פיקוס השדרות, הצעה לעיצוב הרכבת הקלה. יצהר גלמידי I אלירן יקשין

מתוך תערוכת עיצוב הרכבת הקלה של מטרופולין ת"א - הקו האדום שהתקיימה בכנס "עיצוב ואדריכלות בתנועה" 2012  

מאת: יצהר גלמידי , אלירן יקשין | צילום: | יצהר גלמידי , אלירן יקשין - 03/04/2013


תכנון: 

יצהר גלמידי. אתר: www.garc.co.il

אלירן יקשין. אתר:  www.yaksein.com

 

 

מבט ממישור הרציף
  

Ficus Microcarpa - פיקוס השדרות ניטע כעץ מטיל צל ברחבי העיר תל אביב ועל כן הוא נחשב כאחד מסממני הנוף הבולטים והשולטים במראה היום יומי. 

 

חיבור התחנה לרחוב העליון
 

“הפיקוס לרוב בעל עלים רחבים ובשרניים, לעתים מחולקים לאונות. העצים בסוג מתאפיינים בשורשים גלויים, היכולים לבקוע מענפי העצים  ומגזעו ולהשתלשל מטה, עד כדי יצירת מראה דמוי שיח.”  תכנון התחנה נעשה במחשבה להעצים את תחושת הרחוב החיצוני והכנסתו  פנימה לרציף התחנה. תחושה זו מקבלת ביטוי בעזרת הכנסת אור טבעי ודימוי גזע עץ הפיקוס הודות למקבץ צינורות הפלדה שממוקמים ברציף, כמו כן נשתלו עצים טבעיים ברציף לחיזוק תחושת הקשר עם הרחוב החיצוני.

 

מבט על פרט הספסל
 

מבט על פורטל הרכבת
  

מבט ממפלס הרחוב דרך תקרת הזכוכית
  

כניסת התחנה מתקבלת כתפרחת עץ הפיקוס וכמוהו מהווה מסתור מהשמש  השוטפת את העיר. קצוות התחנה נוצרו כזיכרון לתקופת הבאוהאוס אשר זהות  למרפסות הבתים בעיר מאותה התקופה ומהוות את חיזוקה כבירת הבאוהאוס  העולמית. גם כאן נעשה שימוש באלמנט האור הטבעי ותחושתו, להעצמה  הצורנית של פורטלי הכניסה והיציאה של הרכבת מהם. צבעי התחנה הינם נדבך נוסף בעיצוב והם מהווים חיזוק נוסף לסממני העיר הלבנה,  על כן התחנה כולה שטופה בצבע הלבן שהוא סמל לניקיון ובנוסף משמש  כרפלקטור להעצמת האור הטבעי והארת החלל כולו ברציף התת קרקעי.

מבט על מבואת הכניסה דרך הרחוב והתחנה
  

חתך פרספקטיבי בחלל התחנה
  

אתר ההנצחה יד קנדי שבהרי ירושלים שימש השראה למשחקי האור והצל ברציף ושורשי הבטון שלו הם שורשי צינורות הפלדה שפורסים את שלוחותיהם בריצוף הרציף וכדימוי לשורשיו של עץ הפיקוס. 

 

יצירת קשר - פיקוס השדרות, הצעה לעיצוב הרכבת הקלה. יצהר גלמידי I אלירן יקשין