הדיסנילד של הקמעונאים – תערוכת יורושופ 2014

 

כמדי שלוש שנים, התקיימה בדיסלדורף, גרמניה תערוכת Euroshop- התערוכה הגדולה והחשובה ביותר בתחום הקמעונות, אשר מושכת אליה מבקרים מכל העולם. 

מאת: ליאור קורן, מעצב, מנכ"ל ובעלים של קורן פתרונות חזותיים | צילום: קורן פתרונות חזותיים | - 24/04/2014


 

יורושופ 2014
תערוכת יורושופ 2014

תערוכת יורושופ השתרעה על פני 16 אולמות, בשטח כולל של 107,000 מ"ר. על פי נתוני המארגנים נטלו בה חלק 2036 מציגים מ-53 מדינות – לצערי, רק שניים מישראל. מספר המבקרים הגיע ל- 105,000 איש, כולל כמעט כל נציגי המגזר הקמעונאי לגווניו. 

זהו ביקורי השלישי בתערוכה, ועבורי, כמעצב ומקים מתחמים קמעונאיים, היא מהווה דיסנילנד של ממש.

טכנולוגיות פורחות באוויר

בשנים קודמות ניתן היה להבחין בניצנים של טכנולוגיות חדשות, שלא תמיד היו בשלות. ניצנים אלו, כגון: ממשקים אינטראקטיביים, מסכי תלת-מימד, טכנולוגיות זיהוי קונה ומוצר וכד', שלבלבו בתערוכה בתמימות השמורה לבעלי חזון, עדיין לא הצליחו להתגבר על מחסום החדירה לשוק. הסיבות לכך היו, על פי רוב, שהטכנולוגיות היו יקרות ולא נגישות בדרך הצגתן. למרות זאת, הטכנולוגיות הצליחו להסיט את תשומת הלב מהיישומים המידיים, השימושיים והפחות זוהרים שהוצגו. 

מציגים מפוכחים יותר

השנה, בצל שנות משבר עולמי, המציגים שהגיעו לתערוכה היו מפוכחים יותר. הפתרונות והמוצרים היו בשלים, פחות גרנדיוזיים והרבה יותר פרקטיים, בעיקר בזכות העובדה שהפתרונות והמוצרים באמת מנסים לתת מענה יעיל ומיידי למרחב הקמעונאי.

כמעט בכל תחום שהוצג בתערוכה ניתן היה לראות שיפורים ברמות שונות, כמו גם שאיפה להפיכת המוצרים לנגישים וזולים יותר. בנוסף, התקיים במקום כנס עיצוב בינלאומי, עליו אפרט בהמשך.

להלן מספר דוגמאות שבלטו לטעמי, בתוך אין ספור המוצגים. לדוגמאות אלה, זניחות ככל שייראו, השפעה מכרעת על התכנון, על חווית הלקוח במרחב הקמעונאי ועל שיפור תהליך הקנייה: 

קופה עצמית משודרגת 

הקופות הרושמות העצמיות, שכבר פגשנו בארץ ברשת שופרסל, לא תפסו תאוצה ברשתות רבות, בין היתר בשל העובדה שהלקוח משמש בפועל כ"עובד קופה" אך לא מקבל תגמול, ובשל העובדה שזרימת המערכת לא תמיד מלאה. 

בתערוכת יורושופ הוצג דור חדש של הטכנולוגיה הקיימת, אשר מציג את הכיוון העתידי של התחום. העיקרון הבסיסי בו פועלת הקופה העצמית דומה למדי לקופות שאנו מכירים, אך במקום לסרוק, רק מניחים את המוצרים על המשטח שמצוי בתנועה מתמדת ומשמש גם כמשקל. תהליך הקנייה הוא כדלקמן: לאחר הנחתם - המוצרים נסרקים ונעים לצידה השני של הקופה, וכל שנשאר לעשות הוא לשלם עבורם (במזומן או באשראי) ולארוז אותם בשקית. 

כרגע, המגבלה העיקרית היא במספר הפריטים שניתן להזין למערכת. כיום מדובר על כ-15,000 פריטים, מספר אשר מן הסתם יגדל בקרוב.

 
קופה עצמית משודרגת | צילום: קורן פתרונות חזותיים
 

שינוי בעובי ובגובה המדף

שיפור משמעותי, שכל מי שהקים חנות מזון יידע להעריך, הוא שינוי בעובי ובגובה של מדף המוצרים. 

נכון להיום מערכות המידוף מתחילות מגובה של כ-15 ס"מ מהרצפה ועובי המדף הוא כ-3 ס"מ. המערכת שהוצגה בתערוכת יורושופ 2014 היא בעובי של 1 ס"מ והמרחק מהרצפה הוא נמוך יותר, מה שמאפשר להכניס מדף נוסף בכל שטח החנות. 

כלומר, על אותו שטח ניתן להוסיף כ-15% יותר במגוון המוצרים!

שינוי בעובי ובגובה המדף | צילום: קורן פתרונות חזותיים


שיפורים במערכות הקירור

במערכת הקירור, שהיא המערכת המורכבת והיקרה ביותר מבין מערכות החנות, והיא גם תמיד דורשת ייעול אנרגטי, לשיפור התצוגה וקלות התפעול והתחזוקה, בלטה באופן משמעותי חברת ARNEG עם מגוון פתרונות חכמים, וביניהן מגוון רב של מערכות קירור עצמאיות ודור חדש של מערכות מפוצלות, צרות יותר וחסכוניות יותר.

תוכנות מידול מתקדמות

כתוצאה מההתקדמות הטכנולוגית, ניתן היה לראות משטחים מורכבים ותעוזה עיצובית שלא נראתה קודם ברמת מחיר ובזמינות כזו. עיצוב פרקטאלי (נפתל גיאומטרית) ורב מישורי ברמת עלויות מאפשר יישום מידי של הטכנולוגיה כמעט בכל תקציב.

 
תוכנות מידול מתקדמות | צילום: קורן פתרונות חזותיים

משטחים מורכבים ותעוזה עיצובית | צילום: קורן פתרונות חזותיים
 

חשמל

המרכיב המעניין ביותר היה הזנת מתח 220 וולט ותקשורת LAN דרך פס צבירה. אלמנט זה היה קיים עד עתה עבור גופי תאורה בלבד, ומעתה ניתן להשתמש בו גם לצרכי תשתיות שונות. פס הצבירה אינו מחייב תכנון מוקדם או שינוי מורכב בכל נושא ההזנות. 

מהפכה! 

אני מאוד מקווה שמכון התקנים לא יכשיל את המערכת... 

לדים משופרים

הלדים מציגים שיפור בכל היבטי המערכות המוכרות כיום. מחיבור קל וחכם למערכות מידוף, דרך משטחי ענק גמישים לתצוגה גרפית מלאה, לדריכה ולמרחקים, וכן שיפור והוזלה ניכרת בשילוב מסכים במתקני החנות.
 
לדים משופרים | צילום: קורן פתרונות חזותיים
 

יצרנים קטנים

הנגישות ליצרנים קטנים דרך הרשת הולכת ונהיית פשוטה משנה לשנה. ניתן היה לראות מספר גדול של יצרני בוטיק מכל העולם, שהם נגישים בכל תחום, ומציעים מחירים שווי נפש עם אפשרות להזמנה של כמויות קטנות. כך למשל, יצרני אותיות שילוט מיפן- מהמדהימים שראיתי – או בובות פריקות לחנויות אופנה בעיצוב לפי הזמנה, אורגי שטיחים ממותגים מאיטליה ורבים אחרים.
 
 
אורגי שטיחים ממותגים מאיטליה | צילום: קורן פתרונות חזותיים
 

גימיקים

בתחום זה בלטו במיוחד מזרקה חדשנית, שיכולה תוך תזמון המתזים ליצור טקסט או אימג' המרחף באוויר לזמן קצר, וכן שימוש נרחב בחיישני הXBOX  לצורך יצירת ממשק אינטראקטיבי עם תצוגה בתנועה או אנימציה.

גימיקים | צילום: קורן פתרונות חזותיים


Design&built 

נישה שהייתה שולית בעולם, ועתה התפתחה והפכה לקטגוריה בפני עצמה של נותני שירותים מלאים. כלומר, חברה אחת שמאגדת את כל עולמות ה"ריטייל" ומטפלת בנקודת המכירה- מהקונספט הקמעונאי דרך כל תהליכי עיצוב הפנים, התעשייתי והגרפי, ועד לייצור וההתקנה, כפרויקט מפתח. 

לי אישית, כדוגל בשיטה זו, נעם לראות שזוהי תופעה עולמית שהולכת ומתרחבת, ושחברות מסוג זה תופסות מקום כשחקני מפתח בתחום העיצוב המסחרי.

ולחוזת הטרנדים - הגברת לי אדלקורט 

בכנס העיצוב, שהתקיים במסגרת התערוכה ואשר עליו אני ממליץ לכל מי שיבקר בה בעתיד, בלטה מאד חוזת הטרנדים הנחשבת כמספר אחת בעולם, גב' לי אדלקורט, ילידת הולנד שחיה בפריס. 

אדלקורט, המוכרת גם בישראל, הציגה רעיונות קמעונאים שיבשילו בשנים הקרובות, וריתקה את הקהל בדרך בה היא מגיעה לתובנות קמעונאיות תוך שילוב של נתונים, דינאמיקה תרבותית ואינטואיציה מפותחת שמביאה אותה לידי תובנות פרקטיות עתידיות. 

מבין הדוגמאות הרבות אציין רק שלוש: 
  1. התפתחות חנויות נישה בתחום המזון, כגון חנות לחם או יין לעומת סופרמרקט. 
    לשיטתה, באותו אופן יתפתחו גם חנויות נישה בתחום האופנה, דוגמת חנות לחולצות צווארון בלבד וכיו"ב. חנויות אלו הן בעצם מענה לצורך קמעונאי שמתפתח לאיטו. 

  2. מנגד הציגה אדלקורט התפתחות של איחוד שירותים בחנות אחת כגון חנות לחתונה. בחנות מסוג זה קונים גם החתן וגם הכלה ולא רק פריטי לבוש, אלא את כל 'פריטי החתונה' - החל מההזמנה ועד למפת השולחן באירוע. מטרת החנויות שמאחדות שירותים היא לתת מענה אמיתי לצרכי הלקוח. 

  3. בתחום הסטיילינג הציגה אדלקורט נישה שכיום היא אזוטרית, אך לדעתה תתפוס מקום נכבד במרכז הזירה והנישה היא ה-vagabond style, עיצוב בסגנון קבצנים

    מלון בהשראת Vegabond-Style עיצוב בסגנון קבצנים
     

בעקבות שנות המשבר הקשות והפיכתם של אנשים נורמטיביים לחלק מקבוצה זו, קל לנו להזדהות עם מצבם וכתוצאה מכך גם עם האסטטיקה שלהם, ובמסגרת זו הודגמו מלון בסגנון זה וכן אופנת לבוש.

מתחם הסוהו גלקסי בשנגחאי

בכנס נשא דברים גם פאולו זילי, נציגה של זהה חדיד, אשר הציג את מתחם הסוהו גלקסי בשנגחאי. זהו מתחם ייחודי המשלב "ריטייל" ושימושים נוספים בעיצוב יוצא דופן. כקוריוז תאר זילי איך הפרויקט הועתק עוד לפני שנחנך!

לסיכום, בפגישותיי לקראת סיום התערוכה עם קמעונאים ונותני שירותים ישראליים, תחושתם הייתה, להפתעתי, כי הם יצאו בידיים ריקות יחסית ופגשו מעט חידושים. לטענת חלק מהם המוצגים בתערוכה, לא תמיד מתאימים לשוק הישראלי והחידושים, ברוב המקרים מינוריים. 

לשיטתי, החולקת על כך, התצוגה בתערוכה מספקת בעיקר את הכלים שאיתם ניתן ליצור ולחדש תוך שילוב אלמנטים מקומיים. כמות הידע המוצעת בחמשת ימי התערוכה בהחלט מספקת השראה וכלים חדשים שישפיעו בזמן הקרוב על השוק המקומי, באמצעות התאמות, לוקליזציה ויצירתיות.

הכותב הנו המנכ"ל והבעלים של חברת קורן פתרונות חזותיים.