כל ביקור בתערוכת הרהיטים במילאנו, שכבר מזמן הפכה לשבוע עיצוב, מלווה ברגשה מסוימת לקראת הבאות. למרות שבשנים האחרונות מרכז הסצנה עבר לרחבי העיר, בה כל פינה מגויסת לטובת מיזמי עיצוב כאלה או אחרים, אירועים ושלל תערוכות לוויין ומחווה שנרקמות ייעודית, המתחם בו מתקיימת תערוכת הרהיטים הוא עדיין המקור ה"רשמי" לאיתור מגמות חדשות. לראות מה יילד יום, ויותר מכך- אם אכן יילד. זוהי, בעצם, שאלת מיליון הדולר שחוזרת על עצמה בכל תערוכה, אם כי הציפייה לכך אינה במקומה. פיתוח מוצרים חדשים אורך זמן, אינו תהליך שמתרחש ביום, גם לא בשנה, ובמקרה דנן אין לשכוח גם את השנים הלא פשוטות שעברו על התחום. בכל מקרה, מדובר בחגיגה אסתטית, שגם ללא מהפכי סגנון דרמטיים או בשורות מסעירות מצליחה לעורר השראה ועניין. מרכז הכובד של התעשייה מתמקד היום בחומרים ובטכנולוגיות, אשר גם אם אינם נראים לעין פותחים בפני המעצבים הזדמנויות חדשות. וכך, אם הציפייה היא "לראות את החדש בעיניים", אזי מסתבר כי החידוש טמון לא פעם בקרביים של האובייקטים או בחומרים מהם הם עשויים, אשר מאפשרים להוסיף איזה "פיצ'ר" חכם, "לדקק" ולעדן את מופעם, לייעל את עמידותם וכיו"ב.
שולחן קפה מעוצב כקובייה עשויה זכוכית בעיבוד מיוחד היוצר גוונים שונים. בבסיס השולחן מוצנעים גלגלים לניוד קל ונוח, והחללים הפתוחים משמשים לאחסון | עיצוב של קלאודיו בליני ל-NATUZZI.
כך או אחרת, בשנה ה-55 לקיומה, ואחרי שנות משבר שחוותה תעשיית הרהיטים, נראה שהצבע חזר ללחיי התערוכה- אם סמנטית, בצבעוניות שמשתלבת בקולקציות, ואם בתחושה של אנרגיה חדשה כלשהי. אמנם הנטייה לרענן קולקציות קיימות שאפיינה את השנים הקשות עדיין נראתה בשטח, אך לא רק. בד בבד נראו גם הרחבות מעניינות שלהן, וכבכל תערוכה גם אמירות חדשות ועיצובים עם טוויסט אחר, מהסוג שהקהל תר אחריו. אפשר לומר שגם ללא הפומפוזיות שהכרנו טרום המשבר, התחושה הייתה של "בק טו ביזנס", בתרגום מובחן ומושכל יותר. למונופול של אפור לגווניו ששולט בגזרה כבר מספר שנים, חדרה צבעוניות מרעננת- פסטלית או עזה, והקולקציות שהוצגו כללו כורסאות ומערכות ישיבה בשלל עיצובים מזמיני התרווחות, "שבירה" של שולחן הקפה המסורתי לטובת הרכבים של מספר שולחנות קטנים בעיצובים שונים זה מזה, ספריות ומערכות מדפים בקשת של חומרים ואפשרויות, וכתמיד כיסאות ועוד כיסאות- האובייקט שתדיר מאתגר מעצבים, גם אם על פניו נראה שהכול כבר "נאמר" בתחום.
מגשים צבעוניים בסגנון "מיקס אנד מטצ'" הניתנים לשילובים משילובים שונים ולמגוון שימושים. עשויים אלומיניום מצופה נחושת כבסיס לשילוב קרמיקה בעבודת יד המאופיינת בדיגומים גיאומטריים ססגוניים | עיצוב: פלוויה דל פרה לחברת GAN.
ילדים זה שמחה
אחת התצוגות המלבבות בתערוכה, הייתה קולקציה לילדים שהשיקה חברת קרטל. חלקה הושתת על עיצובים קיימים בגרסה מוקטנת המותאמת להם, וחלקה כלל עיצובים חדשים, דוגמת סוס הנדנדה שעיצב סטודיו ננדו תחת שרביט ניצוחו של אוקי סאטו, או מכונית הנושאת את חתימתו של פיירו ליסוני. כיסא נדנדה עיצב גם סטודיו פרונט השבדי עבור חברת "טונט", אשר שאב השראה לכך מכורסת הנדנדה הוותיקה של החברה והפיח חיים חדשים באובייקט האיקוני. עבור חברת מגיס נושא הילדים אינו חדש. השנה הציגה החברה את "ליטל ביג"- כיסא לילדים רכים (גילאי 2-6), שגדל עמם הודות למנגנון פשוט שמאפשר להתאימו לגיל המשתנה.
שידות אחסון עם "חלונות", כעין בועות בגדלים שונים, בהם משתלבת זכוכית צבעונית | עיצוב של האחים קמפנה לחברת B.D. BARCELONA.
LITTLE BIG, כיסא קל משקל לילדים רכים, משלב גוף פלסטיק צבעוני עם רגלי עץ יציבות, וניתן להתאימו לגילם המשתנה | עיצוב של אוגוסטין סקוט דה מרטהוויל, אריק פטיט וגרגואר ז'נמונוד לחברת MAGI'S.
מתוך קולקציית רהיטי ילדים מבית KARTEL: מהדורה מוקטנת של כיסאות LOULOU GHOST בעיצובו של פיליפ סטארק עם עיטורים חינניים הלקוחים מעולם התוכן שלהם, וסוס נדנדה שעיצב ייעודית לקולקציה ע"י סטודיו ננדו בניצוחו של אוקי סאטו.
בהשראת כורסת הנדנדה האיקונית של חברת THONET: סוס נדנדה עשוי עץ לבנה מכופף שעיצב עבורה סטודיו פרונט השבדי כפריט המהדהד את האיקון, תורם קריצה לחלל ומפיח שמחה להנאת ילדי הבית.
העיצוב האחרון של האדריכלית זאהא חדיד, שהלכה לעולמה בסוף מרץ השנה. שולחן אוכל או כתיבה, בעל מופע מונוליטי רב נוכחות, ובה בעת קל משקל הודות למבנה מבוסס פוליאוריטן בצפיפות גבוהה. המשטח מדמה תנועה של שני חלקים שכמו נסחפים זה לעבר זה, וכך גם קצותיו הגולשים-נסחפים מטה תוך יצירת שתי רגליים מסיביות למראה | SAWAYA & MORONI.
#fids434- 9#
תיאטרון הכורסה
אין כמו כורסה נוחה ועוטפת לשקוע בתוכה, וכשמדובר גם באובייקט מעוצב הנוסך עניין בחלל בבית הרי שהרווח הוא כפול. כמו הכיסאות, כך גם כורסאות מאתגרות מעצבים בניסיון לייצר את הנוחות המתבקשת עם אמירה אסתטית חדשה, ויש גם מקום להומא'זים.
הומא'ז לכורסה UTRECHT שעיצב גריט ריטוולד בשנת 1935, ואשר עתה נמנית על פנתיאון הקלאסיקות של החברה: ריפוד שעוצב ייעודית עבורה ע"י המעצב ההולנד ברטז'אן פוט. הדיגום הגיאומטרי מדגיש את קוויה הארכיטקטוניים, והבד נארג מחוטים בשמונה צבעים אשר נארגו "בזוגות" תוך יצירת 19 גוונים שונים ותצורות של משולשים שאינן חוזרות על עצמן | CASSINA.
כורסת UNDERCONSTRUCTION שמעניקה תחושה של אובייקט לא גמור בשל רצועות ריפוד המושב שמשתלשלות מטה בחופשיות | עיצוב של פדרו פרנקו ל-ALOTOFBRAZIL.
כורסת GENDER, "נטולת זהות מגדרית" כדברי המעצבת פטריסיה אורקיולה. קונסטרוקציית ברזל עטופה בפוליאוריטן מוקצף וגמיש, ושני ריפודים: אחד המשמש במעטפת והשני במעין כרית המשתלבת בחלקה הפנימי, ומותאמת לצורניותה | CASSINA.
כורסא בעלת גב נטוי קלות, קומפקטית יחסית אך עוטפת דיה ריפוד עור/בד ורגלי עץ | עיצוב של נאוטו פוקסאווה ל- DRIADE.
DUSK, שזלונג המהדהד את הקווים המעוגלים שחביבים על מעצבה קארים רשיד. מעוצב מעץ ארז בחלוקה לשני חצאים סימטריים עם מרווח ביניהם כדי לאפשר ניקוז מים בתנאי חוץ, ומותאם למצג הגוף המתרווח עליו | RIVA.
כורסת DO MARU, שואבת השראה מהשריון העתיק ששימש את הלוחמים הסמוראים. מעטפת המושב עשויה משני גופים המונחים זה על זה ומשלבים ריפוד רך, וגב האלומיניום היצוק מדגיש את תצורתה הקונית של הכורסה | עיצוב של דושי לוין לחברת B&B.
חייטות עץ- יש דבר כזה! כורסת COUTURE: שכבות עבות של פורניר נתפרות זו לזו, והדיגום נוצר באמצעות מכונת תפירה מיוחדת, ייעודית לעץ | עיצוב של פרדריק פרוג ואמה מרגה בלאנש, שמושבם בשטוקהולם, עבור B.D.BARCELONA.
ESTRELA, כוכב בעברית, היא כורסה המשלבת עבודת יד וטכנולוגיה מתקדמת: מתכת בחיתוך לייזר של רובוט מתוחכם במיוחד המסוגל ליצור כל צורה, ולו הדקה ביותר, ולחברן ביחד | עיצוב של האחים קמפנה ל-ALOTOFBRAZIL.
מי ישב על הכיסא שלי?
הזדמנויות יצירתיות למפגשים מפתיעים של חומר וטכנולוגיות מיתרגמים לכיסאות. האובייקט שעיצובו נדרש לשלב פונקציונליות, ארגונומיה, עמידות, יציבות וכמובן אסתטיקה, ונחשב כאתגר לכל מעצב, מאתגר היום יותר מתמיד.
כיסאות JUNE כדוגמה להשקעה העכשווית בטכניקות ובטכנולוגיות: הכיסאות, שעיצובם מתכתב עם עיצוב סקנדינבי נקי, משלבים מושב מרופד ומשענת גב מעץ ללא כל חיבורים נראים לעין כברגים או פינים | עיצוב של פרנק רטנבכר לחברת ZANOTTA.
ארבע העונות, ולא של ויולדי: כיסאות עץ מילה (ASH) עם משענת גב ברקמת גובלן המציגה תמונות נוף שמאפיינות את ארבע עונות השנה. הרקמה המסורתית מקבלת אינטרפרטציה עכשווית, כאשר את עבודת היד מחליף מיכון מתקדם המקנה לרקמה המתקבלת חזות אותנטית משכנעת | עיצוב של ג'והאן ליסטן, לחברת CAPPELINI.
ALL PLASTIC CHAIR, הכיסא שזכה בפרס העיצוב הטוב ביותר בקטגוריית הכיסאות: משמר את כל האיכויות של כיסא עץ מסורתי, אך יצוק מיחידת פלסטיק אחת עיצוב של ג'ספר מוריסון לחברת VITRA.