eurocucina 2010 - תערוכת המטבחים במילאנו

תערוכת המטבחים EUROCUCINA אמנם לא הביאה עמה בשורה חדשה ומרעישה, אך דומה שעולם המטבחים, כמו עולם העיצוב ככלל, כן לקח צעד אחורה מהעיצוב התמציתי-מינימליסטי שאפיין אותו בשנים האחרונות, ומבקש להשיב לאזור המכונה "לב הבית" משהו מהממד החמים שאבד לו בדרך

מאת: מיה אור | צילום: יח"צ | מעצבים וחברות שונים 03/04/2013
ללא אמירה חדשנית מסעירה, אך בהחלט כן עם ניצני שינויים, תערוכת המטבחים הדו שנתית EUROCUCINA, שהתקיימה במסגרת תערוכת המטבחים במילאנו באפריל האחרון, שבה והוכיחה עד כמה אזור המטבח הוא סוג של ברומטר המשקף סגנון חיים והלכי רוח עכשוויים, ועד כמה החברות היצרניות משקיעות בניסיון ליישר עמם קו ולהעניק להם מענה הולם.

 

 

 

מבנה המטבח העכשווי
המהפך הגדול בתחום תכנון ועיצוב המטבחים התרחש כאשר חללו הסגור נפתח אל מרחב המגורים, ובתוך כך שינה את התפיסה לגביו: מחלל פונקציונאלי גרידא, הפך המטבח למרכיב משמעותי במארג העיצובי-אסתטי של הבית, ובמיקומו במרחב הפתוח אף נוספו לו משמעויות שאינן בהכרח קשורות למהותו הראשונית כאזור בישול ואכילה. בשנים האחרונות, במסגרת מגמת הניקיון הצורני ורוח המינימאליזם שפשטו בעולם העיצוב, "תומצתה" גם תפיסת התכנון של המטבח לכדי נוסחה רווחת שהתבססה על שתי יחידות מרכזיות - יחידת אי גדולת ממדים (לעתים שתיים) הממלאת מספר פונקציות (אחסון, דלפק אכילה, משטח עבודה ושילוב כיור וכיריים)  ויחידת קיר גדולה המכילה חללי אחסון וכן את מכשירי החשמל המשתלבים בתוכה אינטגראלית. נוסחה זו, שדגלה בהצנעה טוטאלית של כל אביזר, מכשיר או חפץ הקשורים ל"מטבחיות" הפכה את המטבח לאזור כמעט סטרילי, כאשר הגון הלבן, המרקמים המבריקים, ושילובי המתכות שהתחבבו כל כך על המעצבים והחברות היצרניות אך הדגישו את הרעיון המינימליסטי.  

בשורות עיצוב בתערוכת המטבחים
יורוקוצ'ינה 2010 אמנם לא סימנה מהפך טוטאלי בתפיסת הניקיון, אך דומה שעולם המטבחים (כמו עולם העיצוב ככלל) כן לקח צעד אחורה בעניין זה, ומבקש להשיב לאזור המכונה "לב הבית" את מהותו ככזה: להשיב משהו מהממד החמים שאבד לו בדרך, וקנה מידה "אנושי" יותר. בתוך כך, המגמה הקושרת את המטבח לחלל המגורים אינה מסתפקת עוד באסתטיקה התמציתית וב"סתם" הצבת יחידות בשטחו, אלא לובשת פרשנות של יתר התייחסות לחלל עצמו, להגדרה מחודשת שלו, ולאופן השתלבותו במרחב הביתי. לא מעט חברות הפקידו את העיצובים שחשפו בידי אדריכלים מתוך מטרה לבסס את עיצובי המטבחים על ראייה מרחבית כוללת ולא רק על עיצוב ותכנון היחידות עצמן, ובהמשך לרעיון זה נראו יותר ויותר יחידות "ביניים" / "מעבר", שאינן ממלאות פונקציה מטבחית מובהקת, אך הן מחברות וקושרות את החלל באורח רך והומוגני אל כלל המרחב בו הוא ממוקם. במישור העיצוב עצמו תורגם הרעיון למודולאריות וגמישות - יחידות מסוגים שונים ובעיצובים מגוונים, במידות ובגבהים משתנים, אותן ניתן לארגן ולהציב כך שהן משתלבות עם ובחלל המגורים, ובה בעת תוחמות ומגדירות את אזור המטבח כמקום בעל זהות ברורה.

 

 

דגם Terix - שימוש מרענן בצבעוניות, שובן של יחידות עליונות עם תאורה תחתית ותצוגות פתוחות. Scavolini
 

 

לנועזים, לחובבי הומור וקריצה- אמירה מסוג שונה בתכלית: מטבח בעיצוב לא שגרתי עם חזיתות מהסרטים (פוסטרים). Marco polo
 

המטבח כמעוז טכנולוגי 
כאזור פעיל המאופיין כ"הבי דיוטי" אל תחום העיצוב חייבים לשלב מספר רב של פונקציות חשמליות ואחרות. בהמשך לכך המטבח העכשווי מגלם כיום הוויה של מעוז טכנולוגי מתקדם. פונקציונאליות ונוחות ארגונומית העומדות בראש סדר היום של החברות היצרניות, מיתרגמות לחלל עתיר פתרונות, פטנטים ומנגנונים חכמים שנועדו להעניק למשתמשיו תשובה מיטבית לצורכיהם. כך, לדוגמה, טכנולוגיית ה-LED, אחת הבשורות המשמעותיות של עולם העיצוב בשנים האחרונות, אם לא המשמעותית שבהן, מככבת במטבח בגדול, כשהיא משתלבת ביחידות השונות - במדפים, בתחתית יחידות עליונות, במשטחים, ואף מנוצלת באורח יצירתי לפרטים מקוריים, כמו, למשל, לשמש כתאורת חממה לטיפוח ערוגת תבלינים בתוך ויטרינה שקופה. בכך עיצוב המטבח, משתלב בטכנולוגיה חדשה ומספק לא רק פתרון חזותי אלא גם נוחות עבודה.

המגירות, שהוכיחו את יעילותן לצרכי אחסון תפסו זה מכבר את מקומם של מדפים, נעות על מסילות משופרות המבטיחות את תנועתן החלקה והבטוחה, מעוצבות עם דפנות דקות אך עמידות, ולעתים עשויות זכוכית, ומופיעות כאלמנטים מדויקים מאד המותאמים לשלל צרכים ייעודיים; מנגנוני נגיעה (טאצ') מאפשרים לדלתות ולמגירות להיפתח/להיסגר בלחיצונת קלילה בלבד; צירים חכמים  מאפשרים לדלתות להתקפל בקלות למצבי פתיחה שונים (דלתות אקורדיון) ואף "להיעלם" באורח אלגנטי; חלוקות גמישות של חללי אחסון, ובכלל זה שילובי נשלפים ומתקפלים למיניהם, מקלים על המשתמשים לבחון את תכולת המאוחסן בהם, ועוד. כחלל מתקדם שאינו מסתפק רק באביזרי החשמל הייעודיים לצרכיו, מציע המטבח העכשווי פתרונות לשילוב מערכות שמע ומסכי טלוויזיה, המיתרגמים ע"י החברות במישור הצורני-עיצובי, ופעמים מנוצל לצורך זה ממד הגובה, כמו, למשל, קורה עליונה המשמשת כעין "גשרון" חיבור בין שתי יחידות הממוקמות משני צדדיה, ומצניעה בתוכה תאורה ומערכת שמע, או אלמנט תלייה המחבר את הארון העליון לתקרה כשחללו משמש להצנעת מערכות.  

מגמות וחידושים בתחום העיצוב והחומר במטבח
תערוכה כמו תערוכה, היא הזדמנות לחשוף חידושים, ואכן, כמעט כל חברה, ובעיקר הגדולות והמובילות שבהן, משתדלות להציג במסגרתה פיתוח טכנולוגי כזה או אחר, שימוש חדשני בחומר, או פרט פרזול מתקדם. גם בתערוכה השנה לא נפקד מקומם של מעוררי עניין מעין אלה, דוגמת שימוש בעור לחיפוי הקיר מעל משטח העבודה, חזיתות בגימור דקורטיבי  העושה שימוש ביריעות ברונזה, חזיתות בחיפוי אריחי זכוכית עם דיגום שהסגיר מיידית את חתימת ידו של המעצב קארים רשיד, ועוד כהנה וכהנה אמירות מעוררות השראה שהינן ללא ספק הצגת יכולת של החברות המציגות אותן. 

כך או אחרת, בבחינת המכלול, ניתן לציין כמה מגמות מסתמנות: 
- שובן של יחידות עליונות – יחידות אלה שכמעט ונעלמו מן המטבח בשנות המינימאליזם הקיצוני, שבות אל חללו בלבוש מתוחכם וחדשני יותר (לאו דווקא בהקבלה מוחלטת לטור היחידות התחתונות) כשהן מרככות את ממד הגובה החשוף, משוות ממד חמים יותר ואף מדגישות את תיחום האזור, דוגמת אלמנט תלייה המחבר ארונות עליונים שאינם צמודי קיר אל התקרה, ומנוצל אף להצנעת תשתיות חשמל נדרשות. סוג של "קאמבק" אפשר לציין גם בגזרת הידיות, אשר לאחר שננטשו לטובת מנגנוני הטאצ' או הוטמעו כמגרעת בחזיתות הארונות, שבות אף הן לחלל המטבח, בגרסה אופקית ומעודנת, כשהן משתלבות לא פעם לצד חזיתות נקיות באותו חלל. 

 

 

יחידת אי / מטבח שעיצובה ניתן להתאמה אישית בהתאם לצרכים: עם.ללא חזיתות, כנף עליונה מתיינדת וכד. Schiffini
 

- קווי עיצוב במטבח - בגדול, קווים נקיים וישרים ממשיכים לאפיין את עיצוב המטבחים, אך לצדם ניתן להבחין בחדירתו של מוטיב מעוגל המופיע בדרגות כאלה ואחרות - אם כיחידות המעוצבות בקו מעוגל מובהק, ואם כניואנסים בלבד, דוגמת יחידות בעלות "פינות" המתעגלות קמעה ומקנות מראה רך. מאפיין נוסף הוא משחקי גבהים הנגזרים מאופיין של היחידות השונות המוצבות בחלל המטבח בסוג של "חופש" (לאו דווקא בצמידות או בקו המשכי), ובתוך כך מייצרות מראה מגוון ועשיר יותר. בגזרת העיצוב אפשר לציין גם חזרה כלשהי לסידור פינתי "קלאסי" יותר, שמסתמך פחות על יחידת אי המרכזת בתוכה מכלול פונקציות. 

- חשיפה אינה מילה גסה - היסטריית ההצנעה, שהותירה את המטבח חף מכול חפץ, אביזר או מכשיר גלוי לעין, דועכת מעט מול שילובי מדפים שנועדו לתצוגה, ויטרינות עם זיגוג שקוף החושפות את המאוכלס בהן, שילוב חללים פתוחים בתוך יחידות קיר  וכד'. מגמה זו מודגשת אף בזכות אותן "יחידות ביניים" הקושרות את המטבח לחלל המגורים, ומופיעות בוריאציות מגוונות, כיחידות מסוג כוורת, יחידות מדף ארוכות ונמוכות יחסית, שיכולות לשמש אף כספסלי ישיבה ועוד.  

 

דגם INDada - יחידות בעיצובים שונים ובשני גוונים משלבות חללי אחסון פתוחים וסגורים, ומייצרים תחושה א-פורמאלית. Dada
 

- חומרים וצבעים - לצד החומרים המוכרים בעיצוב המטבח, כפורמייקה, מלמין, זכוכית מסוגים שונים, מתכות כאלומיניום ונירוסטה ועוד, נראה כי העץ שהדיר את רגליו מחללו בשנים האחרונות שב ומשתלב בו כשהוא מביא עימו את איכויותיו כחומר טבעי המשרה חמימות (הרבה אלון מגוון ופורנירים במראה גולמי משהו), וכך גם שילובים שונים ככלל, המשווים יתר עניין ויזואלי. בשדה הצבע נראה כי לחו של הגון הלבן שהתנחל בעולם עיצוב המטבחים בשנים האחרונות לא נס, אך לצדו עולים ומככבים גווני גרז' (בז'+אפור), אפור וחאקי, המשמרים מראה נקי ומסוגנן אך בה בעת מחדירים מוטיב של צבע לחיי המטבח, ובמקביל, אם כי במיעוט יחסי, נראה שימוש בצבעוניות עזה כסגול לסוגיו, וגוונים נוספים.  

 

 

Luna - מטבח בעיצוב סלוני ואוורירי: חללי תצוגה פתוחים עם שילוב תאורה ויחידות נמוכות מסוגים שונים. Leicht
 

מתוך "בית ונוי" 113: "מה מתבשל - Eurocucina 2010"

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי








אריחים Ecommerce Website Development