תערוכת MAISON & OBJET בצרפת - ספטמבר 2011

עיצובים מקוריים של יוצרים מרחבי העולם, תפיסות ירוקות שתופסות תאוצה, הכרה במרחב הגן כחלק בלתי נפרד מחוויית המגורים העכשווית, ומבט לעתיד המסמן חיפוש אחר יייחודיות - רשמים מתערוכת MAISON & OBJET  שהתקיימה בספטמבר האחרון בפריז

מאת: מיה אור | צילום: | - 03/04/2013
 

מהדורת הסתיו של תערוכת MAISON & OBJET, הייתה כדרכה שופעת ורבגונית. כתערוכה מסחרית שאינה מתמקדת רק בריהוט, היא מהווה אכסניה מושלמת לחברות ויוצרים מתחומים שונים ומגוונים, ההופכים את הביקור בה לחוויה אסתטית כוללת המשלבת עיצוב לגווניו, אמנות, ודקורציה.  ממד זה בלט השנה במיוחד, עם איחוד שתיים מקטגוריות העיצוב הבולטות - NOW DESIGN A VIVREו- SCIENES D'INTERIEUR באולם אחד, כמו גם על רקע היעדרן של חברות ריהוט גדולות הנוהגות להציג במהדורת החורף של התערוכה, המתקיימת בסוף ינואר. 


 

 

לעומת היעדרות זו, ספטמבר הוא המועד בו משתלבת בתערוכה קטגוריית In Door-Out Door, המציגה עיצוב מערכות ריהוט ומערכות שנועדו לסביבת החוץ- קטגוריה שנוספה בשנים האחרונות על רקע ההכרה הגוברת בסביבת החוץ כחלק בלתי נפרד ממרחב המגורים העכשווי, והיא אכן משלימה את התערוכה המקיפה תצוגות כלים, טקסטיל, פתרונות עיצוביים, פריטים אתניים, פריטי עיצוב עכשוויים, עיצוב מוצר, מוצרים לילדים, מתנות חפצי נוי ודקורציה.

 

ירוק עולה

 

מי שחיפש בתערוכה מגמות מובילות, אמירות חדשות או פריצות דרך גורפות, התקשה למצוא אותן, אם כי בריבוי המאפיין אותה בהחלט הבליחו אובייקטים מעניינים- גופי תאורה, פריטי ריהוט, אביזרים משלימים או מוצרים משעשעים כאלה ואחרים. השיטוט באולמות התצוגה חשף נוף אסתטי, דינאמי ומשתנה, שנע בין חברות עיצוב "ממוסדות", לבין אמנים/מעצבים עצמאיים, ואפשר לומר כי זהו, במידה רבה, ייחודה של התערוכה- ריכוז התחומים, ההיקף התוכני הרחב, והמפגש והבמה שהיא מעניקה ליוצרים, מעצבים ואמנים, ובתוך כך גם לעולם עשיר של השראות, רעיונות, שימושי חומרים, פרשנויות מקוריות ואמירות אסתטיות. 

במסגרת זו, המגוון הוא רחב, הן בשפות העיצוב, והן בסדרי הגודל של האובייקטים המוצגים ובדרכי ייצורם- קולקציות לצד עיצובים בודדים, וייצור מתועש לצד עבודות יד. בכל מקרה, גם אם לא ניתן להצביע על איזו אמירה עיצובית מוגדרת שעלתה מן התערוכה, אחד הדברים שכן עלו ממנה הוא "התבייתותה" של המגמה הירוקה בעולם העיצוב, אם בפתרונות מקוריים העונים על עקרונות הקיימות, ואם בשימושי חומרים חדישים. כך, לדוגמה, כורסה שעיצב ז'אן מארי מסוד לחברת Saintluc כשילוב של קונסטרוקציית מתכת קלה ומושב מרופד עשוי חומר חדשני שמרכיביו הם סיבי פשתן ושרפים צמחיים והוא מאופיין בעמידות טובה ומשקל קל. 

 

מערכת מודולארית גמישה לחלוקת חללים, עשויה חומר ירוק וידידותי המדמה נייר מעודן. MOLO
 

 

 
שולחן כפריט פיסולי מקולקציית 'LODGE', עשוי יציקת מתכת מלאה המדגישה את החומר PMCOSTYLE

 

לאותה חברה עיצב גם נואה דושופור-לורנס, מעצב צעיר ומוכשר שזכה השנה בפרס ה"רד דוט" הנחשב, שולחן קפה עגול שעל משטחו העליון משולבת פלטה מרכזית נוספת ( מעין "לייזי סוזי"), וכמו הכורסה של מסוד היה עשוי מאותו חומר ירוק וידידותי. 

 

אובייקט ירוק ומעניין אחר הציגה חברת MOLO הקנדית בדמות מערכת מודולארית גמישה לחלוקת חללים, שבבסיסה עומד רעיון לניצול מיטבי של שטח בסביבה אורבאנית עכשווית הסובלת ממצוקת מקום. המערכת המאופיינת במרקם צורני של חלת דבש, עשויה מתרכובת של חומרים ממוחזרים המדמה מראה של נייר  מעודן – פוליאתילן עם תוספי ניירות טישיו ונייר.חום, וכשהיא מגיעה כיחידה "מכווצת" לפני שימוש, במידה שאינה עולה על גודלו של ספר, קשה לדמיין את יכולותיה ואת האפשרויות המגוונות שהיא מעניקה בפתיחתה- עד כדי 4.5 מ' ליחידה.  

 

גינה לי מפנקת  

 

ומהירוק הרעיוני, לירוק הסמנטי: כאמור, תצוגות רהיטי הגן, שבו והעלו על נס את המתרחש בשנים האחרונות בתפיסת מרחב החוץ, ואת סגנון החיים העכשווי המקצה לו חשיבות שוות ערך לזו של חללי הפנים. הקולקציות שהוצגו כללו כל מה שרק יכול להעניק תחושה ביתית ומפנקת גם בעת שהייה בחוץ, ובתוך כך מגוון מערכות ישיבה ואוכל, מרבצים שונים, גופי תאורה, עמדות בישול ויחידות בר, אמצעי חימום לימים קרירים, יחידות ספא וג'קוזי, מהן שמגיעות בתוך "מבנה" עשוי עץ  ומשלבות שלל פינוקים, מכלי שתילה מסוגננים ואביזרים משלימים, ואפילו שטיחים ייעודיים לסביבת החוץ, המסמלים יותר מכל את היותה מיישרת קו עם פנים הבית. 

בהמשך לכך, גם העיצובים אינם נבדלים כמעט מאלה של ריהוט פנים- מוקפדים, מייצגים היטב את החשיבות ואת תשומת הלב שמעניקה להם התעשייה היצרנית בתחום, ולא פעם נושאים את חתימת ידם של מעצבים מובילים בסצנת העיצוב העכשווית.  את הקולקציה של חברת KETTAL  לדוגמה, העשירו עיצובים של פטריסיה אורקיולה, רודולפו דורדוני והלגה יונגרייס, לזו של חברת VONDOM תרמו מכישרונם קארים רשיד, חוויאר מריסקל ורמון אסטבה, וכן הלאה- עובדה המדברת בעד עצמה על התרחשות פעילה ותוססת בתחום. סגנונות העיצוב מגוונים- מהקלאסי, דרך הכפרי ועד העכשווי, ו"בגדול" אפשר לדבר על מגמה של עיצובים המאופיינים בקווים אווריריים עם שילובי דיגומים "מחוררים" או קלועים, ובגזרת החומרים על שילובים שונים כעץ ומתכת או עץ ואבן, וכן על שילובי ריפודים ובדים טכניים חדשניים בעלי עמידות ראויה לתנאי חוץ ונראות נאה מאד. 

 

כורסאות בעיצובו של JEAN MARY MASSAUD , מעוצבות מחומר חדשני ירוק המשלב סיבי פשתן ושרפים צמחיים. SAINTLUC.
 

כל זה יבוא מחר

 

התבייתות ברורה של המגמה הירוקה בעולם העיצוב, הכרה במרחב הגן כחלק בלתי נפרד מחוויית המגורים העכשווית, ואיתות לעתיד, אשר על רקע מציאות גלובאלית המייצרת האחדה, הולך לכיוון של ייחודיות- רשמכל זה יבוא מחר
כתמיד, ומטבע הדברים, ביתני ההשראות שמציגות סוכנויות החיזוי מעוררים סקרנות רבה, באשר למה צופן לנו המחר. בעולם גלובאלי, שאחד מסממניו/תוצריו הבולטים הוא אחידות חסרת ממד אישי, נוצרות שאיפה וכמיהה לייחוד, לבידול בתוך תחושת המסה, לזהות אישית ופרטית ולחופש בחירה. על בסיס זה את עיצוב ביתני ההשראות הוביל הנושא "ייחודיות"   (SINGULARITE), וחזאי העתיד הציגו בהם פרשנויות אסתטיות למהות המושג. 

 

המצע הרעיוני שהציגה סוכנות אליזבט לאריש, דיבר על אספנות כדרך להשגת ייחודיות, ועל כך שבמסגרת זו פריטים זניחים וחפצים נדירים הופכים להיות נחשקים ודרך למציאת הנאה. כל אובייקט באשר הוא, נטען במצע, יכול להוות מושא לתשוקה המזינה חיפוש אחוז טירוף אחריו, ואמתלה לאגירה אובססיבית ואספנות כפייתית. שכן עבור האספן הכפייתי, האובייקטים הנאספים- בין אם בנאליים, נדירים או ביזאריים, ובין אם יקרים ויוקרתיים, הופכים להיות בעלי ערך רגשי ומהות יחידנית one-of-a-kind )), המאפשר לייצר חלל שהינו מרחב מחייה מבודל וייחודי. 

להמחשת הרעיון עוצב הביתן עם שלל אוספים, מהם מוכרים כנושאים אספניים רווחים, כצלחות או בובות, ומהם ביזאריים למדי, כמברשות, טוסטרים ישנים, ג'קטים של ג'ינס, ואפילו אוסף שקיות ניילון.  

 

 

שולחן עגול שבמשטחו העליון משתלבת פלטה בסגנון 'לייזי סוזי'. עיצוב של NOE DUCHAUFOUR לחברת SAINTLUC
 

 

ברוח השילובים: עץ טיק ורצועות גמישות בקולקציה MOOD של חברת TRIBU
 

פרנסואה ברנרד שאב את פרשנותו למושג ייחודיות משדה הספורט. בספורט, לשיטתו, מצא עולם העיצוב אנרגיה ייחודית שבידה לייצר חידושים ו"רפרטוארים" צורניים חדשים, כשענפיו השונים מהווים השראה ליצירת משחקים גראפיים, חומריים וצורניים המתכתבים עמם. 

תוך אדפטציה של מוטיבים ומאפיינים צורניים של אובייקטים "ספורטיביים", זונח העיצוב את הצר, הקיים והמצופה, ובשילוב טכנולוגיות נוצרים אובייקטים פונקציונאליים ששפת עיצובם החדשה והנון-קונפורמיסטית מבטלת כל תחושת "דז'ה וו" מוכרת. עיצוב הביתן היה מלבב ומשובץ פריטים חינניים, דוגמת הדומים ומושבים מכדורי טניס וקריקט, גוף תאורה שבעיצובו מהדהד סל כדורסל, ספסל שמושבו מדמה רשת כדורעף ועוד כהנה וכהנה קריצות ספורטיביות משעשעות.  

פרשנותה של סוכנות נלי רודי למהות הייחודיות, נשענת על המושגים זוג וצמד. ההסבר לכך, כפי שנטען במצע הרעיוני, הוא שבעולם בו שוררת הרבה יותר בדידות מאשר סולידריות, איחוד הוא כוח, ובתוך כך אנשים מחפשים ליצור עולם חדש המושתת על שילובים וצמדים. הכרה בערכו ובכוחו של השיתוף/שילוב מניבה עיצובים שבבסיסם עומדים מוטיבים של צירופים, הארוגים ושזורים זה בתוך זה - צורות, חומרים וצבעים המתמזגים לכדי "מפגשים" אסתטיים כחלק מהרמוניה ייחודית. 

בהמשך לכך, האובייקטים שנכללו בעיצוב הביתן, הציגו פריטי שהינם תוצרי שילובים והכלאות, המאופיינים בדמיון ובשוני בו זמנית, דוגמת כיסא שעיצובו מתקבל משילוב "כיסא על כיסא", אובייקט ישיבה שהינו ספק כיסא ספק ספסל, כורסה שאחת הידיות שלה ארוכה משמעותית מהשנייה ומתקבלת כעין מעקה לכל דבר, והכלאות זוגיות נוספות.

מתוך כתבה "עיצובים מעיר האורות". מגזין 121. נובמבר-דצמבר 2011