יריד "tendence"

המגמות העתידות להשתלב בעצוב הבית והשולחן בעונה הקרובה על פי יריד "Tendence", שהתקיים ביולי האחרון בפרנקפורט. את אופנת השולחן אפשר ליישם כבר בעונת החגים הבאה עלינו לטובה

מאת: אביטל מאור | צילום: | - 03/04/2013
יריד "Tendence", כמו ירידים מסחריים בינלאומיים רבים, נערך השנה בצל משברי כלכלי עולמי מתמשך. על פי הנתונים הרשמיים, הציגו בו 2,091 חברות מ-63 מדינות ומספר המבקרים עמד על  50,000 איש מ-97 מדינות, אך נתונים מרשימים אלה מצביעים, בכל זאת, על ירידה של כ-20% בהיקף המבקרים יחסית לשנה קודמת, שנובעת בעיקר מפיחות מבקרים מחוץ לאירופה. עם זאת, הן מציגים והן מבקרים דיווחו על עסקים טובים ועל שביעות רצון גבוהה, בעיקר בכל המדובר בחברות אירופאיות קטנות ובינוניות. ככל הנראה מי שכבר טרח והגיע ליריד, גם ביצע עסקאות.

 

 

 

תערוכה ססגונית זו נערכת בקיץ על מנת לאפשר לקניינים, בתחום עיצוב הבית והמתנות, לבצע רכישות של סחורה המיועדת למכירה בתקופה החורף בכלל ולקראת חג המולד בפרט, וכתמיד חשפה מגמות עיצוב חדשות בתחומים אלה.  התערוכה נחלקה לארבעה עולמות עיקריים:


Living
Interiors & Decorations – מוצרים ורעיונות מתחום אופנת הבית – טקסטיל, רהוט, תאורה ופריטים משלימים.
Loft – אזור מעניין בפני עצמו שבו הציגו חברות מוצרים המיועדים לקהל הצעיר, האורבאני והמעודכן. באזור זה גם הוצגו ה- Talents, ה- Personal Shopper וה- Next Design, שהם נושאים מסורתיים המוצגים ביריד, ומאפשרים הצצה לעיצוב אוונגארדי יותר, לתוצרים של מעצבים צעירים וכן למגמות עכשוויות באופנת הבית.

Collectione
Gift & Season  - דקורציה עונתית, אגרטלים, פרחים מלאכותיים ודקורציה למסיבות.
Outdoor Living – ריהוט חוץ, קישוטי חוץ וכן אביזרים משלימים כמו ערסלים, מתקני צלייה וכד'.


 

קולפן תפוזים מדגם Apostrophe של חברת העיצוב האיטלקית Alessi בעיצוב Gabriele Chiave
 

Giving
Gifts Unlimited - מזכרות, מתנות, מוצרי נייר, עבודות יד.
Manufakturen Collectables – פריטים אירופאיים ייחודיים לאספנים.
Kids World – מתנות, ריהוט, צעצועים לילדים.
Carat – תכשיטים.
Young and Trendy – מתנות מעוצבות ופריטים ייחודיים לקידום שיווקי.

Passage
מוצרים המיועדים לרכישות בהיקפים גדולים בתחומי הבית, החוץ, שולחן האוכל והמטבח והמתנות.
מגמת הצבעוניות העיקרית של אופנת הבית לסתיו וחורף 2009-2010 כוללת צבעים כמו לבן, בג', אפור כסוף וזהב, משולבים באדום יין וסגול, ואף פריטים דקורטיביים יהיו מאופיינים בצבעוניות עזה, ניאונית-אורבאנית, כגון ירוק, ורוד ולילך, המשולבת במשטחים מנצנצים. מגמה זו איננה מבטלת את המגמה הקיימת והממשיכה של מוצרים טבעיים, בעלי צבעוניות רכה של חול, עץ ונייר. בנוסף, ניכר ביקוש לחיפויי רצפה וקירות מסוגים שונים עשויים מחומרים טבעיים.


 

סדרת כלי הגשה Nuvem, עשויה תלתלי אלומיניום, בעיצוב האחים קמפנה, לחברת Allesi
 

ביריד "Tendence" ניתן היה לראות שהדגש בתחום אופנת הבית העכשווית הוא על הצגת פריטים איכותיים ומעוצבים לעילא, הן כאשר מדובר על עולם צעיר ואורבאני והן כאשר מדובר על עולם קלאסי יותר. דווקא מעמדם של פריטים אותנטיים, אוריינטליים, כפריים, בעלי צבעוניות יתר, מאבדים מעט ממעמדם לטובת ניקיון עיצובי בהיר וישר קווים המדגיש איכות תכנון וייצור. בהקשר לכך מעניין לציין שגם באולם שהוקדש כולו ליצרנים מהמזרח, נצפו עיצובים מקוריים  עם דגש מערבי מובהק, וניתן היה לדמיין כיצד אלה מוצאים את מקומם בקלות ברשתות שיווק לעיצוב הבית ברחבי העולם המערבי, כולל ישראל. אם עד לפני שנים ספורות המציגים היו חברות מערביות ואילו המבקרים מן המזרח הסתובבו בין המציגים על מנת להעתיק עיצובים, כיום עשרות רבות של חברות מהמזרח מציגות קולקציות מעוצבות משל עצמן.
אזור ה-Loft היה ללא ספק אחד האזורים היותר מרתקים ביריד, שבו גם נצפתה תנועה ערה של מבקרים. חברות כמו "Koziol", Asa" Selection", "Chilwich", " Décor Walther", "Alessi", ו-"Henry Dean" הציגו פריטים שונים אשר פונים לפלח האוכלוסייה המתעניין בעיצוב ומבקש לייצר לעצמו סביבת חיים אסתטית ועדכנית. גם אזור העיצוב הנורדי היה מרשים, והחברות סקנדינביות שהציגו בו חשפו אוריינטציה מובהקת של איכות עיצובית, דוגמת "Ittala", "Kähler Design", "Menu" ו-"Stelton".


 

עיצוב שולחן: יהלומים לנצח - תכשיט לגוף או כתכשיט להלבשת שולחן החג. חברת העיצוב ההולנדית Britta Rejek
 

מגמות בתחום עיצוב השולחן:
למרות שמן הסתם העולם האלגנטי והמהודר, עתיר הפורצלן ועיטורי הזהב, עדיין קיים ומיועד לקהל שוחרים ממוקד, תחום שולחן החג הולך ומקבל צורה מעט שונה ממה שהכרנו עד כה. לצד מגמה נמשכת ומובהקת של כלי השולחן המתכתבים עם התפיסה החזותית היפנית (כלי קרמיקה רבועים, למשל), מתפתחת מגמה מעניינת נוספת שעיקרה מערכות משולבות שהיו מקובלות בתחום ההסעדה וכעת מוצאות את מקומן גם בתחום עיצוב השולחן הביתי. מגמה זו מבקשת לפרק ולהרכיב מחדש את עולם התוכן של כלי ההגשה וליצור מערכות אוכל משולבות, דוגמת ספל/צלחת מחוברים ליחידת הגשה אחת שעליה ניתן להניח גם פרוסת עוגה, או מערכת של מגשון שעליו מונחים שלושה כלים רבועים להגשת מנה ראשונה המורכבת ממספר טעימות. בכלים מסוג זה הסכו"ם יכול להתלוות למערכת כולה בשיטות שונות של תליה/חיבור, הצבעוניות השלטת היא צבעוניות קלאסית של לבן/שחור, ושולחן ערוך בסגנון זה משלב גם טקסטיל תואם בדמות ראנרים, בדרך כלל מונחים לרוחב השולחן ולא לאורכו, מבדי כותנה או פשתן טבעיים.

אם לסכם באמירה אחת את המגמות העיצוביות שנצפו ביריד זה בתחום אופנת הבית – רהיטים, אביזרים, כלי הגשה ואוכל ופריטים משלימים – הרי שבאופן ברור למדי החברות מנסות לבדל את עצמן האחת מן השנייה על ידי פיתוח עיצובים מעניינים. בנוסף, למרות שכל הסגנונות חיים בשלום האחד עם השני, מתפתחת ומודגשת שפה נוספת של עיצוב שניתן לכנותו כסגנון "אקו-אורבאני"- סגנון המודע לעצמו ופונה לאוכלוסיית יעד צעירה יחסית, אך בהחלט כזו שמבינה עיצוב ומבקשת להקיף את עצמה בפריטים איכותיים ומסוגננים המתאימים למגורים עירוניים. גם אם סגנון זה מתרחק מעיצוב כפרי מסורתי, הרי שבכל זאת ניתן לראות שמשולבים בו פריטים ששזורה לתוכן מלאכת יד כזו או אחרת, חומריות טבעית/אקולוגית וצבעוניות שנעה על צירי השחור/לבן כתמי צבע ניאוניים מצד אחד, ולחלופין צבעוניות רכה ומעודנת שמתכתבת עם הסגנון הסקנדינבי.

תערוכת "Tendence" הבאה תתקיים בתחילת חודש יולי 2010.

הכותבת היתה אורחת חברת "טלבר" ו-Messe Frankfurt

מתוך בית ונוי 108: "יריד Tendence"