פסטיבל העיצוב הבינלאומי בברלין 2010

DMY – International Design Festival פסטיבל העיצוב הבינלאומי בברלין - יוני 2010

מאת: איריס מושלי | צילום: יח"צ | חברות שונות - 03/04/2013
בתקופה של עולם המאופיין בעודף היצע בתחום העיצוב, פסטיבל העיצוב שנערך בחודש יוני בברלין הציע 'סחורה' מעט שונה מזו שאנו מורגלים לראות בתערוכות וירידים העוסקים בתחום זה. ראשית, התערוכה המרכזית של הפסטיבל הוצגה במיקום מעניין שהעיד גם על תוכן הפסטיבל ה- Flughafen Berlin Tempelhof (שדה התעופה הישן של ברלין). בהאנגרים גדולים, בתצוגות שברובן אינן משדרות מסר מסחרי, הציגו כ- 400 מעצבים מרחבי העולם. המסרים העיקריים היו חדשנות, תעוזה, יצירתיות, קיימות, ניסיוניות וחיבור לשאלות חברתיות ותרבותיות. אבל כל זאת עדיין בתחום ההיגיון והמעשיות, מבלי לגלוש לקיצוניות. בכך ניסה הפסטיבל (ואף הצליח) להתרחק מהזרם המרכזי בתחום העיצוב, אך עדיין להציע מבט מקצועי ומלא כבוד לתחום זה.


 

 

החלק המרכזי של התערוכה חולק לאזורי משנה ובהם:
מעצבים מקצועיים, בתי סטודיו לעיצוב וחברות עיצוב (אזור ה-Allstars)
מעצבים צעירים ומתחילים (אזור ה-Youngsters)
תערוכות אצורות של מוסדות עיצוב כמו שבוע העיצוב בווינה או פסטיבל העיצוב של קוריאה.
פרויקטים מובילים של 17 בתי ספר חשובים לעיצוב מרחבי העולם.
מיקוד על עיצוב שוויצרי (בשנה קודמת המיקוד היה על עיצוב הולנדי) – הצגה של בתי הספר לעיצוב המרכזיים בשוויץ, תערוכה מיוחדת של EPFL+ECAL LAB  (מעבדת עיצוב ניסיונית), תצוגה של תהליך טכנולוגיית ה- FIDU (תהליך המיושם בתעשיית הרכב שבאמצעותו ניתן לייצר מוצרים קלים במיוחד) ועוד.


 

Myon – רובוט בעיצוב קבוצת Frackenpohl Poulheim מהעיר קלן בגרמניה. רובוט שמאחוריו גם טכנולוגיה וגם פילוסופיה
 

כמקובל בעת פסטיבל עיצוב, נערכו במקביל גם עשרות תערוכות לווין שונות ברחבי העיר ברלין – במוזיאונים, גלריות ובבתי סטודיו לעיצוב שונים שפתחו את שעריהם לצורך כך.

מסר האלטרנטיביות לעיצוב הממוסחר ניכר והפסטיבל הציע חגיגת עיצוב אמיתית לאוהבי עיצוב– דרכי התבוננות חדשות על חומרים, תהליכים, טכנולוגיות, צרכים וייצור, וכן סוג של נבואה על מה יכול להיות. בין המוצגים השונים שהוצגו בתערוכה ניתן היה לראות קשת רחבה של מוצרים – מטלפונים סלולאריים, דרך מנורות, כסאות ומברשות שיניים וכלה במוצרים מחומרים ממוחזרים שונים ומשונים. המשותף לכולם – ההבנה שחפצים הם חלק מחיי היום יום שלנו ותמיד קיימת דרך להתבוננות מחודשת על הפונקציה-צורה של המוצר המלווה אותנו. במהלך השגרתי של חיינו אנחנו רק לעיתים רחוקות מקדישים מחשבה נוספת לחפצים שונים המקיפים אותנו ומשרתים אותנו, והפסטיבל הפנה את את המחשבה לכיוון זה ובדרכים שונות- עם הומור, לעיתים ברצינות, ולעיתים עם התייחסות חברתית  או אקולוגית.  


 

Give Me More / Berlin – של מעבדת העיצוב השוויצרית EPFL+ECAL Lab – מיצב הבודק מציאות אמיתית/מדומה העוברת טרנספורמציה.
 

 

Tape Installation - מיצב (שזכה במקום ראשון) של קבוצת העיצוב האוסטרית-קרואטית For Use / Numen, העשוי מנייר דבק שקוף
 

המוצגים בתערוכה נבחרו על ידי צוות שופטים-מעצבים מרשים: Jersy Seymour, Werner Aisslinger, jurgen Bey, Hella Jungerius, ו- Patrick Reymond. אלה היו גם השופטים שבחרו את עשרת העבודות הטובות והמרשימות ביותר, שהציגו עיצוב פורמאלי וכן עבודות עם כיוון אמנותי וחברתי.

במהלך הפסטיבל נבחרו שלושת העבודות הזוכות וההתמקדות בהן יכולה לסכם את הנושאים ה'חמים' כיום בעולם בעיצוב.
במקום הראשון זכה המיצג 'Tape Installation' של קבוצת העיצוב האוסטרית-קרואטית מוינה: For Use / Numen. מיצב זה, שהוקם על ידי הקבוצה כבר 4 פעמים בעבר, היה עשוי כולו מסרט דביק שקוף (סלוטייפ), וייצג גישה ניסיונית עם היבט אדריכלי, ליצירת כעין מבנה פיסולי שניתן לשוטט בו ולחוות את תוכו. מיצב זה הוא מסוג 'Site Specific' (מיצב המוקם כל פעם מחדש במיקום שונה ולכן מקבל בכל פעם תצורה שונה). מבחינה צורנית נראה המיצב כמעין 'טפיל' ענק, פקעת או עב"ם שנחת לתוך חלל ההאנגר. לצורך הקמתו נדרשו 160 שעות עבודה וכ- 45 ק"מ של סרט דביק.
במקום השני זכתה מעבדת העיצוב השוויצרית EPFL + ECAL Lab עם העבודה: Give me more. עבודה זו, שהיא תוצר של שיתוף פעולה בין מעצבים ומהנדסים, בודקת תסריטים של מציאות כאשר חומרים אנלוגיים משולבים באפליקציות דיגיטאליות ליצירת דרכים של עיצוב החיים בעתיד. פרויקטים שונים עובדו בטכנולוגיות עכשוויות מתוחכמות והפכו ליצירות שונות שהודגמו בתערוכה.
במקום השלישי זכו Daphna Isaacs ו- Laurens Manders עם עבודתם: Tafelstukken. עבודה זו מייצגת תהליך עיצוב פורמלי שתוצרו מוקפד – גוף תאורה המאיר באופן ממוקד על חפץ.

לסיכום אפשר לומר כי ברלין, כמקום עכשווי בשדה האמנות והעיצוב, היטיבה להציג באמצעות פסטיבל זה מכלול עשייה עיצובית משובחת ומגוונת.

 

סייעה בכתיבת הכתבה: איריס מנור

 

Tafelstukken – גופי תאורה בעיצוב Daphna Issacs & Laurens Manders מהולנד. כל גוף תאורה הוא משחק ווריאציה של מושג ה- 'Centerpiece' .
 

יצירת קשר - פסטיבל העיצוב הבינלאומי בברלין 2010