עיצוב בפריז

רשמים מהמהדורה החורפית של תערוכת "Maison&objet", שהתקיימה בסוף ינואר בפריז

מאת: מיה אור | צילום: | - 03/04/2013
פריז של סוף ינואר הייתה "ידידותית לסביבה" מבחינת מזג אוויר נוח יחסית ששרר בה למרות העונה הקרה, והסבירה פנים למבקרים הרבים שהגיעו אליה כדי להתבשם מתערוכות העיצוב והאופנה שמתקיימות בה כמידי שנה בחורף. אחת המפורסמות שבהן היא "Maison&objet", שנערכת פעמיים בשנה, וכמו "אחותה" הסתווית שהתקיימה בספטמבר (ואולי אף יותר), כך גם מהדורת ינואר החורפית הציעה חגיגה גדולה ומושקעת של סגנון ואסתטיקה- אולמות ענק שפרשו בפני המבקרים חידושים שמזמינים לחיות בבית מעוצב ולקיים איכות חיים נוחה באווירה אסתטית ועכשווית. בתערוכה הנוכחית התרחבה החגיגה אף יותר, כאשר לצד  Maison&objet"", וכסוג של השלמה לה, התקיימה זו הפעם הראשונה גם תערוכת הרהיטים "Meuble Paris" (תערוכה קיימת שנרכשה ע"י החברה המארגנת, "Safi", ומעתה ""תחסה תחת כנפיה") והמבקרים נעו מאחת לשנייה, סופגים עוד ועוד אווירה של יצירתיות ועיצוב.


שחור- לבן, אפור ועלים

מעצם הווייתן תערוכות אמורות לספק השראה ולחשוף חידושים - זהו הערך המרכזי שטמון בקיומן, וזוהי גם ציפיית המבקרים בהן, המבקשים להתעדכן במתרחש. בטווחי זמן קצרים שחולפים מתערוכה לתערוכה קשה לצפות למהפכי מגמות או לשינויים מרחיקי לכת, אך בחיים, כידוע, למרכיב התזמון יש משמעות משלו, וכך קורה שלמרות סמיכות הזמנים כל תערוכה שמתקיימת בכ"ז חושפת עוד ממד של השראה ועוד רובד כלשהו של אינפורמציה, חידושים או מגמות מסתמנות.
תערוכת "Meuble Paris", המוגדרת כתערוכת רהיטים פר-סה, הוכיחה, למשל, כי כוחו של ניחוח העבר לא נס גם בעידן של עיצוב פורץ גבולות, וביתן שלם שהוקדש לסגנונות עתירי קישוטיות מסוג זה, העיד על תעשייה פורייה שרוחשת בתחום. תערוכת "Maison& objet", לעומתה, מוגדרת כתערוכת עיצוב, אך גם בה ניתן היה להתרשם מתצוגות ריהוט, אם כי בעיקר של חברות עילית שחשפו קונספט עיצובי כוללני, דוגמת "פנדי" או קנזו" שהציגו ביתנים מרשימים ומושקעים לתפארה.
למרות שלא ניתן לדבר על התערוכות במושגים של בשורות או מגמות גורפות, בכ"ז היו בה מספר נקודות בולטות, כמו, למשל, שני קווי עיצוב עיקריים ששבו ועלו בין התצוגות ובצורות מגוונות- קו אורגני זורם כנציג של השראת הטבע והמגמה הירוקה, ולצדו קו גיאומטרי-מצולע. בתוך כך, לדוגמה, בלטו צורניות אובלית ומוטיב של עלים שהופיע רבות, אם בקווים ברורים שחיקו את צורתו, ואם בדיגומים על שטיחים, אריגים ואפילו כלים. הקו הגיאומטרי, הוא מן הסתם פיתוח והמשך של הקו הנקי-מינימליסטי של השנים האחרונות, שלובש לא פעם מראה דמוי חיתוכי יהלום המדגיש את המקטעים הישרים תוך יצירת צורניות עשירה.

בשדה הצבעוניות, ברהיטים כמו גם בטקסטיל, ניכרה נוכחות בולטת לזיווג הקלאסי של שחור-לבן, וכמו באופנת הלבוש גם לאפור לגווניו השונים, ובכלל זה גם לגוני כסף מתכתיים. לצד אלה לא נעדרו, כמובן, גוונים טבעיים, על איכויותיהם הבלתי מעורערות שחוצות את ממד הזמן וגוברות על כל אופנות מתחלפות, ואף צבעוניות עזה שבאה לידי ביטוי בעיקר בגוונים כאדום או כתום וצהוב, ובתחום הטקסטיל גם בטורקיז וסגול עם מיני שילובים שלהם עם חום.

אחד החידושים שיוצגו בתערוכת הרהיטים במילאנו. כורסת Skin בעיצובו של ז'אן נובל לחברת Molteni

מעמד מתכת מעודן

כבוד למעצבים

בכל תערוכה מוכתר מעצב בתואר מעצב השנה, ובזו הנוכחית הכתירה אף כל אחת מהקטגוריות הנושאיות שהיא כוללת את מעצב השנה שלה. למעצבת השנה של כלל תערוכת "Maison&objet",  נבחרה האדריכלית זאהא חדיד, שעבודותיה - מוצרים וצילומי פרויקטים שתכננה, הוצגו בביתן שיוחד לכך עם כל הכבוד הראוי לפועלה המרשים ורב השנים, וכמעצב השנה של תערוכת "Meuble Paris"  הוכתר פייר פולין, מעצב צרפתי ותיק שהרזומה העשיר שלו כולל, בין היתר, את עיצוב דירת המגורים בארמון האליזה ונטילת חלק בעיצוב מטוס האיירבס. פולין, היה, למעשה, הנציג הגברי היחיד ב"נבחרת הנבחרים", שכן  הזכייה בתארים הייתה השנה שמורה לנשים, כאשר לצד חדיד, נבחרו שלוש מעצבות מוכשרות נוספות: קרולין קרטרמיין בקטגוריית הטקסטיל, קלי הופן בקטגוריית אביזרים ודקורציה, ופטריסיה אורקיולה, שנבחרה, ולא בכדי, כמעצבת השנה בקטגוריית העיצוב העכשווי. במסגרת זו נכללה באולם תצוגת מוצרים שעיצבה במהלך השנים עבור מיטב החברות בעולם, מהם שהפכו לאייקונים ומוכרים לכל שוחר עיצוב אמיתי. באולם העיצוב העכשווי הוצגו אף תוצרים של שני פרויקטים שקשרו עיצוב וחיים: פרויקט ששילב טכנולוגיה ועיצוב. ופרויקט שנרקם למען מאבק באיידס, כשמעצבי אופנה מובילים כז'אן פול גוטייה או כריסטיאן לקרואה הציעו פרשנות אישית להלבשת כיסא המדמואזל הידוע, שעיצב פיליפ סטארק לחברת קרטל, והכיסאות שזכו "להתלבש" אצל מעצבי הצמרת הוצעו למכירה בערב גאלה שכל הכנסותיו הוקדשו למלחמה במחלה.
בנוסף, כחלק מהאג'נדה שלה לקדם יוצרים צעירים, דואגת התערוכה להקצות
מקום גם לכך, והפעם היו אלה מעצבים ואמנים מקומיים  שהציגו את יצירותיהם המגוונות במעברים שבירכתי האולמות, והעניקו "פאוזה" נעימה מגודש התצוגות המסחריות, עם ערכי האיכות המאפיינים עבודת יד יצירתית.

 מבט לעתיד

אחד הדברים המייחדים את תערוכות העיצוב בפריז הוא הערך התוכני שמתלווה אליהן לצד הממד המסחרי, וכך היה גם הפעם, בתערוכה שפתחה את שנת 2008 וזכתה לכותרת מובילה שפירושה "חלומי". כאירוע השואף למצב עצמו כמתווה מגמות ואף מפרסם "קטלוג השראות", משולבים בינות  לאולמות התצוגה מיצבים רעיוניים של סוכנויות חיזוי, אשר במיקומם במעברים מזמינים את המבקרים לטעום חוויה שונה בתכלית מנוף הצריכה. מיצבי ינואר 2008, אותם הציגו סוכנויות החיזוי שמלוות את התערוכה, עסקו בסביבת החיים המשתנה והציגו אסתטיקה הזויה, שנשענה על פנטזיה, תעתוע, דמיון והכלאות ביזאריות. כך, לדוגמה, מצאו המבקרים את עצמם נשכבים על מיטת ענק בחלל הלבן של "Presque La" (כמעט שם) שיצר פרנסיס ברנרד, צופים כיצד יצור "דגי" אדום שוחה לאיטו על התקרה, נעלם ושוב מופיע, כשכל התהליך מלווה במוסיקה תואמת וממחיש סביבה מינימליסטית, כמו לא גמורה עד הסוף, שההיעדר והאין מספרים את סיפורה. חפצים ששינו את צורתם שהוקרנה על גבי הקיר, או כאלה שנעלמו והגיחו שנית,  יצרו שפה פואטית הפכפכה ומתעתעת במיצב "Trans-Form" של אליזבט לריש, אשר כפי שעולה כבר משמו, ביקש למקד את תשומת הלב לניגודים קיצוניים המאפיינים עולם משתנה ועשה זאת בדרך של יצירת הזיה שהינה "מעבר" לדברים, ואילו סוכנות נלי רודי שהציגה את "Bizarre Bazar", חצתה את גבולות המוכר והידוע עם חיבורים ביזאריים בין אובייקטים שהשתקפו במראות מעוותות, ובדרך זו של "שיגוע העין" יצרו סביבה אבסורדית שנועדה להמחיש את ממד ההשתנות שרב הנסתר בו מן הגלוי.
אין ספק שמיצבים מסוג זה מעבירים את המבקרים בהם חוויה מרשימה, ובאשר להיותם מפרשים נכונה את הצפוי לנו, רק ימים יגידו, ואולי התערוכה הבאה...
 
מתוך מגזין בית ונוי 99: "עיצוב בפריז"
 
כורסאות בצבעוניות חזקה

צבעוני ומואר: רהיטים ותאורה במוצר אחד, גם לשימוש פנים. Mopetti.