סיקור תערוכת Maison & Objet - 2011

חזאי הטרנדים דיברו על עיצוב פרוע כעל הדבר הבא, אך בינתיים התמונה שעלתה מתערוכת MAISON & OBJET הייתה של "עסקים כרגיל". קווים נקיים בעיקרם, עם הרבה גווני כחול וטורקיז ושימוש נרחב בטקסטיל 

מאת: מיה אור | צילום: יח"צ | חברות שונות - 03/04/2013
כשמהארץ דיווחו על קור מקפיא, מזג האוויר בפריז היה יותר מסביר בהתחשב בעובדה שמדובר בחודש ינואר וביבשת אירופה, ובהחלט האיר פנים להמון הסוער שגדש את העיר לרגל תערוכות העיצוב והאופנה שהתקיימו בו כמידי שנה במועד זה. זו של העיצוב הייתה מהדורת החורף של תערוכת " MAISON & OBJET", תערוכה בעלת גון מסחרי המושכת אליה קניינים רבים מכל רחבי העולם וכתמיד, בחלוקה לקטגוריות נושאיות, פרשה יריעה מקיפה, עשירה ומגוונת, של כל הקשור לבית וסביבתו.  

 

 

בשל אופייה הרבגוני משתלבים בה בכפיפה אחת מציגים בסדרי גודל שונים, וכך, ניתן להתרשם מתצוגות ממוסדות של חברות גדולות המתמקמות בביתנים מושקעים על שטחי תצוגה מכובדים, לצד חברות מתחילות ומעצבים צעירים, הנותנים דרור ליצירתיות ומציגים לעיתים רק פריט יחיד. לתחום העיצוב "פר סה" מוקצות שתי קטגוריות-  NOW-DESIGN A VIVRE האמורה להציג עיצוב עכשווי ו- SCENES D'INTERIEUR האמורה להציג עיצובי פנים, אך, למעשה, התצוגות הנכללות בהן משיקות זו לזו במידה רבה, ורציונל הסיווג והחלוקה ביניהן לא תמיד ברור. כך או אחרת, לענייננו כאן בתחום העיצוב-  אמנם ביתני ההשראות וחיזוי הטרנדים שמוצגים בתערוכה דרך קבע נשאו השנה את הכותרת CRAZY, אך בינתיים קשה לדבר על איזו "התפרעות" שנראתה בשטח, והתחושה הכללית שעלתה מתצוגות החברות הגדולות הייתה דווקא של איזו שפיות מאוזנת, או, אם תרצו, של עיצובים המייצגים אסתטיקה טובה, אך לא ממש מחדשת או חדשנית.

 

 
כיסאות Serpentine: קונסטרוקציית מתכת קלילה וריפוד עשיר דמוי "פוך" שמנמן . עיצוב של Elenor Nalet לחברת "Ligne Roset"
 

נראה כי כלל המוטיבים ומרכיבי העיצוב של השנים האחרונות- שימושי חומרים, הסתייעות בטכנולוגיה, תפיסה ירוקה, ניקיון מינימליסטי לצד התכתבות עם העבר וזיקה לקראפט, ממשיכים לעמוד בבסיס הקולקציות שהציגו החברות- מהן חדשות, מהן שהיו בבחינת הרחבת קולקציות קיימות, ומהן שהסתפקו ברענון קל של תצוגות שכבר נראו, דוגמת הוספת גון ריפוד חדש, או הציגו מוצרים שנכנסו לליין אחרי שהוצגו כפרוטוטייפים בתערוכות קודמות. למרות ההיקפים המשתנים והמאפיינים האסתטיים שהיו שונים מחברה לחברה, בשדה החומר והצבע כן אפשר לדבר על מספר מוטיבים משותפים שחזרו והופיעו. כך, לדוגמה, תצוגות ינואר 2012 חשפו שימוש נרחב בטקסטיל, ובמקרים רבים בוריאציות של דיגום "פוך" עם ריבועים/קטעים בעלי נפח הנושאים עמם רכות נעימה ומזמינה. שחקן משמעותי בגזרה זו הוא הלבד, שנצפה אצל חברות רבות כחומר ריפוד ועטיפה, כמו, למשל, חברת LIGNE ROSET שהלבישה בו כיסאות איקוניים ובתוך כך העניקה לאובייקטים המוכרים ערך אסתטי חדש וחמים; חברת KRISTALIA שבחרה בו לעיצוביה החדשים; או קולקציה מרהיבה על טהרת הלבד שהציגה החברה הספרדית GANDIA BALASCa.  – קולקציה הכוללת שטיחים, פופים, כריות ומושבים שעיצבה שרלוט לנסלוט, מעצבת בלגית צעירה, תוך שילוב רקמת צלבים בדומה לעבודת גובלן. בגזרת הצבע הוכיחו התצוגות חדירה רבתי של גווני כחול-טורקיז-ירקרק שמשתלבים היטב עם גווני אפור לסוגיהם, ובמקביל נראו לא מעט הבלחות של גווני צהוב וכתום עזים. 


מי חידש ומי חדש – טעימות 

 

בין החברות שהציגו קולקציות חדשות, הפתיעה חברת ROCHE BOBOIS שהלכה על כל הקופה בנושא הצבעוניות, ובניגוד לתדמיתה הקלאסית חשפה קולקציה ססגונית במיוחד, אשר את הרציונל ליצירתה הסבירו אנשיה כרצון לקרוא תיגר על תחושות משבריות ולשדר שמחה ואופטימיות. הקולקציה החדשה של חברת  BAXTER, שבתערוכה הקודמת הסתפקה ברענון אייקונים מקולקציות קודמות, נשאה כתמיד את חתימת ידה של המעצבת פאולה נבונה, והוכיחה יותר מכל את מיומנויותיה הגבוהות בתחום עיסוקה בעור, ובכלל זה באמצעות גימורים מתקדמים שהצליחו לתעתע באשר לטיב החומר מהם עשויים הפריטים. במגעה המובחן של נבונה הבלתי נלאית ניתן היה להבחין גם בקולקציה של שחקנית חדשה בזירת העיצוב - חברת LETTI & CO, "בתה" של חברת GERVASONI, שמתמקדת בחוויית השינה והציגה מבחר מיטות ומרבצים שעיצובם נשען על שימושים עשירים בטקסטילים שונים.

 

ספה בקווים מעוגלים- אובליים, משלבת משענת גב וכריות בצבעוניות עליזה של גווני תכלת וכתום. עיצוב של Marco Fumagalli ל- "Roche bobois"
 

 

פשטות קווים ארכיטקטונית וריפוד המבטיח נוחות ישיבה בספת Hybride שעיצב Noe Duchaufour-Lawrence לחברת " Ligne Roset"
 

השפה האסתטית של חברת LIGNE ROSET לשנת 2012 מאחדת השפעות יפניות וסקנדינביות, ובאה לידי ביטוי בפשטות טובה ועיצוב "קריא" לעין העושה שימוש בקווים נקיים ובעץ בהיר, ואותה רוח  של ניקיון אסתטי אפיינה גם את הקולקציה של חברת הבת CINNA, בה בלטו גווני לבן לצד כתומים למיניהם. אל מול הנציגות הותיקות  שהופיעו חמושות בהיצע רחב גם אם לא תמיד חדש, מרענן היה למצוא חברות צעירות העושות את צעדיהן הראשונים בתערוכה,  ובתוך כך, בד"כ עם היצע צנוע יחסית אך בעל אמירה של חידוש וייחוד. כך, לדוגמה, חברת  RILUC מפורטוגל, שהציגה "רהיטים מהונדסים" (בתרגום חופשי)- פריטי ריהוט בעלי נוכחות פיסולית עשויים מפלדת חלד בייצור מורכב, או, לראשונה בתולדות התערוכה, חברה מהודו בשם  BOUNCE. ההתרגשות מהופעת הביכורים שאפפה את אנשיה חיפתה על העובדה שתצוגתה כללה, למעשה, אובייקט בודד עליו חתומה מעצבת צעירה בת 24, פני גנסטה - כורסה המשלבת מעין רשת סיליקון ובסיס פולי קרבונט שקוף או בצבעים שונים והיא טובה לשימושי פנים וחוץ כאחד. 

 

 את זירת המעצבים העצמאיים של קטגוריית העיצוב העכשווי אפיין כתמיד רצון להעניק פרשנויות קצה חדשות לאובייקטים מוכרים. כיוצרים צעירים בד"כ, המופיעים באורח עצמאי (ולעתים מתאגדים לתצוגה משותפת) העיצובים השונים אינם תלויי אג'נדה מובחנת של חברה, ומייצגים בעיקר, מי יותר מי פחות, רצון לפרוץ גבולות וחשיבה רעננה ויצירתיות. מטבע הדברים, בזירה זו ניתן לראות בעיקר אובייקטים ולא קולקציות שלמות, ובתוך כך נטייה ברורה לעיצובי כיסאות ומושבים מסוגים שונים, לגופי תאורה ולמוצרי אחסון כשידות ומערכות מידוף. שימושי חומרים מגוונים ומגע של הומור הם מהמאפיינים הבולטים באזור זה של האולם, ויש לשער שגם תקווה שהעיצובים יצודו את עין הקניינים והחברות הגדולות וייצרו עבור יוצריהם מציאות חדשה, כך שבתערוכה הבאה כבר ניתן יהיה למצוא אותם בקדמת האולם, כחלק מקולקציה של חברה מובילה. 
 
שידת Corallo, שילוב של קווים נקיים ופשוטים עם צבעוניות עזה וחומריות עשירה- עץ, אם הפנינה וכפתורים. עיצוב: Pancotopanco ל- OOH LALAA & CO . צילום: OOH LALAA

 

CRAZY – קול קורא להתפרע  

 

 כשבאולמות התצוגה העמוסים והרוחשים חיים מוצגות קולקציות עכשוויות וחדשות, או לפחות שאמורות להיות כאלה, בביתני ההשראות הנכללים בתערוכה מדברים חזאי הטרנדים כבר על הדבר הבא. לא פעם שאלתי את עצמי מה בעצם יכול להתחדש בארבעת החודשים המפרידים בין ספטמבר לינואר, מועדי קיום התערוכה, שכן בקצב "הנפקה" כזה צפויים הטרנדים המוכרזים למות עוד בטרם הגיחו לעולם! אך התמה  CRAZY, שהובילה את השראות ינואר 2012 , הייתה בהחלט המשכית לזו שקדמה לה בספטמבר 2011, ולקחה אותה צעד אחד קדימה.  – SINGULARITE (ייחודיות) של ספטמבר האחרון, הפכה עכשיו ל-CRAZY. כבר לא רק קריאה לייחודיות בעולם גלובלי שהאחדה היא אחד מסממניו, אלא הכרזה על הפרוע, השגעוני, המוגזם וההזוי כעל הדבר הבא. די לעגמומיות ולקדרות, נטען במצע הרעיוני, די לקחת את עצמנו ברצינות רבה מידי ויש לתת לדמיון להוביל. לפנות מקום לשמחה, לרוח שטות, לטירוף ולתזזית, שיזרימו אוויר צח לנשימה, "יטאטאו" את כל המוכר והקיים שכבר ראינו וחווינו וישברו את הקונפורמיות לטובת משהו אחר- משהו משוגע ש"מרגיש" נפלא.  
 

DREAM BOX

 

הביתן של סוכנות אליזבט לריש נקרא קופסת חלומות, ולפי ההסבר הרעיוני נועד ללכוד שאלה מאד ממשית של זמננו. קופסת החלומות, נאמר בו, מכוונת בעיקר לחקר אינסוף האפשרויות של צורות, לחיפוש אחר ייחוד וא-סטנדריזציה בין עולם חלומות משוגע וחופש אמנותי. קסם והאנרגיה היצירתית שהוא מעורר מייצרים מציאות שעונה רק לחוקים משלה, ומשנה את הפשוט, הרגיל והמוכר למשהו ייחודי ומיוחד. על פניו נראה הביתן כחלל ביתי מסודר ומוכר, אפילו סכריני משהו, עם מסדרון מחופה שטיח פסים בשחור לבן ואור ורוד שהאיר אותו, אך החללים שנחבאו מאחורי מקצב מאורגן של דלתות לבנות והמראות של רון גלעד שחיפו את הקירות, ניפצו את התמונה והמחישו את הטירוף- עיצובים הזויים וכאוטיים, התכתבות עם סיפורה של עליסה בארץ הפלאות וממד של עולם הפוך, אשליות אופטיות שעיוותו את הנראה באמצעות משחקי מראות והשתקפויות,  ועוד מיני עיוותים ומקסמים שגילמו את הרעיון. 
 
צילום: Francis Amiand

 

ART'KETING

 

הסוכנות של פרנסואה ברנרד, בחנה את מערכת הקשרים המתקיימת בין עיצוב הבית, אמנות ומה שמכונה "ארט דיזיין". ליקוט פריטים מיוחדים כדרך להשגת ייחוד הינה חסרת טעם ותכלית ואין בה דבר מלבד שעמום של המוכר, גרס טקסט ההסבר. "היפר-פרסונליזציה", הליכה עד הסוף עם הגחמות הפרטיות-אישיות, היא זו שמעצבת את הדקור שלנו, והגיעה העת לתת לה דרור- להפוך את הבית ליצירה מפתיעה ולא צפויה ולשמש כיוצריה. התזה הודגמה באמצעות קריצות ועיצובי קצה של אובייקטים שיצאו מהקשרם הראשוני או שאלו מוטיבים צורניים מאובייקטים/תכנים שונים מהם בתכלית, דוגמת חיות מגובלן, קטנוע מעוטר בציורי קומיקס,  עוגות רקומות, 
 

 

צילום: Francis Amiand
 

SWEET FREAKS 

 

החריג והמוזר מעוררים וממריצים את הדמיון. אקסצנטריות ומשובה מטלטלים עולם שלכוד בין סדר לתלישות, ועיצוב שופע בוחן בסקרנות את החפיפה והשילוב של השונה והאחר עם המלוטש וההדור. הסמיכות ביניהם, אגירה וחתרנות מייצרים סגנון פסיכו-טרופי, והבית שעובר מוטציה הופך למערת פלאים. גרסת השיגעון של סוכנות נלי רודי, גחמות/מפלצות מתוקות, תורגמה לחלל חשוך ודרמטי משהו, שעוצב ע"י פרנסואה גרגואר, עשיר וגדוש צבע וצורות- חפצים מוגזמים, מוקצנים ומשוגעים, וחיבורים לא צפויים שהעצימו את ממדי השפע וההגזמה, דוגמת ראשי חיות כמתלים לשרשראות ענק, בובה תלויה על חוט שאינה אלא מנורה, הדום מעוצב כקאפ קייק, וחיבורים הזויים נוספים. 

הנבחרים 

 

מידי ינואר בוחרת התערוכה את מעצבי השנה שלה. שנת 2012 הכתירה את האחים קמפנה כמעצבים הנבחרים של התערוכה כולה, את טוקוז'ין יושיאוקה כמעצב הנבחר בקטגוריית העיצוב העכשווי, ואת הוברט לה-גל כמעצב הנבחר בקטגוריית עצוב הפנים. 
 

  

טוקוז'ין יושיאוקה

  
 מתוך "האם עיצוב פרוע הוא הדר הבא?". גליון 123, מרץ - אפריל 2012