תערוכת עיצוב - לא לנוצץ, כן לעץ

 

עתיד שמפנה עורף לראוותני ולנוצץ, והווה שמאמץ לחיקו את השימוש בעץ - רשמים מתערוכת Maison & Objet, שהתקיימה בתחילת ספטמבר, בפריז.

מאת: מיה אור | צילום: יח"צ | - 03/04/2013
 

 

בתחילת ספטמבר, כשבארץ עדיין מוחים אגלי זיעה ומתלוננים על חום ולחות בלתי נסבלים, בפריז כבר קריר בדרך כלל, ומרגישים את הסתיו. אך השנה, כך נראה, ספג מזג האוויר את רוח התעתוע  של המציאות העכשווית והפתיע עם ימים חמים של ממש. בתוך כך, במדשאות המשתרעות בין אולמות התצוגה שבמתחם התערוכות Parc d'exposicion  בו מתקיימת תערוכת העיצוב הגדולה Maison & Objet,  אפשר היה לראות מבקרים ומציגים שהגיחו מתוך האולמות לאתנחתא קלה בחוץ, וניצלו אותה כדי לתפוס עוד כמה רגעי קיץ ושירת ברבור של קרני שמש חמימות. בתוך המתחם רחשה התנועה כתמיד- קהל מעצבים וקניינים שהגיע מכל רחבי העולם אל התערוכה, המתקיימת פעמיים בשנה, וגדש את האולמות המשופעים בתצוגות. בעוד באלה המוקצים לדקורציה לסוגיה, לאביזרים, לתרבות השולחן ולטקסטיל נראה היה ש"עסקים כרגיל", הרי שבאולמות המוקדשים  לקטגוריות העיצוב התמונה שהצטיירה הייתה מעט שונה הפעם, והתחושה שליוותה את התערוכה במילאנו שבה ועלתה גם כאן- ימים לא פשוטים בהיבטים כלכליים עוברים על באים לידי ביטוי גם בתעשיית העיצוב והריהוט. תהליכי יצירת קולקציות חדשות, שממילא דורשים זמן הגייה ופיתוח, משתהים/מתארכים כנראה על רקע זה, וכך, חברות גדולות הנוהגות להציג בתערוכה דרך קבע- חברות איטלקיות ואפילו צרפתיות מובילות- נעדרו  ממנה, ולא מן הנמנע שהסיבה הייתה כלכלית בעיקרה, אם בשל עלויות הכרוכות בהופעה ובארגון התצוגה, ואם בשל היעדר חידושים משמעותיים. אם כך ואם אחרת, אחד ממאפייני התערוכה הפריזאית הוא התצוגות המושקעות ללא פומפוזיות מיותרת ואופן התרכזותן בעיקר- בהצגת הקולקציות והאובייקטים באורח ישיר וידידותי, וכך היה גם הפעם, גם אם בהרכב חסר משהו.

 

 

קורות עץ במופען הגולמי משתלבות כרגלי שולחן וכיסאות. Bleu Nature
 

 

 

העץ הנדיב

 

בתערוכה כה מגוונת ומקיפה כמו Maison & Objet, המגוון שהוצג היה רחב וכלל עושר סגנוני- ממעצבים צעירים בתחילת דרכם שחשפו לעתים אך פריטים בודדים, ובד"כ כאלה שגילמו אמירות רעננות בחומר, בצורה וברעיון , ועד חברות גדולות שהציגו קולקציות מובנות. עם זאת, אם בענייני חדשות וחידושים עסקינן, הרי שקשה להצביע על איזו בשורה דרמטית שמתחוללת לפתחנו, והמשמעותית ביותר הייתה נוכחות חזקה של עץ. השימושים בו בלטו אצל חברות רבות ובגרסאות שונות, דוגמת שימוש יצירתי בעצי סחף שהציגה חברת BLUE NATURE, אשר מאז אימצה את החומר ואת הממד הירוק שנקשר לו ממשיכה להרחיב באורח יצירתי את מנעד האובייקטים העשויים מהם, ובמסגרת זו היא אף עיצבה מעין "קפה עסקים" מלבב לשירות מבקרי התערוכה. עיצובים נקיים ומעודנים  שהדהדו מוטיבים סקנדינביים והיו עשויים מעץ בהיר הציגה גם חברת    REFUGE  מצרפת, חברת DEESAWAT מתאילנד, שפעילותה מתמקדת בייצור מערכות חוץ ופנים על טהרת העץ, חברת TIMOTHY OULTON מאנגליה שהציגה פריטי  עץ רבים בנוסח מועדון הג'נטלמנים הבריטי, וחברות רבות נוספות. החברה הבריטית אף הציגה סדרות שלמות שהיו עשויות מחומרים ממוחזרים, וככלל, הרגישות לסביבה והכרה בערכה החשוב היו שזורים כחוט השני אצל חברות ומעצבים רבים, לעתים באורח מוצהר ובליווי מצע רעיוני, כמו זה שהציגה ETHNICRAFT  הבלגית, הידועה בזכות סדר יום אקולוגי העומד בבסיס פעילותה המחויבת  לסביבה ומושתתת על טהרת השימוש בעץ, ובעיקר עצי טיק, אגוז אמריקאי ואלון צרפתי, שחלקם מגיע מפירוקי ממבנים ישנים וממוחזר לשימוש נוסף, ואחרים מקורם ביערות מורשים בלבד. בתחום השטיחים ה"ירוקים" ראויה לציון החברה ההודית   SHARDAשהציגה מגוון עשיר של שטיחים, פופים והדומים, עשויים מסוודרים ישנים שנקשרו לכדי אריגים מרהיבים במופעם הססגוני.  

 

אמבט מחופה בשכבת ראשים של מוטות עץ מעוגלים. Bleu Nature
 

  עץ ומבחר מוצרים חדשניים ...

 

העדנה הבלגית

 

היעדרן של חברות גדולות מאיטליה וצרפת, חידד עוד יותר, ולא כברירת מחדל אלא לגמרי בזכות, את נוכחותן של חברות בלגיות. מעמדן של אלה בזירת העיצוב הבינלאומית שב ומוכיח את עצמו בשנים האחרונות, ולמרות שמדובר בחברות בעלות אג'נדות אסתטיות שונות, הן עדיין חולקות מכנה משותף שעיקרו עיצוב לא מתיימר, איכותי ומנומק. בתוך כך, בציר שבין המסורתי והמודרני, נראה כי אפשר לדבר על עיצוב בלגי כסגנון המגלם סוג של הכלאה ו/או תנועה הנעה בין הניקיון הסקנדינבי לבין ה"שאבי שיק" הרומנטי- פחות תמציתי מהסקנדינבי במונחים של מופע גולמי מסוים, ויותר מהוקצע-מובחן מה"שאבי שיק", כאשר מאפייניו העיקריים הם פשטות נינוחה ובה בעת מדויקת, פלטת צבעים טבעית ונעדרת דרמה, טקסטורות עשירות אך לא מוגזמות מידי, ושימוש רב בעץ שמייצר חמימות. מאפיינים אלה מקבלים פרשנויות שונות בקרב החברות היצרניות- חברת FLAMANT למשל, שצמחה מתוך עיסוקו של אבי מייסדה ובעליה בריהוט עתיק, מגלמת בתוך כך זיקה לסגנונות מסורתיים אותם ינק מילדותו, ומהביתן המרשים שהציגה בתערוכה עלה ניחוח חמים וביתי, כאשר את פריטי הריהוט העשויים עץ אלון בגימורים מיושנים, השלימו בהרמוניה אביזרים מסוגננים ופריטי תאורה ונוי. נציגה בלגית אחרת, חברת JNL, אוחזת בתפיסת עיצוב עכשווית יותר, אך לא מינימליסטית מוצהרת,  כאשר בקולקציות שהציגה השתלבו חומרים כעץ ומתכות, ופלטת צבעים שכללה גם גוונים עזים, ועיצוביה של חברת ETHNICRAFT, הבלגית, היו, כאמור, מושתתים על שימוש בעץ, ומאופיינים בפשטות נקייה וחפה מתחכום מתאמץ כייצוג הולם למשנתה הסדורה בנושא האקולוגיה. ייצוג בלגי מכובד גילמה גם חברת EDITION INTERNI, שהרקע להקמתה טמון בשעות הארוכות שבילה מייסדה בסדנה של סבו שהיה נגר אומן (א' שרוקה). הפריטים שמייצרת החברה מסוגי עצים מגוונים כזוברנו, אבוני, רוזווד ונוספים, אוצרים בתוכם סוג של ג'סטה למעצבי עבר מובילים, וקוויהם מאופיינים בעידון פשוט ומזוקק המשמר כבוד לחומרים ולערכי עבודת האומנות. ברמת הטריויה ראוי לציין כי את פריצתה לשוק "חייבת" החברה להופעתה הראשונה בתערוכת Maison & Objet בשנת 1991, ומאז, כך נראה, הכול היסטוריה שממשיכה להיכתב. 

  

 

כוננית/יחידת אחסון עשויה עץ בעיצוב נקי וחף מכל תחכום קישוטי. Ethnicraft
 

 

 

חוץ פנים מיישרים קו

 

כמידי שנה, מהדורת הסתיו של התערוכה כללה גם את קטגוריית INDOOR-OUTDOOR, המוקדשת לסביבת החוץ, ואשר השנה פוצלה בין האולמות והקשתה מעט לעקוב אחר המוצג באורח קוהרנטי. אך גם כך, העובדה שרהיטי החוץ כבר אינם מיועדים רק לסביבת הגן בלטה בתשומת הלב האסתטית שניתנת לעיצובם ולשימוש מפנק ונוח שאינו נופל מזה של רהיטים המוגדרים כרהיטי פנים ומעיד על טשטוש הגבולות שמציב סגנון החיים העכשווי, אותו באה התערוכה, על מגוון הקטגוריות הנכללות בה, לחשוף.

 

בעניין זה, אגב, מעניין במיוחד היה שמה של הקולקציה- EMORATIONAL, שילוב של EMOTIONAL  המייצג את הפן הרגשי והחמים של העץ, ו-RATIONAL ,רציונאלי, המייצג את הגישה המאמינה בערכי הטבע והידידותיות של החומר כמתאים ביותר לשמש את האדם.

 

הסגנון נשמר גם בגן: ספה Facet, שילוב של קליעה ובסיס מתכת בקווי עיצוב מצולעים. עיצוב של Rush Pleansuk לחברת Plato
 

 

 

 

שולחן וכיסאוצ בעיצוב תמציתי מסוגנן העושה שימוש בעץ. Muuto
 

 

 

 

כיסאות מעוצבים בטכנולוגיה של ניפוח מתכת שפותחה ע"י המעצב אוסקר זייטה Zeita
 

 

 

 

כורסת Ziggy, מעוצבת בקו מעוגל, מחבק ומזמין, אותו משלים שימוש בטקסטיל בתצורת שורות סרוגות המייצרות נפח ומראה עשיר. Kenneth Cobonpue

 

יצירת קשר - תערוכת עיצוב - לא לנוצץ, כן לעץ