החשיבה של פרנק לויד רייט בניו-יורק, דמותו של מיק ג'אגר בלונדון ועוד מתוך מדור "עיצוב סובב עולם" מגזין בית ונוי

 

תערוכות עיצוב ואדריכלות מתוך מדור "עיצוב סובב עולם" מגזין בית ונוי גיליון 134

מאת: אביטל מאור | צילום: | - 07/04/2014

ניו יורק – ארה"ב
Frank Lloyd Wright and the City: Density vs. Dispersal
MoMA – Museum of Modern Art

פרנק לויד רייט (1867-1959), פרויקט 'Broadacre City', מודל עץ צבוע: 386.1X386.1 ס"מ.

תערוכה זו בוחנת את המתח בחשיבתו של האדריכל פרנק לויד רייט בנוגע לגידול בערים האמריקאיות בשנות ה- 20 וה- 30 של המאה ה- 20. בתקופה זו הוא עבד במקביל על מבניות חדשה ורדיקלית של גורדי השחקים, ומנגד על חזון כולל בנוגע לאורבניות של הנוף האמריקני, אותו כינה 'Broadacre City'. בהקשר לאחרון הרעיון היה פיתוח אורבני בעל צפיפות נמוכה על פני שטחים גדולים – מודל פיסי שפותח ונבנה על ידי רייט, קולגות ותלמידים, וסבב בארה"ב בשנות ה- 30. בתערוכה מוצג מודל זה, וכן מודלים ורישומים של גורדי שחקים למנהטן שהוציא תחת ידיו. מודלים מנוגדים אלה מדגימים כיצד רייט היה בעת ובעונה אחת תיאורטיקן של אדריכלות אורבנית אופקית, כמו גם אנכית.

אתר: www.moma.org

לונדון - אנגליה
Richard Hamilton
Tate Modern

ריצ'רד המילטון.(2005) Just what was it that made yesterday's homes so different, so appealing, © All rights reserved, DACS© All rights reserved, DACS

תערוכה רטרוספקטיבית זו מקיפה את מכלול עבודתו של אחד מחשובי אמני בריטניה במאה ה- 20, ריצ'ארד המילטון (1922-2011), שנחשב לאחת הדמויות המייסדות של ה- Pop Art. התערוכה בודקת את היחס של המילטון לעיצוב, ציור, צילום וטלוויזיה, כמו גם את קשריו עם אמנים ומעצבים אחרים.

המיצב 'Fun House 1956', הנכלל בתערוכה, נחשב לאבן דרך באמנות הפופ וכולל דימויים של כרזות קולנוע, מגזינים והיסטוריה של האמנות, והוא מוצג ליד הדפס של העבודה 'Just what is it that makes today's home so different, so appealing?'. עבודותיו המתייחסות לדמויות כמו מיק ג'אגר, בינג קרוסבי ומרלין מונרו מדגימות כיצד העסיק אותו נושא התרבות הפופולארית, כאשר יחד עם זאת התייחס המילטון בעבודותיו גם לנושאים ולדמויות פוליטיים/חברתיים. בנוסף, מעניין במיוחד עיסוקו בעיצוב פנים, אדריכלות ועיצוב בכלל, כפי שניתן לראות בהתייחסויות שונות בעבודותיו.


לונדון – אנגליה
Travelling to the Wonderland
Victoria and Albert Museum

הגן הקסום של Xu Bing במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון.

בחורף זה, הופכת האמנית הסינית Xu Bing את גן המוזיאון למקום קסום בהשראת האגדה הסינית הקלאסית 'Tao Hua Yuan' (פריחת האפרסק באביב), שנכתבה על ידי Tao Yuanming בשנת 421 לספירה- אגדה בה מתואר מקום בו אנשים חיים בהרמוניה עם הטבע, בלי מודעות לעולם החיצון. נוף 'חלומי' זה הוקם בגן המוזיאון סביב הבריכה המרכזית כשהוא מורכב מפרוסות אבן שלוקטו בחמישה מקומות שונים בסין, ובתי חומר קטנים, עשויים ידנית, ממוקמים בין האבנים. אל כל זה שולבו אלמנטים מודרניים, כגון מסכי LCD קטנים הפזורים בגן ובאמצעותם מוקרנים סרטי אנימציה המייצגים את שילוב הישן-חדש בתרבות הסינית. בתוך המוזיאון עצמו מושלמת יצירתה של האמנית/מעצבת באמצעות עבודות נייר המתקשרות למסעות לארץ קסומה, וכוללות קליגרפיה בהשראת האגדה המקורית וכן ציורים ורישומים מתהליך יצירת הגן.


גנט – בלגיה
Seguso Vetri d’Arte - 1932 – 1973
Design Museum Gent 

אגרטל ירוק, עיצוב: Flavio Poli (1960), אוסף פרטי, © 2013 Marc Heiremans/Frank Michta

תערוכה זו היא תוצאת עבודה מאומצת של האוצר Marc Heiremans, מומחה באמנות הזכוכית האיטלקית של המאה ה- 20. כל אחד מכ- 200 הפריטים המוצגים בתערוכה, שלוקטו מאוספים פרטיים, הוא עדות לעבודת קראפט ונציאנית בתחום הזכוכית של חברה הנושאת שם זה ומומחיותה היא בתחום ניפוח זכוכית אמנותי. שילובו של המעצב Flavio Poli בחברה בשנות השלושים הביאה לתנופה של עשייה עם דגש על חדשנות, שהובילה הן לפיתוח טכניקות וגוונים חדשים, והן לגיבוש שפה עיצובית שזכתה להכרה בינלאומית. פולי פיתח את טכניקת ה- sommerso – טכניקה של שכבות זכוכית שקופה על גבי שכבה צבעונית, אשר מייצרות עושר של גוונים שהפך לסמלה של החברה. זו חדלה להתקיים לקראת אמצע שנות השבעים והפריטים שיצרה הפכו לפריטי אספנים.

וינה – אוסטריה
FRANZ VON ZÜLOW. Paper
עד ה- 11 במאי, 2014
MAK 

עיצוב למערכת תה, 1925, עפרון, דיו, עפרונות צבעוניים, צבעי מים, נייר. © MAK
 

התערוכה מוקדשת לאמן והמעצב הגרפי האוסטרי פרנץ פון זולואו (1883-1963) לרגל חגיגות 130 שנים להולדתו, והיא מתמקדת בעבודתו הגרפית, כמו גם בעבודות מורכבות הנכנסות לקטגוריה של קראפט (דוגמת עבודות ענק של קיפולי נייר). גוף העבודות של זולואו, שהיה בן אצולה כפרית אוסטרית, הושפע מאהבתו לטבע ולעולם הכפרי/חקלאי. בנוסף הוא היה מוקסם מהעולם הלא אירופאי, בעיקר מאמנות ה- Katagami היפנית (טכניקת נגזרות נייר ליצירת דיגומים לעולם הטקסטיל). זולואו אף יצר טכניקה עצמאית, בשם 'Paper-cut printing' שנרשמה כפטנט בשנת 1907, וכן דיגומים לטפטים, אלמנטים דקורטיביים לקירות, עיצוביים קרמיים, דיגומי טקסטיל, ועסק גם בעיצוב רהיטים. שפתו העיצובית ייחודית, עשירה וצבעוניות, קישוטית ופיגורטיבית, וככזו הובילה אותו גם ליצירת מכלול עבודות המיועדות לילדים בתחום הספרים ותיאטרון הבובות.


ציריך – שוויץ
Vintage – Design with a History
Museum für Getaltung Zurich

Tejo Remy, Chest of Drawers, Droog, 1991, © Gerard van Hees

ה- 'Vintage' מקיף אותנו כיום בצורה של הערכה לחפצים ישנים ו/או משומשים, ההולכת ומתבססת בתחום העיצוב. התערוכה מבקשת לחשוף שכבות שונות של משמעות בהקשר למגמה זו, כאשר בה בעת יש לנו צורך תמידי בדברים חדשים, כחלק אינטגראלי מתרבות הצריכה העכשווית. אולם, בעת האחרונה ניתן לראות שהדברים ה'חדשים' יכולים להיות גם ישנים ו/או משומשים, או לפחות להיראות כאילו הם כאלה. אם השימוש בחפצי 'Vintage' היה פעם אלטרנטיבה לתרבות הצריכה, הרי כיום הוא הפך לחלק ממנה. בנוסף, לרצון לאסוף חפצים משומשים/ישנים יש רובד נוסף המייחס לחפצים מסוג זה ערך מוסף, אמיתי או מדומה-  שכן כיום גם חפצים חדשים מיוצרים כך שיידמו לחפצים ישנים. הפנים הרבות של מגמת ה- 'Vintage' באות לידי ביטוי גם ברצון להתרפק בנוסטלגיה על חפצי עבר, על מנת ליצור נקודות זהות וחיבור בעולם גלובלי ומנוכר. בתערוכה מוצגים פריטים רבים, ממכנסי ג'ינס 'משופשפים' ליצירת מראה מהוה, עבור דרך רהיטי 'שאבי שיק' וכלה בפריטים אותנטיים מעשורים קודמים.


Gerrit Rietveld, Red and Blue Chair, 1953, © Gallery Vivid, Rotterdam


אולי תאהבו גם: