תערוכת הרהיטים במילאנו 2011

תערוכת הרהיטים של מילאנו, שחגגה השנה יובל לקיומה, הפכה עם השנים לחגיגה רבתי הסוחפת את העיר כולה

מאת: מיה אור | צילום: יח"צ | חברות שונות - 03/04/2013
חמישים שנה אחרי שהוצגה לראשונה, אין ספק שתערוכת הרהיטים במילאנו יכולה להביט אחורה בסיפוק. האירוע שהחל את דרכו בשנת 1961 עם 328 מציגים ו-12.000 מבקרים וכיום מציג נתונים מרשימים ושונים בתכלית - 2700 מציגים ומעל 320.000 מבקרים, קנה לו מעמד בינלאומי של אירוע חובה לכל מי שעניינו בתחום העיצוב, והתערוכה של ראשית הדרך הפכה למסיבה אחת גדולה הסוחפת את העיר כולה - מילאנו עוטה אווירה תוססת ושוקקת חיים, חגיגה רבתי של עיצוב ואסתטיקה צרופה. התערוכה המסחרית המקורית, המתקיימת במתחם התערוכות המרשים שתכנן האדריכל מסימיליאנו פוקסס, היא עדיין העוגן של ההתרחשות, אך במקביל, באורח שהלך והתעצם עם השנים, הפך קיומה להזדמנות עבור עולם העיצוב לגווניו לומר את דברו. בתוך כך, לצד אולמות התצוגה, הגלריות והמוזיאונים שבעיר, הופכים גם כל האנגר עזוב או אזור נידח, לאתרים נחשקים המארחים שלל תערוכות, מיצבים אוונגרדיים, הומאז'ים רטרוספקטיביים, תצוגות של מעצבי על, תצוגות סטודנטים, שיתופי פעולה מסוגים שונים בין חברות מסחריות לבין מעצבים ואקדמיה, ועוד מיני פעילויות והתרחשויות שעניינן עיצוב ועוד עיצוב. 

 

 

 

תערוכת הרהיטים: בשורת השפיות

מטבע הדברים, המבקרים בתערוכת הרהיטים הרשמית מגיעים אליה חמושים בציפייה לצאת ממנה עם הפתעות ובשורות חדשות. ואולם, ציפייה מעין זו אינה ריאלית, שכן מהפכות "מעכשיו לעכשיו" מתחוללות אולי במישור מדיני, אך לא בעולם העיצוב, ובטח לא על רקע של התאוששות ממשבר כלכלי. ואמנם, מילאנו 2011 גילמה איפוק מושכל מבעבר, פשטות יחסית ,והמשכיות של הלכי רוח שכבר נצפו בשנים האחרונות: השפעת העידן הטכנולוגי שמאפשר ייצור יעיל יותר, חכם יותר, ושימוש מתוחכם יותר בחומרים; חשיבה ירוקה ומתחשבת שהינה בבחינת פוליטיקלי קורקט בימינו אלה; זיקה לקראפט כחלק מכיוון רגשי יותר וכריאקציה למינימליזם ששבה את עולם העיצוב לפני מספר שנים; ובהמשך לכך גם השראות מתקופות וסגנונות עבר, ובכלל זה פרשנויות המצטטות אובייקטים מוכרים. האיפוק המושכל בא לידי ביטוי גם בעיצוב הביתנים, והראוותנות הבומבסטית שאפיינה אותו תמיד ונתפסה כסוג של תערוכה בפני עצמה, פינתה את מקומה לתמונה הרבה יותר מתונה. יוצאת מכלל זה, אגב, הייתה חברת "קרטל", אשר לעומת דרמת השחור-לבן של השנה שעברה, הפגינה השנה מופע לאס וגאסי עליז שעיצב עבורה פרוצ'ו לויאני ומשך את תשומת הלב בצבעוניות ססגונית ותאורה מרצדת. 

 

 

כורסה/שזלונג לשימוש חיצוני באזורים מוגנים. שילוב של מתכת ואריגה בחוטי PVC . עיצוב של לודויקה ורוברטו פלומבה לחברת "זנוטה".
 

 

משחק עם ממד ההשתקפות בשולחן POND: דיגום דקורטיבי בחלקו התחתון של המשטח העליון משתקף בפני המראה של המשטח התחתון והאמצעי, "ננדו"
 

גם אם ככלל התערוכה לא הציגה השנה הרבה חדש תחת השמש, היא בהחלט כן הציגה מענה טוב, איכותי ואסתטי לסגנון החיים העכשווי, ואולי זוהי, בעצם, הבשורה: עיצוב שפוי, שאינו מנסה לפרוץ גבולות בכל מחיר, אלא לספק תשובה טובה לצרכים אמיתיים. כך, למשל, לרשות מרחב המגורים שהפך למוקד טכנולוגי עתיר מסכים ומכשירי בידור, עומד היצע שופע של יחידות קיר/ספריות מסוגים שונים ומגוונים בקשת של חומרים ועיצובים, ולצדו גם מבחר עשיר של מערכות ישיבה מותאמות לכך- מאופיינות בקווים אורגאניים לא פורמאליים העוטפים את הגוף ומאפשרים התרווחות נינוחה. החומרים המשמשים לעיצוב הם פעמים רבות כאלה שטובים לשימושי חוץ ופנים כאחד, מגלמים בכך את טשטוש הגבולות המתקיים היום בין שני המרחבים, העץ החמים ממשיך לדחוק את רגלי המתכת הקרה, הפלסטיק ממשיך ומגלם את יכולות הטכנולוגיה המתקדמת, בזירת הטקסטילים והריפודים כיכבו השנה אריגי פשתן לסוגיו, ואף העור שב ותופס נוכחות כחומר ריפוד. בקולקציות שהציגו החברות המובילות המחזיקות בחזון חדשנות, וכנראה גם במשאבים, נכללו כתמיד פריטים מקוריים הנושאים את חתימת ידם של מעצבי על, וככאלה משכו את תשומת לבו של ציבור המבקרים שוחר היצירתיות. העובדה שמעצבים אלה נעים כבמשחק כיסאות מוסיקליים בין החברות המובילות היא מציאות ידועה ומוכרת, שמילאנו 2011 לא חרגה ממנה. וכך, לדוגמה, חברת "מורוסו", סיפקה את הסחורה עם עיצובים משל פטרישיה אורקיולה, קונסטנטין גרצ'יץ', ננדו, טוקוז'ין יושיאוקה ועוד, חברת "אדרה" הציגה פריטים חדשים מבית היוצר של האחים קמפנה המזוהים עמה, התצוגה של חברת ויטרה הייתה "מרופדת" בשמות מוכרים כג'ספר מוריסון, אנטוניו צ'יטריו, ואף קונסטנטין גרצ'יץ' שכיכב גם בה, וזו של חברת קרטל נדמתה כמסיבת מחזור של ממש, כשהפגישה פעם נוספת את ננדו, פטרישיה אורקיולה, וטוקוז'ין יושיאוקה עם עמיתים כפיירו ליסוני, פיליפ סטארק או פביו נובמברה. עם זאת, לא תמיד מדובר רק בעיצובים חדשים בתכלית, ולצד פריטים שמושקים לראשונה ישנם גם כאלה שהינם בבחינת טוויסט כלשהו לעיצוב מוכר, שדרוג של קולקציה קיימת שיכול להתמצות גם בצבע חדש או שימוש בחומר שונה, וכמובן פרוטוטייפים שנחשפו בשנה שעברה ועתה הוצגו כחלק מוצק מהקולקציה, דוגמת הכורסה שהציגו בשנה שעברה צמד המעצבים ניפה דושי ויונתן לוין בקולקציה של חברת מורוסו ,והשנה כבר הופיעה כסדרה במספר גוונים. כתמיד, מה מבין שהוצג יהפוך ללהיט נחשק ומה ייוותר בין הצללים, רק ימים יגידו, וכך או אחרת, הספירה לאחור לקראת מילאנו 2012 כבר החלה.

 

מתוך מגזין בית ונוי 119: "חגיגה מילאנזית"

 

 

אסתטיקה מהטבע: ספה שגבה מדמה גדר עשויה מוטות עץ. עיצוב של פיליפ ניגרו לחברת "סרלונגה".