם בבחינת הכלאה של מלאכה מסורתית- קליעה, עם עיצוב בן זמננו. בתוך כך, הוא מנסה לעמוד על השונה והדומה בין השניים, בוחן את גבולות ההכלאה ביניהם, מותח אותם ומנסה לגלם משהו המזוהה עם העבר של העולם ההוא. הריהוט הקלוע מתבסס על מלאכה מסורתית ומשמר את ערכי העשייה שלה לצד עיצוב חדשני ומתועש להמונים. עיצוב: רמי טריף, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל. מנחה: פרופ' יעקב קאופמן. 

 

רמי טריף, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל- הפרויקט עוסק במפגש בין מלאכה לעיצוב, תוך בחינת ההבדלים המהותיים בחשיבה
 

SENTO
Tactile cookware
כלי בישול המעודדים בישול חוויתי-חושי ועונים על צרכים פרקטיים של עיוורים וכבדי ראיה. הפרויקט מאופיין בשני כוונים: מחד, העצמת החוויה החושית (ריח טעם ומישוש) לאנשים רואים, ומאידך, כלי בישול בטיחותיים המסייעים לעיוורים ומקלים עליהם בפעולות בישול בסיסיות.
עיצוב: נאורה ציגלר, המחלקה לעיצוב תעשייתי מכליל, מכללת הדסה. מנחה: דינה שחר.

EYE- C-2
ערכה המסייעת ללקויי ראיה להתמצא במרחב על ידי התחברות למכשיר ה"סמארטפון"  .הערכה מכילה מצלמה המתחברת למשקפיו של המשתמש, טבעת בעלת כפתור הפעלה למיקוד של המצלמה, ואוזניה להעברת המידע שמתקבל ומעובד ישירות לאוזנו של המשתמש. אביזרים אלה מציעים פתרונות לבעיות, כגון: זיהוי האור ברמזור, זיהוי שטרות כסף, זיהוי מספר קו אוטובוס, זיהוי מוצרים במרכול, או סיוע בקריאת תפריט חשבונות. 
עיצוב: אייל וינשטוק, המחלקה לעיצוב מוצר, סמינר הקיבוצים. מנחה: ערן אפלבוים.

מערכת סירי בישול לאנשים עיוורים
הפרויקט מאפשר לעיוורים ליהנות מחוויית בישול בטוחה בסביבת המטבח ובמצב בו ישנה אש גלויה. הסירים המוצעים, שמאופיינים בחזות אסתטית מאד, הינם בעלי אחיזה היקפית ועטופים בבד חסין אש המאפשר נגיעה ואחיזה מכל כיוון. תחתית הסירים משלבת תעלת בתצורת X , המאפשרת למקמם במדויק במרכז הכיריים, וכן תעלה היקפית המונעת מהאש לטפס כלפי מעלה.
עיצוב: רעות בן דניאל, המחלקה לעיצוב תעשייתי, "שנקר". מנחה: מיכל חן.
 

 

רעות בן דניאל, המחלקה לעיצוב תעשייתי, "שנקר"- הפרויקט מאפשר לעיוורים ליהנות מחוויית בישול בטוחה בסביבת המטבח ובמצב בו ישנה אש גלויה
 

שעתו היפה

שעתו היפה של העיצוב התעשייתי היא המענה שהוא מספק לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. כך, אובייקט קטן שהינו טריוויאלי לכאורה לאחד, יכול להוות פתח למציאות יומיום משופרת לאין ערוך עבור האחר 
 

PASO

מכשיר להעברת מידע לעיוור המסייע לו בהתמצאות במרחב: המכשיר קולט מידע על הסביבה בעזרת חיישנים אולטרא-סוניים, ומעביר אותו בעזרת גירוי טקטילי מאחורי האוזניים. בנוסף, המכשיר מתקשר עם הטלפון הסלולארי של המשתמש על מנת לקבל מידע נוסף על הסביבה ועל החפצים בקרבתו.
עיצוב: חנה ספנדר, המחלקה לעיצוב תעשייתי מכליל, מכללת הדסה. מנחה: גלית שבו.

Blitz.k11 
פרויקט העוסק בהתנגשויות- בין עידנים ובין חומרים. באמצעות יציקת פליז לתוך גזעי עץ נוצר אובייקט שהינו אמנם בבחינת מקשה אחת, אך כל חומר בו נוכח ומבצע את תפקידו, והחיבור ביניהם מייצר חוויה חדשה/ישנה. 
עיצוב: שי ברנשטיין, המחלקה לעיצוב תעשייתי, "בצלאל". מנחה: חיים פרנס.

טובים השניים 
הכלאות, חיבורים ושילובים בין חומרים ככלי ליצירת פרשנויות חדשות לאובייקטים קיימים, והעשרתם בעניין שונה 

רהיטים המשלבים יציקת אלומיניום ועץ, תוך הפיכת האלמנט השלילי של שריפת העץ לערך אסתטי, חיובי ורגשי. שימור הצורה הטבעית של שלמות הגזע באמצעות צורניות מרובעת, מעצימה את תחושת המלאכותיות ובה בעת משאירה זיכרון חומרי. 
עיצוב: הילה שמיע, המחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון טכנולוגי חולון. מנחה: ויקטור פרוסטיג 

felted
סדרת גופי תאורה, כתוצר של חקירת אופני חיבור בין שני חומרים- צמר מלובד המגיע מעולם הקראפט, ומתכת, בעלת אופי קר ותעשייתי. לכל חומר תפקיד מוגדר באובייקט ואופן החיבור ביניהם מניב את גופי תאורה: הלבד הקל שהינו בעל יכולת להוות פילטר לאור משמש באהיל, והמתכת בשלד הקונסטרוקציה. ליבוד הצמר על גבי שלד המתכת יוצר את האהיל, והתהוות הלבד את הנעילה בנקודת החיבור בין שני החומרים, כאשר בכל גוף תאורה אופי החיבור שונה. 
עיצוב: דנה בכר, המחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון טכנולוגי חולון. מנחה: נעמה שטינבוק.
 

Angelic

הפרויקט מציע חיבור בין חומר רך (בד) לבין חומר קשה (קרמיקה), המנציח את תכונות הבד ומשמר אותן. הקרמיקה מקבלת את הטקסטורה של הבד, את מראה התפרים ונראית כמעין בד מוקשח, והכלים השימושיים, שצורתם נקבעת ע"י הגזרה אך מושפעת מאד מהבד ובתוך כך משתנה מכלי לכלי, מגלמים מימד של הפתעה. 
עיצוב: רחלי בוקסנבוים, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל. מנחה: ססיליה כשר-ויטס.
  

רחלי בוקסנבוים, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל- הפרויקט מציע חיבור בין חומר רך (בד) לבין חומר קשה (קרמיקה)

שרפרף מחמד

שרפרף מחמד נולד מנקודת מוצא שנועדה לייצר אינטראקציה פיזית ורגשית בין רהיטים ומשתמשים, כזו שנושאת עמה ממד של שמחה, הפתעה ועניין שונה. שפע הבד שחובר לשרפרף עץ פשוט וכמו משתרך אחריו, מייצר חוויה יוצאת דופן. 
עיצוב: אייל הירש, המחלקה לעיצוב תעשייתי, "שנקר". מנחה: ברק אשר.
 

"חלקים מהים" 

פרויקט המורכב משילוב של שני אלמנטים: זיכרון ילדות של סיבוני, שמגיל צעיר נהג לאסוף חלקי פלסטיק ומתכת קטנים שמצא בחוף הים או ברחוב,  וטכניקת כיפוף חוטי ברזל באמצעות פלייר, בה הוא עוסק כבר כמה שנים. שילוב השניים משמש  ליצירת אובייקטים חדשים, דוגמת רדיו, כאשר בחלק מהם החוטים מהווים את הדבק שמחבר את החלקים זה לזה, ובאחרים הם עומדים בפני עצמם ומהווים את העיקר. 
עיצוב: קובי סיבוני, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל. מנחה: פרופ'. חנן דה-לנגה. 
 

העולם שבפנים, העולם שבחוץ 

ציר ההשראה הוא רחב, נמתח בין זיכרונות ילדות, אהבות פרטיות וחוויות אישיות, לבין התרחשויות ואירועים שהינם חלק ממציאות החיים
 

חורשית 

כלי רכב חדשני לכיבוי אש, שנועד להעניק פתרון יעיל יותר בכיבוי שריפות יער, להציל חיי אדם, ולמזער אבדות בקרב הכבאים. החורשית אינה מאוישת בנהג, השליטה בה נעשית מרחוק ע"י מפעיל באמצעות מערכת בקרה ניידת, והיא נכנסת באופן עצמאי למוקד השריפה ויוצרת טבעת הגנה ראשונית המסייעת בהשתלטות של כוחות הכיבוי על השריפה.

משקלה של ה"חורשית" 20 טון, היא נושאת  כ- 6000 ליטר מים, ומצוידת  ב- 4 תותחי מים דינמיים המאפשרים להילחם בלהבות באופן אקטיבי. "חורשית" מצוידת גם במערכת זחלים המקנה לה עבירות שטח גבוהה, במערכת מצלמות המאפשרת לה לשדר נתונים חזותיים ותרמיים מעומק השריפה, וכן במערכת ממוחשבת המנתחת את שטח השריפה ומאפשרת לה להתחמק מלשונות האש.
עיצוב: רני צברי, המחלקה לעיצוב מוצר, סמינר הקיבוצים. מנחה: פיאודור בזובוב.

 

רני צברי, המחלקה לעיצוב מוצר, סמינר הקיבוצים-כלי רכב חדשני לכיבוי אש, שנועד להעניק פתרון יעיל יותר בכיבוי שריפות יערות הצלת חיי אדם.
 

הרעיון לפרויקט נבט בעקבות קרב גומיות שהתפתח באחד השיעורים, ואשר המריץ את לוי להעצים את "חוויית הקרב" הכיתתית באמצעות אובייקט בעל יכולת "שיגור" גבוהה. אקט המשובה התפתח לתהליך המשלב ידע בנושא נשק ומכאניקה עם רוח שטות ואהבה למשחקים וצעצועים, ובסופו התקבלו למעלה מ-40 דגמי "אקדחים" ברמות מורכבות שונות. חלק מהם מבוססים על אלמנטים וג'סטות מעולם הנשק האמיתי, כשהם מהווים מגוון חווייתי וצבעוני להעשרת מלחמת הגומיות הבאה.
עיצוב: יוני לוי, המחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון טכנולוגי, חולון. מנחה: אילון ערמון.
 

 

AIDrop 

AIDrop‏ היא פלטפורמה מקרטון להצנחת סיוע חירום לאזורי אסון, ולאפשר אספקה מידית של צרכים בסיסיים להישרדות האוכלוסייה  בימים הראשונים, עד להגעת ארגוני ההצלה.
עיצוב: יניב קדוש, המחלקה לעיצוב תעשייתי, "שנקר". מנחה: פיני ליבוביץ'. 
 

 

יניב קדוש, המחלקה לעיצוב תעשייתי 'שנקר'- פלטפורמה מקרטון להצנחת סיוע חירום
 

FRII אופניים ישראליים – עיצוב מחולל תעשייה
דרך עיסוק בעיצוב אופניים מעלה דרור פלג שאלות: האם עיצוב מוכוון ייצור מקומי מסוגל לייצר מקומות עבודה בישראל ומהו עיצוב כזה? האם הישענות על מאפייני התעשייה הישראלית מייצרים "עיצוב ישראלי"? האופניים שעיצב מיועדות לייצור בהזרקת פלסטיק- טכנולוגיה המאפשרת ייצור המוני שלהם, ובניגוד לאופניים המתכתיים, מכתיבה ארכיטקטורה ואסתטיקה שונות ומייצרת אפשרויות עיצוב חדשות. שינוי הטכנולוגיה נסמך על מאפייני התעשייה המקומית, היכולות, היתרונות והחסרונות שבה, ומאפשר בחינה מחדש של כדאיות ייצור אופניים בארץ.
עיצוב: דרור פלג, המחלקה לעיצוב תעשייתי בצלאל. מנחה: פרופ'. שמואל קפלן. 

עיצוב על גלגלים
כפתרון לניוד נוח במציאות של צפיפות בכביש והיעדר מקומות חניה, ככלי תחבורה שהשימוש בו חסכוני, או כמילוי צו שעה ירוק- אופניים ועוד אופניים

 קורקינט טרולי 
קורקינט טרולי הינו כלי תחבורה אישי הניתן לקיפול ולנשיאה, ובכך מאפשר למשתמש לנוע עמו בכל מקום בעיר. מנגנון הקיפול והפתיחה של הקורקינט מאפשר מעבר מהיר בין מצב טרולי למצב נסיעה ולהפך, כאשר במצב מקופל ניתן לגרור אותו כמו עגלת טרולי, להיכנס איתו לתוך מבנים, לאוטובוס או לרכבת כדי להגיע ליעדים רחוקים. 
עיצוב: איגור רוזנברג, המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT המכון האקדמי חולון. מנחה: יוסי בן-ארוש. 

SPINE
הפרויקט תר אחר פתרון אבטחה לאופניים מפני גניבות, ומגייס חלק מהשלדה לשמש כמנגנון נעילה יעיל לצורך זה, ללא שימוש אמצעים נוספים. המנגנון בנוי מחוליות המקובעות זו בתוך זו, ומייצרות חוזק מבני לאופניים באמצעות כבל שעובר דרכן. במקביל, באזור הדוושות ממוקם ציר מרכזי, אשר בעת שחרור המתח בחוליות גורם לאובדן יציבות המבנה. למרות שהמנגנון הפתוח אינו משקף חוזק כמו במצב סגור, הוא מעיד כי פגיעה בחלק זה של האופניים יגרום להשבתתם, בדומה לפגיעה בחוט השדרה הפוגעת בחוזקו וביציבותו של הגוף. 
עיצוב: רונן ספקטור, המחלקה לעיצוב תעשייתי, "שנקר". מנחה: אלכס פדואה.

 

רונן ספקטור, המחלקה לעיצוב תעשייתי 'שנקר'- הפרוייקט תר אחר פתרון אבטחה לאופניים מפני גנבות
 

elasticity 
אופניים עשויים סיבי פחמן וכבל פלדה, מציעים אלטרנטיבה מבנית לשלדת היהלום המסורתית. השלדה החדשנית נשענת על מתח שנוצר ממיתר יחיד המתוח בין חלקיה, ומאפשרת גמישות נדרשת לנסיעה עירונית נוחה. מנגנון השיכוך האלטרנטיבי פועל על בסיס אינטראקציה בין המבנה המיוחד של השלד למיקום המיתר בתוכו, בדומה למנגנוני מתיחה של מיתרים בקשת, כך שאין צורך בשילוב קפיצים או בוכנות לשיכוך זעזועים. 
עיצוב: אהוד בן מנשה, המחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון אבני. מנחה: עופר כנפי.

יצירת קשר - תערוכות בוגרים 2011 - הדור הבא