נהוג לומר, ובצדק, כי לעתים צריך לראות דברים כדי להבין ולהאמין. ואמנם, אחרי שרואים את ה"התעללות" שעוברת, למשל, מכונת כביסה של חברת "Miele" בשלב בקרת האיכות שלה, מבינים גם מבינים את מהות המותג, ואת המוטו המלווה אותו מאז שנותיו הראשונות לפני למעלה ממאה שנה- FOREVER BETTER. המכונה עומדת בגבורה בפרץ של חבטות וטלטולים ה"מונחתים" עליה במכוון, ויוצאת מהם ללא פגע, כמעט מחייכת- מוכנה ומזומנה להישלח למדינה זו אחרת ברחבי הגלובוס, ולשרת לאורך שנים את בעלי הבית אליו תגיע. הסיטואציה שלעיל, המתרחשת לעיני כותבת שורות אלה באולם ייצור של אחד ממפעלי החברה, המיובאת לארץ ע"י חברת "אלקטרה מוצרי צריכה", חותמת תהליכי פיתוח וייצור מדוקדקים וקפדניים ללא כל פשרות, ששורשיהם נעוצים בשלהי המאה ה-18, וליתר דיוק ב-1 ליולי 1899 , ברעיון שנולד במוחם של שני אנשים, ד"ר צינקן וד"ר מילה- לייצר מכונה שתפריד את השומן מהחלב. מכונה זו, שניצבת עכשיו במוזיאון מרשים הממוקם בבניין ההנהלה של החברה בעיירה הציורית גוטרסלו, בחבל וספליה, גרמניה, הייתה, מסתבר, יריית הפתיחה לכינונה של החברה המובילה, ושל פעילות יצרנית מצליחה הנמשכת מאז ומוכיחה מהו כוחן של מסורת ושל דבקות בערכי איכות.
כאן, בבניין ההנהלה, מתאחדים העבר וההווה בקומת הקרקע רחבת הידיים: בצדה האחד ממוקם מוזיאון המוליך את המבקרים בו במנהרת הזמן לאחור, תוך תיעוד היסטורי מרתק של החברה ושל המוצרים שפותחו ויוצרו על ידה במהלך השנים- וביניהם גם הפתעות, כמו מכוניות, למשל, אופניים ואופנועים- וצדה השני הוא אולם תצוגה מעוצב לעילא המייצג את ה"כאן ועכשיו" של פעילותה. כך, בין גל נוסטלגיה שמציף המוזיאון למראה פשטות המתכת והעץ שאפיינה את המוצרים הראשונים או נוכח מודעות הפרסום הנאיביות, לבין החדשנות והקדמה העולות מכל פינה באולם התצוגה, מתייצב ממד הזמן שחלף במלוא עוצמתו. מנקודת מבט של האלף השלישי, את היקף השינויים בין העבר וההווה ואת כברת הדרך שעשתה החברה כלל לא ניתן לאמוד, אך ברור כי דבר אחד נותר בה כשהיה- הסטנדרטים שהציבו זינקן ומילה המייסדים, הם אותם הסטנדרטים על פיהם פועלת חברת "מילה" גם היום, וחזון האיכות שעמד בפניהם אז, הוא גם חזונם של בני הדור הרביעי, נכדיהם, ד"ר מרקוס מילה וד"ר ריינהרד זינקן, המנהלים אותה וממשיכים את המורשת. במהלך כל שנות קיומה נותרה החברה בבעלות משפחתית, פעילותה מתבססת אך ורק על הון עצמי, ומנעד מוצרי הפרימיום שהיא מייצרת היום- למעלה מ-200 מוצרים שונים- משווק בכ-90 מדינות ברחבי העולם.
מוזיאון חברת Miele
מוזיאון חברת Miele בביקור במקום, קשה לשים את האצבע ולהחליט מהו הדבר המרשים ביותר: אולמות הייצור המצוידים במיטב המיכון המתקדם ומייצרים כל חלק ורכיב של המוצרים, קטן כגדול? מעבדות הפיתוח המעידות על פעילות מחקר השואפת אל הדבר הבא? בקרת האיכות הבודקת כל מוצר ומוצר לפני ולפנים בטרם "הוכחה זכאותו"? מחלקת העיצוב המאתגרת את המקוריות והיצירתיות? המוזיאון המרגש שעיצבו סטודנטים מהמחלקה לעיצוב של המכון האקדמי בדטלמוד על שטח נרחב של 1000 מ"ר? אולם התצוגה הפורש תמונה מזמינה של סגנון חיים נחשק? ואולי זו התחושה הנעימה, סוג של "גאוות יחידה", בה ניתן לחוש במפגשים עם העובדים? התשובה, כך נראה, טמונה במכלול. שכן האיכות, מילת המפתח של החברה, מתבררת כפרקטיקה יומיומית, "היקפית" ומקיפה, והסמנטיקה של הסלוגן הוותיק FOREVER BETTER אינה רק סמנטיקה יפה שנשמעת טוב. פירושה, אומרים לנו כאן, מתייחס לשאיפה תמידית לשפר את איכות המוצרים, כמו גם להרחבת יתרונות השימוש עבור המשתמשים- הן מבחינת נוחות שימוש ותפעול, הן מבחינת איכות ביצוע מיטבית, והן מבחינת יישור קו עם ערכי הקיימות בכל היבטי החיסכון במשאבים והתייעלות אנרגטית. ואכן, רשימת הפטנטים שרשמה החברה במהלך שנות פעילותה ארוכה, וכך גם הטכנולוגיות שפיתחה ותפיסת העיצוב, על פיה כל קטגוריית מוצרים מעוצבת באותה שפה סגנונית עם מאפיינים דומים, כשהיא מאפשרת בכך ליצור חזות אסתטית, אחידה והרמונית. תפיסה זו מתורגמת כאן היטב באולם התצוגה המעוצב להפליא, והבשורה הטובה היא שלא צריך להרחיק לכת עד גוטרסלו כדי להתרשם מהמוצג בו: מוצרי החברה מיובאים לארץ ע"י חברת "אלקטרה מוצרי צריכה", אשר בימים אלה נקטה מהלך אסטרטגי רחב היקף תחת המותג Miele. במסגרת זו היא
מקימה רשת חנויות יוקרה, תחת השם Miele Gallery, שהראשונה שבהן כבר נחנכה בהרצלייה פיתוח, וכן מתחמי Miele Shop in Shop, בחנויות נבחרות ברחבי הארץ. בתוך כך היא משיקה גם 3 קולקציות מוצרים חדשות של המותג, לצד ליין איכותי משלים של מקררים ומקררי יין.
מתוך מגזין בית ונוי 119: "מורשת היא מורשת, היא מורשת"