מערכות שינה - חידושים ועיצובים

דימוי חורפי אהוד ומוכר הוא התכרבלות מתחת לשמיכת הפוך והקשבה לגשם הניתך בחוץ. אם נוסיף לכך חלל שהינו מרחב מעוצב ומפנק ומיטה חכמה מצוידת במזרן משובח - מה, בעצם, צריך יותר?

מאת: אביטל מאור | צילום: | - 03/04/2013
עיצוב פנים אינו רק שעור באסתטיקה ובפונקציונליות. ניתוח עיצוב הפנים יכול להוות שעור מאלף בהיסטוריה החברתית האנושית, בהבנת קשרי משפחה וכמובן גם בפסיכולוגיה. דרך חלוקת חלל הבית לחללי משנה ייעודיים, מעידה על המציאות ועל השינוי בתפיסת ערכים שונים כמו פרטיות / ציבוריות, פרט / משפחה, ייצוגיות / אינטימיות, פנאי / עומס, פינוק / סגפנות ועוד, ובתוך כך בדיקת חלל חדר השינה, או נכון יותר סוויטת השינה, היא אמצעי טוב להמחשת טעון זה.

כולנו ביחד - קצת היסטוריה
עד למאה ה-17, חדרי שינה במתכונת שהם מוכרים לנו כיום, היו נדירים. המיטות, או המזרונים היו מפוזרים ברחבי הבית ושמשו גם כספות מרבץ ואירוח במהלך היום. בעולם המערבי, בעיקר באזורים קרים, המיטות המוקדמות נבנו בדרך כלל כיחידה סגורה, פעמים רבות מחוזקות לקיר וסגורות עם וילונות או אפילו דלת, ליצירת כעין "ארון שינה". כשהסיבה לכך הייתה בעיקר שמירה על חום. בנוסף, תפיסת השינה כאקט פרטי / אינטימי לא הייתה קיימת, ולכן על אותה מיטה, או באותו "ארון שינה" ישנה המשפחה כולה.

 

במידה והייתה קיימת מיטה כיחידה פתוחה, זו הייתה בדרך כלל מיטת אפיריון (Four posters), בעלת ארבע כלונסאות מחוזקות לתקרה, וסגורה באמצעות וילונות, ששמשו לשמירת פרטיות, כמו גם נגד אבק וכאמצעי לשמירת החום. מיטות אלה היו מסיביות מאוד, כבדות מאוד ויקרות מאוד, ומטבע הדברים נמצאו רק ברשות האצולה והבורגנות העשירה. אלה אגב לא הססו לקבל את פני אורחיהם כשהם מסובים במיטה, נשענים על כריות גדולות.

 

תרבות השינה המערבית הכוללת, אשר הפרידה את אזור השינה באופן מוחלט מאזורי מחיה אחרים בבית, כמו גם את השינה המשותפת של ההורים, הילדים והמשפחה מורחבת, והניחה רכישת מיטה אישית לכל פרט, התפתחה בהדרגה במאות מאוחרות יותר. תרבות זו קשורה קשר הדוק להתפתחות האורבאנית (בניגוד לכפרית), לתיעוש, להתרחבות מעמד הביניים וכמובן לעליה ההדרגתית ברמת החיים של העולם שלאחר מלחמת העולם השנייה.

 

 

  

חדר שינה כמודל של סוויטה בבית מלון

בחברת השפע המערבית תרבות השינה הפכה לחלק מסגנון חיים, אשר בדומה לחלקים אחרים של חיינו מבקשת פרטיות, פינוק, נוחות, והתמקצעות. בהמשך לכך ובתהליך הדרגתי, חדרי השינה הקטנים והסגפניים הפכו ליחידות שינה, לסוויטות שינה ולאגפי שינה, ולא רק בבתי יוקרה יוצאי דופן בגודלם. שינוי גישה זה יצק אל תוך החלל החדש פונקציות חיים נוספות, אשר לא היו חלק מחדר השינה הקטן והמסורתי (מיטה זוגית, שתי שידות, ארון). כך, שחדרי השינה העכשוויים הפכו ליחידות הכוללות גם חדר רחצה צמוד או כזה שנכלל בתוך החדר עצמו, חדר ארונות, ולעתים גם מערכת בידור נפרדת, פינת הסבה, פינת עבודה, פינת כושר, מטבחון, או לפחות מקרר קטן, ועוד. אם נרצה, דגם "חדר המלון" אומץ לתחום הבית הפרטי ליצירת חלל שהוא יחידת מגורים עצמאית העומדת בפני עצמה.

 

תהליך זה הביא לכך שרהוט חדר השינה המסורתי מקבל כיום משמעות שונה לחלוטין וכולל גם אלמנטים שלא היו כרוכים בו בעבר - מכשירי חשמל, מחשבים, מתקני כושר, יחידות בידור (טלוויזיות ומערכות שמע), שולחנות עבודה וכן הלאה. כל אלה מקבלים "טוויסט" שצריך להתאים את עצמו לאווירת "אגף השינה".


 

יוקרה, אלגנטיות ומלכותיות מבית "Fendi" במערכת שינה הכוללת מיטה בעלת גב מוגבה, מרופד בסגנון הקפיטונאג'. "פיטרו הכט".
 

 

שיק רומנטי במיטה בעלת גב מיטה מעוצב, הכולל מסגרת העשויה פיתוחי מתכת צבועה בלבן וחלק מרופד בסגנון הקפיטונאג' (בעור, או בבדים עשירים). "נטורה".
 

מזרן כמוצר היי-טק
לתוך תהליך זה, התמזג באופן טבעי גם תחום פתרונות השינה הבריאותיים והמפנקים, כאשר הדגש על הבריאות ועל הנדסת השינה הוא חלק בלתי נפרד מהשינוי בתפיסת ה-"Well Being" וההתמקצעות של עולמנו היודע לשלב נהנתנות עם איכות חיים.

 

אחד השינויים המרכזיים שחלו בתחום זה מתייחס לתפיסת המזרונים – אלמנט שפעם ניתן היה לקבל במתנה כמוצר נלווה ברכישת רהוט חדר שינה, והיום הפך לפריט חשוב ויוקרתי, עם דגשי בריאות והנדסת שינה. אין ספק, דרך ארוכה עבר המזרון מאז המאות ה-16 וה-17, כשאז הוא היה ממולא בדרך כלל בקש ומונח על מסגרת עץ, שבתוכה היו משולבים חבלים, בצורת שתי וערב, על מנת לתמוך במזרון (מכאן אגב, מקור הביטוי "Sleep tight", שמשמעותו לישון היטב על החבלים המתוחים). 

 

מזרון הקפיצים המודרני הומצא בשליש האחרון של המאה ה-19 אך הפך למסחרי רק לפני מלחמת העולם השניה. עם השנים נוספו ונוספים כל העת חומרים חדשים ופיתוחים טכנולוגיים חדשניים, אשר יוצרים היצע עצום בשוק זה. רכישת מזרון מלווה בדרך כלל בהסברים תיאורטיים, טכנולוגיים, אורטופדיים וארגונומטריים מורכבים. יחד עם זאת, ניתן לפשט את המורכבות על ידי חלוקה עקרונית של היצע המזרונים כיום לשתי קטגוריות עיקריות – מזרוני קפיצים ומזרונים ללא קפיצים, המורכבים ממגוון חומרים מתקדמים כמו פולימר פוליאוריתן מוקצף, לטקס גומי טבעי מוקצף, פולימר ויסקו אלסטי וטמפור(Tempur). אף מזרוני הקפיצים העכשוויים מוצעים כמוצר משודרג, אשר כולל שכבה עליונה מפנקת של לטקס, או אחד החומרים המוקצפים האחרים.

 

חשוב להדגיש שלמרות הטיעונים הבריאותיים שכל צד מנכס לעצמו, השיקול העיקרי בבחירת מזרון הוא לא הימצאות או היעדר הקפיצים, אלא ההתנסות והחוויה האישית, והיות המזרון קשה דיו על מנת לאפשר תמיכה טובה לכל חלקי הגוף ובעיקר לחלקים הכבדים יותר.

 

בנגוד לחללים הציבוריים בבית, אליהם אנו מכניסים את אורחינו, אגף השינה הוא אזור פרטי בדרך כלל. למרות זאת, דגש עיצובי רב מושם בחלק זה של הבית וזה כשלעצמו מעיד על שינוי בתפיסת העיצוב וסגנון החיים. המזרון, המכוסה במצעים ובכיסויים שונים, הוא האלמנט המוסתר ביותר ולכן מעניינת עוד יותר ההתפתחות שחלה בתחום זה וההשקעה הכספית הניכרת שאנשים מוכנים להשקיע בו.


גם חכמה וגם מעוצבת
גולת הכותרת של חדר השינה הזוגי היא המיטה. גם זו עברה שינוי והתפתחות לאורך השנים. הגודל הסטנדרטי שהיה מקובל בעבר 140X190 ס"מ הופך להיות פחות ופחות מקובל, והממוצע הרווח היום 160X200 ומעבר לכך, כאשר גם גדלים מרשימים יותר הופכים להיות מבוקשים. גם אם עץ הוא עדיין החומר הנפוץ ביותר כמסגרת למיטה, הסגנונות הקיימים רבים והחומריות מגוונת מאוד. מתכת, במבוק, עור, קש, ריפודי טקסטיל, הם רק חלק מהחומרים שניתן למצוא כיום בשימוש של מסגרות המיטות. גם היעדר מסגרת הוא סוג של אמירה – מזרונים המונחים על הגבהות/במות בגבהים שונים הופכים להיות פופולריים למי שחפץ לעצב את חדר השינה בסגנון ינימיליסטי|היטקי|יפני. בתחום חדרי השינה, כמו בכל תחומי עיצוב הבית ניתן למצוא מגוון רב של סגנונות, החיים בשלום לצד הסגנון המודרני|מינימליסטי. קישוטיות, רומנטיות, כפריות, שאבי שיק – את כל אלה ניתן למצוא במבחר המיטות הקיים.

 

אחת ההתפתחויות הדרמטיות בתחום המיטות, הן מבחינה עיצובית והן מבחינה פונקציונלית, היא ללא ספק המיטה המתכווננת-  טכנולוגיה שנרתמת לעיצוב ולסגנון חיים במטרה ליצור מיטה שהיא אירוע בפני עצמו. לפינוק בהקשר זה אין גבולות. מעצבי על כמו פיליפ סטארק וקארים רשיד מעניקים את חותם העיצוב היוקרתי, המזרונים הם המילה האחרונה בתחום, והאביזרים הנלווים המשולבים במערכת המיטה נדמים כשאובים מסרטי מדע בדיוני – מערכות תאורה, שמע, בידור, מתקני שמפניה, מערכות ממוחשבות הכוללות בקרת אקלים, מערכות אוורור אוטומטיות, מערכות מסאג' ועוד. המחירים, אגב, בהתאם. לא נדיר למצוא כיום מיטות מסוג זה שמחירן מאמיר מעל לקו ה-100,000 ₪.


כי לכל אחד ואחת מגיע חדר משלהם שהוא המקום האינטימי שלהם ובו חווית השהיה והשינה היא התחלה של יום חדש.
חלומות נעימים.


 

דגם "Lawland" של חברת "מורוסו", הכוללת גב מיטה מרופד ומפנק וגוף מיטה בריפוד תואם. "אקסקלוסיב".
 

 

סגנון חיים, נוחות, בריאות ופינוק מתגלמים במערכת שינה הבנויה כיחידה עצמאית ועוצבה על ידי מעצב העל כארים ראשיד במיוחד לחברת "הולנדיה".
 

כדאי לדעת! המלצות לעיצוב חדר השינה:
- במקרה של שיפוץ ותכנון חדר שינה יש להביא בחשבון מלכתחילה איזה פונקציות חיים נוספות על שינה מייעדים לחלל זה. במקרה כזה יותאם ויוחלק החלל לאזורי שהיה שונים המותאמים לפונקציות השונות.
- העמדה של ספסל | ארגז | תיבת מסע למרגלות המיטה יכולה לשמש הן כאלמנט עיצובי והן כמקום ישיבה ומקום אחסון.
- את השידות או השולחנים הקטנים שלצידי המיטה לא חייבים לקנות כ"סט". ניתן להתאים שני פריטים שונים ליצירת אווירה מעניינת יותר.
- את גובה ועוצמת גופי התאורה לקריאה יש להתאים בהתאם לתנוחת הקריאה במיטה, כך שייווצר זרקור המאיר את הספר מעל.
- שימוש בפריטי נוי מפתיעים – בחדר השינה ניתן להשתמש בפריטי נוי מעולמות תוכן אחרים, אשר יוצרים הפתעה ועניין – מעמד פורצלן של עוגה יכול לשמש כמעמד לאיפור, ספלים | מגים | מכלי זכוכית כאמצעי אחסון לפריטים קטנים וכד'.
- במידה וגודל החדר מאפשר כדאי להעמיד מראה ענקית או לחילופין לתלות מראה גדולה במיוחד. מראות יוצרת אווירה מיוחדת וגם תורמת לתחושה המרחב.
- פרחים – לא רק בחדר האורחים, גם בחדר השינה, אין כמו בוקה קטן בכלי להרגשה של רעננות.
- לאחר השקעה גדולה בשיפוץ או עיצוב מחדש של חדרי השינה, כדאי להקדיש תשומת לב גם למצעים ולכיסוי המיטה שלהם נוכחות דרמטית בחדר. את המצעים כדאי להתאים מבחינת צבעיות ודיגום לאווירת החדר הכללית.

הדקדוק הפנימי של מערכת השינה על פי תערוכת המיליונרים באמסטרדם

בתערוכת "המיליונרים" שנערכה באמסטרדם בדצמבר 2007, נחשף גן השעשועים הנוצץ של עולם העשירים, גדוש "צעצועים" כיאכטות, מכוניות יוקרה, אופנועים, יהלומים, פרוות,  צעיפי "פשמינה", כלי פורצלן ועוד, שעבור רוב בני התמותה הם בבחינת "לראותם בלבד".
בתערוכה הוצגו גם מערכות השינה היוקרתיות של החברה ההולנדית "פי-טון", שהוכיחו כי הטונים בעולם מערכות השינה רק הולכים ועולים כל העת, וכי מדובר בתפיסת עולם כוללת המתייחסת לסוויטת השינה כאל אזור פינוק, נוחות ופנאי ומערכת השינה נועדת לענות על צרכים חדשים אלה.
בתוך שמה של החברה "פיטון" חבויה האות היוונית Φ, שמעידה כי מאחורי תוצריה עומדת גם פילוסופיה מגובשת: האות Φ  מסמנת את "יחס הזהב", יחס מתמטי העומד על 1:1.618, שהתגלה  כבר לפני אלפי שנים ונמצא כי הוא מתקיים במקומות רבים בטבע – בזרעי חמניות, בתצורת הקונכיות, בסדור גרעיני תפוח ועוד. כאשר מאומץ יחס זה בתחום האמנות והאדריכלות מתקבל תוצר שהוא אסתטי לעין האנושית, גם באופן לא מודע, ויש שאפילו מכנים את ה-"פי" – היחס האלוהי.
בהתאם לכך, כל מבנה מערכת השינה של "פי-טון" מבוסס על יחס זה, לרבות הדיגום הריבועי של כיסוי המיטה.
על הדקדוק הפנימי, על הפילוסופיה ועל העיצוב אחראי מייסד החברה Fried-Jan Unger שרקם תרכובת יוצאת דופן שמרכיביה הם עיצוב, נוחות, בריאות וטכנולוגיה חדישה.
מערכת זו היא גם הצגה של דרך חיים חדשה בעולם חדרי ומערכות השינה, כאשר המיטה, על שלל הפונקציות שהיא מציעה – התכווננות לזוויות בלתי שגרתיות, נוחות המזרון, מערכת מסאג' משוכללת ורמת גימור גבוהה – הופכת אותה לסמל לאיכות חיים וסגנון חיים. החידוש הבולט בה ביותר הוא חומריות המזרון, העשוי מחומר חדשני 3D שהינו סינתטי לחלוטין ומורכב ממיליוני סיבי פוליאסטר ההופכים אותו לקל משקל, קל ניקוי (ניתן לשטוף אותו אפילו במים), אנטי אלרגני, דוחה אבק ונוח באופן יוצא דופן. בין מיליוני הסיבים הללו שוכן בעיקר אוויר, לכן תחושת הריחוף מגיעה לא רק מהמבנה הפיסי של המיטה אלא גם מתחושת החומר הקלילה. כך, לישון על ענן. להתרווח עם ספר. לצפות בטלוויזיה. להעניק תמיכה לגב. להרגיש מיליונר.
מתוך מגזין 98: "שנת חלום - מערכות שינה"