עין השמש

בימים אלה מגיע לסיומו פרויקט "עין השמש"- פרויקט פיסולי שיצר האמן מוטי מזרחי. הפסל ניצב מול הים, בלב כיכר אובלית באשדוד, ובמסגרת הצבתו במקום מושלם עתה גם פיתוח השטח המקיף אותה

מאת: מערכת 'בית ונוי' | צילום: דניאל הורוביץ | מוטי מזרחי - 03/04/2013

אמן יוצר: מוטי מזרחי

עיצוב, הפקה וצילום: דניאל הורוביץ 

 

העבודה על הפסל, אותה ליווה בייעוץ, עיצוב והפקה דניאל הורוביץ, החלה בשנת 2006 כאשר החברה לפיתוח אשדוד הוציאה קול קורא לאמנים  להגיש הצעה לתכנון וביצוע אנדרטה שתוצב בכיכר היובל בעיר.  ההצעה הזוכה של מזרחי- "עין השמש", היא  עבודה דמוית עדשת ענק, ספק עין ספק חללית, עשויה קונסטרוקציית מתכת וחיפוי אלומיניום דו שכבתי, זכוכית, נירוסטה, וריצוף אבני אקרשטיין, והיא מתנשאת לגובה שמונה עשר מטרים המהווים את מידת קוטרה. 

 
סיום קונסטרוקציית מתכת - בדיקה לפני העברת הפסל לאתר
   
צידה המזרחי של העדשה הינו צהוב ומייצג את השמש, וצידה המערבי המייצג את הירח הינו אפור כסוף. במרכז בין שני הצדדים משתלבת עדשת זכוכית קטנה יותר ושקופה למחצה, אשר בהתאם לשעות היממה המשתנות מאפשרת לשמש ולירח כמו להילכד או להיבלע בזוויות מסוימות בתוך העין המרושתת. 

העדשה כולה נעוצה על צידה בכיפת אבנים אפורה בקוטר של שלושים מטרים, והשתיים מוקפות כיכר אליפטית שקוטרה הארוך מאה וחמישים מטרים והקצר חמישים וחמישה מטרים. כך, למעשה, נוצרות נקודות מבט שונות ל"תפיסת" העבודה:  במבט על כלפי הכיכר מטה מתקבל דימוי של עין המורכב משילוב הכיכר כולה יחד עם משטח הכיפה השחורה והעדשה הנעוצה בה, ומבט מן הצד חושף את  הצופה בכל פעם לצד אחר של העדשה, ואף מאפשר להבחין בפסל ממרחק רב. 

מבט צד מזרח - שמש שוקעת, האלמנט הפיסולי זורח
 
 
בשעות החשיכה מאירה את  הפסל תאורת לדים, שגווניה המשתנים מאירים את חלקו הפנימי הנשקף החוצה מבעד לעדשות הזכוכית, כמו גם את דפנות העדשה החיצוניות המשנות את צבען. במיקומו בכיכר, הפסל הוא סוג של עד נוכח, שותק, מכיל ומתבונן בסביבתו- עד להיסטוריה של המקום, מגשר בין עבר לעתיד.' לאור תחושת הארעיות וחוסר הביטחון מהווה העין מעין כלי הכלה לאירועים הקורים במרחב שלנו, תחת השמש:  מתקשרת עם הקוסמוס בהיותה ניצבת מול השמיים ומשדרת מרחק וזרות, כגוף שנחת זה עתה מגלקסיה רחוקה,- ספק נוחת ספק ממריא, ספק שוקע ספק זורח. 

 
 
 
שלב ניסוי תאורה - שימוש באור וצבע כמספר סיפור לילי, עונות שנה, מועדי חג
 
  
הפסל מגלם דואליות רוחנית כשהוא מכיל צד של יום וצד של לילה - חמה ולבנה המיוצגות בצדדים השונים של עדשת הענק 'ופונים בכיוונים הפוכים.  דימוי העין/ העדשה נוכח בעבודתו של מזרחי כבר מראשית דרכו בשנות השבעים', כמו, למשל, בעבודה"ידע" (1994), המציגה עדשה שקופה וריקה, כזו המוזנת באינפורמציה אך נותרת ריקה ומודעת לריקנותה, או "יד על עין יד על פה", בה חוסם האמן את פיו ואת אחת מעיניו ומותיר לצופה רק עין אחת שתתקשר איתו דרך עדשת משקפיים עבה.

תודות: 
לחברה לפיתוח אשדוד , לראש העיר לשעבר מר צבי צילקר, לראש העיר הנוכחי מר יחיאל לסרי, לצבי המלין מהנדס הקונסטרוקציה, מוטי לנדמן מהנדס החיפוי, חברת רומל המבצעת, חגי סגל, ניסן גלברד האחראי על התאורה, אדריכל הנוף גדעון שריג, מאיר פינקרט ייעוץ הנדסי, גלעד טרודלר מנכ"ל חפ"א לשעבר ויהודה אבידן חפ"א הנוכחי.

 

מתוך 'עין השמש'. גליון 124, מאי - יוני 2012