הצעה לעיצוב הרכבת הקלה של מטרופולין תל אביב. חני אוסטרמן, נטלי כהן

מתוך תערוכת עיצוב הרכבת הקלה של מטרופולין ת"א - הקו האדום שהתקיימה בכנס "עיצוב ואדריכלות בתנועה" 2012

מאת: חני אוסטרמן, נטלי כהן | צילום: | חני אוסטרמן I נטלי כהן - 03/04/2013


תכנון: חני אוסטרמן I נטלי כהן 

דוא"ל: haniosterman@gmail.com   

              natalycn@gmail.com


  

בתחרות הרכבת הקלה של מטרופולין ת"א- הקו האדום, בחרנו להציג פיתרון עיצובי בקנה-מידה M- איזור המתנה ברציף. 
תחילה, שאבנו השראה מעולם החי, לדוגמא: הקונכייה. הקונכייה היא למעשה קליפת מגן/שריון המעניקה מקלט מפני פגיעות כאלה ואחרות. תפקיד הקונכייה להגן ולהעניק מחסה נובע מעצם צורניותה. אם לוקחים לדוגמא את קונכיית המגדלית אשר צורתה חרוט בורגי, ניתן לקשר את מורכבותה הצורנית (צרה וארוכה המחולקת לאורכה) אל צורניותה של הרכבת עצמה. 

 

מבט אל פנים המבנה, אל ספסלי הישיבה והצמחייה המשולבת בהם.
 

מבט אל צורתו החיצונית של המבנה, דמוי קונכייה.
  

מסקנות אלו שימשו אותנו כבסיס לתכנון הרעיוני עיצובי של איזור ההמתנה. תכננו מבנה ששטחו 45 מ"ר, בנוי מפלטות זכוכית ממוחזרת אשר נתמכות ע"י קונסטרוקציית פלדה. חלוקת המבנה מזכירה בצורתה את הקונכייה המגדלית. הכניסה למבנה אפשרית משני צדדיו והנוסעים מוזמנים להמתין לרכבת בישיבה על ספסלי הבמבוקים ולגימת שתייה חמה/קרה בעמדת הבר.  

 

המבנה המתוכנן שם דגש על שימוש בחומרים ממוחזרים, אקולוגיים וידידותיים לסביבה. החל מקורות עץ משומשות לריצוף, קני במבוקים לבניית הריהוט ועד למבנה עצמו. ליצירת תחושה נעימה ורגועה בחלל ההמתנה הכנסנו סוגי צמחים שונים ומגוונים, שגם תורמים לא מעט בשמירה על טמפרטורה נעימה וזרימת האוויר. פלטות הזכוכית מצופות בציפוי סולארי ההופך את הזכוכית לאמצעי מבודד מפני קרינת השמש.