תערוכות בוגרים 2008

בין הקונספטואלי לפרקטי, תהליכי מחקר ופיתוח, אינטרפרטציות חדשות למוצרים קיימים, איתור צרכים והצעת פתרונות הולמים להם, הומור וקריצה, והתייחסות לנושאים עומדים על סדר היום החברתי / העולמי, לצד כאלה ששאובים מעולם פנימי ומחוויות אישיות - זהו המרחב עליו נעות עבודות הגמר של בוגרי המחלקות לעיצוב, המוצגות מידי קיץ בתערוכות שמקיימים מוסדות הלימוד

מאת: מערכת בית ונוי | צילום: בצלאל - עודד אנטמן, יגאל פרדו. שנקר - סשה פליט, אוהד מטלון, רן פלוטניצקי | בוגרי מחלקות ללימודי עיצוב תעשייתי, צורפות, אופנה, טקסטיל ותקשורת חזותית - 03/04/2013

סדר יום ירוק

בלאי מעובד
מקור ההשראה הוא עולם המחזור, וניצול עצמים שיצאו מכלל שימושם הייעודי- אסופה אקלקטית של חומרים שנזרקו ועובדו מחדש בטכניקה מעורבת. סדרת הטבעות נחלקת לקבוצות בהתאם לחומריות השונה ששימשה לעיצובן: שקיות פלסטיק וחלקים מכאניים שונים. 
עיצוב: דורון טאובנפלד, המחלקה לעיצוב תכשיטים, שנקר. 

Eco Tree City
תאורת חוץ בת קיימא, מיועדת למרחבים אורבאניים, פתוחים ומאווררים. "עץ" התאורה מבוסס על לוחות סולאריים המייצרים את החשמל וגופי תאורת לד RGB בעלי יכולת להתאים את צבע האור לתנאים רצויים, כגון עונה, חגים וכד'. צריכת האנרגיה מזערית ומסופקת ע"י הגוף עצמו ללא תלות בתשתיות. 
עיצוב: דורון הדר, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל. 

 

 

 

 

עיצוב: יעל הלפרן
 

 

צעצועים יד שנייה לילדים
חיזוק מודעות לצרכנות נבונה, הדוגלת בקניית מוצרים יד שנייה לשימוש חוזר. מטרת הפרויקט לייצר אסתטיקה חדשה עבור מוצרים אלה, שנעדרים בד"כ את האריזה המקורית, ולהעלות את ערכם ע"י ערך רגשי מוסף ועיצוב מחומרים פשוטים וברי מחזור המעוררים  את דמיונם של הילדים. 
עיצוב: יעל הלפרן, המחלקה לתקשורת חזותית, בצלאל. 

סלון מקרטון - רהיטים מעיסת נייר
עיצוב הרהיטים מושפע מתבניות ביצים, כמוצר תעשייתי שמיועד לאריזה בזמן שינוע. הפרויקט מנסה להוציא מהחומר את דימוי/הקשרו ה"נמוך" ולהכניסו לסלון, כאשר בו בזמן הרהיטים ה"קופסתיים" מתפקדים גם כמרכיבים מגוננים, למשל, על משטח הזכוכית של השולחן. התוצאה היא שמרכיבי השינוע של המוצר הם בסופו של יום המוצר עצמו. 
עיצוב: דני הוכברג, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל.  

Galle re
תדמית לגלריה ירוקה - גלריה לאמנות ועיצוב אקולוגי. התדמית משתמשת בשלושה עקרונות מחזור: הפחתה (reduce), מחזור (recycle), ושימוש חוזר (reuse), ליצירת שפה גראפית - חיסכון בנייר וחומר, הדפסה חוזרת, וטרנספורמציה של הפריטים הגראפיים בתוך התדמית. 
עיצוב: מעיין שריד, המחלקה לעיצוב גראפי, שנקר. 

Can It!
טכנולוגיה של מחזור: מכונה שביכולתה להפוך פחיות משומשות לחומר גלם חדש, ומתמקד בתהליך בו הופכת הפסולת (הפחיות הריקות) לאבני בניין למוצרים שונים. 

עיצוב: אמיר פרידמן, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל.

 

תיק הוא לפעמים יותר
Volume
סדרת תיקים ורסטיליים לאישה כפתרון לקצב החיים של נשים בסביבה אורבאנית שנדרשות לימים ארוכים מחוץ לבית ופעילויות שונות במהלכם. נפחו, צורתו, ואופן נשיאתו של התיק משתנים בעזרת הרצועות שלו, בשילוב עם פתחי גומי ייחודיים שפותחו במסגרת הפרויקט. התיק המיועד ליומיום יכול להיות תיק גדול, תיק גב או תיק יד. תיק העקרב יכול להפוך מתיק יד לתיק "קלאצ'" בסגנון מעטפה. 
עיצוב: תמר חיט, המחלקה לעיצוב תעשייתי, שנקר. 

XY urban nomad
במקום ריבוי תיקים ייעודיים לצרכים שונים (אישי, מחשב, חומרים ועוד)-  מערכת תיקים מודולארית המיועדת לקהל יעד צעיר בסביבה אורבאנית, הן מבחינת הפונקציה והן מבחינת החומר שהינו קל משקל, עמיד בשחיקה ונוח לניקוי. למערכת ארבעה סוגי תאים בגדלים שונים ושלוש אפשרויות נשיאה שונות.
עיצוב: דרור ברן, המחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון טכנולוגי חולון. 

אובייקטים מתקמטים
הרעיון הוא שאובייקטים חיים ומשתנים כל הזמן. בעזרת רדיד אלומיניום שהוכנס בין שתי שכבות עור, החומר מסוגל להתקמט שוב ושוב, ולשנות את פניו כל יום מחדש.
עיצוב: ליאת שמסיאן, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל.

 

עיצוב: ליאת שמסיאן
 

 

חלל הוא לפעמים יותר
חדר אוהל
התייחסות לאוהל כאל חלל שמהותו מעשירה בתחושות: מזמין, עוטף ובטוח, כעין שכבת הגנה מהחוץ. הדגש אינו מושם על הפונקציה, אלא על החומר ועל החווייתיות שהוא מעורר, כאשר היבטים כמו עמידות או אורך חיים הינם משניים.
עיצוב: שני אברהם אקשטיין, המחלקה לעיצוב תעשייתי, שנקר.

תהליכי מחקר - חומר, צורה, טכנולוגיה
40% כיסא
סדרת רהיטים המשלבת את הסגנון של פעם עם עיצוב וטכנולוגיה עדכניים. הסדרה כוללת כיסא, שרפרף וספסל עשויים מקוריאן, שבתוכם יצוקים חלקים של כיסאות יד שנייה, כאשר בתוך כך הם מייצרים קונטרסט פנימי. החומר הינו, למעשה, שילוב של עץ עם חומר סינטטי, המאופיין באסתטיקה גראפית ייחודית המזכירה שפה גיאולוגית של מאובנים ושכבות.
עיצוב: הדס ארנון, המחלקה לעיצוב תעשייתי "שנקר". 

קופסאות קטנות
התבוננות בכיסאות ישנים ובלויים, שנפגעו אסתטית ותפקודית, כבסיס לתהליך מחקרי שעוסק בבחינת גבולותיו של כיסא. כיסאות תעשייתיים-שבלוניים נמשלו לקופסאות קטנות וסגורות האוצרות בתוכן פוטנציאל רב, כאשר הפרויקט עוסק בחיפוש אחר פוטנציאל זה ומימושו, תוך ביצוע מניפולציות אקראיות ומחושבות גם יחד.
עיצוב: ישראל יוסף, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל. 

Bamboo's Bone
פיתוח שיטה חדשה לתיעוש במבוק בשילוב עם פלסטיק, תוך שמירה על אופיו הגולמי- טבעי של הבמבוק. השיטה נשענת על שימוש  שילוב בטכנולוגיית פולימרים מתכווצים- מתכווצים בחימום- ומתאימים עצמם לגיאומטריה המשתנה של הבמבוק, תוך יצירת חיבור חזק. שילוב שני החומרים מייצר אסתטיקה חדשה בעולם הריהוט, כאשר השיטה ניתנת לביצוע בייצור המוני ומאפשרת הרכבה פשוטה של האובייקטים והובלה נוחה באריזה שטוחה. 
עיצוב: שמוליק ארבל, המחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון טכנולוגי חולון. 

 

עיצוב: שמוליק ארבל
 

 

מחשבות על ואזה
הפרויקט הוא תהליך מחשבתי, המטפל באובייקט מוכר ונפוץ בחיי יומיום ומציע "מתיחה" שלו למקומות חדשים - 20 ואזות שונות זו מזו מעלות שאלות לגבי מהותו של אגרטל ותפקידו. למשל, ואזה קפילארית שמחליפה את השורשים: עשויה צינוריות זכוכית קפילאריות המושכות את המים מעלה אל הפרח, ככלי החייאה אקטיבי; או ואזה מודולארית, שעיצובה כולל ארבעה חלקים וגומיות לבנות, המאפשרים להתאימה לסוגי זרים שונים. 
עיצוב: שי שפרנק, המחלקה לעיצוב תעשייתי, "בצלאל".

 

עיצוב: שי שפרנק
 

 

Global Tribe
מערכות לבוש גרוטסקיות, כייצוג רעיוני של פנורמה אנושית מוגזמת ומוחצנת. מערכות הלבוש נוצרו תוך המצאת שיטות לא קונבנציונאליות: סריגה באמצעות מסרגות שהומצאו ממקלות של מטאטא, שיטת עיבוד טקסטיל בהתכת חומרים תרמופלסטיים בחום מאוורר תעשייתי, ותוספת של חפצי רדי מייד. 
עיצוב: אנה גולוב, המחלקה לעיצוב טקסטיל, שנקר.

נשים, נשיות, יחסים
דו"צ - מה שבינו לבינה
עיצוב עם קריצה- סדרת מוצרים ביתיים והומוריסטיים לזוג צעיר שמתגורר יחד. הסדרה כוללת מוצרים המצויים בשימוש יומיומי כחלק משגרת החיים: נעלי בית זוגיות, צלחות אוכל למחטף שיתוף בן הזוג, מדף אמבטיה מתנדנד לאיזון בין צרכים זוגיים, ושמיכה ליצירת אקלים זוגי.
עיצוב: אילת דוברוב, המחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון טכנולוגי חולון.  

 

עיצוב: אילת דוברוב
 

 

רק אם אראה אותך מסודרת אוכל למות בשקט
פרויקט המערער על ההתניה לחיי זוגיות ובוחן את הלגיטימיות לבחור בצורות חיים אחרות, ללא תוויות סטריאוטיפיות. שילוב עשיר במיוחד של חומרים, כולל: רשת, טול, ג'ינס, טריקו, צמר, כותנה, רשת פלסטיק קשיחה, יריעות גומי, כידון אופניים, מוטות ברזל, פוליאסטר נוזל, צבע אקריליק, דבק פלסטי, מגנטים ועצמות פלסטיק.
עיצוב: אילה עפרון, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. 

מסרים סותרים
פרויקט היוצא נגד המסר הדואלי שנשלח לנשים בחברה המודרנית- להיות חזקות ועצמאיות מחד, ונאות, שבריריות, ותלויות גבר מאידך, כאשר חריגה ממערכת זו מקנה לנשים דימוי שלילי כלשהו. מערכת הלבוש המוצעת מתייחסת אל אברי הגוף הנחשבים "נשיים", אך חורגת מהם ומותחת את המוסכמות המקובלות. 
עיצוב: עדי מעוז, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל.  

רוח לילה
סדרת תכשיטים בהשראת "התקופה המשוגעת" כפי שכונו שנות ה-20 של המאה הקודמת, בעיקר בחיי הלילה הסוערים של פריז וברלין, שהיו שוברי מוסכמות. הדמות שמאחורי הסדרה היא קיקי דה מונפרנס, ששיקפה בחייה את התנערותן של נשים מכבלי הדיכוי. 
עיצוב: יערית יעקובוביץ', המחלקה לעיצוב תכשיטים, בצלאל.

נקודת מבט
מרחבים קטנים
בבסיס הפרויקט עומדת תפיסה של התכשיט כמרחב קטן, עולם המתחולל מחוץ ובתוך האובייקט. 4 סדרות התכשיטים עשויות מאלמנטים הלקוחים ממסגרות משקפיים בשילוב כסף וחוטי פלדה. 
עיצוב: שירי הראל-אלבו, המחלקה לעיצוב תכשיטים, שנקר. 

מימזיס
לביישנים, המתקשים בביטוי רגשי מילולי או בתקשורת אנושית לא מילולית, המבוססת על שפת גוף ובעיקר הבעות פנים, מציע הפרויקט שימוש ב"מתווכים" חיצוניים- משקפיים המייצגים הבעות פנים שונות, שצורתן נגזרת מתווי הפנים ומחקה את היחס בין אבריהם השונים. 
עיצוב: רומן פלד, המחלקה לצורפות ואופנה, "בצלאל".

מילואים
נקודת מבט שהשתנתה עם השנים: דמות הגיבור נעלמה, ודמות ה"פראייר" התחזקה. העבודה עוסקת בדואליות שבין הרובד החברתי של המושג מילואים, לבין אי הנוחות הפרטית בתוך התא המשפחתי האישי.
עיצוב: גילי שרר לסרי, המחלקה לתקשורת חזותית, האקדמיה לעיצוב ויצ"ו.

מזווית אחרת
Breaking bread
יש לחם, ויש לחם שמביא איתו את הצלחת - כלי אוכל נאפים בתוך לחם, כאשר הבצק מתאחה עם הכלי בעת האפייה. 
עיצוב: טל מרגלית, המחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון טכנולוגי חולון.  

 

עיצוב: טל מרגלית
 

 

מעשה בכבלים
להפוך את הבעיה להזדמנות: הצעה יצירתית לפתרון בעיה מוכרת של עודף חוטי חשמל - חלק מסדרת פתרונות העושה שימוש בחוטים, כשהיא חושפת אותם ומשווה להם ערך דקורטיבי. 
עיצוב: לליב שלו, המחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון טכנולוגי, חולון.  

מגירות טפילות
יש גם טפילים יעילים - שיטות "היטפלות" פשוטות ומגוונות מאפשרות לחבר מגירות לרהיטים קיימים, ולקבוע באורח גמיש את מיקום המגירה ואת שיטת החיבור. 

עיצוב: ליאור סביר, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל.