שבוע העיצוב ה-59 של מילאנו הוא למעשה תערוכת הריהוט והעיצוב הגדולה בעולם, המשמשת כאירוע החשוב והמכונן ביותר בתחום, בה נקבעים הטרנדים, המגמות, הצבעים והחידושים בעולם העיצוב הבית, המשרד והמתחם המסחרי לשנים הבאות. מילאנו חכתה לסלונה ושבה להציע חדשנות, קונספט, חקר חומרים חדשניים אך אולי המרגש ביותר- חזרה לקהילה. לאחר תקופת בידוד ובדידות מתמשכים נוצר חשק עז לחזור לפעילות בקשר אישי. התערוכות התמקדו בתחושת המגע והאינטראקציה, גילויים שנולדו מבדידות והתבוננות שקטה, בהתקדמות החברתית, האקולוגית והבינאישית הקולקטיבית שלנו.
425 מותגים הציגו בסלונה, 16 אחוז מהם הגיעו מחוץ לאיטליה ובנוסף 170 מעצבים צעירים מ- 22 ארצות ו- 39 מעצבים עצמאיים. 60,000 מבקרים זרמו ללא הרף לתערוכה במשך 6 ימים, 30 אחוז מהם הגיעו מ- 113 ארצות.
עולם העיצוב, כפי שאפשר לנחש, הוא עולם שאוהב למשש: שטיח ממשי שמנמן, ספת עור במגע החמאה, שולחן עץ דני מעץ ליבנה מגורען וחלק, לכן כל כך חשוב ומרגש היה לחגוג השנה את הסלונה במילאנו, אירוע שהתעכב במשך 18 חודשי מגיפה. עורכים, מעצבים, אדריכלים וקונים התאחדו מחדש כדי לעיין באולמות התצוגה ולהתענג על אוספים חדשים, שחלקם הוסתרו מאז 2020. התערוכה התקיימה בשני ביתנים בלבד במפגן ראווה מצומצם אך מרהיב, ויתר החגיגה התרחשה ברבי העיר, ברחובות, בגלריות, בפארקים ובאולמות התצוגה של בתי העיצוב והמותגים.
Supersalone
ה - Supersalone""- הוא האירוע המיוחד של הסלונה במילאנו לשנת 2021, אותו אצר סטפנו בורי. מקום המעניק אוטוריטה מחודשת למרכזיותה וחשיבותה של מילאנו והסלון בסצנת העיצוב, התרבות והחדשנות הבינלאומית. לצד האוצר עבד צוות בינלאומי ששיתף פעולה ויצר סביבה חדשנית הבנויה על השתקפות ושיתוף. מערך התערוכות היה קולח ודינאמי, המעריך את המוצרים והיצירות החדשים שתכננו ויצרו החברות במהלך 18 החודשים האחרונים ואפשר למבקרים לנווט בחופשיות בתוך מעין ספריית עיצוב גדולה או ארכיון יצירתי לאומי ובינלאומי עצום.
פתחים מיוחדים בסופר סלונה. צילום: Diego Ravier
בתי העיצוב אכן ספקו את 'הסחורה': מהתצוגה הנהדרת של כיסאות, דרך תצוגת טקסטיל אמנותית בשלל צבעים מרהיהים וההכרה של Supersalone בתלמידים שסיימו בשנה שעברה ללא תרועת פסטיבלים (ועם הרבה חרדה) בתערוכת ה- "The Lost Graduation Show". בלילה, רבים התאספו בבר וגם אם המשקה לא היה כבר בשיאו, לאיש לא היה אכפת. שאפו ל- Salone del Mobile 2021!
עיצוב שהוא אומנות. צילום: Diego Ravier
השם החדש Supersalone, העיד על הפורמט ההיברידי החדש המותאם לרוח התקופה, המשלב בין אירועים פיזיים ודיגיטליים. הפלטפורמה הדיגיטלית בסלונה מילאה תפקיד מכריע והעצימה את האירוע בכך שהפכה את מגבלות המגפה לסיכוי לחדשנות באירוע החגיגי, שחלש על פני חמישה ימים במתחם התערוכה וברחבי העיר. התצוגה בירידים חולקה לפי אזורי נושא ומסלולים: זירות לשיחות עם דמויות מובילות בסצנה התרבותית והיצירתית העכשווית, טרקלינים ייעודיים לפגישות של חברות עסקיות, שטחים השמורים לסטודנטים צעירים בבתי ספר לעיצוב ועוד. כל מתקני התצוגה ורכיביה תוכננו כך שיפורקו לשימוש חוזר.
עיצוב טקסטיל בהופעה חיה בסופרסלונה. צילום: Luca Orsi
כורסת העור של .Politron צילום: Diego Ravier
ירוק ירוק
אזור ירוק קבל את פני המבקרים בשער המזרחי של הירידים הודות לפרויקט של Forestami. 200 עצים במראה עוצמתי והומאז' לטבע עם עצים שיועברו לאחר מכן לאזור המטרופולין של מילאנו. השיח הקבוע על קיימות והקשר המחודש אל הטבע הובילו לדומיננטיות של הצבע הירוק בתצוגות, על גווניו השונים. ספות ירוקות, משטחי שיש אקזוטיים בגוונים ירוקים נראו בכל עבר וניכר היה כי המותגים מעוניינים לחדש את הקשר שלנו אל הטבע. דוגמה לכך ניתן היה לראות בקולקציות הברזים של המותג האיטלקי GESSI שהציג ברזים ירוקים בגוונים עזים תחת הכותרת Wellness fore Nature ובמיצגים רבים אחרים.
ירוק, ירוק בכל פינה. צילום: Andrea Mariani Forestami
ירוק להתחדשות ולרוגע. צילום: Andrea Mariani Forestam
דור הבוגרים האבוד- The Lost Graduation Show
אחת התערוכות להן חיכו רבים בצפייה היא תערוכת "דור הבוגרים האבוד"- The Lost Graduation Show, אותה אצרה Anniina Koivu, בה הציגה 170 פרויקטים שנוצרו על ידי סטודנטים מ- 48 שסיימו בין השנים 2020 ו- 2021 מארבעים ושמונה בתי ספר לעיצוב ב- 22 ארצות שונות. הבחירה לאוצרים הייתה קשה, בהתחשב העובדה שקרוב ל 300 בתי ספר מ 59 ארצות נענו לקריאה ושלחו פרויקטים. האירוע הקיף את כל ספקטרום תחומי העיצוב: תחבורה, תנועה, בריאות, ספורט, קיימות, חקר חומרים, עיצוב לצרכים מיוחדים ועוד תוך שימת לב לאופן בו העיצוב המודרני צמח, התפתח ומתוקשר.
מראה על מרהיב בתצוגת הדור האבוד. צילום: Diego Ravier
תצוגת הדור האבוד. צילום: Diego Ravier
פרס המיטב 2020/21
פרס המיטב שהוענק לזוכים בתערוכת ה LOST Graduation נועד לעודד פיתוח כישרונות צעירים כמו גם את הבינלאומיות והחדשנות שמייחדת את התערוכה. הפרס נתפס גם כהכרה באיכות ובמצוינות. חבר המושבעים בחר פרויקטים שבלטו במסר, ברמת העיצוב ובאלמנטים ברי קיימא טכנולוגיים ותקשורתיים.
המשרד, מרחב העבודה והאזורים הציבוריים
מה עם המרחבים הפוחתים, החיים הדיגיטליים והמרוץ להתאוששות? קיים צורך גדול עוד יותר לחשוב על נוחות ואיכות יומיומיים שצריך להעריך גם במקומות בהם "היעילות" היא התכונה החשובה ביותר. חברות הריהוט יודעות היטב עד כמה חשוב שהמקומות הפונקציונאליים והטכניים ביותר - משרדים, חדרי המתנה, טרקליני שדות תעופה ומוזיאונים, בתי מלון וספריות - יוכלו להרגיע את העובדים ואת קהל הלקוחות והמבקרים עם אזורי מנוחה ייעודיים או עיצוב פנים גדול יותר. רבים מהעיצובים התמקדו בצורך להפוך חללים לנוחים ובלתי פורמליים, מבלי לחסוך באלגנטיות ובאיכות האומן. בדיוק החזון הזה הוא שהצית איים מרופדים ללא משענות גב, ספסלים ארוכים שניתן להרכיב ולפרק כרצונם, שילובי צבעים מקוריים ואפילו גומחות נעימות שמשמעותן שלעולם לא צריך להקריב רגעים של פרטיות.
חללים נוחים ובלתי פורמליים, מבלי לחסוך באלגנטיות ובאיכות האומן. צילום: Diego Ravier
TAKE YOUR SEAT
בהשתתפות שלושים זוכי בפרס Compasso d'Oro ויותר ממאה עיצובים, התערוכה שאצרה נינה בסולי מוכיחה אמת שאין עליה עוררין: הכיסא מהווה ללא ספק עדות פוליטית, חברתית ותרבותית לתקופתו. הכיסא עומד במרכז הבמה בתערוכה עם למעלה מ -130 כסאות. אף אובייקט אחר לא ממצה טוב יותר את חשיבות העיצוב, בין אם הוא משקף אופנה חולפת ובין כאבן יסוד של הציביליזציה.
מיצב יוצא דופן שיצר המעצב הישראלי רן גלעד הפועל במילאנו, עבור חברת העיצוב Molteni. צילום: Diego Ravier
המעצב הישראלי רן גלעד, הפועל במילאנו, יצר עבור חברת העיצוב האיטלקית Molteni מיצב יוצא דופן בהיכל התצוגה המרכזי באמצעות מרחב המדמה מטוס ולו שני טורי כיסאות בעיצוב מחודש המשחזר את עיצוביו של האדריכל והמעצב האיטלקי הנודע, ג'יו פונטי, מאבי התנועה המודרנית במאה ה-20. לצד הכיסאות התקין רן גלעד מסכים המדמים חלון, וקולות רקע הקוראים ל'נוסעים" לעלות לטיסה.
הכסא כמלך. צילום: Andrea Mariani Forestami
הכסאות בסופרסלונה. צילום: Diego Ravier
אמנים ביצור עצמי- THE MAKERS SHOW
תצוגה שהתפרשה על פני כל האולמות והוקדשה למעצבים ואמנים המייצרים בעצמם; בעלי סדנאות, אטלייה, סטארט אפ, סטודיו, חוקרי חומרים ויוצרי עיצובים חדשניים. זהו מבט על זירת העיצוב העצמאי והגיוון שלו ברחבי העולם.
עבודת אומן ביצור עצמי. צילום: Andrea Mariani Forestami
שקיפות
זכוכית, וריאציות על נושא פרספקס בצבעים, שקיפות ואטימות ומרקמים עם פרטים זעירים ומתוחכמים או מערכות משולבות גדולות. בסלונה שלטו מרחבי זכוכית גדולים, עם פרטים קטנים מחורצים, תוספות לוח מפוליקרבונט ומשטחי קריסטל רחבים. אלמנטים שקופים שיכולים לחשוף, להקים או להסוות חלקים מחללי הפנים של בתינו.
פרטים זעירים ומתוחכמים. צילום: Andrea Mariani Forestami
במבט לתערוכה הבאה
מינימליזם. תערוכת צנועה ומצומצמת כיאה לרוח התקופה עם דגש רב על קיימות, גמישות, רב-גוניות וכבוד חדש למשאבים ולאנשים. עיצוב עדכני ועכשווי בגודל מינימליסטי לא רק בתצוגה אלא בעיצוב עצמו בהתאם לגודל דירות- פונקציונלי וחוסך במקום. למרות הנסיבות המורכבות של מגפת הקורונה והלוגיסטיקה הנלווית לה, הסלונה המה עשייה, אנרגיה ורעיונות חדשים והקהל מלא צפייה לסלונה הגדול המתוכנן לאפריל 2022 .