תערוכת Maison & Objet ינואר 2010

עשור חדש, תחזיות אופטימיות 

מאת: מיה אור | צילום: | - 03/04/2013
את העשור החדש של שנות האלפיים קידמו סוכנויות החיזוי שהציגו במסגרת תערוכת "Maison & objet" - בתחום עיצוב פנים הבית - שהתקיימה בינואר האחרון בפריז, עם רוח חיובית ואופטימית, שתאמה אף את הנתונים משביעי הרצון שהציגה הנהלת התערוכה באשר לגידול במספר המבקרים והמשתתפים.


 
 
במסגרת התערוכה מוצגים מיצבים, שהם אחד הדברים המייחדים את התערוכה המתקיימת פעמיים בשנה, בהיותם טריטוריות קונספטואליות בתוך התרחשות מסחרית ותוססת בעיקרה – התרחשות המדגישה עוד יותר את העניין שהם מייצרים, התוכני-רעיוני, כמו גם האסתטי.
השנה, בפתחו של עשור חדש במילניום שאף הוא "חדש" יחסית, ותחת הכותרת "COHABITATION" ("מגורים משותפים"), עלו מהמיצבים בשורות חדשות בתחום האדריכלות, אדריכלות הפנים ועיצוב פנים הבית. בשורות אלה מדגישות צמיחה חדשה, וזמנים טובים יותר מאלה שידענו בסופו של העשור הקודם. מושג ה-'שיתוף', בתחומי העיצוב והאדריכלות, זכה במסגרת מיצבים אלה לפרשנויות שונות. כך, למשל, המיצב של פרנסואה ברנרד, שנקרא "Hybrid", יצא בהצהרה על יחסים בין הטבע וסביבת המגורים העירונית - שיתוף אשר לשיטתו הינו מודל חיים חדש הניצב לפתחנו, בו הטבע יתפוס מקום בלתי נפרד מהאורבאניות התזזיתית. זוהי התכתבות עם תפיסות של עיצוב ואדריכלות ירוקים ואקולוגיים.
השיתוף העתידי של סוכנות אליזבט לאריש, הוצג כ"Transculture" ("חוצה תרבויות") - שיתוף בין אנשים ותרבויות, בין חומרים ומחוות, בין אמנות ואמנות, גלובאלי ולוקאלי, מסורתי וטכנולוגי-מתקדם, המתאחדים בדרך ליצירת אסתטיקה חדשה שעיקרה שילוב המהויות.
 

יחידת אחסון בקווים מקיים במראה קובייתי משהו וחזיתות בגוונים שונים.

סוכנות נלי רודי הגדילה לחדד את קשיי העשור הקודם כשכינתה את העת הנוכחית עידן של "פוסט מיידוף" וטענה כי עלינו להודות על המשבר שפקד אותנו ולימד אותנו לעשות הרבה עם המעט. במסגרת זו היא הציגה מצע מעניין במיוחד לרעיון השיתוף. העשור הקודם, נאמר במצע, היה מאופיין בתפיסה "פרטית" של כל אדם לעצמו, ואילו זה הנוכחי מביא את האדם לחפש אחר אנרגיות חדשות של קרבה ושיתוף, כאשר הממד האנושי לעולם עומד בבסיס הדברים. המצע התייחס למודלים שונים של מגורים משותפים (ובתוך כך גם למקרים "קיצוניים" של זוגות פרודים הממשיכים להתגורר תחת קורת גג אחת), והזכיר קווי דמיון לרעיון הקיבוצי המוכר לנו ממחוזותינו אנו, כאשר אף שם המיצב 'La Cooperative' מעיד על הדרך שבה נתפס העיצוב העכשווי. במישור הפיזי של המיצב עצמו, פורש המושג שיתוף בדרך של שילובים, ושידר תחושה רעננה ואופטימית: רכות, צבעוניות, נועם ואפילו אלטרואיזם כלשהו. בחלל הוצגו אובייקטים משתלבים, שילובי צבעים, חומרים, צורות ופונקציות, כמסמלי שיתוף מיומנויות וכישורים.

בשדה התצוגות שנראו בשטח נראה כי אנו מצויים כבר בהלך רוח של שיתוף, של רגיעה כלשהי, של רצון לחזור למוד (ו' חלומה) ידידותי וחמים יותר. עיצוב אקלקטי, עיצוב ירוק, חזרה לטבע והתכתבות עם טכניקות מסורתיות הם מכנה משותף לפריטי העיצוב שהוצגו.
השיתוף, למשל, בא לידי ביטוי בעיצובים המגלמים השפעות תרבותיות ואסתטיות ממחוזות עולם שונים או מזמנים אחרים, דוגמת פופים ואהילים סרוגים שאופן סריגתם העבה/גולמי מעורר רגש נוסטלגי, מזכיר סוודרים מהסוג שנהוג היה לסרוג שנים אחורה.


 

Antigone- מהדורה מחודשת של שולחן בעיצוב גאומטרי של פייר פאולין. Ligne Roset
 

 

Ruche - ספת ספסל המשלבת קונסטרוקציית עץ מעודנת וריפוד במראה טלאים וסוג של תיפורי קפיטונז ללא כפתורים. עיצוב: אינגה סמפה .
 

האתני, העכשווי, המתוחכם והמסורתי, אכן מתאחדים לכדי היצע עשיר ומשהו הרבה יותר "עגול" מאפיין את העיצוב - לאו דווקא בקווים עצמם, אלא ברמת התחושה: שימוש גובר בעץ, ובמקרים רבים בבמבוק כתחליף לו, וצבעוניות שנעה בין גוונים עזים המשדרים שמחה, לבין גוונים טבעיים ורגועים, החוברים למגמה הירוקה. העידן הטכנולוגי מוצא את ביטויו באפשרויות שהוא מעניק למעצבים ויצרנים, אם בהיצע חומרים חדשים ומשופרים, ואם באמצעות טכנולוגיות ביצוע מתקדמות, כאשר רווחת המשתמשים ונוחות פונקציונאלית הן שעומדות בבסיס עולם עיצוב העושה את דרכו, כך נקווה, למקום חדש וטוב כפי שאומרות התחזיות. 

מתוך מגזין 111: "תערוכת Maison & Objet"